Lek (2000)

Nederland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Jean van de Velde
met Cas Jansen, Ricky Koole en Victor Löw

Jack, een jeugdvriend van politieagent Eddy, heeft een enorm fortuin verdiend met drugtransporten. Dit is voor de Centrale Inlichtingen Dienst een prima aanleiding om hem als geheim informant te gebruiken met Eddy als doorgeefluik. Maar alle informatie blijkt aldoor waardeloos te zijn. Er is iemand die de boel verraadt. Speelt de politie een dubbelrol of zit het lek bij de criminelen? Eddy's leven komt in gevaar en zelfs zijn collega's keren hem de rug toe.

avatar van Number23
Een van Nederlands meest bejubelde actiethrillers. Op zich logisch, want het is niet zo dat 'we' er elk jaar tientallen uitbrengen, maar teksten als 'Onnederlands goed' daar kan ik niet veel mee.

Nederland kan makkelijk goede films maken, maar goede acteurs hebben we niet in overvloed. De beste acteur uit het gezelschap dat deze film aan elkaar moet praten is duidelijk Scholten van Aschat. Koole is te springerig, Jansen soms ongeloofwaardig, Low zit soms te dicht tegen overacting aan (prima rol verder) en Acda is(of acteert) net iets te sullig. Daarom zijn de kleinere rolletjes het best: politiechef Berg (Sjakie!!!), bovengenoemde Van Aschat, topcrimineel Kas en handlanger Boissevain(of hoe schrijf je die naam joh) zijn het leukst.

Verder is het verhaal aardig, maar beter uitgewerkt in andere versies en vermakelijk.

avatar van Toontje G
Kwam de film weer tegen en dacht laat ik hem nog eens kijken. En nog steeds en prima film, niets mis mee.

De in 2000 jonge Cas Jansen speelt een prima rol. De rest van de cast doet het ook goed op Thomas Acda na dan. Die speelt en praat weer eens als een robot. Jammer, een klein minpuntje maar verder is er met deze film niets mis.

avatar van mirjo 2
Aardig verhaal, acceptabele plot, maar wat mij betreft een behoorlijke miskleun in de uitwerking en de casting. Acteurs blijven hangen op een storend GTST niveau waardoor het kijkplezier er al snel vanaf gaat

avatar van nadrin
Een van de betere Nederlandse films. Sterk verhaal en toch wel overtuigend gespeeld.

Heerlijke opening met origineel verhaal.
De openingsscene vond ik niet op een vergelijkbare scene in blue velvet lijken.
Toch komt het me ergens bekend van voor.

avatar van frolunda
Sterke Nederlandse politie thriller met een aantal verrassende wendingen,ook al zijn ze allemaal niet even sterk.Jansen doet het redelijk in de hoofdrol maar de beste acteer prestaties komen van Löw,Kas en Acda.Goede film en meteen de beste van Van de Velde,al kan zijn regie me ook hier niet 100% overtuigen.

Wat is er mis met de regie?

avatar van frolunda
Quido schreef:
Wat is er mis met de regie?
Die is niet slecht maar ik mis een bepaalde touch,hoe hij bijvoorbeeld die twee Joegoslavische huurmoordenaars tegen het einde neerzet,dat was wel erg onovertuigend.

Een van de beste Nederlandse films, met een paar historische momenten: het begin waar kleine jongen wordt gezongen terwijl ze een liquidatie plegen ... en natuurlijk de legendarische woorden van Victor Low: "Nieuw leven Sjakie!" waarbij hij een baby in een draagzak op zijn buik draagt!

avatar van schnoetsz
Onnederlands goed.

avatar van TomPSV
Prima film, zeker voor Nederlandse begrippen. Het is allemaal niet heel erg spannend, maar het is wel een film die tot aan het einde weet te boeien. De acteerprestaties zijn heel wisselend, dat is helaas wel vaker het geval bij Nederlandse films. De beste vond ik toch Victor Löw. Natuurlijk wel wat over the top, maar dat kon ik wel waarderen. Dat bracht wat humor en luchtigheid. Ook Cas Jansen vond ik prima in de hoofdrol. De opening van de film was overigens erg sterk. Zoiets verwacht je eigenlijk niet bij een film van eigen bodem. Het einde was dan juist weer wat minder.

Dit is typisch een film die ik als cijfer een 6,5 zou willen geven. Dit keer dan toch maar 3* ipv 3,5*

avatar van notsub
Lek zit aardig in elkaar; helaas het isacteerwerk niet bijster sterk. De opening is erg cool, maar de film lost de verwachtingen vervolgens niet in. Onderhoudend is Lek dan weer wel en zo nu en dan zit je op het puntje van je stoel. Zo is Lek best te doen, maar Van God Los staat echt hoger op de ladder in het NL misdaad genre.

avatar van Kuwiel
Prima Nederlandse film ! Blijft boeien tot het einde ! eigenlijk "on-Nederlands" qua kwaliteit , in positieve zin dan.
Een aanrader !

avatar van Banjo
Niet een hele goede film..
Maar wel erg vermakelijk en met leuke karakters.

3 1/2

avatar van Rickyman
Gewoon een goede misdaadthriller, met prima acteerwerk en is het verhaal ook spannend en boeiend tot het eind.
Inderdaad, onnederlands goed.

avatar van baspls
Lek is geen heel bekende film in ons kleine landje. Na dat ik Penoza zo goed heb gevonden ben ik een beetje opzoek gegaan naar Misdaad-films van eigen bodem en toen werd deze film mij aangeraden.

De film is gebaseerd op het autobiografische Sans Rancune van Jan van Daalen en Barend Toet en verteld het verhaal van Eddy, een politie-agent die als doorgeefluik wordt gebruikt voor een infiltratie operatie met zijn oude jeugdvriend Jack als informant. Eddy raakt in de knoei met de hoofdcommissaris omdat het buiten het bureau om gebeurd, dan blijkt ook nog dat er een lek zit bij de politie... Het doet me denken aan The Departed van Martin Scorsese en eerlijk gezegd heeft de hele uitvoering ook wat van Scorsese's aanpak weg.

Cas Jansen speelt een sterke hoofdrol als Agent Eddy, als kijker voel je echt alles met hem mee. Het name in het latere gedeelte van de film voel je als kijker echt de frustratie van Eddy. Hij word vergezelt door een hoop bekende gezichten: Thomas Acda als de trouwe partner, Gijs Scholten van Aschat speelt erg goed als het hoofd van een politie-eenheid en Jacob Derwig speelt een crimineel op een erg sterke (haast method-acting achtige) manier. Vooral de combinatie van het intimiderende en dan dat nichterige lachje is iets wat je veel eerder in een film van bijvoorbeeld Scorsese verwacht. Nergens ergerde ik me echt aan onnatuurlijk acteerwerk.

De film is zeer degelijk opgenomen. Fijn kleurgebruik en prima composities in mooi widescreen. Ook de muziek van Fons Merkies en de verdere muziek keuze vond ik erg goed. In de opening werd op een geweldige manier gebruik gemaakt van de muziek van André Hazes, wat eerst op een ordinaire karaoke feestje lijkt, blijkt een criminele afrekening.

Het verhaal is geloofwaardig en super spannend. Ik heb eigenlijk zelden dat ik van mijn stoel wil opstaan en wil schreeuwen tegen de personages in een film, nou hier krijg je dat gevoel toch aardig te pakken. Met name het laatste stuk van de film zit je echt op het puntje van je stoel. Dat maakt het naar mijn mening tot een meer dan geslaagde Thriller.

Uiteraard zitten er wel typisch Nederlandse elementen in: Dialogen over Seks, bizarre seks-scènes, hoeren, schelden met kanker en het veelvoudig gebruik van woorden als klootzak. Maar dat hoort er nu eenmaal een beetje bij. De typisch Nederlandse weergave van de politie en criminele wereld vond ik juist erg geslaagd, wat geloofwaardiger ook dan de meeste Amerikaanse cop-flicks.

Jean van de Velde is de regisseur van deze film, en dat is toch een beetje opmerkelijk. All Stars van zijn hand was zeker niet onaardig, maar verder heeft de beste man toch weinig goeds voortgebracht. Met als dieptepunt de dramatisch mislukte Floris-remake. Hij kan het wel zo blijkt, maar het lijkt mij ook moeilijk om in Nederland te maken wat je echt wil maken. Vroeg in zijn carrière maakte hij een heuze Film Noir, Parfait Amour (1985), waar ik toch wel nieuwsgierig naar ben.

Alles samen, het spannende, het acteerwerk en de filmtechnische kwaliteiten maken Lek tot een meer dan geslaagde film. Onnederlands goed, is een term die mijns inziens terecht is voor dit meesterwerkje. Aanrader.

avatar van Boenga
Wat ik gisteren ook al bij Ca$h (2010) schreef:

Een verhaal waar wel wat mee aan te vangen is, maar helaas: er wordt zo'n ongeloofwaardige en onzinnige boel van gemaakt, dat er wat mij betreft helemaal geen kijkplezier aan te pas komt.
Het niet bepaald indrukwekkende acteerwerk doet daar nog een schepje bovenop.

De gebeurtenissen zijn zo overdreven, de personages worden zo zwart-wit gepresenteerd, dat de spanning - die er wel degelijk is - daardoor helemaal aan kracht inboet. Het personage dat door Victor Löw wordt neergezet - z'n uiterlijk, z'n wagen, z'n taalgebruik,...- is zowat het toonbeeld van een karikatuur.

Lek lijdt zo een syndroom waar een heleboel thrillers en misdaadfilms mee opgescheept zitten.
Een minder goeie aflevering van pakweg Midsomer Murders of Taggart scoort op het vlak van realisme een heel stuk beter.

avatar van HK Senator
Voor een Nederlandse politiefilm toch wel een hele goede. Uitzonderlijk goed.