• 10.535 nieuwsartikelen

Met onder meer: Stanley Kubrick en Richard Nixon

Gesproken taal: Engels en Frans

Plot Opération Lune

"Top secret."

In 2001 wilde regisseur William Karel een documentaire maken over Stanley Kubrick, een jaar na zijn overlijden. In gesprekken met Christiane Kubrick, ontdekte William Karel een merkwaardige relatie tussen Kubrick en NASA.

logo tmdbimage

Narrator (stemrol)

Zichzelf - CIA

Zichzelf - NASA

Zichzelf - NASA

avatar van otherfool

otherfool

kos schreef:
Ik vind dat niet echt kracht eerlijk gezegd. Elk simpel satirisch tv of radio programmaatje doet hetzelfde.

Maar dan *weet* je dat je bedot wordt, de makers doen niet eens hun best dat (lang) te verbergen (en da's ook meteen de lol). Ik vind het knap, vermakelijk en beangstigend tegelijkertijd dat je deze docu kijkt en gewoon een hele tijd denkt dat het *echt* is. Ik was eigenlijk best onder de indruk van het feit dat ik er zo gemakkelijk intrapte...

avatar van Blokland

Blokland

Ik geloof er niets van dat Rumsfeld en co niet wisten dat ze meewekerten aan een grote grap. Zie immers de Smokie and the bandit achtige aftiteling met bloopers!

avatar van JJ_D

JJ_D

Quentin schreef:
Meesterlijk idee in sterke en slimme uitvoering alleen bij het punt van 150.000 troepen, ontstonden bij mij wat twijfels ....

Precies, dat was exact het moment waarop ik dacht: "dat kunnen ze nou toch niet menen?" En met de conclusie rond het gek worden van Kubrick had ik wel door dat het allemaal een "hoax" was.
'Dark Side of the Moon' is een sterke reportage die ons als kijkers wijst op hoe eenvoudig wij te manipuleren zijn. Bijzonder geslaagd...

avatar van Joyy

Joyy

viel er half in, en ook dan, of juist dan denk je,what the fuk, dit is interessant!

langzaamaan ontdek je dat het niet waar kan zijn, te absurd, zelfs voor amerika

knap gedaan

avatar van Kiros

Kiros

Ach, 'sterk staaltje manipulatie' ?
Daar is niks sterks of verwonderlijks aan. Als kijker ga je er in eerste instantie vanuit dat de feiten redelijk kloppen in zo`n docu. Als dan achteraf blijkt dat alles een vooropgezet verhaal is, vind ik dat niet bijzonder gedaan. Op zo`n manier mensen op een verkeerd been zetten is vrij makkelijk.

Jammer, ik zat er tot de aftiteling helemaal in.

Maar wie weet. Misschien is William Karel wel ernstig dringend verzocht om de aftiteling zo te brengen dat het op een hoax leek allemaal. Alles kan.....

avatar van Knisper

Knisper

otherfool schreef:
Het lijkt me vrij duidelijk: bovengenoemde mensen worden onder valse voorwendselen geinterviewd, krijgen volledig andere vragen en vervolgens is het knippen en plakken geblazen voor de makers.
Nee toch? In de bloopers zie je ze allemaal opmerkingen maken over het script.

avatar van jedje

jedje

Ik heb hem gisteren gezien, en ben erg onder de indruk van deze valse documentaire. Ik had er nooit iets over gehoord.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Hmm.

Moet ik nodig herzien, vond e.e.a. wel vermakelijk toentertijd. Echter, waaruit blijkt dat deze docu een mockumentary is, zoals de users hieronder beweren? Of ben ik dan toch in slaap gevallen voor het einde..

EDIT: Toch door de endcredits heen geslapen.Verdikke!

Toch knap gedaan, dit beentje lichten. Het is dat ik nu een beetje pissig ben. Edoch, drie sterren zowiezo. Knap gedaan.

EDIT 2: Jaren dus in de veronderstelling gezeten dat.. Shit, jullie lezen natuurlijk mee.. Ahum. Halfje erbij.

Zeer goed.

avatar van Ninto

Ninto

Toen ze openlijk begonnen te praten over CIA moorden, begreep ik er niets meer van. Toen ze later in de endcredits beelden lieten begreep ik het. Echt aparte documentaire!

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

avatar van Crook

Crook

Is deze ergens op dvd te vinden?

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Ninto schreef:

Echt aparte documentaire!

Mockumentary, eigenlijk.

Crook schreef:

Is deze ergens op dvd te vinden?

Tegen een behoorlijke prijs (excl. verz. kosten): hier...

avatar van HK Senator

HK Senator

Halverwege kreeg ik argwaan, toen ze over de moorden begonnen. Dat werd wat ongeloofwaardig. Toen de aftiteling begon voelde ik me zwaar verneukt. Want ik was er bijna ingetrapt.