Temmink: The Ultimate Fight (1998)

Nederland
Actie

geregisseerd door Boris Paval Conen
met Jack Wouterse, Jacob Derwig en Ingrid Desmet

Ergens in de nabije toekomst bestaat 'De Arena'. Hier kunnen mannen met een 'agressie-gen', waarmee ze niet verder willen leven, worden toegelaten om hun euthanasiewens in vervulling te laten gaan. Door middel van gevechten op leven en dood, rechtstreeks uitgezonden op de commerciële sportzender, wordt het leven vroegtijdig beëindigd. Temmink, een van de gladiatoren, weet het eerste gevecht te winnen, sluit vriendschap met een collega en wordt bovendien verliefd op een van de meisjes van vermaak. Hij groeit uit tot een nationale held en verliest de wil om te sterven. Maar eenmaal toegelaten tot 'De Arena' is er geen weg terug...

Wernertje schreef:

Terwijl een gemiddelde Hollywood productie al standaard 10 a 15 miljoen dollar kost, ligt dit bij de N.L producties toch op een kleine 1 a 2 miljoen.

Dat is tegenwoordig ongeveer het budget voor de catering. Grote Amerikaanse films kosten al gauw een miljoentje of 200. Totaal niet te vergelijken dus.

Daarnaast laten veel regisseurs zich leiden door clichés, veel films zijn vaak rip offs van grote Amerikaanse films. En ook de gemiddelde cast in N.L producties zijn vaak vanwege het budget ondermaats.

Eveneens een onzinnige opmerking. Juist de grote Amerikaanse films barsten uit hun voegen van de clichés. En als iets uit een grote Amerikaanse commerciele film dan een succes is en men doet dat na in een grote Nederlandse commerciële film: ik geef ze geen ongelijk. Daarbij zegt een budget niets over de kwaliteit van de film. Ik zag dat je de oude Halloween van Carpenter (terecht) erg goed vond: die film is briljant en gedraaid op een budget van $500.000. Een schijntje, ook in die tijd.

Nederland kent uiteraard ook wel redelijke N.L films maar deze zijn vrij schaars.

Kijk meer NL films.

Uiteraard hebben jullie allemaal gelijk, daarom worden er jaarlijks ook veel N.L films verkocht aan het buitenland en staan ze in elk land ter wereld te smachten tot er weer een N.L speelfilm uit komt.

En hoezo niet cliché? een Belgische film een jaar later in het Nederlands bijna exact kopiëren (Loft) Een film met een zanger hoofdrol met het verhaal wat verdacht veel weg heeft van de titanic, telefilms zoals Skins die veel gelijkenis heeft met American history X , Black out een soort goedkope rip off van guy ritchie films ala losck stock en snatch, en zo kennen we nog wel even door gaan.

En dan maar niet te zwijgen over films als Nova Zembla of de Bende van Oss.

Ik begrijp dat sommige mensen zeer enthousiast zijn over Nederlandse films maar overdrijven is ook een vak.

Wernertje schreef:

België haalde - eerder - exact hetzelfde trucje uit met shot voor shot re-makes van Alles is Liefde en All Stars.

Ben ik ook niet blij mee. Sterker nog: als er iemand anti-Het Bombardement is ben ik het wel. Maar overal zitte rotte appels tussen.

telefilms zoals Skins die veel gelijkenis heeft met American history X. Black out een soort goedkope rip off van guy ritchie films ala losck stock en snatch, en zo kennen we nog wel even door gaan.

Ja, nou en? The Towering Inferno was in Amerika een succes dus kreeg vele navolgers. Saw en Hostel waren een succes dus toen ontstond er het tortureporn-genre met tig imitaties. Friday the 13th was een succes dus dat werd ook gekopieerd. Over smaak valt niet te twisten, maar nu doe je net alsof Nederland de enige is die een graantje meepikt op het succes van anderen en dat is dus echt niet waar. Heb jij die hausse aan re-makes gezien uit Amerika??? Over shot-voor-shot gesproken.... Quarantaine is éxact dezelfde film als het superieure Spaanse [REC].

avatar van TronMan
Vreemde Nederlandse film, zeer gewaagd soort S.F. en soms bizar bruut. Alleen al het begin met die jogger... Film is de Nederlandse ' Running Man.'

avatar van BlueJudaskiss
Is dit nog ergens online te zien? Of moet ik tweedehands DVD-winkels gaan afstruinen?