Tokyo Godfathers (2003)

Japan
Animatie / Drama

geregisseerd door Satoshi Kon en Shôgo Furuya
met de stemmen van Yoshiaki Umegaki, Toru Emori en Aya Okamoto

Verhaal over drie daklozen met ieder hun verschillende, eigenzinnige karakter, die samen de dagen voor kerst in het besneeuwde Tokio proberen door te komen. Ze vinden een baby en doen hun best om de ouders van het kind te vinden.

avatar van pjotr
Trailer hiero.

uitstekende reviews! draait hij op het IFFR?

avatar van pjotr
Volgens mij niet hoor....

Vreselijke teleurstelling deze film.

Waar Perfect Blue een snijdende mindfuck was, en Millenium Actress een heerlijk warme feelgood film, beiden met veel verve en inventiviteit in elkaar gezet, is dit gewoon prul.

Over de animatie en backgrounds geen slecht woord. Prachtig werk, en herkenbaar Kon (vooral dan de manier waarop personages lopen). Maar verder is er van Kon's inventieve schrijfkunsten niks te merken in de film. Straightforward verhaaltje over enkele daklozen die proberen de ouders van een vondeling proberen terug te vinden.

Humorloos melig drama dat zich urenlang (althans zo leek het) voorsleept, en dat voor een getalenteerd man als Kon. 1*, voor de technische kant.

avatar van Dopke
Een heel erg fijn filmpje dat mij in zekere mate aan 'Wings of Honneamise' deed denken, waar ook de onderlinge, persoonlijke beslommeringen belangrijker lijken dan de daadwerkelijke gebeurtenissen, die dan ook op een tweede plaats komen.

Het stoorde mij echter ten zeerste dat de film voordurend voortkabbelt op toevalligheden. Weliswaar is dit een omsluierend thema (dat hand in hand gaat met een diepere kerstgedachte) waarbij voordurend geoppert wordt hoe bijzonder het kindje wel niet is en wat een geluk het voordurend heeft, maar dat dit geluk zich zo extreem uit is voor mij iets teveel van het goede.

Grafisch echter helemaal top en erg leuke subtiele humor maken dit een erg fijn tussendoortje, maar degenen die wederom een innovatief meesterwerk verwachten komen van een koude kermis thuis.

Onderhond; Ik ben het vrijwel bijna altijd eens met je reacties op Japanse films, en Anime. Maar met deze film zitten wij toch zeker wel aan twee hele verschillende kanten.

En dat kan. Niks mis mee. Ik keek als een bezetene uit naar deze film. Op bepaalde momenten werd het mij te veel, en kon gewoon bijna niet meer wachten totdat deze film te krijgen was. Satoshi Kon heeft ons eerder met Perfect Blue en Millennium Actress nog niet teleurgesteld, dus ook hier moest dat weer goed komen.

Maar, ik vind je reactie zwáárt overdreven. Ik snap het, als je word teleurgesteld, ga je in het begin dingen zeggen, en te snel dingen zeggen, die je later toch iets anders gezegt wilde hebben. Maar 1 ster? Totale onzin.

Het verhaal over daklozen die een kind vinden en die ze naar een tijd toch terug willen brengen, niks nieuws nee. Maar juist de uitvoering er van is gedaan zoals geen enkele [bijna geen enkele] regisseur dat zou kunnen. Urenlang humorloos drama? Kom op. Ik denk dat jij de film nog een tweede keer moet kijken.

Ik keek de film een keer, en het leek alsof de film na 30 minuten gewoon afgelopen was. De kleine dingen in de film, de hele kleine dingetjes, maken deze film tot een echt meesterwerk. Kleine dingetjes, en dan vooral de lachwekkende, sommige zijn misschien niet in een keer te merken, maar ze zijn er, zijn gewoon op momenten briljant gevonden.

Hier komen we dan ook bij Dopke. Ja, de toevalligheden zijn zéér onwaarschijnlijk. Maar je geeft het zelf ook al aan, het is feitelijk een kerstfilm, en daaromz itten er ook allerlei boodschappen achter. Ikzelf vond er niks mis mee, en het brengt gewoon de nodige humor in de film...

Maar goed, al bij al kan ik zeggen dat ik het een geweldige film vond.

Uhm, nee hoor. Ik weet best wat ik gezegd heb, en ik blijf er ook bij. Te slap, sappig, melo-dramatisch, aanduidbare maar ongrappige humor en doodgewoon saai.

Ik heb deze film trouwens ook helemaal niet met hoge verwachtingen aangevat. Ik wist dat dit Kon's tussendoortje was, dus ik zat te denken dat de film wel rond de 3*, 3.5* zou uitdraaien.

Jullie lijken je gewoon te verzoenen met "hé, 't is een kerstmisfilm, dan mag het al was cheesier." Zo werkt het bij mij gewoon niet. Ik blijf dit een mislukking over de hele lijn vinden.

Maar met deze film zitten wij toch zeker wel aan twee hele verschillende kanten.En dat kan. Niks mis mee.

Cheers

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
28 oktober op Nederlandse koop-DVD.

Heel simpel filmpje. En ik vond hem echt leuk. Ook hoe de karakters neergezet zijn. Tja... Verder weet ik ff niks... 4*!

avatar van Macmanus
Ziet er allemaal goed uit, maar het verhaaltje is mij veel te zoetsappig.
Had beter verwacht van de maker van Perfect Blue.

Berichten verplaatst naar Satoshi Kon

Stijntje
ik kon mij hier uiterst mee vermaken.

4 *

avatar van NKyou
Lekker makkelijk filmpje.

Kijkt snel weg en vermaakt. Verhaal is niet bijster interessant, maar wordt door (een overmaat aan) links en gekke en snelle grapjes wat opgeleukt. Wist me nergens te raken of echt te boeien, maar wist me ook niet te irriteren. Aardig tussendoortje.

avatar van psycholamp
Zeer zeker wel een cool mangaatje (Ik weiger het woord anime). Goed getekend en goed verhaal. Niks mis mee.

PS: Aub géén uitleg over het verschil tussen Manga en Anime.

Beetje vreemd om het woord anime te "weigeren". Dat is het namelijk wel gewoon.

avatar van psycholamp
Anime betekent volgens mij gewoon tekenfilm. Heb je het bij een Duitse tekenfilm opeens over een zeichenfilm en bij een amerikaanse opeens over een cartoon? in de tijd dat die Japanse tekenfilms in Nederland uitkwamen, heetten ze gewoon Manga's. Totdat iemand zich geroepen voelde om het Anime te noemen ("Want manga's zijn strips'-gezeik). Zo veranderde ooit in de muziek swingbeat in R&B, breakbeat in jungle en alle zwarte muziek in urban. Geëikel van de bovenste plank dus.

Niet iemand, het heette gewoon zo.

Er was eerder iemand die de term manga verwarde met de maarschappij (Manga Ent.) die toen de enige waren om anime uit te brengen in het Westen.

Anime is nooit veranderd in manga, enkel voor een paar mensen die foutief het woord manga gebruikten om anime aan te duiden.

avatar van Chr.s

En zo is het.

Ik noemde het in der beginnen ook manga.

avatar van psycholamp
Of je reageert even serieus...

avatar van Mochizuki Rokuro
Sentimenteel, want een Kerst verhaal. En de stroperige moraal begon af en toe een beetje te zoetig te worden. Toch genoten van de prachtige bruin en grijs nuances in het beeld (zoiets als in Steamboy) en leuk om een anime te zien die zich in de stad (specifieker Shinjuku) afspeelt. Dat zullen er vast veel meer zijn, maar ik zie/zag toch voornamelijk Ghibli toestanden, waar hetm ilieu toch heel anders is.

Binnen een week Perfect Blue en Tokyo Godfathers. ben erg benieuwd naar Millennium Actress.

avatar van Freud
Hoe één film je hele vocabulaire kan beïnvloeden: ik dacht altijd dat dit een maffiaprent was . Niet dus, in de verste verte zelfs niet, maar juist daardoor een leuke verrassing.
Het is een sentimenteel kerstverhaaltje tot en met, maar toch net een beetje anders dan wat je normaal te zien krijgt. Alle personages waren om ter zieligst, maar het grootste deel van de film zitten ze gewoon op elkaars kap en liegen en bedriegen er nog eens bovenop. Bovendien is het allemaal heerlijk politiek incorrect, ook al blijft het behoorlijk braaf. Ik vond de film ook nog eens erg grappig, vooral door de schitterende mimiek van de personages (totaal overdreven maar tegelijk best geloofwaardig) en alles werd net genoeg gerelativeerd om de stroop verteerbaar te houden. Leuke film dus, die best weet te ontroeren. Bovendien is het verhaal eigenlijk wel intelligent te noemen, zeker voor een kerstverhaal als dit.

Pastichio Rocker
En weer een superfilm van Kon. ik vond het een boeiende film die zowel grappige als emotionele momenten bevatte, met genoeg aandacht voor de hoofdpersonen en hoe ze in het zwerversbestaan terecht zijn gekomen, en hoe een baby ze dichter bij elkaar brengt. Het verhaal is natuurlijk vrij cliche, maar de film pretendeert dan ook niks meer te zijn. Dat het uiteindelijk toch allemaal op zijn pootjes terecht komt mag niemand verbazen. Grappige muziek ook, volgens mij dezelfde componist die ook de remake van Zatoichi onder handen heeft genomen. Binnenkort maar eens Kon-marathon houden. 4*

avatar van HaanHoen
Matige film.

Het keek allemaal nog wel aardig weg, maar vooral het verhaal wist me maar weinig te boeien. Hier en daar wat grapjes zorgden af en toe nog voor wat vermaak.
De animaties waren aardig, maar ook absoluut niet bijzonder. Eigenlijk zijn er geen punten te noemen die wel sterk naar voorkomen. 'Middelmatig' en 'niet bijzonder' zijn dan ook de woorden die ik aan deze film link.

avatar van Vinokourov
Mooie tip voor degenen die eens een kerstfilm willen zien, die anders is dan de standaardwerken, die iedereen wel kent. Mooi verhaal gefilmd in die kenmerkende Japanse tekenstijl.

avatar van Erwinner
Vond dit erg grappig en verfrissend. Travestieten komen ook meestal
grappig uit de hoek.
Knappe lollige animatie met soms bijzonder veel detail. 't leek soms of er foto's op de achtergrond stonden, zoals die eifeltoren en enkele gebouwen. Ik ben daar nog niet uit.
De opbouw van het verhaal zat stevig in het zadel. Hoe verder, hoe amusanter.

Weinig storingselementen tegengekomen.

Dikke 3.5*

avatar van Legan
Met het verhaal op zich is niets verkeerds mee, ook al sprankelt het niet van de originaliteit en bruist het van de clichés. Alleen is de uitwerking ervan echt totaal oninteressant. De achtergrondanimaties zijn mooi maar de personages zelf vallen tegen (ook wat betreft de bewegingen zoals bij het rennen). Het zoetsappige en voorspelbare zijn op zich niet storend, maar er zit niets in wat de kijker prikkelt, ook al gebeurt er van alles en komen diverse personages en situaties langs. Zelfs op de muziek was ik binnen de kortste keren wel uitgekeken. Het geheel is gewoon te slaapverwekkend. Een ander groot minpunt waar ik mij snel aan irriteerde was de slecht uitgewerkte slapstick. Zeer goedkoop en voorspelbaar uitgewerkt zonder ook maar iets van originaliteit erin te stoppen. Alleen enkele woordgrapjes waren amusant. Al met al toch wel een grote teleurstelling.

avatar van Goldenskull
Uhmzz..

Af en toe grappig, maar dat was echt maar zeer sporadisch. Verder vooral flauw. De film hangt aan elkaar door het soort toeval waar ik niet van houd. De personages zijn niet al te boeiend en de film is veel te sentimenteel. Kon faalt.

avatar van Derekbou
Minste film van deze regisseur. Het zeurderige kerstverhaal kon mij echt niet bekoren. Als het dan ook nog eens op een simpele en langzame manier verteld wordt, is het moeilijk om je aandacht erbij te houden. Tokyo Godfathers leek dan ook veel langer te duren dan de kleine anderhalf uur. De humor in de film was op sommige momenten wel aardig, maar vaak te overdreven, vooral de travestiet was vaak erg flauw. Visueel is het wel allemaal prima, de stijl van Paprika is hierin al voor een deel terug te vinden.

avatar van Koert
Duidelijk de minste van Kon. Opzich een leuk kerstverhaaltje. De personages zijn hier en daar grappig. Film ziet er ook weer gewoon heel erg goed uit. Maar het verhaal kon me lang niet de gehele speelduur boeien, dat is erg jammer. Wel mooi dat er eindelijk geen zeikerige J-Pop nummertjes in zaten!

Coco111
ik ben oneens met de negatiefe reacties. ik had me uitstekend kennen vermaken. soms viel er een lachbui voor mij. vooral de travestiet viel mij onder de indruk. een minpunt was wel het einde. ik was heel benieuwd hoe het met miyuki zou aflopen toen ze haar vader zag. zonde zonde zonde. veder een aanrader.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Met de sterke animatiefilms Paprika en Perfect Blue in gedachte, was ik toch ook benieuwd naar deze film. Al had hij blijkbaar nogal wisselvallige recensies hier. Het is zeker een pak minder dan de 2 eerder genoemde films. Kerstfilms zijn altijd wel richting meligheid, maar dit is gewoon een wat saaie film. De hoofdpersonages zijn ook niet bepaald boeiend en soms zelfs wat irritant. Hier en daar een lach, maar veel te weinig om hier echt van te kunnen genieten. Niet bepaald mijn film dus.

avatar van John Milton
De laatste Satoishi Kon die ik nog moest zien, uitgesteld omdat het me simpelweg te zoet leek. Nu is Tokyo Godfathers absoluut sentimenteel en een kerstfilm met stroperige moraal, iets waar ik vaak absoluut niet tegen kan. Maar gek genoeg kan ik het van deze film boven verwachting goed hebben. Zelfs met de overdadige saus van Goddelijke voorzienigheid.

Een totaal andere film dus dan de andere Kons wat mij betreft, en in de ranking is het vermoedelijk Perfect Blue, Paprika, Tokyo Godfathers en dan Millenium Actress. Al moet ik zeggen dat deze me absoluut meer raakte bij vlagen dan Paprika. Echter heb ik beide pas een keer gezien, en dat is zeker met een film als Paprika wellicht te weinig. Deze film is meer rechttoe, rechtaan.

Ondanks het sentiment kaart de film verder behoorlijk volwassen thema's aan zoals trauma, homoseksualiteit/drag, en geweld. Al dan niet begeleid door taalgebruik wat je in de meeste animatiefilms niet snel tegen zal komen.

Ik kan me volledig voorstellen dat er een hoop users zijn als Onderhond die danig teleurgesteld zijn in deze film, vergeleken met het absoluut superieure Perfect Blue. Maar het is een totaal andere film, en bij mij schoot hij in dit geval wel door de (al dan niet bewuste) verdediging heen.

Wat had ik graag meer films van deze man gehad.

avatar van Fonzzz002
Een hele sterke anime, en tevens één van de betere non-Ghibli animefilms die ik heb gezien. Tokyo Godfathers greep me vroegtijdig vast en ik voelde me geen moment verveeld of elders afgestoten door iets dat de film deed. Het is een film die bijna alles goed lijkt te doen: de animatie is van torenhoog niveau met levendige en vloeiende bewegingen, de personages zijn sterk onderbouwd en werken leuk samen, muziek is passend, veel goede humor momenten die niet van de effectieve drama momenten ontnemen en het verhaal is origineel. De 3 zwervers zijn hele geloofwaardige personages die leuk waren om te volgen, wat de op ongewone situaties waarin ze terechtkomen des te interessanter maakt. Als kijker word je uitgenodigd een tijdje met deze 3 personages te zijn en mee te maken wat hun mee maken. Niet alles wat ze tegenkomen voelt even belangrijk of is evengoed onderbouwd, maar dat werkte in het voordeel van het verhaal: samen met hun kon je versteld staan van de dingen die op je pad kwamen.
Los van de vele humormomenten is er een sterke nadruk op de band tussen ouder en kind, wat voor effectieve drama kon zorgen. Ieder personage heeft een andere band met zijn/haar ouders of kinderen. Het laat zien hoe deze banden (of het gebrek aan een band) iemand kan vormen en hoe negatieve ervaringen iemand kunnen veranderen.

Wat nadelen betreft is het enige minpunt dat je het verhaal met een korrel zout moet nemen. Er gebeurde meerdere dingen met een hoog toeval gehalte; onwaarschijnlijke scenario’s kwamen regelmatig voor, waardoor bepaalde aspecten van het verhaal minder sterk werkte dan andere.

Ondanks de wisselvallige recensies (waar ik enigszins van opkeek, geziene deze film op andere websites veel positiever word beoordeeld) ben ik zeer te spreken over Tokyo Godfathers. Sterke animatie, goed verhaal met leuke personages, een dosis humor met goede drama.