Di Renjie: Shen Du Long Wang (2013)

Alternatieve titel: Young Detective Dee: Rise of the Sea Dragon

3,18

China
Actie / Misdaad

geregisseerd door Hark Tsui
met Mark Chao, Angelababy en Feng Shaofeng

De jonge Dee Renjie komt aan in de hoofdstad van het keizerrijk om zich, als politierechter van zijn regio, te voegen bij het hoogste gerechtshof. Hij wil officier van justitie worden. Keizerin Wu, die aan het begin staat van haar regeerperiode, heeft de felle detective Yuchi opdracht gegeven om onderzoek te doen naar een zeemonster dat 's nachts de stad besluipt en onveilig maakt. Bij toeval proberen zowel Dee als Yuchi het gevaarlijke schepsel te verdrijven wanneer deze een ceremoniële processie aanvalt.

14 BERICHTEN 7 MENINGEN
geplaatst: 19 oktober 2013, 14:35 uur [permalink]
Dit historische en epische actie/fantasie verhaal is idioter, maar minder meeslepend en intrigerend dan zijn voorganger (drie jaar geleden: Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame) van dezelfde regisseur. Maar er blijft genoeg te genieten: meer dan twee uur visueel spektakel vol vindingrijke beelden, hallucinerende gevechten en de meest fantastische speciale effecten. Een sage rond schurken en politieke intriges met een heus gigantisch zeemonster. Detective Dee lijkt het Chinese antwoord te zijn op de Britse Sherlock Holmes en de Amerikaanse Indiana Jones. En zoals te doen gebruikelijk speelt de cast zonder meer goed.

N.B. Er zullen vast en zeker meer afleveringen volgen.

avatar van beavis
geplaatst: 20 oktober 2013, 20:19 uur [permalink]
Er is inderdaad ook een young Indiana Jones en een young Sherlock Holmes... niet origineel, maar ik vond de eerste Detective Dee film wel sterk en zoveel fantasy-adventure wordt er ook weer niet gemaakt, dus dit ga ik zeker zien!

geplaatst: 21 december 2013, 22:14 uur [permalink]
Fijn.

Heb de indruk dat Hark hier net lijkt te breken met de Holmes referenties. Doet me veeleer denken aan de HK fantasy uit de late jaren 80, al weet Hark wel wat extra elementen in de mix te gooien.

Grootste probleem is dat de CG niet overal even aangenaam is. Een vervelend probleem voor HK want ze kampen er tegenwoordig allemaal mee. Al hun big budget vehikels worden verminkt door overdreven bombastische scenes waar de techniek de hersenspinsels van de regisseur niet kan volgen. Hoewel er duidelijk veel geld is ingekropen is het effect daarom vaak toch nogal goedkoop.

Jammer, want zonder CG laat Hark toch zien dat hij een hoop in z'n mars heeft. Visueel spektakel, geweldige (en veel, en gevarieerde) martial arts scenes en een eindscene op U tegen te zeggen, ondanks een paar valse noten.

De grote cast is wel zo'n beetje verdwenen en hoewel de film duidelijk zinspeelt op een derde deel, verwacht ik Hark niet meer als regisseur bij eventuele vervolgen. Hoop het ook eigenlijk, want hoewel best een vermakelijke reeks is het tijd voor Hark om weer een ander stapje in de wereld te zetten. Tof en duur spektakel, maar de techniek werkt niet altijd even goed mee.

avatar van Cleanshot
geplaatst: 5 januari 2014, 10:24 uur [permalink]
Chinese fabelachtige film, als je er van houdt prima te doen.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 18 januari 2014, 15:46 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nog steeds een fijne fantasy-detective met heel wat actiescènes, hoewel mijn voorkeur naar de vorige film gaat. Hier is dat mens-verandert-in-zeehagedis verhaal ergerlijk. De CGI is vrij slecht en de tekortkomingen springen te vaak in het oog, zeker in de meest imposante scènes. Zo zijn de openingsscène met de boten en het gevecht met het zeemonster vrij grote fiasco's. De algehele sfeer vond ik verder niet bepaald slecht.

avatar van Onslaught
geplaatst: 18 januari 2014, 15:46 uur [permalink]
Vermakelijke film.

Niet alleen het verhaal is leuk, maar ook de CGI in Chinese films wordt per jaar beter. Aan de ene kant is dat jammer aangezien China daardoor steeds meer op Hollywood gaat lijken. Gelukkig blijven ze wel hun eigen thema's en verhalen ontwikkelen, maar daardoor zullen ze jammer genoeg nog steeds niet in het Westen worden omarmd.

Verder is de cast weer prima en de gevechten zijn weer spectaculair.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst: 15 juli 2014, 11:45 uur [permalink]
Vogeltongthee, mmm lekker!!!

Goede karakters, aangenaam verhaal en vol op spannende
en flitsende acties. Ik heb me eigen geen moment verveeld.

4 solide sterren van mijn kant.

avatar van Noodless
geplaatst: 22 oktober 2014, 20:10 uur [permalink]
Mwah, viel mij wat tegen.
Sommige actiescènes zijn wel vermakelijk, maar de meeste martial arts scènes wisten mij niet te boeien. Ook de CGI haalt niet steeds een degelijk niveau. Heel wisselvallig. Nochtans vond ik het gevecht met het zeemonster wel leuk. Ook de scène in de ravijn wist mij aandacht terug op te krikken. De personages zijn niet echt interessant en de lange speelduur werkt wat tegen. Niet echt verveeld, maar een tweede kijkbeurt zal deze film nooit meer halen. 6/10

avatar van Banjo
geplaatst: 24 februari 2015, 01:30 uur [permalink]
Ergens is dit gewoon pure pulp...
Maar aan de andere kant blijft de film toch serieus en is het acteren best goed te noemen.
En het ziet er (meestal) allemaal prima uit.
Het is een vreemde eend in de bijt....

3 sterren

avatar van Decec
geplaatst: 10 maart 2015, 23:32 uur [permalink]
Een goede actie/avontuur/drama/fantasie film...
Prima verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Heerlijk genoten...

avatar van Gazi
geplaatst: 16 juni 2015, 01:13 uur [permalink]
1ste Detective Dee nog niet gezien
maar deze Rise Of The Sea Dragon is het betere vlieg- en knokwerk vol vindingrijk en avontuurlijk!

avatar van james_cameron
geplaatst: 9 augustus 2016, 23:26 uur [permalink]
Vermakelijke, spectaculaire avonturenfilm die helaas herhaaldelijk onderuit gaat door een overmatig gebruik van doorzichtige CGI. Gelukkig houdt regisseur Tsui Hark het tempo hoog en valt er naast alle special effects (en dat zijn er nogal wat) ook te genieten van fraaie aankleding en decors. De plot steekt mal maar onderhoudend in elkaar en het kleurrijke geheel wordt met zoveel flair en overgave gebracht dat je uiteindelijk toch in het spektakel wordt meegesleept. Voorganger Detective Dee And The Mystery Of The Phantom Flame was echter een stuk beter, dat wel.

geplaatst: 17 februari, 12:15 uur [permalink]
Leuk om een keer gezien te hebben.