Dao (1995)

Hongkong
Drama / Actie

geregisseerd door Hark Tsui
met Xin Xin Xiong, Moses Chan en Man Cheuk Chiu

Een jonge zwaardvechter wil wraak nemen op de mysterieuze, getatoeërde moordenaar van zijn vader. Wanneer hij hem heeft gevonden volgt een bloederige strijd waarbij de jongen een arm verliest. Iedereen denkt dat hij dood is, maar in het geheim leert hij de kunst van het zwaardvechten met één arm. Met zijn dodelijke vechtstijl heeft de jongen zich ontwikkeld tot een perfecte moordmachine...

avatar van tessai
Dit is DE Kung-FU ACTIE film punt.

De meest geweldige actiefilm die ik heb gezien en zeer origineel in script en antiheld etc etc..

Waarschuwing....nieuwkomers bij dit genre zullen de actie niet realistisch achten maar dat is ook niet de bedoeling.....als je crouching tiger hidden dragon maar nix vond moet je hier zeker niet naar kijken ...vond je chrouching tiger al gaaf qua actie dan heb je nog nix gezien!!!!! check deze film...van Tshui Hark nog wel....

avatar van BoordAppel
tessai schreef:

Dit is DE Kung-FU ACTIE film punt.

Beter dan Enter the Dragon?

Sorry. Ik ben zeer zeker een kung-fu liefhebber, maar ik ben het niet met je eens. Ik vond de manier van actiescenes filmen niet echt goed. Verder waren er wel een aantal goede actiescenes, maar in zijn geheel viel het allemaal best mee. Ik vind bijvoorbeeld The Barefoot Kid een stuk beter (ook een beetje zelfde soort verhaal).

avatar van YuLaw16
Tsui Hark bekend van oa Once upon a time in china en Iron monkey kwam in 1995 met de film Dao. Helaas was de kung fu rage in Hong Kong voorbij en flopte deze film dik. Toch is deze film een van de betere HK films. Het verhaal was erg duister netzoals de sfeer in de film. het acteren was werkelijk subliem hoewel ik soms die vrouwelijke personages wat irritant vond. De gevechten waren werkelijk FANTASTISCH. Nee verwacht hier geen iron monkey actie. Nee verwacht geen jet li moves. Verwacht perfect gechoreografeerde realistische gevechten. Prachtig gewoon. Werkelijk fantastisch. De hele eindgevecht durfde ik gewoon niet te ademen. Zo erg zag het gewoon eruit. Mensen die beweren dat de gevechten slecht zijn, hebben het goed mis. Camerawerk was ook werkelijk fantastisch, vooral tijdens de gevechten.

Kortom een erg goede film, niet alleen voor de actiefans.

gremlin gizmo
te rommelig te donker te veel chinees

neo (crew)
Ja was wel een goeie film. Wat ik helaas vaak ondervind bij dit soort films is dat het geheel te saai is (zoals bv bij de once upon in china delen). Lekker flitsend gemonteerd, prachtige cheografrie en mooie muziek. Schijnt ook nog losjes gebaseerd te zijn op een film van de Shaw Brothers, waarin het hoofdpersonage ook maar 1 arm heeft. 3.5 sterren

avatar van BoordAppel
neo schreef:

prachtige cheografrie

Neen, dat moet met een g .

Ik heb de videoversie in mijn bezit en gezien, vol verwachting. Bij de eerste woordjes...aaaahhhh gedubbed, en hoe! Zo irritant dat ik het geluid op nul heb gezet en een soundtrack erbij heb laten draaien.

john woo is meester in kogelballetten en tsui hark is meester in martial arts films, dao heeft flitsende en duizelingwekkende camera bewegingen waardoor het een stuk spectaculairder uit ziet, en duidelijk een remake van one armed samurai maar hier ziet het er een stuk groffer en stoerder uit, ketting gemengt met het mes ziet er fantastisch uit, wat tarantino zegt van kill bill is, ik wil het niet gewoon goed hebben maar perfect, maar tarantino heeft er geen meesterwerk van gemaakt en ik vind hem net goed maar ook net geslaagd, als ie bij tsui hark goed heeft gekeken en de sentimentele scenes uit kill bill eruit hebben gehaald zou ie perfect werk hebben gelevert. stui hark weet presies de actie neertezetten en bij zijn hollywood films ging wat de mist in ook al vondt ik double team nog wel wat te pruimen.

dao verdient 4*

YuLaw16 schreef:
Mensen die beweren dat de gevechten slecht zijn, hebben het goed mis.

De gevechten zijn slecht.

Man wat een chaos is dit. Rommelig boeltje, veel "ik loop er maar wat achter aan" camerawerk, camera zwiept ook steeds alle richtingen uit, editing is hypersnel maar ook erg onzuiver, erg dicht op de personages zodat er van een totaalbeeld geen sprake is.

Verhaaltje is frut, zoals zo vaak bij dit soort film. Papa vermoord, weesje, wraak. En dat allemaal bloedserieus. En overdreven warrig. Hyperkinetisch maar nergens gecontroleerd of intens. Gewoon veel gerommel waar amper een voor- of achterkant aan te breien is.

Toch nog 2*, aangezien sommige scenes toch nog enige rush bevatten, maar die mij maar een Jet Li, of de nieuwe Jaa. Altijd leuk om de choreografie van gevechtscenes ook daadwerkelijk te zien. Hark heeft al veel beter gedaan (met Time & Tide oa).

avatar van U-96
Ik ben geen kenner op het gebied van Kung-Fu films, dus makkelijk is het niet om mijn mening over Dao te belichten.

Ik ben het grotendeels met Onderhond eens. Het is allemaal enorm warrig gemaakt. Irritant camerawerk, moeilijk te volgen, personages die je niet uit elkaar kunt houden. Zelfs de opzicht best indrukwekkend ogende gevechten konden mij weinig bekoren. Met uitzondering het eindgevecht tussen Valk en Ding On. Klein pluspuntje is toch wel de typische sfeer. De voice-over is matig.

Lang getwijfeld tussen 2.5 en 2.0 sterren, maar de balans van irritatie en vermakelijkheid is toch te veel achterlastig.

***** 2.0 *****

avatar van Goodfella_90
Erg irritant hoe die stemmen opnieuw waren ingesproken. Voor de rest ook niet zo'n bijzondere film.

avatar van U-96
Erg irritant hoe die stemmen opnieuw waren ingesproken.

Weinig last van, maar het oogde inderdaad opvallend slecht.

avatar van Goodfella_90
Ik doelde dan ook niet echt op het feit DAT het opnieuw werd ingesproken, maar de manier waarop.

Ja, ik ook!

avatar van YuLaw16
Wtf, waarom heeft iemand de JAPANSE poster genomen?

avatar van 93.9
Goede film met natuurlijk zoals vaak in die films: wraak nemen.

avatar van sinterklaas
Pfff. Vond hem niet al te best. Die Hack-Slash scenes zijn wel goed.

2,5 *etjes

avatar van J.T.O
Het verhaal is meer dan wraak alleen

Het verhaal vind ik het best wel subliem en redelijk goed overgebracht. On neigt naar wraak, de kijkers zien dit, doordat de film grotendeels hierop gaat oriënteren. Hoewel hij bezig is om zijn wraak te nemen, gaat zijn rivaal (Iron Head) met Ling op zoektocht om On te vinden. Jammer genoeg hebben ze geen resultaat kunnen behalen, omdat Iron Head te weinig wilskracht heeft om dit door te zetten (Zijn verborgen geliefde is een prostituee). Ling wordt hier de dupe van en dit vordert dan tot het eind, waarbij ze ’t toch had gehoopt dat alles goed zou komen, maar jammer genoeg blijft dat bij een droom. Ling dacht een spel te hebben gecreëerd wie haar als eerst kan grijpen, Iron Head of On? Beide zijn in een situatie belandt en Ling wordt uiteindelijk toch achter gelaten. Thematiek tussen deze 3 personages is wel duidelijk en wordt mooi vormgegeven in tijden waar eer en trotst heerste, tijden waar sadistische, abnormale en brute gebeurtenissen gewoon is.

De gevechten zijn overigens top hoor. Slecht camerawerk vind ik hier niet het geval, de camera hier hoort juist zo te zijn, integendeel vind ik het juist bijzonder en dit zie je eigenlijk niet zovaak in wuxia films. Ondanks dat het wuxia is vind ik ironisch de meeste actie scènes toch wel erg realistisch, met als gevolg dat de meeste gevechten dan ook erg wreed overkomen. Vooral het laatste gevecht was voor mij even slikken. Met zulke soort gelijke wapens heb ik nog nooit zulke energieke gevechten gezien. Een walhalla film voor martial arts (wuxia) liefhebbers

4 ~ Een aparte film en dik geslaagd

avatar van DragQueen
Op zich een geslaagd epos, met goede realistische gevechten. en een prima verhaal. de film is echter nogal rommelig in beeld gebracht, en dat is jammer. vooral de gevechten ( die overigens goed zijn ) zijn van niet te begrijpen hoeken gefilmd, waardoor ik nogal eens het overzicht kwijt was. verder best vermakelijk, maar ik ken betere films uit dit genre. 2,5 sterren. ps : de voice-overs waren erg irritant.

avatar van J.T.O
Hij valt eerder uit de boot van het betreffende genre en daarom is het ook niet vergelijkbaar met andere martial arts films. Ik heb vrij veel gezien en ik kan nu niet zo zeer één opnoemen die de gevechten zo uitbeelden. De gevechten zijn verreweg van slecht en het verdient naar mijn mening zeker geen twee en een half als je “Don't Be a Menace to South Central While Drinking Your Juice in the Hood” een drie geeft, maar goed ieder zijn ding.

wei
Deze noem ik altijd als mijn favoriete Hark film en daarnaast ook de beste kungfu films uit de jaren 90. Heb m al zo'n 10 jaar niet meer bekeken maar zapte er toevallig op televisie langs en pikte er nog de tweede helft van mee. En die helft was nog steeds adembenemend goed. Visueel gaan alle stoppen los. De film krijgt nogal eens de kritiek rommelig te zijn, maar snap niet hoe deze 'rommeliger' zou zijn dan zijn oudere werk. Intenser, dat wel, en zijn stijl moet je liggen inderdaad, en als die je ligt dan is dit een niet te missen kung fu meesterwerk.

Redelijk traag begin. Zit nogal wat jeugdsentiment bij, omdat ik de film voor Engels op de middelbare school (tweede klas) heb moeten kijken.

De film was dus gedubbed destijds. Nu ik hem in het Chinees zie, kan ik de film pas echt waarderen.
Het camerawerk werkt inderdaad wat maskerend, tot de laatste scenes.

Redelijk traag begin, met wat magere choreografie in het begin. Maar halverwege de film komt de actie, en het verhaal pas echt op gang. De dialogen/monologen zijn niet geweldig, maar de actiescenes wel.

Een 4,5 ster voor deze geweldige kung fu flick. Dit komt dan wel door de eindscenes, die werkelijk tot de best gechoreografeerde scenes in de kung fu films horen die ik gezien heb.