Tian Tang Kou (2007)

Taiwan / Hongkong
Actie / Drama

geregisseerd door Alexi Tan
met Ye Liu, Daniel Wu en Qi Shu

Drie goede vrienden die elkaar van jongs af kennen verlaten hun dorpje op het platteland om een beter leven op te bouwen in het Shanghai van de jaren '30. Daar komen ze al snel onder de invloed te staan van een machtige Triade-baas. Da Gang, de meest ambitieuze van de drie, verraadt zijn baas en neemt diens positie uiteindelijk over. Dit zorgt langzamerhand tussen het uit elkaar vallen van de vriendschapsband...

avatar van 606
verhaal klinkt goed

avatar van Onslaught
Zeer goede productie. De film speelt zich af in de jaren 30 van Shanghai, maar voelt niet anders aan dan een grote stad in Amerika uit die tijd. Ook daar is de westerse leefstijl doorgedrongen in de samenleving en doen gangsters gewoon waar ze zin in hebben.

De film ziet er erg verzorgt uit en de acteurs zijn goed gecast in mijn ogen.

Deze film heeft het zeker in zich om een stempel te drukken op de Chinese Cinema.

Ik geef de film een 4.0.

avatar van Chuck Taylor
Fijn, deze draait binnenkort op het befaamde CinemAsia

avatar van Chuck Taylor
Fantastisch gangstersprookje over het Shanghai van de jaren '30. Het hele verhaal loopt vloeiend in elkaar over en wordt begeleid door prachtige piano en vioolmuziek. Qi Shu speelt weer een prachtige schone dame.

Film gaat wel erg snel, maar dat kan de film goed hebben. Wel hadden sommige punten, zoals de vriendschap tussen de drie jongens, misschien beter uitgewerkt worden. Deed aan het einde ook een beetje denken aan Scarface, ook vanwege de muziek (een ode aan?).

avatar van Wadjoe
Net terug van het CinemAsia te Rialto waar deze film draaide. Een fijne film, mooi geschoten met een nog mooiere Qi Shu. Een interessant verhaal met hier en daar wat zwakke punten. Eén daarvan is de band tussen de drie 'broeders'. Wat wel leuk was, waren de ingetogen actiescenes in Tian Tang Kou. Kortom een leuke film om gezien te hebben.

avatar van jstinissen
ik vond hem maar matig
die ene dronke gast was alleen grappig voor de rest nah
enja die ene chick die zingt en danst is ook wel lekker

avatar van Knisper
jstinissen schreef:
ik vondt

avatar van jstinissen
lekker boeiend allemaal

Zeer goede film.

De vrouwelijke hoofdrol is zeer goed gespeeld, vooral de emotionele scene's. Ook Daniel Wu laat zich van zijn beste kant zien, kvind het echt een goede film!

avatar van vranque
pareltje in deze trieste tijd van wanproducties.
Zeer sfeervol en prachtig gevoelig geschoten.

avatar van Knisper
Matig gangsterverhaaltje. Zoveelste film waarin weer eens loyaliteit aan de kaak wordt gesteld. Die schiet die neer, dat is dan weer de rechterhand van die, die daarom weer boos wordt op die andere; we kennen het wel. Ergens wel sfeervol geschoten, maar ook enorm saai door de jaren '30 look (die we natuurlijk ook kennen uit andere films). De acteurs doen het op zich nog wel aardig, maar kunnen niet voorkomen dat het eindresultaat wel heel saai is. 2*

avatar van Erwinner
John Woo zit ook in deze productie.

17 Febr. te huur en 17 Mrt te koop bij Paradiso.

Waarom Waarom Waarom, willen de engelsen zo graag op duitsers lijken. Wie heeft bedacht om deze film na te synchroniseren in het Engels en dan niet de originele geluidstrack eronder te laten maar alleen de engelse? Gatverdamme! gelukkig zag ik het nog net op tijd op de dvd staan voordat ik hem afrekende. Blech!

avatar van Flipman
Knisper schreef:
Die sfeer vond ik eigenlijk nog wel OK, maar inderdaad, en heel matig scenario. Verder vond ik veel dingen erg plotseling uit de lucht komen vallen, bijvoorbeeld de plotselinge machtswellust en het sadisme van Kang. En zo waren er nog veel meer elementen die ervoor zorgden dat de film me niet genoeg kon boeien. Zie ook mijn uitgebreidere review

validius schreef:

ben net getipt dat dit een fout is op de dvdhoes. Hij is naar horen zeggen toch Chinees gesproken. Sorry voor de foute info!

neo (crew)
Standaard misdaadverhaal waar men er al zoveel van heeft gemaakt. Mooie aankleding en dito acteerwerk, maar het is een vermoeiende herhalingsoefening van tal van andere films. Ook zijn er opvallende John Woo referenties door de film heen: Bullet in the Head en A Better Tomorrow passeren zo de revue. Woo was ook mede verantwoordelijk voor de productie van deze film. Niet alleen is het verhaal zwak, maar ook voelt de broederschap tussen de drie broers niet echt aan. En dat is niet zo handig in een film waarin dit een belangrijk, centraal thema is.

avatar van Goldenskull
Redelijk.

De scène met de wapendealer en tussendoor het moment met de agent vond ik wel zo'n beetje het hoogtepunt van de film. De scène waarin de hoer 'bevrijd' wordt, is compleet onnozel. Verder weinig te melden over dit niemendalletje wat niet verveeld, en daarom nog het bekijken waard is.

Best wel oké.

Inderdaad een redelijk standaard misdaadverhaal, maar de aankleding is stijlvol, acteerwerk soms erg sterk en vooral ... kort.

Beste aan deze film is dat hij maar 90 minuten duurt. Visueel is het zeer keurig, maar bij een langere film zou het al snel wat saaiig worden. Wanneer dat hier dreigt te gebeuren is het meteen tijd voor een sterke finale.

Acteerwerk vooral opvallend door weer een zeer sterke Chen Chang. Ook Sun (de originele baas van Paradise) draagt mooi z'n steentje bij. Wu misschien iets te gelikt soms, al doet hij het verder ook wel oké.

Door de korte speelduur wil het niet saai worden. Daarnaast zorgt een knappe finale voor een fijne afsluiter van een verder standaard en erg bekend aanvoelend filmpje.

Kleine 3.5*

Vooral een bijzonder mooie, stijlvolle film (om naar te kijken) met prachtige kostuums, een goed spelende cast en schitterende decors. De film doet enigszins denken aan 'A Better Tomorrow' en ook 'Once Upon a Time in America'. Echter het geroutineerd vertelde en enigszins ongeloofwaardige verhaal is al eerder verteld. En hoewel de film melodramatisch overkomt, is ie te steriel, bloedeloos en mis ik de hartstocht.