Rang Zi Dan Fei (2010)

China
Actie / Komedie

geregisseerd door Wen Jiang
met Yun-Fat Chow, Wen Jiang en Xiaogang Feng

De film speelt zich af in China tijdens de oorlogen in de jaren '20. De beruchte bandietenleider Zhang begeeft zich naar een klein afgelegen stadje en doet zich voor als de nieuwe burgemeester. Hij doet dit omdat hij denkt dat hij op deze manier makkelijk geld kan verdienen. Maar dan komt hij tegenover de tirannieke Huang te staan, een inwoner uit het dorpje. De twee beginnen een dodelijk gevecht.

avatar van kArIzMa_Movie
Aan het script stelde regisseur Jiang Wen behoorlijk hoge eisen. Maar liefst negen schrijvers werkten er een half jaar aan om de rol van Yun Fat Chow in er in te passen. Hierbij wisten ze dat hij de rol zou gaan spelen en dus is hij perfect op hem afgesteld. Er waren maar liefst tien moegelijkheden voor het einde van de film. De regisseur koos samen met Yun Fat Chow de juiste tijdens een ontspannen gesprek.

Negen schrijvers, Yun-Fat Chow, beste einde. Ben benieuwd.

Ge You, de Chinese komiek zal samen met Chow Yun fat een belangrijke rol gaan spelen. Andere acteurs zijn Hu Jun, Chen Kun, Shao Bing, Liao Fan en Zhang Mo. Voor de meeste niet acteurs die direct herkenning oproepen. Maar Chow Yun Fat is volgens mij voldoende om de aandacht te trekken. In totaal zijn er elf mannelijke hoofdrollen en het lijkt dus ook het Chinese antwoord op 'Ocean's Eleven' te worden. De investering bedraagt nu zo een twintig miljoen Amerikaanse dollars.

avatar van Minotaures
een nieuwe van Chow, ben benieuwd

avatar van kinjutsu
Oef, ik kijk hier best wel naar uit!

Leuke alternatieve poster hier.

avatar van rokkenjager
Mega succes in China.

En terecht, een waar plezier deze film. Hoogstaand entertainment, en duidelijk de "nieuwe van Jiang" ipv de "nieuwe van Chow".

Overdreven amusant.

Jiang speelt hier een beetje Kitano. Hij neemt de hoofdrol op zich, gooit er wat weirde en eigenzinnige humor tussen en loopt de hele film met een geniepig glimlachje rond, wetende dat hij wat zit te dollen met z'n publiek.

En het resultaat mag er zijn. De stand-off tussen Jiang en Chow is gewoon episch. Bij beide heren spat het plezier gewoon vol van het scherm af, wat de film 120 minuten vol genietbaar maakt. Visueel mooi (maar soms iets te gelikt), erg fijne soundtrack, goed uitgewerkt verhaaltje.

Jiang maakt één van de meest entertainende films van de laatste 10 jaar, waar hij echt een perfecte balans tussen commerciële en arthouse cinema weet te vinden. Vooral dat maakt deze film tot een mogelijke klassieker die een breed publiek kan aanspreken ipv zich te richten op fans van bepaalde genres of stromingen.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van J.T.O
Ik ben volledig mee eens met Onderhond!

Wow, wat een filmpje. En 1 acteur lijkt zo erg op Andy Lau!

avatar van FillumGek
Inderdaad een leuke actiekomedie die verder ook erg druk is. Ik heb een paar keer terug moeten spoelen want als je eventjes niet oplet heb je zo iets leuks of cruciaals gemist.

Het oude China is sfeervol weergegeven met leuke kostuums en mooie decors, goede soundtrack ook. De actie, die soms wat doen denken aan een pretparkshow, wordt goed afgewisseld met humor. Vooral You Ge als Tang vond ik een erg grappig karakter die de hele film door maar wat aanklungelt.

Het samenspel tussen de charismatische Jiang en clowneske Chow levert erg leuke scenes op. Goed bedacht hoe de verschillende personen communiceren tijdens een gevecht.

Niet veel op aan te merken verder. Misschien de speelduur, maar dat is persoonlijk. Een erg geinige film!

avatar van RickZ
Langdradige film met slechts een klein beetje actie en met een middenstuk van 1.5 uur dat VEEL korter had gekund. Komisch is de film ook al niet. Het einde is dan wel weer aardig uitgewerkt maar al met al een veel te lange zit voor een onvoldoende film.

avatar van herman78
De geniale openingsscene met de paardentrein zal me nog wel bijblijven, maar daarmee is ook alles wel gezegd. Gaandeweg de film verloor ik toch wel een beetje mijn aandacht.

avatar van sofripa
Zie nu de trailer pas.

avatar van Bijdevaate11
Wat een aparte film, er zitten echt bizarre scenes in. Die chinezen hebben echt een steekje los af en toe. Het kon me niet geheel blijven boeien. toch een goede voldoende voor de actie en komedie.

avatar van Martijnnn
J.T.O schreef:

Wow, wat een filmpje. En 1 acteur lijkt zo erg op Andy Lau!

Haha ik zat de hele film ook te twijfelen of hij het nou was.

avatar van Black Math
Op zoek naar een leuke schietfilm kwam ik puur op basis van de Engelse titel uit op deze film. Ik verwachte een hedendaagse Hongkong triade film ofzo, en was dus enigszins verrast dat het haast eerder een over the top soort van Chinese western blijkt te zijn. Sommige scènes lijken haast uit een tekenfilm te komen, bijvoorbeeld hoe de trein ontspoort, en ondanks dat er enkele doden vallen, is de toon behoorlijk lichtvoetig.

Visueel ziet het er ook aardig uit, met name het kleurgebruik. Wel zijn er soms vrij lange dialogen die niet altijd weten te boeien. Desondanks is het plot redelijk amusant, met name het schaakspel tussen de hoofdpersoon en zijn tegenspeler. Goed acteerwerk waar het plezier van afstraalt doet de rest. 3,5*.