Di Renjie (2010)

Alternatieve titels: Detective Dee | Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame | Di Renjie Zhi Tongtian Diguo | 狄仁傑之通天帝國

China / Hongkong
Actie / Misdaad

geregisseerd door Hark Tsui
met Andy Lau, Tony Leung Ka Fai en Bingbing Li

Door de mysterieuze dood van een aantal trouwe onderdanen wordt de inauguratie van keizerin Wu, China's enige vrouwelijk leider, bedreigd. Ze roept de beruchte detective Dee terug uit een ballingschap waartoe ze hem 8 jaar geleden veroordeelde. Dee accepteert de uitdaging en vormt een team met gung-ho Commandant Bei en de Ghost Doctor, een meester in vermommingen, om de zaak op te lossen.

avatar van Filmkriebel
aspro schreef:
deze filmis op DVD&op Blu-Ray maar zijn ze ook voorzien van ned.ondertiteling?
hele mooie film.

Ja hoor Aspro, heb DVD in mijn bezit (Amasia) en die is Nederlands ondertiteld.

avatar van aspro
Filmkriebel schreef:

Ja hoor Aspro, heb DVD in mijn bezit (Amasia) en die is Nederlands ondertiteld.

OH!, THX voor de info

avatar van HALVE TAMME.
Deze film had ik al een tijd in de kast liggen en gister besloten om hem maar eens te
gaan kijken.Waarom heb ik deze film zo lang laten liggen,want hij is echt goed.

Goede karakters,aangenaam verhaal en vol op spannende en flitsende acties.Ik heb
me eigen geen moment verveeld.

Veel kijkplezier mensen want dat gaat deze film zeker opleveren.

avatar van james_cameron
Kosten noch moeite zijn gespaard om van deze aziatische Sherlock Holmes-variant iets spectaculairs te maken. Decors, production design en special effects zijn allemaal overweldigend. Gelukkig is de plot daarnaast de moeite waard en zijn de personages sympathiek en levendig genoeg om niet weggevaagd te worden door de visuele bombast. Regisseur Tsui Hark levert hier een zeer onderhoudend spektakel af dat geen seconde verveelt.

avatar van DVD-T
Geweldig hoe het verhaal samenloopt met het keizerin Wu tijdperk.

Een film die geweldig inspeelt op de oude Hong Kong films en tevens iets nieuws wil toevoegen aan dit genre. Het is al vaker aangehaalt maar de film speelt ook zeker een beetje in op de Sherlock Holmes revival.

Buiten dat beide detectives briljant zijn, zijn er vrij weinig overeenkomsten. Hark maakt er totaal iets anders van. Een vleugje mystiek, fantasie, actie en martial arts vermengd met een intrigerend en erg goed geschreven plot. Een verhaal ook wat rustig zijn tijd neemt en nergens wordt overhaast. En dat is ook wel eens een verademing. In Hollywood zie je dat niet snel gebeuren en wordt er geprobeerd om zonder enige logica van punt a naar b te komen. Hark doet dat dus erg goed.

Acteerwerk is gewoon erg goed. Acteurs als Lau en Tony Leung, de routines, doen het zoals altijd wel erg fijn. Ze spelen hun rollen met het grootste gemak. Binbing Li is naast een prachtige verschijning ook een zeer goede actrice. Het meeste plezier komt van de rol en het spel Chao Deng als Pei. Prachtige rol waarin hij duidelijk helemaal opgaat.

De visual effects zijn altijd een beetje tricky als het uit HK komt. Komt vaak niet al te overtuigend over. Weet dan niet of het om budget redenen is of tijd. Hier valt dat gelukkig best mee. Af en toe een beetje een dodgy shot van het boedha beeld maar voor de rest erg degelijk. Verder is het camerawerk zeer goed, en het gebruik van licht en kleuren maken van de decors iets heel moois om te aanschouwen. Actiewerk is in handen van Sammo Hung en daar gaat het nagenoeg nooit mis. Al beschouw ik Detective Dee niet als een echte martial arts film. Visueel ook een paar hele mooie dingen gezien.

Gewoon een erg goede film van Hark die dit genre weer een beetje op de kaart heeft gezet.

avatar van DiamondsRealDeal
Dit valt onder Actie/Fantasy

avatar van joolstein
Di Renjie was een van de een meest gevierde functionarissen van de Tang en Wu Zhou-dynastie. Daarnaast verschijnt zijn personage in menig gong'an misdaad-roman. Voor ons westerlingen was de eerste kennismaking een vertaling van drie verhalen (Celebrated Cases of Judge Dee) uit 1940 van Robert van Gulik. Echter deze film vertelt een fictief verhaal over Di Renjie (gespeeld door Andy Lau) In het China van de negende eeuw na Christus wordt er een bouwopzichter, belast met het toezicht op de constructie van een gigantisch Boeddhabeeld, op gruwelijke wijze om het leven gebracht. Hierna geeft Keizerin Wu Zetian (Carina Lau) de opdracht om de briljante speurder Dee (Lau) uit de gevangenis te halen om de zaak op te lossen. Deze echt bestaande keizerin was de enige officiële keizerin in de geschiedenis van China.Haar regeerperiode betekende zelfs een onderbreking van de Tang-dynastie. Detective Dee krijgt hulp van twee erg leuke personages; de fraaie kolonel Shangguan Jing'er (de erg mooie Bingbing Li) en albino Pei Donglai (Pei Donglai) De film is in feite een soort van Oosterse Sherlock Holmes, een mysterie dat opgelost moet worden en dat wordt omgeven door de nodige magie, Chinese martial arts-gevechten en bizarre gebeurtenissen die zich afspelen in het oude China. De choreografie van die gevechten zit prima in elkaar (met dank aan Sammo Hung) en ook de manier waarop het in beeld wordt gebracht is dik en orde. Tel daarbij op de prachtige decors en schitterende kostuums, dan kan het niet anders dan dat deze actie/ avonturenfilm dan ook een lust voor het oog is. De film heeft een erg leuk en fris verhaal, zeer degelijk acteerwerk en voldoende zelfspot om je de gehele speelduur mee te vermaken.