Temmink: The Ultimate Fight (1998)

Nederland
Actie

geregisseerd door Boris Paval Conen
met Jack Wouterse, Jacob Derwig en Ingrid Desmet

Ergens in de nabije toekomst bestaat 'De Arena'. Hier kunnen mannen met een 'agressie-gen', waarmee ze niet verder willen leven, worden toegelaten om hun euthanasiewens in vervulling te laten gaan. Door middel van gevechten op leven en dood, rechtstreeks uitgezonden op de commerciële sportzender, wordt het leven vroegtijdig beëindigd. Temmink, een van de gladiatoren, weet het eerste gevecht te winnen, sluit vriendschap met een collega en wordt bovendien verliefd op een van de meisjes van vermaak. Hij groeit uit tot een nationale held en verliest de wil om te sterven. Maar eenmaal toegelaten tot 'De Arena' is er geen weg terug...

robertus65
Zelden zo'n film met zo'n slecht verhaal gezien, maar daar ging het natuurlijk niet om. Het ging om de actie en daar is Wouterse best goed in, al zijn de gevechten voorspelbaar. Het einde is zwak.

avatar van MovieHolic
Het is een eeuwigheid geleden dat ik deze gezien heb... maar ik herinner het me goed genoeg om er verslag van te doen. Een typisch Nederlandse film met de kwaliteiten evenals de overvloed aan zwakheden. Ik vond het een vermakelijke film maar kan het eens zijn met de rest van de bovenstaande commentaren, ik zou zeggen probeer het uit... bevalt het niet druk je fijn op de "stop" knop

Goede film hoor. Waar ik niemand over hoor op deze site is de humor die toch zeker aanwezig is in de film. Ik heb erg moeten lachen om David en zijn achterdochtige gedrag en zijn grapjes naar kor de meester haha...en dan die rode deur...DOE EM DAN OOK GEWOON OP SLOT...SLOT KOPEN!!! machtig. Verder vond ik de muziek ook wel mooi af en toe..en leefde ik wel mee met Temmink....de vechtscenes waren natuurlijk wel slech...maarja zag er aan de andere kan ook wel bruut uit haha.. ook dat futuristische aan deze film spreekt mij wel aan..

3.5

avatar van niethie
Een erg aparte film waar ik eigenlijk niet goed weet wat ik ervan moet vinden, het verhaaltje is natuurlijk erg over de top en heeft veel weg van een typische amerikaanse actiefilm dan dat ik het echt serieus kon nemen, toch heb ik me prima vermaakt, de gevechten zijn best cool, Wouterse is weer erg goed en de film heeft een erg apart sfeertje dat erg in zijn voordeel werkt.

3 sterren

avatar van Denveen
mister blonde schreef:
is dit die film waarin Temmink het opneemt tegen Luinge?

De hele film had 100% Beter gemaakt kunnen worden.

Vreemde film.

Maar toch een goede film.

Ik had eigelijk liever gezien dat hij via die rode deur was ontsnapt want nu weten we niet wat er gebeurt.

Is er nog een deel??

Nope.

avatar van Zandadder
Deze film is hard, en de gevechten zijn toch helemaal zo slecht nog niet? Eigenlijk ook origineel, alsof je gevechten op leven en dood zou kunnen zien en over levens beschikt via een decoder.

Verontrustende film waar Temmink geen kant op kan, dan vechten voor zijn leven. Als je je inleeft In Temmink's situatie is deze film best nog beklemmend, vooral als je hem voor het eerst ziet.

avatar van Wymer
Wat een vette film zeg. Had het niet verwacht, mede doordat hij voor €1,- te koop was, maar viel me niks tegen. Glansrol is er voor (in mijn ogen) de beste Nederlandse acteur: Jack Wouterse, maar ook Jacob Derwig speelt erg sterk.

Het verhaal is onrealistisch maar daardoor niet onvermakelijk. De actiescene's hadden beter gekund maar zien er toch vrij realistisch uit en weten toch de nodige spanning op te weken, vooral als hoofdpersonen Temmink of David een gevecht hebben. Ook de verandering van Temmink van zwaar agressieve klootzak tot een soms zelfs aandoenlijke man is goed gedaan.

Kortom: een van de betere Nederlandse films die ik heb gezien en ik vind zijn lage gemiddelde hier op basis van het goede verhaal en de uitstekende acteerprestaties zeer onverdiend.

avatar van Zandadder
Wymer schreef:

Geheel eens. Goede top-10 trouwens!

Deze film is zo slecht dat hij geniaal is!
Hij zit vol met clichés, de lompe acties die er in voor komen zijn recht voor zn raap.
Een erg vermakelijke film, zeker de moeite waard om naar te kijken (als je wilt lache).

en even serieus, een gladiator arena in Nederland.
Hoe verzinnen ze het! ik vind het geniaal:P

avatar van Paradise Boy
Leuke film met goede acteerprestaties van Jack Wouterse. Het uitgangspunt van de film is niet origineel, maar wel erg interessant. De gevechten zijn ook goed gefilmd en het stukje drama in de film komt goed tot uiting. Al met al een zeer vermakelijke film van Nederlandse bodem.

avatar van mayhemblik
Leuke film, de gevechten en de schmink zijn goed gedaan (vooral de buik van Temmink die leek net echt).
Jack Wouterse is toch wel een erg goede acteur met een prachtige kop.
Hetzelfde geldt voor Will Van Kralingen, wat een prachtig mens is dat toch.
Wat ik alleen niet begrijp is dat in films vechters altijd klaar gaan staan voor de klappen die ze krijgen, ik zou ze proberen te ontwijken, wat zeg ik, in de spaarzame gevechten waar ik in het verleden bij betrokken ben geraakt ben ik altijd keihard weggerend en dat zal ik ook blijven doen mocht er weer eens wat gebeuren.

avatar van mayhemblik
Weet iemand trouwens of sommige dingen onder Paradiso zijn gedraaid??

Volgens mij niet.

avatar van Goldenskull
Had op zich vrij lage verwachtingen en heb het best lang uitgesteld, maar gisteren had ik werkelijk niks anders voor handen, dus het moest maar!

Zeker geen spijt van. Erg vermakelijke b-film. De eerste scène al meteen smakelijk kunnen glimlachen. Soms zo geweldig knullig, zoals die handscanner, maar kon er enkel om lachen. Het acteerwerk is ook weinig indrukwekkend, maar het stoorde geenszins. Enkel het verhaal wil nog wel eens wat melig worden.

Wel grappig dat Toine van Peperstraten in deze film de sport presenteert net als in het dagelijks leven.

Einde is trouwens best sterk, alleen jammer van de muziek. Doe dan een LM.C - Metally zoals in Shamo. Was ook precies de film waar ik aan moest denken tijdens het einde. Wat had ik op eens veel zin om die weer te zien. Ga ik binnenkort ook zeker doen.

Gewoon Nederlandse pulp dit, had echter wel meer ingezeten.

avatar van Nelusje
Beetje vage film. Jack Wouterse op zich goed, de film helaas niet. Verspilde tijd!

avatar van ILDIB
Klein budget,, simpel gemaakt, maar wel een helder beeld en boodschap. Niks geen diepgang maar wel emotie aan de oppervlakte.

avatar van MovieMind
Ze zouden een boete moeten opleggen voor mensen die zulke slechte films uitbrengen...

avatar van Al DeNiro
Aardig bedachte toekomst + toernooi met harde gevechten en pittige scenes.

De TV programma en interviews maken alles ook realistischer.

Soort Running Man, maar dan vrijwillig.

avatar van Donkerwoud
We hebben niet echt een geschiedenis van sciencefiction fiction in de Nederlandse film dus in die zin is het wel een bijzondere film. Jack Wouterse speelt een boze dikkerd die vermalen wordt in een de klauwen van de commercie en de publiekelijke lust tot geweld als gladiator in kooigevechten. De gevechten zijn lekker bot en ruw in beeld gebracht en - ondanks de beperkte middelen die voorhanden zijn om de wereld tot leven te wekken - wordt er toch wel een naargeestig en overtuigend sfeertje neergezet. De twee grootste troeven zijn Jack Wouterse als de onberekenbare kolos en Jacob Derwig als zijn wispelturige maatje. De film gaat enigszins de diepte in met een filosofische boodschap over moraal en de regels die opgelegd worden aan het individu. Natuurlijk ziet het er allemaal wat knullig uit als je het vergelijkt met Amerikaanse genregenoten met soortgelijke thematiek (Fight Club, Running Man) maar om de een of andere reden heeft juist dat ook weer zo zijn charme.

maffiosomontana
Wouterse speelt een goede rol maar voor de rest is het vaag en rommelig.

avatar van panjoe
Deze film is zwaar baas. Het concept is ondertussen al helemaal uitgemolken maar deze film is ook alweer 13 jaar oud en lijkt me (zeker voor Nederlandse begrippen) toen nog best vernieuwend te zijn geweest. De gevechten waren heerlijk lomp en daarmee ook realistisch, maar daar draait het niet alleen om: ondertussen drijft de film de spot met de televisiemaatschappij en meer. Ik vond Temmink daarbij echt een geniaal personage, de droogheid van zijn dialogen maken het helemaal af. Gewoonlijk moet ik niks van Nederlandse films hebben, maar dit vond ik een topper. Na herziening 4,0* .

avatar van The Beast
Rare film,

Het beetje verhaal wat erin zit is echt zwaar tegenvallend, en hier en daar onrealistisch.
Het lijkt me erg sterk dat gevechten met een dodelijk einde nu of "ergens in de nabije toekomst" uitgezonden zouden worden op tv, en dat er zoveel mensen naar kijken en op stemmen.
Eigelijk kijk je een beetje door de ogen van een psychopaat in deze film, waarmee Temmink aka Jack Wouterse een redelijk overtuigende rol neerzet.

Je kan eigelijk niet meeleven met de mensen in de arena sinds het gestoorde beesten zijn, en waardoor er ook geen emotie in de film zit, alleen maar psychopatisch gedrag, woede en vechten, waardoor ook de zogenaamde liefde tussen Temmink en dat meisje van vermaak ook niks oplevert aan het verhaal, dus draait het allemaal om de vecht scenes, die in mijn ogen heel erg realistisch waren, niet alleen omdat het ietswat lompe vechters waren, sommige beter dan de andere, maar ook door de geluiden erbij, heel erg realistisch, dat vond ik dan weer erg goed gedaan.

De sfeer in de film was vreemd en rommelig, Temmink gaat van zijn gevangenis naar de arena, slaat iemand dood, terug naar gevangenis voor sex en trainen, en dat is het hele verhaal van de film in mijn ogen.

Er had meer van gemaakt kunnen worden, ik geef het een 2 voor de goeie vechtscenes die toch hier en daar iets te luguber waren, maar dat was natuurlijk ook de bedoeling in de film.

ik moet eerlijk zeggen dat ik me geen moment het geergerd aan deze extreem slecht film vanwege het extreem brute geweld , sommige vechters worden helemaal de t*fus in gemept , en natuurlijk is de grote man in deze film jack , je-moet-niet-met-me-focken , wouters. heb me dus goed vermaakt ,ik heb wel constant eraan gedacht dat het een nederlandse productie is , aangezien die nooit zo veel voorstellen

rubenvanb schreef:

Onzin, maar buiten dat: waar heb je deze film gezien?

bij een maat van me

avatar van The Beast
BlueJudaskiss schreef:

Onzin, maar buiten dat: waar heb je deze film gezien?

Hij heeft wel gelijk, Nederlandse Productie films zijn echt bagger, begint de laatste tijd wat beter te worden, maar nog lang niet geweldig.

Het is gewoon logisch dat veel Nederlandse producties ondermaats zijn, de grote Hollywood budgetten zijn er gewoon niet en daarom moet er geroeid worden met de riemen die men heeft.
Terwijl een gemiddelde Hollywood productie al standaard 10 a 15 miljoen dollar kost, ligt dit bij de N.L producties toch op een kleine 1 a 2 miljoen.

Daarnaast laten veel regisseurs zich leiden door clichés, veel films zijn vaak rip offs van grote Amerikaanse films. En ook de gemiddelde cast in N.L producties zijn vaak vanwege het budget ondermaats.

Nederland kent uiteraard ook wel redelijke N.L films maar deze zijn vrij schaars.

Wernertje schreef:
Haha, ik dacht bij de eerste zin al de grootste onzin gelezen te hebben.

Wernertje schreef:

Dat is tegenwoordig ongeveer het budget voor de catering. Grote Amerikaanse films kosten al gauw een miljoentje of 200. Totaal niet te vergelijken dus.

Eveneens een onzinnige opmerking. Juist de grote Amerikaanse films barsten uit hun voegen van de clichés. En als iets uit een grote Amerikaanse commerciele film dan een succes is en men doet dat na in een grote Nederlandse commerciële film: ik geef ze geen ongelijk. Daarbij zegt een budget niets over de kwaliteit van de film. Ik zag dat je de oude Halloween van Carpenter (terecht) erg goed vond: die film is briljant en gedraaid op een budget van $500.000. Een schijntje, ook in die tijd.

Kijk meer NL films.

Uiteraard hebben jullie allemaal gelijk, daarom worden er jaarlijks ook veel N.L films verkocht aan het buitenland en staan ze in elk land ter wereld te smachten tot er weer een N.L speelfilm uit komt.

En hoezo niet cliché? een Belgische film een jaar later in het Nederlands bijna exact kopiëren (Loft) Een film met een zanger hoofdrol met het verhaal wat verdacht veel weg heeft van de titanic, telefilms zoals Skins die veel gelijkenis heeft met American history X , Black out een soort goedkope rip off van guy ritchie films ala losck stock en snatch, en zo kennen we nog wel even door gaan.

En dan maar niet te zwijgen over films als Nova Zembla of de Bende van Oss.

Ik begrijp dat sommige mensen zeer enthousiast zijn over Nederlandse films maar overdrijven is ook een vak.

Wernertje schreef:

België haalde - eerder - exact hetzelfde trucje uit met shot voor shot re-makes van Alles is Liefde en All Stars.

Ben ik ook niet blij mee. Sterker nog: als er iemand anti-Het Bombardement is ben ik het wel. Maar overal zitte rotte appels tussen.

telefilms zoals Skins die veel gelijkenis heeft met American history X. Black out een soort goedkope rip off van guy ritchie films ala losck stock en snatch, en zo kennen we nog wel even door gaan.

Ja, nou en? The Towering Inferno was in Amerika een succes dus kreeg vele navolgers. Saw en Hostel waren een succes dus toen ontstond er het tortureporn-genre met tig imitaties. Friday the 13th was een succes dus dat werd ook gekopieerd. Over smaak valt niet te twisten, maar nu doe je net alsof Nederland de enige is die een graantje meepikt op het succes van anderen en dat is dus echt niet waar. Heb jij die hausse aan re-makes gezien uit Amerika??? Over shot-voor-shot gesproken.... Quarantaine is éxact dezelfde film als het superieure Spaanse [REC].