• 8.561.770 stemmen

Genre: Komedie / Misdaad

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Annemarie van de Mond

Met onder meer: Jaap Spijkers en Betty Schuurman

IMDb beoordeling: 6,6 (171)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

• NPO Start Bekijk via NPO Start

Plot Taartman

Ben van Bommel is een gepassioneerd banketbakker en zet hiermee de traditie van de familie voort. Als hij door een belastingschuld zijn zaak dreigt te verliezen, doet een goede vriend een voorstel. Het afleveren van tien kilo coke lijkt de oplossing.

avatar van Joy4ever

Joy4ever

"Homo!" . Ik heb me wel vermaakt met de film. Feel good movie zou ik het zelfs durven noemen.

avatar van predator

predator

Kon het niet aanzien, zo deuzig, het was teveel Bassie en Adriaan niveau.

avatar van Dridge

Dridge

De verhaalvorm deed mij ergens aan Fargo denken en dat kwam met name door de nogal naieve politieagente en de opbouw van de film waarbij het allemaal van kwaad tot erger wordt.

Niet erg origineel dus maar gewoon een grappige film die je met een flinke korrel zout moet nemen.

Overigens was de reclamespot of 'trailer' natuurlijk al veel en veel te onthullend.

Quido

Achteraf altijd makkelijk praten, natuurlijk.

avatar van Dick2008

Dick2008

Grappige film, maar toch overdaad heeft de film geschaad.

Quido schreef:

Achteraf altijd makkelijk praten, natuurlijk.

Ja, hoe moet je anders weten of de trailer te onthullend is (al vermoedde ik zoiets al eerlijk gezegd, er werd wel erg veel uit het verhaal getoond).

avatar van Legan

Legan

Een luchtige en best vermakelijke feelgoodkomedie. Natuurlijk voorspelbaar, flauw, oppervlakkig en over-the-top, maar Taartman pretendeert dan ook niet realistisch of geloofwaardig te zijn. Pluspunt is zonder twijfel Jaap Spijkers die zijn personage leuk weergeeft en eigenlijk als enige een beetje down to earth is. De meeste andere personages vallen jammer genoeg meer in de categorie karikaturen, waarbij er soms ook slap (irriterend) geacteerd wordt. Ook de toevoeging van oninteressante 'verhaallijnen' zoals die van de kinderen hebben eigenlijk nauwelijks, zeg maar gerust geen, toegevoegde waarde. Daarnaast het leunt teveel op toevalligheden en rare wendingen en mist dat kleine beetje extra om echt te overtuigen. Toch jammer men met Taartman zo erg op safe speelt, want er had best meer in gezeten.

avatar van dumble

dumble

was wel lachen

avatar van Nasir

Nasir

Ietsje beter als de vorige.

De film wist af en toe een glimlach op m'n gezicht te toveren, maar toch veels te braafjes allemaal.

avatar van Hannes791

Hannes791

Wel aardig, maar vooral te netjes/te beschaafd etc..

Had wel medelijden met de loser van een hoofdpersoon, maar dat kwam vooral door het sterke spel van Jaap Spijkers.

avatar van Goldenskull

Goldenskull

Luchtig en vermakelijk Nederlands filmpje.

"Nee, je mag woensdag pas weer een banaan" - Die was wel echt leuk.

Humor is best oké, afgezien van het feit dat het wat braaf is dan. Ben en die politieagente zijn twee leuke personages. Wel erg jammer van dat technische rapport en het slappe einde.

avatar van Schildpad.

Schildpad.

Wel oké. Jaap Spijkers redt de film.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Na een briljante opening zakt het te vlug in tot een wat lauwe misdaadkomedie a la Joel en Ethan Coen. Maar dan zonder het venijn dat die films wel bijzonder maakt. Deze klucht wil maar niet grappig worden, en dat terwijl de makers er alles aan doen om de bakker in de hoofdrol te kwellen met rare situaties.

avatar van maarten1991

maarten1991

Een prijs winnen met een beeldje van cocaine, niet erg geloofwaardig.

Quido

Taartman wint prijs in Oekr...

De Nederlandse telefilm Taartman, geregisseerd door Annemarie van de Mond, heeft een prijs gewonnen op het Odessa International Film Festival in Oekraïne. Hoofdrolspeler Jaap Spijkers (Terug naar de kust, Ober, Cloaca) ging er vandoor met de onderscheiding voor beste acteerprestatie, maakte producent Zoo Pictures donderdag bekend.

De film gaat over Ben van Bommel (Spijkers), een gepassioneerde banketbakker die het familiebedrijf voortzet. Hij komt echter in de problemen door een belastingschuld, waardoor hij zijn zaak dreigt te verliezen. Een goede vriend komt vervolgens met het voorstel om als drugskoerier bij te klussen.

Taartman werd voor het eerst vertoond op een internationaal filmfestival. Op het Odessa International Film Festival, dat voor de eerste keer plaatshad, waren honderd films te zien. De nadruk lag op verhalen met een humoristische inslag, aldus Zoo Pictures.

Bron: ANP

avatar van filmamator

filmamator

Leuk verhaaltje. Enigszins over the top maar het blijft vermakelijk- en onderhoudend genoeg. Verder kent de film een goed tempo waardoor het niet saai wordt.

Voldoende.

Quido

Vanavond weer op televisie, ter promotie nog maar eens het interview dat ik destijds met de regisseuse had:

Telefilm 2009 - Taartman: Interview Annemarie van de Mond | alles over Nederlandse films en tv-series | Interviews | Neerlands Filmdoek - NLfilmdoek.nl

Jammer dat Van de Mond hierna niks meer gemaakt heeft. Prettige luchtige filmstijl heeft ze.

avatar van ronverh

ronverh

Erg leuke film. Humoristisch met serieuze ondertoon. Jaap Spijkers speelt zijn rol subliem..

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Het blijft allemaal wel van een lowbudget niveau en er worden een aantal domme fouten gemaakt (een hert wordt aangereden, maar de auto heeft niet één deukje?), maar al met al is het nog een best vermakelijk filmpje.

Ik moet wel zeggen dat de cameraman/vrouw goed wist wat te doen. De film is op een enkele scene na wel zeer degelijk geschoten.

scorsese

Redelijke film waarin een bakker in de financiele problemen komt en vervolgens een illegaal klusje aanneemt. Een vermakelijk plot waarbij uiteraard van alles fout gaat. Geloofwaardig is het al snel niet meer, maar ook mede dankzij de korte speelduur kijkt de film gemakkelijk weg. De cast doet het aardig.

avatar van Ayres

Ayres

Hele vermakelijke film! Ik heb heel hard gelachen, heerlijk.

avatar van 93.9

93.9

Echt een waanzinnig grappige film.

Grote aanrader!

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Vanavond om 20.30 uur op NPO Cultura. Ik zal deze toch maar eens meepikken dan, want heb de film nog nooit gezien. En persoonlijk vind ik het wel prettig om NL films te kijken.

avatar van mrklm

mrklm

Banketbakker Ben van Bommel [Jaap Spijkers] is zo diep in de schulden geraakt dat het hem zijn huwelijk en zijn zaak lijkt te kosten. Hij laat zich verleiden om zijn zaak te gebruiken om drugs te smokkelen, maar hij komt in de problemen door een serie onvoorziene omstandigheden waardoor hij keer op keer de nietsvermoedende agente Bregtje [Tjitske Reidinga], op wie hij heimelijk verliefd is, op zijn pas vindt. Goed gecaste misdaadkomedie vol onverwachte wendingen en een gezonde dosis ironie. Van de Monds evenwichtige regie is de kers op deze in ieder geval in één opzichte geestverruimende taart.