Di Renjie Zhi Sidatianwang (2018)

Alternatieve titels: Detective Dee: The Four Heavenly Kings | Di Renjie: The Four Heavenly Kings | Detective Dee 3 | 狄仁杰之四大天王

China / Hongkong
Actie / Fantasy

geregisseerd door Hark Tsui
met Carina Lau, Mark Chao en Sichun Ma

Een golf van misdaden gepleegd door gemaskerde krijgers beangstigt het rijk van de Tang-dynastie. Terwijl Keizerin Wu onder bescherming staat, gaat rechercheur Dee op zoek naar deze mysterieuze misdadigers. Wanneer zij op het punt staan een ongekende samenzwering te ontdekken, zullen Dee en haar metgezellen midden in een dodelijk conflict terechtkomen waarin magie en complotten samen het imperium ten val dreigen te brengen...

avatar van Filmkriebel
Derde Detective Dee; Verheug me erop Leuke films maar de CGI is niet zo geweldig helaas.

avatar van joolstein
“Dangerous people with weird skills”

Oudgediende regisseur Hark Tsui pakt weer flink uit in het derde deel over de detective Dee uit de Tang-dynastie. Ook niet verwonderlijk want de films zijn enorme blockbusters in Hong Kong en China. Tevens is dit de tweede prequel van de eerste film, en plaats zich daarmee tussen Di Renjie: Shen Du Long Wang (2013) en Di Renjie (2010)

De Taiwanese Mark Chao speelt wederom detective Dee Renjie. Hij is geknipt voor deze rol! Al was hij dit keer wel minder te zien. Ook andere belangrijke personages zoals Wu Zetian, de keizerin van China (Carina Lau) Koninklijke Garde Yuchi Zhenjin (Shaofeng Feng) en sidekick van Dee Shatuo Zhong (Kenny Lin) zijn terug. Leuk was de introductie van sluipmoordenares Shui Yue (Sandra Ma Sichun)

Nadat de Keizer Gaozong, Detective Dee de magische Dragon Taming Mace heeft geschonken met de instructies om de Tang-dynastie te beschermen zoals hij dat nodig acht, vreest Keizerin Wu dat Dee deze zou kunnen gebruiken om haar omver te werpen als hij het niet eens is met haar heerschappij. De keizerin beveelt het hoofd van de gouden garde Yuchi, samen met een jianghu-groep om het zwaard te stelen, met als gevolg de doodstraf voor Dee.Echter Yuchi is wantrouwend tegenover de motieven van deze Huan Tian en zijn Mystic Clan (Spectral Blades,Night Ghost,Smoke Volant en Water Moon) Daardoor wordt de loyaliteit van Yuchi verscheurd tussen zijn plicht tegenover de keizerin en zijn loyaliteit aan rechercheur Dee, en komt hij in een precaire situatie terecht. Detective Dee moet ondertussen een samenzwering zien te ontrafelen om zichzelf, zijn vrienden en de Tang-dynastie te redden.

Net als ook in voorgaande delen is de aankleding voortreffelijk, zowel de meer "gewone" kostuums van de helden als ook de flitsende outfits van de slechteriken. De gekozen locaties zien er ook geweldig uit. Na Sammo Hung in Phantom Flame en Yuen Bun in Sea Dragon neemt ditmaal de relatief jonge Lin Feng de choreografie van de gevechten op zich. Hij levert goed werk! De gevechten zijn grandioos met fantasierijke wapens en inventieve Taoïstische magie.

Naast die martial arts is een Di Renjie-film zonder CGI bijna ondenkbaar en die is er dan ook in overvloed. En zelfs een tikje beter dan in voorgaande films maar nog wel steeds ook een beetje inconsistent. Naast dat ze CGI gebruiken voor slimme bommen en shuriken. Zien we ook een vliegende draken (waaronder een gouden), een gigantische goudvis, een paar Hindoestaans-achtige goden en een gigantische albino-gorilla (gewoon onweerstaanbaar en grappig:"King Kong in de Tang-dynastie") Gelukkig waren de meeste best indrukwekkend!

Ik heb erg genoten van "The Four Heavenly Kings" Het was wederom een goed deel uit de franchise. Ik kijk dan ook zeker uit naar een volgend deel, maar ik hoop dat het plot dan iets intrigerender zal zijn. Tip: Blijf bij de aftiteling nog even hangen want er volgen nog twee korte aanvullingen!

Vervolg op niveau.

Franchises zijn vaak nogal onevenwichtig, zeker wanneer ze wat langer worden, maar daar heeft deze Detective Dee zeer weinig last van. Allicht om dat Hark gewoon netjes aan het roer blijft staan én omdat hij ook wel de tijd neemt voor elke nieuwe film.

Het is ook nooit back to back, waardoor de films wat frisser blijven. Nadeeltje is wel dat ik bij elke film weer moet harken (hah) om de draad op te pikken. Ook bij deze film zal ik wel wat referenties naar eerdere delen gemist hebben, gelukkig staan de verhaaltjes genoeg op zichzelf waardoor het nooit echt problematisch wordt.

Het blijven fijne films. Hark heeft genoeg budget om lekker over the top te gaan en is daarnaast nog steeds een erg kundig regisseur. Ik zag laatste de nieuwe Ringo Lam en daar zie je toch vooral een regisseur die oud geworden is, daar heeft Hark eigenlijk nog helemaal geen last van. Integendeel bijna, want qua CG gebruik in China zet hij zelfs nog regelmatig de toon.

Een echt groots of geniaal regisseur zal het nooit worden, maar qua entertainment heeft hij toch al een geweldig palmares bij elkaar geregisseerd. Ook deze film valt daar netjes onder. Geen seconde verveeld, veel moois gezien, maar dat echte geniale ontbreekt een beetje.

avatar van Filmkriebel
Eerste film nog altijd de beste. Hier word je bijna murw geslagen door een overdaad aan CGI (die overigens net een tikkeltje beter is dan vorige film) en de luidruchtige spektakelmuziek die maar niet wil ophouden. Van spannend detective-onderzoek is hier ondanks de titel niet veel sprake. Men heeft duidelijk liever veel fantasy, sorcery en in-your-face effecten om schele hoofdpijn van te krijgen. Daardoor wordt het naar mijn zin allemaal wel minder interessant en te bombastisch. Blijft wel redelijk leuk om naar te kijken zonder al te veel na te denken. Had er meer van verwacht maar de ingeslane weg (Chinese Marvel) van deze reeks is inmiddels duidelijk. Een volgende film staat alweer in de startblokken: Detective Dee and the Mystery of the Dragon's Blood.

avatar van DreamTech
Visueel een prachtig plaatje met de meest gekke ( wel mooie) actie scenes ( je houd ervan of niet) !!