Di Renjie: Shen Du Long Wang (2013)

Alternatieve titels: Young Detective Dee: Rise of the Sea Dragon | 狄仁傑之神都龍王

China
Actie / Misdaad

geregisseerd door Hark Tsui
met Mark Chao, Angelababy en Feng Shaofeng

De jonge Dee Renjie komt aan in de hoofdstad van het keizerrijk om zich, als politierechter van zijn regio, te voegen bij het hoogste gerechtshof. Hij wil officier van justitie worden. Keizerin Wu, die aan het begin staat van haar regeerperiode, heeft de felle detective Yuchi opdracht gegeven om onderzoek te doen naar een zeemonster dat 's nachts de stad besluipt en onveilig maakt. Bij toeval proberen zowel Dee als Yuchi het gevaarlijke schepsel te verdrijven wanneer deze een ceremoniële processie aanvalt.

Dit historische en epische actie/fantasie verhaal is idioter, maar minder meeslepend en intrigerend dan zijn voorganger (drie jaar geleden: Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame) van dezelfde regisseur. Maar er blijft genoeg te genieten: meer dan twee uur visueel spektakel vol vindingrijke beelden, hallucinerende gevechten en de meest fantastische speciale effecten. Een sage rond schurken en politieke intriges met een heus gigantisch zeemonster. Detective Dee lijkt het Chinese antwoord te zijn op de Britse Sherlock Holmes en de Amerikaanse Indiana Jones. En zoals te doen gebruikelijk speelt de cast zonder meer goed.

N.B. Er zullen vast en zeker meer afleveringen volgen.

avatar van beavis
Er is inderdaad ook een young Indiana Jones en een young Sherlock Holmes... niet origineel, maar ik vond de eerste Detective Dee film wel sterk en zoveel fantasy-adventure wordt er ook weer niet gemaakt, dus dit ga ik zeker zien!

Fijn.

Heb de indruk dat Hark hier net lijkt te breken met de Holmes referenties. Doet me veeleer denken aan de HK fantasy uit de late jaren 80, al weet Hark wel wat extra elementen in de mix te gooien.

Grootste probleem is dat de CG niet overal even aangenaam is. Een vervelend probleem voor HK want ze kampen er tegenwoordig allemaal mee. Al hun big budget vehikels worden verminkt door overdreven bombastische scenes waar de techniek de hersenspinsels van de regisseur niet kan volgen. Hoewel er duidelijk veel geld is ingekropen is het effect daarom vaak toch nogal goedkoop.

Jammer, want zonder CG laat Hark toch zien dat hij een hoop in z'n mars heeft. Visueel spektakel, geweldige (en veel, en gevarieerde) martial arts scenes en een eindscene op U tegen te zeggen, ondanks een paar valse noten.

De grote cast is wel zo'n beetje verdwenen en hoewel de film duidelijk zinspeelt op een derde deel, verwacht ik Hark niet meer als regisseur bij eventuele vervolgen. Hoop het ook eigenlijk, want hoewel best een vermakelijke reeks is het tijd voor Hark om weer een ander stapje in de wereld te zetten. Tof en duur spektakel, maar de techniek werkt niet altijd even goed mee.

avatar van Cleanshot
Chinese fabelachtige film, als je er van houdt prima te doen.

avatar van Filmkriebel
Nog steeds een fijne fantasy-detective met heel wat actiescènes, hoewel mijn voorkeur naar de vorige film gaat. Hier is dat mens-verandert-in-zeehagedis verhaal ergerlijk. De CGI is vrij slecht en de tekortkomingen springen te vaak in het oog, zeker in de meest imposante scènes. Zo zijn de openingsscène met de boten en het gevecht met het zeemonster vrij grote fiasco's. De algehele sfeer vond ik verder niet bepaald slecht.

avatar van Onslaught
Vermakelijke film.

Niet alleen het verhaal is leuk, maar ook de CGI in Chinese films wordt per jaar beter. Aan de ene kant is dat jammer aangezien China daardoor steeds meer op Hollywood gaat lijken. Gelukkig blijven ze wel hun eigen thema's en verhalen ontwikkelen, maar daardoor zullen ze jammer genoeg nog steeds niet in het Westen worden omarmd.

Verder is de cast weer prima en de gevechten zijn weer spectaculair.

avatar van HALVE TAMME.
Vogeltongthee, mmm lekker!!!

Goede karakters, aangenaam verhaal en vol op spannende
en flitsende acties. Ik heb me eigen geen moment verveeld.

4 solide sterren van mijn kant.

avatar van Noodless
Mwah, viel mij wat tegen.
Sommige actiescènes zijn wel vermakelijk, maar de meeste martial arts scènes wisten mij niet te boeien. Ook de CGI haalt niet steeds een degelijk niveau. Heel wisselvallig. Nochtans vond ik het gevecht met het zeemonster wel leuk. Ook de scène in de ravijn wist mij aandacht terug op te krikken. De personages zijn niet echt interessant en de lange speelduur werkt wat tegen. Niet echt verveeld, maar een tweede kijkbeurt zal deze film nooit meer halen. 6/10

avatar van Banjo
Ergens is dit gewoon pure pulp...
Maar aan de andere kant blijft de film toch serieus en is het acteren best goed te noemen.
En het ziet er (meestal) allemaal prima uit.
Het is een vreemde eend in de bijt....

3 sterren

avatar van Decec
Een goede actie/avontuur/drama/fantasie film...
Prima verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Heerlijk genoten...

avatar van Gazi
1ste Detective Dee nog niet gezien
maar deze Rise Of The Sea Dragon is het betere vlieg- en knokwerk vol vindingrijk en avontuurlijk!

avatar van james_cameron
Vermakelijke, spectaculaire avonturenfilm die helaas herhaaldelijk onderuit gaat door een overmatig gebruik van doorzichtige CGI. Gelukkig houdt regisseur Tsui Hark het tempo hoog en valt er naast alle special effects (en dat zijn er nogal wat) ook te genieten van fraaie aankleding en decors. De plot steekt mal maar onderhoudend in elkaar en het kleurrijke geheel wordt met zoveel flair en overgave gebracht dat je uiteindelijk toch in het spektakel wordt meegesleept. Voorganger Detective Dee And The Mystery Of The Phantom Flame was echter een stuk beter, dat wel.

avatar van Phantasm
Leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van joolstein
Dit is een prequel van regisseurs Hark Tsui's Di Renjie (2010) Di Renjie, die in het vorige deel gespeeld werd door Andy Lau is vervangen door de Twaineese Mark Chao, deze komt aan in de hoofdstad van het keizerrijk om te gaan werken als officier bij het departement van Justitie. Op dat moment trekt net een ceremoniële processie van de mooie courtisane Yin Ruiji (mooie maar niet zo heel getalenteerde Angelababy) langs. Zij is uitgekozen door de stadsambtenaren in een poging een zeemonster te sussen. Tevens heeft keizerin Wu Zetian, (wederom Carina Lau) die aan het begin staat van haar regeerperiode, de felle detective Yuchi Zhenjin (William Feng) opdracht gegeven om onderzoek te doen naar het zeemonster. (een soort gigantische reuzen-manta) Naast de rivaliteit tussen de twee detectives moeten ze dan ook nog jacht maken op niet één maar twee monsters, parasieten en hele zwik schurken.

Ondanks dat decors, aankleding en choreografie van de martial arts-gevechten weer dik in orde zijn, laten sommige fantasierijke CGI het wat afweten. Daarnaast lijkt het alsof er 3-D-effecten aanwezig zijn en deze overtuigen absoluut niet! De eind-scene overtuigd dan gelukkig wel wat dan ook vooral aan regisseur Hark Tsui te danken is. De eigenzinnigheid van zijn voorganger, die het hielp opvallen, is hier grotendeels afwezig en het uiteindelijke resultaat van deze prequel is nogal gewone maar goede entertainment.

avatar van joolstein
Een derde deel is inmiddels ook aangekondigd voor dit jaar zie: Detective Dee: The Four Heavenly Kings (2018) - IMDb

avatar van Baggerman
Matige prequel. Vooral door de zeer matige en veelvuldig gebruikte CGI. Sorry, maar dat begin met die boten zag er ècht niet uit. Ik heb spellen op de Commodore 64 gespeeld die er beter uitzagen!

Blijkbaar moet ik weer eens meer Chinese films zien, want ik kon het verhaal in het begin totaal niet volgen. Wie is nu wie en waarom proberen ze die dame te ontvoeren, ik had geen idee en eerlijk gezegd boeide me het ook al gauw niet meer.

Daarnaast begon het overdreven gevlieg tijdens de gevechten me ook een beetje de keel uit te hangen. Ik kan er best wat van hebben, maar dit was gewoon teveel en te gemakkelijk iedere keer. Het is duidelijk: Marvel-bagger vind ik niets en de Chinese counterparts zijn net zo min aan mij besteed.