Ching Se (1993)

Hongkong
Actie / Fantasy

geregisseerd door Hark Tsui
met Maggie Cheung, Man Cheuk Chiu en Feng Tien

Twee slangen worden door een tovenaar in twee aantrekkelijke vrouwen veranderd. De vrouw die vroeger de witte slang was, kiest voor een veilig bestaan en trouwt met een dokter, terwijl de voormalige groene slang volop van de geneugten van het leven geniet. Op een dag flirt de groene slang met de echtgenoot van de witte slang, en de twee vrouwen worden jaloers op elkaar. Dit is niet naar de zin van de tovenaar, die het tweetal prompt opsluit.

Heeft iemand deze ergens kunnen vinden?

Ik, nogal toevallig

Hoe bekend Hark ook moge zijn, het is niet altijd even makkelijk om films van hem terug te vinden, des te leuker om dan eens op wat onbekends te stuiten.

En vind dit persoonlijk één van z'n betere films. In de lijn van A Chinese Ghost Story, beetje diezelfde mix van acteerwerk, fantasy, effecten en actie.

Opvallend veel statische shots met rare angles die aan snel tempo afgewisseld worden in deze film. De film raast al tegen sneltreintempo voort, wat het enkel maar sneller en vluchtiger maakt. Beetje wennen maar kan me er niet aan storen. Zeker niet als alles zo weelderig vormgegeven is als hier. Prachtige decors met overdadig maar mooi kleurgebruik. Ook slim camerawerk dat een beetje aan de animeideologie doet denken. Van veel effecten en trucjes krijg je enkel close-ups die samen de "illusie van" creëren. Doen ze hier toch mooi.

Verder een verhaaltje dat erg veel aan een Romeins/Griekse mythe doet denken, maar dan uiteraard een Chinese variant. Aangenaam om volgen, vooral leuk dat deze keer een Budha monnik de "slechterik" is.

Erg fijne film gewoon. Je krijgt geen seconde de tijd om je te vervelen en visueel schittert de film, als je van deze typische stijl houdt. Een paar momenten waren de special effects té slecht maar meestal worden de technische beperkingen slim en effectief gecamoufleerd.

Vind dit gewoon erg fijne cinema. Wervelend fantasy spektakel, typisch HK werk in de vroege jaren '90.

avatar van J.T.O
Andere recensies die ik had gelezen waren ook positief. Ik heb de VCD hier tevens ook liggen, dus ik ben benieuwd

Leuk genoeg om er zelfs een wat langere review aan te wijden. Zeker één van de betere in het genre wat mij betreft.

avatar van FazeRain
Erg goed vermaakt met deze film.Mooi gefilmd, stijlvol, kleurig, kleurrijk.En een sterk einde.Geslaagde mix van aktie, fantasie.Aanrader, niet alleen voor de liefhebbers van dit genre(die hebben hem waarschijnlijk al lang gezien ).