Shi Hun (2013)

Taiwan
Drama / Horror

geregisseerd door Mong-Hong Chung
met Yu Wang, Hsiao-chuan Chang en Leon Dai

Op een dag stort Ah-Chuan in op zijn werk en wordt wakker zonder enige herinnering over wie hij is, wat hij doet of wie de mensen om hem heen zijn. Hij wordt samen met zijn familie, die hij ook niet herkent, naar huis gestuurd. Wanneer zijn vader probeert te achterhalen wat er met zijn zoon gebeurt is beginnen de zaken een dodelijke wending te krijgen. Ah-Chuan praat en handelt niet als zichzelf en tot overmaat van ramp beginnen er steeds meer doden te vallen.

Watertanden! Mong-Hong Chung is een held.

Heerlijk.

Ik vond The Fourth Portrait al geweldig, hier gaat Mong-hong Chung nog wat meer in mijn straatje. Een mix van arthouse en genre elementen, ijzig drama en thriller clichés worden op originele wijze door de mangel gehaald wat een best onvoorspelbare film oplevert.

Visueel verbluffend. Chung heeft een perfect oog voor mooie plaatjes en elke vijf minuten viel m'n mond wel een keertje op de grond. Sterke soundtrack en goed acteerwerk (vooral Yu Wang zet een geweldige prestatie neer) maken het plaatje compleet.

De Taiwanese regisseurs hebben moeite om hun plotse opgewaardeerde status te bevestigen, maar Chung laat zien dat hij absoluut geen eendagsvlieg is. Shi Hun is een geweldige film, al zullen gewinterde arthouse liefhebbers het iets makkelijker hebben om door de ijzige facade te prikken dan thriller liefhebbers.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van McSavah
Hehe, ik dacht al dat dit echt iets voor jou zou zijn, Onderhond. Zelf had ik graag een hoger cijfer willen geven (zit ongeveer op 3,75*), maar ik vond het wat onevenwichtig. De opening vond ik bijvoorbeeld fantastisch, beetje zo'n Enemy (2013) sfeertje met van die gespiegelde gangen. Later krijg je ook enkele experimentele trippy stukjes met cool gebruik van licht. Verder mooie mistige bosserige beelden, fijne moody soundtrack, enkele verrassende wendingen. Maar ik vond het overal op de een of andere manier niet helemaal lekker werken. Wel had ik na afloop meteen zin om de film weer op te zetten. Het sfeertje zou je misschien kunnen vergelijken met Invisible Waves (2006). De vorige films van Chung staan al een hele tijd op de lijst, maar vooral Di Si Zhang Hua (2010) wil ik wel in goede kwaliteit zien. Tsai regular Shiang-chyi Chen herkende ik in eerste instantie hier trouwens niet, terwijl ik wist dat ze erin speelde. Opeens een stuk verouderd, zo lijkt het.

Wat ik mij van de opening vooral herinner is de geweldige editing ... steeds dat terugvallen op die zwarte beelden waarbij het geluid ook wegviel. Heerlijk.

Maar 't is inderdaad wel een eigenzinnig sfeertje. Ondanks dat z'n vorige typischer arthouse/drama werk is zit dat eigenzinnige er toch ook wel in, dus benieuwd of die je beter gaat liggen. Achter de rest (vooral Parking dan, hij heeft volgens mij nog één oudere film) ga ik maar eens wat actiever op zoek.

Benieuwd of hier ooit nog een 3de stem bijkomt.

avatar van McSavah
De editing van de opening was inderdaad erg sterk. In de rest van de film vond ik het ritme echter juist wat vreemd volgens mij, waardoor ik er niet altijd even lekker in zat.

En met 4,5* van jouw kant zullen er heus nog wel de nodige stemmers volgen. Het is sowieso wel een film die ik zou aanraden aan liefhebbers van recente Aziatische cinema.

McSavah schreef:
En met 4,5* van jouw kant zullen er heus nog wel de nodige stemmers volgen.

Sterk verminderd hoor, zeker sinds de Japanse film wat in het slop is geraakt en HK, China en Taiwan het roer hebben overgenomen. Precies toch een brug te ver voor velen (zeker die moderne Chinese films).

avatar van McSavah
Een Xing Kong (2011) heeft toch een aardige navolging gekregen (al weet ik niet in hoeverre jij daar invloed op hebt gehad). Een Xiao Shi Da Kan (2011) ook, maar dat is dan ook een top-10 film van je. Di 36 Ge Gu Shi (2010) en Hetun (2011) hebben ook wel aardig wat kijkers opgeleverd. Andere recente 4,5* Aziatische films die door jou als eerste onder de aandacht zijn gebracht hebben echter meestal maar tussen de 5 en 15 stemmen, zoals Lee's Adventure (2011) Pk.com.cn (2008) Zhu Li Ye (2010) Di Yi Ci (2012)

Sha Sheng (2012) met maar 3 stemmen kom ik voor het eerst tegen. Die gaat op de lijst.

avatar van Black Math
Bij dezen op de radar.

avatar van tattoobob
Leuke poster...waar kan ik deze zien jongens??de film dan he

avatar van Phoenix
McSavah schreef:
En met 4,5* van jouw kant zullen er heus nog wel de nodige stemmers volgen.

Precies ja, meestal is het manco meer dat de films zo obscuur zijn dat ze nergens in fatsoenlijke kwaliteit te vinden zijn (voor mij althans), maar dat was hier gelukkig niet het geval.

Weet verder niet zo goed wat ik er van moet denken. Stilistisch zeer fraai filmpje, dat zeker. Met een toffe, mysterieuze setting. Maar er waren uiteindelijk net iets teveel zaken die ik niet kon plaatsen om écht meegesleurd te worden. De beweegredenen van de personages, eventuele achterliggende Oosterse mythologie... het ging vaak net langs me heen had ik het idee. Daardoor misschien ook dat de uiteindelijke ontknoping me iets te generiek was.

3,5* dan maar.

avatar van Seam
Onderschat je eigen invloed op deze site niet Onderhond, dankzij die 4,5 is mijn interesse ook gewekt en op het eerste oog lijk ik dit geweldig te vinden. Met name visueel is dit precies wat ik graag zie.
McSavah schreef:

Helaas zijn sommige van die films bizar moeilijk te vinden, maar ze staan alsnog hoog op m'n lijstje.

Ik heb de meeste in m'n DVD kast staan, dus het valt wel mee
Enkel pk.com.cn is een probleem, daar kom ik zelf ook niet meer aan.

avatar van Phoenix
DVD doe ik het niet meer voor tegenwoordig...

Vind het kwaliteitsverschil toch iets te klein om het daarvoor te laten. Dan is me het in bezit hebben van een geweldige film meer waard.

avatar van tattoobob
Phoenix schreef:
DVD doe ik het niet meer voor tegenwoordig...

Hier nog een...dvd is oud en ik zie het als de VHS van vroeger.
Het verschil met BR is wel degelijk retegroot!!!

avatar van Black Math
Visueel een bijzonder mooie film. De opening is werkelijk adembenemend en maakt dat de verwachtingen voor de rest van de film hoog zijn. In het vervolg zijn de beelden niet altijd net zo mooi als tijdens de opening, maar evengoed zeer goed verzorgd. Was het maar zo dat de gemiddelde film er zo mooi uitzag als deze film tijdens de "mindere" momenten. Maar de hoogtepunten zijn toch wel de seinscène en de vele prachtige natuurbeelden.

De soundtrack is passend, rustig, maar haalt niet het niveau van de beelden. Daar valt veruit de meeste winst te behalen voor de regisseur. Wat plot betreft heb ik een beetje hetzelfde probleem dat het me niet heel erg weet te grijpen. Apart allemaal, en ik heb geen idee welke kant het op gaat, maar uiteindelijk heb ik er niet heel veel feeling mee.

Voorganger The Fourth Portret is behoorlijk weggezakt, maar wat ik ervan herinner is dat beide films niet alleen visueel in hetzelfde straatje passen, maar ook wat plot betreft. Kort door de bocht voelen beide films aan als een zoektocht naar iemand die er niet meer is. Van wat ik me ervan kan herinneren sprak The Fourth Portret me wat meer aan, maar ik vrees dat Soul wat plot betreft ook een beetje in de vergetelheid zal wegzakken. Maar dat het visueel een bijzonder mooie film is, zal ik niet snel vergeten. 4*.

avatar van Prinz
Deze ook eens hoog op de watchlist gezet, als ik hem te pakken kan krijgen.