Ye Yan (2006)

China
Actie / Drama

geregisseerd door Xiaogang Feng
met Ziyi Zhang, You Ge en Daniel Wu

China, 907. De nieuwe keizer (You Ge) heeft zich de troon toegeëigend door zijn voorganger te vermoorden. Hij trouwt met de keizerin (Ziyi Zhang), de vrouw van de vorige keizer en stiefmoeder van de kroonprins (Daniel Wu). Aanvankelijk probeert de keizerin alleen zichzelf te beschermen, echter wanneer de nieuwe keizer steeds wantrouwender wordt naar zijn omgeving toe, beseft ze dat ze alleen kan overleven door de kroonprins te helpen met het vermoorden van de nieuwe keizer.

ik heb hem hier bij de lokale film boer meegenomen voor 3.50.
en daar heb ik zeker geen spijt van.
erg mooie film in chinese stijl.

en ik vondt dat eerste gevecht een van de mooiste vechtscene's ooit.
maar als je deze koopt alleen voor brute actie dan kun je hem beter laten liggen

avatar van takeshi-san
Reinbo schreef:
Pfff, wat een saaie mooi filmerij. En die teksten Wat een pretentieus gedoe. Kon me zeer slecht boeien. Had ook prima 40 minuten korter gekund. Die decors en slow motion scenes had ik halverwege wel gezien. 1,5*

Daar sluit ik me helmaal bij aan.

avatar van Baggerman
Inmiddels de tweede Chinese film die ik zie die een adaptatie van Hamlet is (of de derde, als je 'The Curse of the Golden Flower ook als een losse adaptatie ziet). Wat deze film een lange zit maakte, want helaas wist ik dus al hoe deze afliep. Ging Hamlet nu maar eens niet dood of had hij het paleis maar in de fik gestoken, of had hij Zhang Ziyi maar flink genomen, dan was ik nog verrast en had het cijfer hoger uitgevallen. Nu was het vooral een lange zit, ondanks alle pracht en praal en mooie shots. Eerlijk gezegd vond ik deze onbekendere versie dan niet eens slechter.

Zeikspier en ik zullen elkaar nooit vinden, vrees ik. 'Throne of Blood' blijft voorlopig ook nog even ongezien in mijn kast staan...

avatar van Black Math
De vergelijkingen met Hero deden mij besluiten deze film te zien, met hoop op de overtreffende trap. Die komt er niet, sterker nog, ik vind hem minder. Hero speelde wat mij betreft meer met kleuren van decors en kostuums. Hier waren de decors binnen het paleis wel kleurrijker, maar wel veel zwarte kostuums gezien. Verder heel mooi opgenomen, maar ook hier heb ik het idee dat Hero net was subtieler is. Wel wint deze film het met de soundtrack, die ik bij Hero matig vond.
Ondanks de kritiek erg kunnen genieten. Hero kreeg 4,5*, deze krijgt 4*.

avatar van Filmkriebel
Die staat voor 1 euro te koop in de Saturn in Kortrijk. Voor het geld hoef je het niet te laten. Dit historisch Shakespeariaans drama overtrof mijn verwachtingen ondanks het erg voorspelbare thema rond intriges aan het hof en de al even voorspelbare afloop. Macht en begeerte vergiftigen de harten en leiden een aantal keizerlijke prominenten dichter naar de verdoemenis. De beelden zijn van een schitterende schoonheid en de dubbelzinnige relaties tussen de personages vond ik de film een scherp kantje geven. Mijn favoriete scène is die eerste act van de prins, waarin hij de moord op zijn eigen vader ten tonele voert. Confronteren zonder woorden te gebruiken . Ook het laatste half uur was boeiend. Jammer van het einde, dat niemand weet wie de keizerin vermoordde .

avatar van Filmkriebel
Opgelet met de dvd evenwel... Het beeld is natuurlijk niet om zeep maar er is toch een beetje kwaliteitsverlies.

DFW bezondigt zich bij deze release aan een oude gewoonte: het originele 2.35:1 beeldformaat is verknipt naar een anamorf 1.78:1 formaat. Er is beeld aan de zijkanten afgehaald (dvd.nl)

avatar van Inland Rabbit
pff fijn om achteraf te lezen haha. Wilde deze film nog altijd eens zien, had het ook moeten weten met DFW. Stom label. Achja, ik ga er vast niet dood aan.

Blijft volop genieten.

Veel mooier dan deze heb ik wuxia films nog niet gezien. Het camerawerk is quasi perfect, de choreografie van Yuen het mooiste wat hij ooit gedaan heeft (in deze uiterst gestileerde stijl dan) en de prachtige slomos maken het af.

Verhaaltje is klassiek tragisch, maar boeit wel door het erg fijne acteerwerk van Ge You, Ziyi Zhang en Xun Zhou. Verder is het vooral genieten van de gestileerde intriges en een paar geniale vechtscenes.

Eerder dans dan echte gevechten dit, maar de prachtige aankleding en ultiem sfeervolle weergave maken van Ye Yan een pareltje dat films als Hero en soortgenoten makkelijk overklast.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van dvdfreak123
Sterke film. Spectaculaire gevechten al zitten er spijtig genoeg niet veel in. Film is aan de trage kant maar verveelt nergens. De muziek was ook zeer goed. Acteren ook hou wel van dit soort film zeker een goede film maar kan wel niet tippen aan curse of the golden flower of house of flying daggers.Spijtig dat het einde wel een beetje een vraagteken blijft. Krijgt van mij een dik verdiende 4

avatar van DVD-T
Ye Yan wordt verkocht als een martial arts film. Maar daar kom je toch een beetje bedrogen uit.

Daardoor ga je toch een klein beetje met een verkeerde instelling de film in. Wat je dan wel krijgt is een erg lange karakter gedreven film. Dat werd even bijstellen dus. Actie is er wel, maar toch erg weinig aanwezig en ook erg kort. Daarbij heb je ook nog eens die vreselijke piano akkoorden door de gevechten heen. Actie is wel prachtig gechoreografeerd. De aankleding van de gehele film is perfect, acteerwerk is goed en buiten de vreselijke piano om is de muziek prachtig. Verhaal is helaas niet interessant genoeg om het geheel boeiend te houden of om mijn waardering bij te stellen.

Kleurrijk klassiek drama met veel pracht en praal. Aan intriges al evenmin gebrek. Toch kon al dat gekonkel mij niet echt boeien, voornamelijk vanwege de hoogdravende toonzetting van de dialogen. De gevechtsballetten zijn zeker niet slecht, maar in films van Ang Lee en Zhang Yimou heb ik daar fraaiere voorbeelden van gezien. Het abrupte einde, dat bij mij de indruk achterlaat dat de film niet af is, trekt mijn waardering alsnog een stukje naar beneden.