Moon To (2007)

Hongkong
Misdaad / Drama

geregisseerd door Tung-Shing Yee
met Daniel Wu, Andy Lau en Jingchu Zhang

Nick zit als undercoveragent diep in de lucratieve heroinehandel. Na acht jaar wint hij het vertrouwen van de zieke drugsbaas Quin en krijgt hij meer verantwoordelijkheden. Hoewel hij voldoende bewijzen heeft kunnen verzamelen om Quin te laten arresteren, weerhoudt zijn gevoel hem hiervan. Daarnaast neemt hij de zorg op zich van zijn verslaafde buurvrouw en haar kind. Deze zaken zorgen voor gemengde emoties die het hem moeilijk maken zijn werk te doen.

avatar van 606
mooi verhaal

avatar van J.T.O
Dat stukje, waarbij een runner de hand van die detective afsloeg was te hilarisch voor woorden. Echt niet verwacht

Artifact
Verhaaltje klinkt een beetje als een Hongkongse Donnie Brasco. Lijkt me niet echt heel bijzonder, maar blijft een uitgangspunt waar wel iets leuks mee gedaan kan worden.

MisterRoboto
Aardige film, Andy Lau was weer goed, verder vond ik het verhaal nou niet echt origineel ofzo.

Uitstekende misdaad film van een zeer hoog niveau.

Ik vond het een prima actiefilm....verhaal zit goed in elkaar..goed acteerwerk, met name van de hoofdpersoon. Einde verrassend en dramatisch eigenlijk.

Moet altijd even wennen aan het begin van zo'n aziatische film maar als je er eenmaal inzit dan is het wederom weer een vermakelijke film. Misschien geen topper maar boeiend van begin tot eind.

avatar van Beek
Het verhaal een 4, de plotwendingen een 4 en de hinderlijke nasynchronisatie stoort erg...

avatar van s0062423
Op zich geen al te bijster origineel verhaal, maar het wordt wel op zeer onderhoudende wijze verteld. Sfeer is evengoed continu aanwezig en scheppend. Maar wat ik het sterkste vond was de 'mix' van genres: het is een misdaadverhaal, uiteraard gecombineerd met dramatische aspecten, maar er waren evengoed horror elementen als komische aanwezig. Waardoor ik de film zeer overtuigend vond.

Eens met bovenstaande, al ga ik een halfje lager.
Het acteerwerk vond ik namelijk niet altijd even goed.

avatar van nightbreed
Onderhoudend filmpje met een goed script. Het acteerwerk is prima, alleen de verslaafde man van de vrouw die hij helpt doet nogal aan overacting. De laatste scene vond ik erg verrassend en sterk.

avatar van Straight Killa
supper film

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Aardige Hong Kong misdaad flick, als referentie materiaal heb ik eigenlijk alleen de veel sterkere Infernal Affairs trilogie.

Deze Protegé legt het dan toch wel op alle vlakken af. Visueel zeker niet slecht maar de personages zijn niet echt sterk of laat staan memorabel, het plotje is wel erg standaard en kent nauwelijks enige verrassing had het idee het allemaal wel al vaker gezien te hebben.

De verhaallijn met de verslaafde buurvrouw beviel me niet zo, tikkeltje moralistisch en die gast die haar junkie ex-vriend speelde is echt een waardeloos acteur.
Mooie scenes vond ik de soms erg gedetailleerd in beeld gebrachte werkwijzen en processen ronde de drugshandel en productie. Het leek soms wel een instructiefilmpje De inval in het drugslab door de douane was ook erg tof en spannend gedaan.

Vermakelijk maar uiteindelijk zeker geen indrukwekkende misdaadfilm.

avatar van K. V.
In het begin was 'k niet zo onder de indruk van de film, maar eenmaal je de personages beter leert kennen, vond 'k het wel een goeie film. De film laat beide kanten van de medaille zien (het geld aan de ene kant en de miserie aan de andere kant). De cast deed het goed en het verhaal was ook wel origineel.
Een echt must-see is het niet, maar 'k heb het me zeker ook niet beklaagd.

Ronduit interessant zijn de ins en outs van de Aziatische drugsindustrie, de beelden zijn sterk, het solide verhaal wordt krachtig, met sfeer verteld en de cast heeft uitstraling. Maar ik miste de spanning en de actie en een aantal situaties vond ik melodramatisch en moraliserend. Zodat ik een halfslachtig gevoel overhield.

Het is altijd een beetje bang afwachten wat een film uit Hongkong gaat worden.
Het er toch al enkele gezien en over het algemeen zijn ze teleurstellend of, wanneer het een goed verhaal is, zo slecht gemaakt en geacteerd dat je al snel de film af zet.
Maar deze is dat toch een uitzondering, het verhaal is prima en ook de vertolkingen zijn redelijk goed.
Soms wordt er nog wat aan overacting gedaan, maar het zijn wel uitzonderingen.
Kortom: de beste film uit Hongkong die ik tot nu toe heb gezien.

avatar van sinterklaas
Prima narcotica filmpje uit Hong Kong, dat, zoals hierboven vermeld, inderdaad wel een beetje de Donnie Brasco kant opgaat. Ook lijkt het een beetje elementen te hebben gebruikt uit de film I.D. We volgen Lau als Undercoveragent Nick die al 8 jaar actief is een lokale drugsbende te observeren om zo bewijzen te verzamelen. Maar de impulsbeheersing gaat er wel aan onderdoor en voor ie het weet, sluipt het misdadige aspect er bij hem ook in. En als undercover de drugscircuit ingaan komt ook nog eens goed van pas als je nog eens wat kan betekenen voor je verslaafde buurvrouw.

De film is echter wel vaak aan de chaotische kant en ik had ook wel een beetje meer actie verwacht. Die politieinval-scene bij dat drugslab was wel erg vet, waar we ook nog een horrorelementje bij mogen vertoeven. Verder zijn de broeierige shots van de Thaise papavervelden ook erg indrukwekkend.

Toch een relatief goede drugsfilm.

Goed.

Maar dat zijn de films van Yee eigenlijk altijd wel. Moon To is geen uitzondering. Althans, niet op dat gebied, want daarnaast brengt Yee een nogal aparte mix van genres die niet echt eigen is aan Hong Kong.

Het valt des te meer op omdat het onderliggende verhaaltje over de mol zo uit een honderdtal andere HK had kunnen komen. Al die andere films hebben een aardig voorspelbaar verloop, Moon To doet er echter wat anders mee. De focus komt veel meer op het drama te liggen, waar het politiewerk bijna bijzaak wordt (enkele opflakkeringen niet meegeteld).

Wu doet het goed (altijd wat afwachten), ook Lau staat z'n mannetje. Enkel Koo valt een nogal uit de toon. Een slechte acteur is het niet, maar bepaalde rollen moet je hem gewoon niet geven. Bum is daar blijkbaar ééntje van.

De film duurt iets te lang en genrefans zullen misschien een aantal keer schrikken (de overste van Wu wordt bijv. eens niet vermoord, waarmee de typische niemand-weet-dat-ik-een-undercover-ben verhaallijn wordt vermeden). Leuk filmje. Sfeervol, goed uitgevoerd en het dramatische aspect werkt.

avatar van Insignificance
Boeiende mix van een undercover thriller en een drugs drama. Van boer tot junk en de hele economie daarachter, bijna alle aspecten van de handel komen aan bod. Best knap dat het verhaaltje daar lange tijd niet onder lijdt, al neemt Yee uiteindelijk misschien iets teveel hooi op de vork. Zo weet hij in het slot van geen ophouden en pruttelt het nog even door.

In de opening zit nog een tactisch foutje. Ik vond het hier niet erg handig om die informatie alvast prijs te geven, ook omdat het met zijn personages wel iets teweeg weet te brengen. Toch vrij heftig wanneer Fan naar de spuit grijpt, wrang wordt het als haar dochtertje de boel opruimt. Jammer dat haar ex het overdrijft, al herstelt hij zich gaandeweg wel een beetje.

Voor misdaad fans heeft het ook zeker wat in petto. Zo is er iets met een hand dat de aandacht trekt en het uitstapje naar Thailand mag ook niet onvermeld blijven. Een film die op beide terreinen grotendeels z'n mannetje staat, een adequate soundtrack laat horen en een opvallend einde heeft. Leegte. Neemt niet weg dat het slot wel ietsje bondiger had gemogen.