Yi Sa Bui Lai (2006)

Alternatieve titel: Isabella

Hongkong

geregisseerd door Ho-Cheung Pang
met Chapman To, Isabella Leong en Josie Ho

De dag dat Macau aan China wordt overdragen heeft Shing een rotdag. Hij wordt tijdelijk geschorst van het politiekorps, en zoekt troost bij een knap meisje dat hij toevallig tegenkomt. Zijn dag wordt er niet beter op wanneer het blijkt te gaan om zijn eigen dochter. Shings leven wordt overhoop gegooid wanneer ze bij hem intrekt.

Blijft bloedmooi.

De film die Pang toch wel op een ander niveau bracht. Na wat lollige (en toch al eigenzinnige) comedies werd het menens met Isabella.

Het begint mag dan wat vreemd zijn, daarna ontpopt zich een erg mooi en subtiel drama tussen twee personages die op zichzelf niet eens zo aangenaam zijn om volgen. Visueel érg indrukwekkend, ook de soundtrack is aardig uniek en sfeervol. Acteerwerk ook op niveau, er is maar weinig te klagen bij deze film.

Pang komt binnenkort weer met twee films aan, laat maar komen want na Isabella is het eigenlijk niet meer fout gegaan.

4.5* en een uitgebreide review

Mooie film in vele opzichten (sterke cast, mooie beelden/soundtrack) maar Pang laat de Wong Kar wai invloeden wel heel hard doorschemeren hier. Ik ben een fan van beide regisseurs en op zich zou heb ik er geen probleem mee hebben, maar 'Isabella' wist me niet te raken op emotioneel vlak, de film mist een beetje diepgang en 'ziel' want het komt me allemaal toch een beetje te berekenend over. Een beetje te gelikt. Toch een 3,5* want hoewel oppervlakkig, toch een erg sfeervolle oppervlakte.

avatar van yyaldrin
Weer zo'n prachtige film die nergens (meer) verkrijgbaar is, iemand enig idee of er een regio-2 versie van deze film is of een regiovrije versie die nog ergens aangeboden wordt?

avatar van yyaldrin
Thanks, was niet bij me opgekomen om op de Amerikaanse afdeling van Amazon te kijken. NTSC is geen probleem toch wanneer je via een laptop afspeelt?

eRCee schreef:
Nadeel van die redenering is natuurlijk dat je dan als westerling geen aziatische films meer zou kunnen bekritiseren. Daarbij zijn er andere aziathische films waarbij ik wél emotionele binding krijg, bijvoorbeeld van regisseurs als Kim Ki-Duk, Wong Kar-Wai en Hirokazu Koreeda.

Het probleem lijkt mij in dit geval wel degelijk bij de film te liggen, omdat, zoals aangegeven, het verhalend-dramatische aspect van de film voor mij tekort schiet, onder andere doordat het voor een deel onduidelijk blijft (was dat meisje nu wel of niet zijn dochter?) en omdat er te weinig ontwikkeling is.

Niet.

Fijnzinnige film over de onwaarschijnlijke toenadering tussen een politieman met een ietwat duister verleden en zijn vergeten, maar openhartige dochter, die in vrijwel alles zijn tegenpool is. Een mooi en lief verhaal met een lach en een traan, dat vrijwel nergens zwaar op de hand wordt. Met name de reeks ontmoetingen van dochter Yan –een fraaie rol van Isabella Leung– met de liefjes van haar vader is erg grappig. Een sfeerrijke film, niet in de laatste plaats door de mooie cinematografie en de passende soundtrack. Het acteerwerk is erg overtuigend.