Hector (1987)

België

geregisseerd door Stijn Coninx
met Urbanus, Sylvia Millecam en Frank Aendenboom

Achiel, de eigenaar van de plaatselijke bakkerij, is allerminst gelukkig. Zijn zoon faalt veelvuldig bij het wielrennen en zijn vrouw doet haar uiterste best om het dorp zo snel mogelijk te kunnen ontvluchten. Achiel roept uit wanhoop de hulp in van Hector om zijn zoon Jos te helpen bij de trainingen voor de wielerronde van Zwalmzele. Intussen is zijn vrouw begonnen aan een carrière als actrice en speelt samen met Achiels grootste aartsrivaal de ene liefdesscène na de andere.

avatar van Guinness
Pieter Montana schreef:
Aan alle Nederlanders hier -->ZEKER kijken!

Heb ik door de jaren heen al meerdere keren gedaan! Vind hem beter dan Koko Flanel.

Ik zag net tijdens het zappen dat hij weer op tv is.

avatar van Thomas3
op het laatst zie je urbanus lopen op een weg naast een boom...is dit de witse boom?

avatar van AnthonyG.
De film zit goed ineen, een constante zachte humor en eigenlijk heel goed acteerwerk van zowat de hele cast.

4.5sterren.

Thomas3 schreef:

Denk het niet.
Hector is volgens mij opgenomen in de vlaamse ardennen (Oost-Vl.) terwijl Witse de Brusselse rand is dacht ik...

avatar van Thomas3
AnthonyG. schreef:

Denk het niet.

op het laatst staat er: met dank aan onder andere sint pieters leeuw, daar staat de boom van witse allesinds

avatar van AnthonyG.
Ah, heb ik niet op gelet, heb wel gezien dat er stond "met dank aan Meas" maar het enige bier dat duidelijk in beeld kwam, was Grimbergen.

avatar van MyOwnStyle
Grappige film, Urbanus acteert ook heel erg grappig. Verhaal zat ook wel oké. Aangenaam om zien.

Beste Vlaamse Film ! Urbanus is echt bangelijk !

GuyB
Vlaams, vlaamster, vlaamstst; Urbanus.

Zo'n Vlaams humorfilmke uit de jaren 80. Er zijn er toch wel een paar, waarvan Hector me de bekendste/beste lijkt. Het doodgewone leven op het platteland/dorp heeft wel wat, en de humor zit ook goed.

Al zoveel op tv getoond.

avatar van SnakeDoc
Slappe hap!
Ik heb niks, helemaal niks met Urbanus!
Hij speelde best aardig maar het verhaal ging natuurlijk ook nergens over.
Vooral erg saai, overdreven en vaak wat vervelend!

avatar van Betamax
Geen bijzondere film.
Gewoon leuk om een keer te kijken. Simpel verhaal.

avatar van Beertje45
Eerste en beste film met theaterbeest Urbanus. De cast bestaat uit vlaanderens beste acteurs, Aendenboom, Flack, Verbeeck en Petersen geven het beste van zichzelf indit charmante werkje. Jammer van de veel te vroege dood van Millecam. Topamusement!

avatar van Robi
Urbanus was enorm populair in de jaren tachtig. En ik kan me nog goed herinneren dat ik hem toen best grappig vond. Evenals deze film. Ook nu, na al die jaren is de film nog steeds best grappig. Het verhaal loopt ook best lekker. Hoewel het niet allemaal erg hoogstaand is en inmiddels ook behoorlijk gedateerd. Het is waarschijnlijk vooral de nostalgie die de film voor mij nog steeds aangenaam maakt.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Totaal geen fan van Urbanus of Silvia, maar vond het een grappige film. Leuke scenes, bijvoorbeeld als Urbanus scherven opraapt, met Sylvia aan tafel en als Urbanus de taartjes die op straat verspreid liggen in de auto laadt.

Dat de uitvinding met de fiets naar beneden dondert is ook een hele leuke.

Eigenlijk vind ik het maar een moeizame film. Van Millecam had ik vroeger best wel een afkeer, maar (r.i.p.) ze is hier knap en ze zet een verrassend leuke rol neer. Verder altijd lastig met komieken in een film dus eigenlijk vooral voor de Urbanus-fans. De film heeft best wel veel drama alleen het wordt nogal kluchtig neergezet. De andere rollen worden vrij goed ingevuld, terwijl Urbanus grappig loopt te doen blijven zij juist serieus waardoor de film in evenwicht blijft. Verder is het visueel een mooi gemaakte film waarin vrij veel grappige details zijn te zien en het camerawerk is goed, en dat is misschien nog wel het beste.

Een onbezorgde film met een aantal goeie grappen erin. Wordt het laatste halfuur wel minder met toch weer een leuk einde. Niet echt een supergeweldigemegakomische.....maar ach het blijft toch alleraardigst. 3.0

ipman-99
"Nog Choco ... " ... " !!!

Fantastische Vlaamse Komedie (Heropfrissing) !!! Zoveelste Heropfrissing
van deze heerlijke komedie met Urbanus. De cast is weer heerlijk met bekende namen.
Uiterst ontroerend en sympathiek werkje van Stijn Coninx die met een lach en een traan deze
film maakte. Ik kan deze film (van kleins af aan) blijven zien !
Urbanus geeft een goede performance van Hector.
Herbert Flack alias Gregoire en Frank Aendenboom alias Achiel zijn weer heerlijk in hun rollen.
Sylvia Millecam alias Ella zit heerlijk in haar rol ! (Jammer genoeg stierf deze actrice op 20 augustus 2001)
Pure nostalgie deze heerlijk komedie.

avatar van alexspyforever
Als klein gastje voor het eerst in de bios gezien. Urbanus en zijn onnozeliteiten waren toen de enige reden dat ik die film wilde gaan kijken. Enkele scènes zijn nadien ook favoriete lijnen geworden in mijn vriendengroep: "en dichter en dichter en dichter..." en "Nog choco!". Het verhaaltje is eigenlijk nog wel best leuk, zoals de vorige poster al zei: een lach en een traan. Van iemand die niet zo van Vlaamse films houdt, vind ik dit toch wel een hele leuke.

avatar van jOERI
AnthonyG. schreef:

Das van dezelfde brouwerij, namelijk Heineken

jOERI schreef:

Das van dezelfde brouwerij, namelijk Heineken

Was Grimbergen in de jaren 80 al van Heineken?

avatar van jOERI
skyrfretter schreef:

Was Grimbergen in de jaren 80 al van Heineken?

Nee. Maar Grimbergen is sinds 1958 deel van Maes.

Leuk wegkijkfilmpje met een behoorlijke Urbanus, maar helaas ook niet meer dan dat. 3*

avatar van Toontje G
Urbanus, mijn vroegere held. Wat heb ik gelachen met die man. In het theater is hij beter dan op het filmdoek maar een grappige film.

avatar van Fisico
Nooit echt een superfan geweest van Urbanus, maar dit vindt ik sowieso zijn beste film. Urbanus heeft in mijn ogen een wat verouderd humorrepertoire dat te veel leunt op flauwe onderbroekenhumor al raakte hij af en toe ook wel een maatschappelijk probleem aan (bont bvb). Uiteraard moet je alles in zijn tijdsgeest zien, maar bij mij sloeg het nooit helemaal aan: zijn films noch zijn performances noch zijn strips. Wel heb ik enorm veel respect voor hem voor wat hij bereikt heeft als artiest en ben ik nog steeds erg verbaasd hoe populair hij wel niet was en nog steeds is.

Hector doet me wat denken aan het latere Allez Eddy, eveneens een Vlaamse film. Inhoudelijk niet te vergelijken, maar de setting met het wielrennen raakt de ziel van wielerminnend Vlaanderen. Ondanks de duidelijk komische insteek van de film is het dramagehalte ook aanwezig met de moeilijke jeugd van Hector in weeshuizen. Coninx vond hier overigens de juiste balans in de film. En er zit wel meer goed in de film: Urbanus zelf natuurlijk, maar ook de andere collega's en zelfs het plot is meer dan behoorlijk. Zeker nog eens het bekijken waard!

avatar van Metalfist
Nog choco!

Ik ben me de laatste jaren meer en meer aan het interesseren in de Vlaamse film en dan kun je niet om de "heilige Drievuldigheid" die Urbanus tussen 1987 en 1993 maakte: Hector, Koko Flanel en De Zevende Hemel. Toegegeven, die laatste wordt vandaag de dag gezien als een grote flop maar de de eerste twee films staan vandaag de dag nog steeds op nummer 2 en 3 van de meest bezochte Vlaamse films aller tijden. Het zijn bovendien ook films die in het collectief geheugen gegrift zijn en ik wou wel eens zien wat ik er na al die jaren nog van vond. Beginnen bij het begin natuurlijk en dat is Hector.

Nadat Stijn Coninckx het klappen van de zweep had geleerd op onder andere de sets van Zaman, Wildschut en De Leeuw van Vlaanderen besloot hij om samen met Urbanus zijn eerste langspeelfilm op poten te zetten. Ik leg vooral de nadruk op 'samen met Urbanus' want een aantal moppen komen uit eerder werk van de komiek en worden hier in een nieuw jasje gestoken. Is dat erg? Neen en toch kwam ik precies nooit echt in de sfeer van de film. Een aantal leuke ideeën en vooral het chaotische toneelstuk kon me wel bekoren, maar verder is het een film die precies wat naar zijn identiteit moet zoeken. Coninckx kiest er ook voor om de film hier en daar te doorspekken met flink wat drama (onder andere Achiel die opeens overlijdt) en dat is een mix die niet altijd even goed tot zijn recht komt. Naar mijn herinnering is Koko Flanel een meer volbloed komedie en werkt dat gewoon beter met de bebaarde komiek. Verder wel een film die heerlijk Vlaams aanvoelt. Zo'n typische kermiskoers op het platteland.. Vlaamser als dit ga je ze niet vinden volgens mij.

En dan blijft het vreemd aanvoelen dat er opeens een Nederlandse actrice opduikt. Op zich een begrijpelijke zet aangezien het Stichting Produktiefonds voor Nederlandse Films nog een centje heeft bijgedragen, maar het duurt even vooraleer ik aan Sylvia Millecam kon wennen. Gelukkig beschikt ze wel over een goede chemie met Frank Aendenboom en Herbert Flack waardoor er op dat gebied nog wel wat te beleven valt. Urbanus gaat natuurlijk met de meeste aandacht lopen (en iedereen die ooit iets van hem heeft gezien weet wat hij/zij kan verwachten), maar sowieso wel een fijne cast qua bijrollen. Zo heeft de veel te vroeg overleden Marc Van Eeghem heeft nog een fijn momentje op de rollen waarbij hij de halve bakkerij sloopt. Persoonlijke favoriet Josse De Pauw heeft ook nog een veredelde cameo en Ann Petersen was zo'n actrice die met een paar zinnen meteen de toon wist te zetten. Hier als Zuster Abdis, ze kon alles.

Naar mijn herinnering is Koko Flanel beter, maar ik had hier eerlijk gezegd toch een lichte verhoging qua score verwacht. Hector heeft een degelijke cast maar het verhaal geraakt precies maar niet vooruit en het is pas naar het einde toe dat de film wat in een stroomversnelling geraakt en tegen dan is het al wel te laat. Vooral door het trio Urbanus/Flack/Millecam als ik eerlijk ben, er hadden meer van zo'n scènes moeten tussen zitten.

Oervlaamse film en ongetwijfeld één van de betere. Vind deze net iets beter dan Koko Flanel.

avatar van Alathir
Leuke film. De humor staat echt op punt en het is dus geregeld goed lachen geblazen. Het verhaal vond ik origineel met zowel humor als drama. Ik denk dat ik de film al wel eens eerder zag maar dat is niet erg want het is een film om eens in de zoveel jaren eens opnieuw te bekijken. Als ik één minpunt mag noemen dan is het de dood van Achiel. Oké, de dokter kwam wel langs om hem wat pilletjes voor te schrijven maar dat hij op die wijze sterft, is té toevallig. De vindingrijkheid van Hector is ook geweldig om te zien. Zot of geniaal? Verder een heel aangename Vlaamse film voor mensen die even niet willen nadenken en willen lachen.

plezante film