Chun Giu Yu Chi Ming (2012)

Alternatieve titel: Love in the Buff

Hongkong
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Ho-Cheung Pang
met Miriam Yeung Chin Wah, Shawn Yue en Mini Yang

De relatie tussen Jimmy en Cherie is in rook opgegaan na slechts een half jaar van samenzijn. Zoals vele inwoners van Hongkong, vinden beiden qua werk al snel betere tijden in Peking, en ook nieuwe relaties vloeien daar uit voort. Maar ondanks dat denken ze nog steeds veel aan elkaar.

avatar van McSavah
Vervolg op Love in a Puff.

Beter en nóg grappiger dan Love in a Puff.

avatar van yyaldrin
Waar heb je deze gezien dan?

yyaldrin schreef:
Waar heb je deze gezien dan?

Internet (verrassend goede kwaliteit)... don't judge me... ik zal de dvd wel legaal en braafjes aanschaffen wanneer die uitkomt.

Die clip

Vond deze ook beter dan de voorganger, voor zover ik die nog voor de geest kan halen. In ieder geval geef ik deze een halve ster meer. Zat ook lange tijd op zeker vier sterren, maar naar het einde toe werd het mij iets te emotioneel, althans de uitwerking daarvan werd iets te groot gebracht ofzo. Verder wel erg genoten van het losse sfeertje door middel van de humor, de fijne acteurs en bovenal de geweldige cinematografie, wat we inmiddels wel gewend zijn van Pang Ho-cheung. Met name de invulling die Pang aan het vrij hoge tempo geeft zorgt voor die levende, losse sfeer. En met invulling bedoel ik dan onder andere het camerawerk, dat een hele losse handheldachtige stijl kent, gemixt met de meer typisch strakke gestileerde Hongkong stijl, en het ritme en dynamiek van en tussen die twee. Leuke film verder, waar dus alleen richting het einde het tempo wat omlaag gaat en het drama wat te veel de overhand neemt. Op zich is het drama niet erg, zit ook gewoon in film verweven, maar het wilde me niet helemaal pakken. Misschien ook een clicheetje hier en daar (zoals op het station, en dan nog zo'n Engels liedje erbovenop). Speelduur is ook wat aan de lange voor dit soort werk. Gelukkig is de afsluiting lekker luchtig en de aftiteling weer lachen. Visueel dus zeer sterk, veel humor, maar op het einde begon mijn interesse wat weg te zakken. Toch best wel positief verrast eigenlijk, en is 3.5* het verdict.

Opvallend detail. De Pangs (Oxide, Danny en Ho-Cheung) zijn echt de koningen van de muurshots. Hun recente films hebben bijna altijd een paar geniale shots waar meer dan 50% (vertikaal dan) van het beeld uit muur bestaat. Hulde

Verder een heerlijke film.

Lekker warme sfeer, best dicht op de personages, maar toch uiterst stijlvol. Wat ziet deze film er geweldig uit! Wat Johnnie To voor de misdaad deed, doet Pang nu voor de romance. Toch een stuk lastiger, aangezien het al snel wat meliger wordt.

Maar weinig van dat, enkel naar het einde toe. Verder een gezellige kijk in het leven van de twee hoofdpersonages. Het rook-gedeelte is weggevallen (logisch ook, aangezien ze beiden gestopt zijn, maar van de sfeer van het origineel is maar weinig verloren gegaan.

Moeilijk te zeggen wat de beste van de twee is, het is wel zo dat je best deel 1 kan kijken alvorens hiermee te beginnen. Laat die nieuwe Pang maar komen!

4.0* en een uitgebreide review

avatar van McSavah
Ik ben dus niet gek dat ik de cinematografie hier zo enorm sterk vond

Absoluut niet. Absurd goed zelfs voor wat eigenlijk een simpel filmpje is. Is jou Pang's voorliefde voor enorme muurshots ook al opgevallen?

avatar van McSavah
Dat is me gek genoeg niet echt opgevallen. Ben wel een groot fan van muur, weg etc. dat het beeldscherm voor een groot deel weet te vullen, wat je vaak in new wave werkjes tegenkomt (Yoshida's films zijn daar een mooi voorbeeld van). Dus misschien dat bij deze film mij dat ook heeft weten te bekoren, maar zonder echt bij te blijven ofzo. Wel herinner ik me hier nauwelijks overbodige shots, ook bij close-ups en dergelijke is er op de achtergrond altijd wel iets esthetisch te vinden. Of misschien denk ik bij muur gewoon te veel aan een normale kale muur .

Wat betreft To, die laat meestal vrij duidelijk zien dat zijn films cinematografische krachtpatsers zijn. Maar bij Pang, of in ieder geval bij Love in the Buff, is het niet iets wat ontzettend opvalt, terwijl het wel degelijk constant aanwezig is (if that makes any sense ). Dat maakt het juist extra knap denk ik. Wat je al zei, dat is enorm verfrissend bij dit soort genre film.

Daarom is het zo jammer van die clicheetjes op het einde. Normaal eigen aan het genre (wat ik er van ken dan), maar had gehoopt dat Pang ook wat dit betreft meer zijn eigen draai eraan had kunnen geven, gewoon iets originelers. Deed voor mij toch afbreuk aan een verder heerlijke stukje film.

Of misschien denk ik bij muur gewoon te veel aan een normale kale muur

Dat zal het zijn denk ik. Dit beeld is toch echt veel muur. Oxide Pang deed het laatst ook al, en ook z'n broertje weet er wist er weg mee in Fairy Tale Killer.

avatar van wibro
Minder goed dan Love in the Puff. Het verhaaltje sprak mij niet zo erg aan hoewel ik het enigszins cliché einde toch best wel mooi vond. Deze film moet het van mij dan ook helemaal hebben van het prachtige camerawerk. Vooral de stadsbeelden van het moderne China oogden zeer mooi.

avatar van Black Math
Na het geweldige Isabella, vielen Dream Home en Love in a Puff ook erg in de smaak, dus was het tijd voor de opvolger van de laatstgenoemde film. Een paar reacties hierboven waarin deze film als de betere van de twee wordt beschouwd, maar ik ga mee met Wibro die het ook wat minder vindt.

Voor mij komt dat vooral door het plot. Het voelt allemaal wat serieuzer aan, en ik heb het gevoel dat ik het al eens vaker heb gezien, mensen die gevoelens voor elkaar koesteren, maar omdat het niet werkt, het met iemand anders proberen die echter niet de persoon waarvan ze eigenlijk houden kan doen vergeten. Het personage Jimmy vind ik dan ook nog eens niet supersympathiek (voor zover ik me kan herinneren vond ik hem in Love in a Puff sympathieker), wat ervoor zorgt dat de personages me ook niet echt meevoeren. De afloop zie je natuurlijk al van mijlenver aankomen, maar toch lijkt het verhaal zich maar voort te slepen ondanks dat de speeltijd minder dan twee uur is.

Daar staat wel een erg mooie cinematografie tegenover. Echt mooie shots soms, van de stad (bijvoorbeeld van het verkeer in het donker versneld afgespeeld), door gebroken glas, of inderdaad van mooie muren. Een aardige soundtrack, hoewel niet zo sfeervol als in Isabella. Zoals gezegd wat serieuzer dan de voorganger, maar toch zitten er een paar droge momenten in. Met name aan het begin, maar ook verderop dat er een opbouw in dramatische sfeer met muziek en al, die dan gortdroog om zeep wordt geholpen door een lompe opmerking van één van de personages. Maar ook bijvoorbeeld met een bedreigende monoloog gevolgd door een foto met de poloroidcamera. Ik kon er wel om lachen.

Aardig om gezien te hebben, maar zeker niet Pangs beste. 3,5*.

Afgezien van het mooie camerawerk een dertien-in-een-dozijn romcom met een voorspelbaar verloop en dito einde. Af en toe wordt het gemoedelijke verhaal opgeleukt door een puntige oneliner. Ook de kittige Mini Yang springt er positief uit. Miriam Yeung en Shawn Yue ontberen daarentegen de broodnodige chemie. De prequel heb ik nog niet gezien, maar deze film haalt niet het niveau van Pang's Yi Sa Bui Lai (2006). Net aan een voldoende.