Yang Jia Jiang (2013)

Hongkong
Actie / Avontuur

geregisseerd door Ronny Yu
met Ekin Cheng, Fan Xu en Raymond Lam

Het verhaal over de Yang familie is al honderden jaren bekend binnen de Chinese gemeenschap. Jaren waren zij loyaal aan elkaar en aan hun erfgenamen. Allemaal maakten ze gebruik van hun macht om te vechten. Zo moeten de zeven zonen onder leiding van de charismatische leider Yang Ye het volk beschermen tegen een invasie van de buurlanden. Als de situatie escaleert worden de zonen gedwongen de handen in elkaar te slaan om hun vader te redden. Samen met 3000 soldaten trekken ze ten oorlog tegen de noordelijke nomadische natie Liao.

avatar van vranque
Het balanceert tussen net niet en net wel. Visueel is het net niet, zelfs bijna niet. Qua verhaal en sfeer net wel. Doorslag geeft het gevoel dat ik me wel vermaakt heb.

Slecht is het niet, maar ...

Een film als deze verklapt wel een beetje hoeveel inzeg regisseurs in dit soort werk hebben. Ronny Yu is namelijk "de man achter" Fearless, toch één van de betere martial arts films van de laatste jaren. Maar als je dan deze film bekijkt, vraag je je af hoeveel Yu eigenlijk op eigen naam mag schrijven.

Saving General Yang is geen slechte film, maar wel erg matig en gezichtsloos tussen de talloze andere, gelijkaardige films. Production value is hoog (al schort er wat aan de CG links en rechts), er zitten een paar krachtige vechtscenes in en met Ekin Cheng heeft Yu een grote naam te pakken, maar nergens springt de film er een beetje bovenuit. Brengt wat talloze films al eerder en beter gedaan hebben.

Blijkbaar is de hele Yang saga een populaire bedoening in het thuisland, maar ook dat weet niet echt te overtuigen. Een hoop gesterf om niks, erg edel allemaal maar echt aankomen doet het niet. Gelukkig zijn de actiescenes wel oké (laatste vooral) en duurt het niet erg lang. Na 90 minuutjes zit alles erop, heb je een aardig vlotte en vermakelijke film gezien, maar gezien het budget hierachter mag je toch wel meer verwachten.

Edit: nog wel vergeten vermelden: de wel erg mooie maar ook érg herkenbare muziek. En inderdaad, Kenji Kawai zit erachter. Doet wel érg denken aan de gezangen van Ghost in the Shell.

avatar van storm999
best arrow scene

avatar van sinterklaas
De miljardste wuxia, middeleeuwse, slachtveld film die in Nederland in korte tijd een release krijgt, ten koste van andere Aziatische genrefilms.

ipman-99
"Saving General Yang." ... " !!!

Fantastische juweeltje !!! Regisseur Ronny Yu ("Freddy Vs Jason", "Fearless") brengt een indrukwekkende film met een prachtig meeslepend verhaal ! De muziek was ook trouwens een meerwaarde.De gevechten (mooi gedoseerd) zijn een ware lust voor het oog ! De grootschalige battles waren mooi overzichtelijk en nooit chaotisch ! Puike choreografie bij de gevechten met meestal allerlei wapens die dan ook zeer scherp zijn ! De effecten kwamen bij mij bijzonder geweldig over. De pijl en boog scènes waren pure adrenaline en een waren lust voor het oog;
hetzelfde geldt bij die scènes met die grote stenen die door het scherm vliegen !
De kostuums, uitrustingen en locaties waren de kersen op de taart ! Spectaculaire Aziatische film !!!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Coole knokscènes.

Dit soort theatrale Chinese vertellingen over moedige legercommandanten zijn meestal doorspekt met standaardingrediënten als eer en wraak. Zo ook hier, al ligt het er ditmaal wel erg dik bovenop in dit uiterst serieuze filmavontuur over zeven zonen die hun vader, generaal Yang, proberen te redden uit de klauwen van de vijand.

Kans om binding te krijgen met de karakters is er nauwelijks, maar toch wordt het drama behoorlijk dik aangezet. Trieste muziek moet de tranen afdwingen, maar zoiets werkt enkel bij mensen die verdrietig van zichzelf zijn. Eigenlijk is het jammer dat de coole knokscènes om de haverklap worden onderbroken door opgeklopt sentiment.

Redelijk.

Met dank aan Splendid-film voor het recensie-exemplaar.

ipman-99
"Saving General Yang." ... " !!!

avatar van joolstein
Saving General Yang is gebaseerd op oude Chinese folklore en gaat over de gelijknamige, Chinese generaal. Als hij gevangen wordt genomen door de vijand, moeten zijn zeven zonen alles op alles zetten om hun pa te redden. In China is men net zo dol op moedige krijgers met patriottische inborst als in Amerika. En hoe beter zij kunnen knokken hoe groter de helden zijn. Het is dus duidelijk dat regisseur Ronny Yu niet erg geïnteresseerd was in karakterontwikkeling, en des te meer in fraaie plaatjes en brute veldslagen. Daarom dat de film er zeer verzorgd uit ziet met prachtige decors. Ook de vechtscènes mogen er zijn en worden op spectaculaire wijze in beeld gebracht. De actie is overzichtelijk gefilmd. Visueel gezien valt er dus weinig verkeerds over deze productie te zeggen, echter maar mist het een hart. En dat komt door het gebrek aan goed uitgewerkte personages. (de broers worden bv. 1 tot broer 7 genoemd). Alhoewel ‘Saving General Yang’ prachtig is om te zien blijft het door gebrek aan genoeg impact en een eigen gezicht niet meer dan vermakelijk.