Tuvalu (1999)

Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Veit Helmer
met Denis Lavant, Chulpan Khamatova en Philippe Clay

Anton is badmeester van een in verval geraakt zwembad. Bezoekers komen er nauwelijks nog en de installatie is aan vervanging toe. Voor zijn blinde vader houdt hij de illusie in stand dat het bad nog in volle glorie verkeert. Nu staat de inspectie voor de deur en projectontwikkelaars willen het gebouw zo snel mogelijk slopen. Anton gaat tot het uiterste om het badhuis te redden, en wint daarbij het hart van Eva, een vaste bezoekster, die net als hij droomt van verre eilanden.

Kappeuter, Ichi? Waarom? Ik vond hem juist harstikke mooi! Grappig, mooi gefilmd, orgineel...

kappeuter (moderator)
Mooi alleen is niet genoeg. Ik vond het zware kost. Er werd ook niet in gesproken he ?

Huh, 3.5 is wel genoeg. Mooi gefilmd, origineel met een subtiele slapstick-tic. Vermakelijk, toch kan ik mij maar met moeite de film voor de geest halen, ik weet nog dat ik het OK vond, leuk maar niet indrukwekkend en dan blijft het bij een 3.5

Gisteren was ie op de Duitse T.V. (er wordt toch niet in gesproken, dus...); Ik heb de eerste 25 minuten gezien, maar daarna was ik vooral aan het heen en weer zappen.
Het is mooi gemaakt, origineel en soms erg grappig, maar ik vond het toch meer een bewegend schilderij dan een filmervaring. Ik kon mijn aandacht er daarom niet goed bijhouden. Ik probeer het later nog wel eens; hoewel ik mezelf ook niet meer voor de gek moet houden : waarschijnlijk is surrealisme gewoon not my thing.
Onze vriend Helmer heeft in ieder geval goed naar Fellini gekeken.

avatar van Redlop
Nee...ik kon er ook niet goed tegen. Vage slapstick over eh...waar ging het eigenlijk over. Waarschijnlijk over de ondergang van de cultuur en de pogingen van de zoon om te redden wat er te redden valt of zo. Af en toe erg mooie beelden, maar vooral een irriterend kunstacademie-achtig gezocht experimenteel geouwehoer zonder tekst.
Charlie Chaplin meets Einsturzende Neubauten of zoiets..

2* voor de soms geweldige beelden.

Ik vond deze film heel mooi, het gevoel dat ik kreeg tijdens het kijken van de film bleef nog lang hangen daarna en daar gaat het mij om:als een film vragen oproept bij mij, vind ik een film vaak goed. Ik vond de film niet zwaar, maar ik kan me wel voorstellen dat het moeilijk is om deze film te beoordelen omdat het nou eenmaal geen standaard film is.Moet hem nog een keer huren,want het is wel al lang geleden.

grote klasse van Helmer!
tijdloos droomachtig sprookje, speels, visionair, in 1 woord: briljant! een boeiend verhaal kunt vertellen zonder enige dialoog is wat mij betreft het hoogst haalbare. iemand nog tips over vergelijkbare films? (dus zonder dialoog, maar wel recent?)

kappeuter (moderator)

avatar van Schizonoid
Deze film is mijn top 10 binnengeslopen
....subliem opgezet, met momenten lekker donker en weird sfeertje.
Weinig "gepraat" maar via goed werk van de acteurs emoties prachtig uitgewerkt.
Prachtige beelden.

avatar van Zavo
Prachtige film. Delicatessen ontmoet Triplettes de Belleville in een oud zwembad. Ziet er schitterend uit en het verhaal is ook nog erg leuk.
Ik had deze film eigenlijk zomaar van de plank gepakt zonder er iets over te weten, ik ben blij dat er af en toe nog van die onverwachte pareltjes tussen zitten.

avatar van Dopke
Wat een geweldig hoofd heeft die Denis Lavant toch

avatar van Flipman
Jeeej, mijn zeshonderdste stem !!!

En voor een prachtige film ! Ik werd er helemaal door gegrepen, doordit vermakelijke en hilarische wereldje en zijn grappige personages ! De film vloog voorbij! Lekker surreëel, en vervallen locaties vind ik sowieso al mooi !
Zavo schreef:
Delicatessen ontmoet Triplettes de Belleville in een oud zwembad.

DAT VOND IK OOK !!! En het is niet meer dan logisch, er wordt net zoveel in gesproken als in Les Triplettes De Belville, en de wereld doet erg aan die van Delicatessen denken, hoewel Delicatessen natuurlijk iets grimmiger was.

Vier en een halve punt met een goeie mogelijkheid tot vijf !

avatar van Mug
Mug
Delicatessen was ook het eerste wat in me opkwam. Niet zo verwonderlijk. Een 'vervallen' gebouw, een keur aan opmerkelijke personages, die er alles aan doen om het gebouw te redden dan wel ten gronde te richten.

Ook de kleurenfilters zijn aanwezig, alleen die hier in Tuvalu irritant beginnen te worden, te nadrukkelijk aanwezig om sfeer te creeren. Ook de dialoog-loze aanpak leidt tot overdreven kinderachtigheid, om gebeurtenissen en bedoelingen nog eens extra aan te dikken. Deze extra aandikkingen leiden ook tot irritaties, die de film de das om doen om tot 'meesterlijk' benoemd te worden.

Het ziet er allemaal prachtig uit en uitermate grappig. Maar ik mis finesse en scherpte. Alleraardigst Oost-Europees (ook al zorgde Duitsland voor het geld, zo'n 90% van de crew was toch Bulgaars etc.) antwoord op Jeunet. Benieuwd naar Helmers nieuwste project, genaamd Absurdistan, een titel die al meer dan genoeg zegt. Tuvalu krijgt van mij een mooie 3,5*.

avatar van breedbeeld
Na een paar minuten dacht ik , gadver ik heb nu helemaal geen zin in een Jim van der Woude film maar bleef nog even kijken en gaan der weg raakte ik toch geboeid. Eigenlijk alsof ik een verhaal hoorde vertellen maar dan in beelden. Soms bewust knullig maar soms ook verbazend mooi gefilmd. En Khamatova vind ik een leuke actrice om naar te kijken. Dacht haar al te herkennen en inderdaad speelde ook in Luna Pappa.

avatar van Flipman
Damn! Ik zie mijn bericht bij deze film en merk dat het alweer een JAAR geleden is dat ik deze film voor het eerst zag! Wat gaat de tijd toch verrekte snel!

avatar van Knisper
Vanavond om 23.50 uur op Arte.

avatar van Vinokourov
Heerlijke film die geen ondertiteling nodig heeft, dat kom je niet vaak tegen! Tuvalu heeft een prachtige cinematografie met zo'n halfvervallen badhuis en al die typische karakters, die je blijven boeien. Ik snap alleen de titel van de film niet, bedenk ik me nu. Tuvalu is een klein eilandje in de Grote Oceaan en daar speelt deze film zich allesbehalve af. Misschien is dat wel de grap, die tegenstelling.

avatar van Flipman
Nou, ze zien toch dat eiland op die kaart staan? Aan het einde van de film gaan Anton en Eva ernaar op zoek.

avatar van Vinokourov
Flipman schreef:

Ah, oke, dat verklaart. Tijd geleden dat ik de film gezien heb, vandaar dat ik het niet wist .

Kan gebeuren, Dude !

avatar van maxcomthrilla
Oef....De film vergde een soort van gewenningsproces van mij. Ik had het zwaar de 1ste 15 minuten waarin ik belandde in een aftands badhuis inclusief slapstick gedragingen van rare personages waar ik mij toch never nooit niet mee zou kunnen identificeren op wat voor een manier dan ook.....

Dat identificeren is er ook nooit meer van gekomen, wel ging ik de film steeds meer waarderen. Er zitten echt geniale momenten in deze film. De visuele fundering staat steviger dan het badhuis. Prachtig hoe alle scenes in het badhuis vooral in het roestbruin en oranje zijn opgenomen, terwijl de scenes buitenshuis blauw en groen getint zijn, alhoewel laatstgenoemde kleuren soms ook in het badhuis voorkomen. Overigens een briljante setting: dit oude, donkere, krakkemikkige, losstaande badhuis.

Visueel grappig als Eva besluit om te gaan zonnebaden, waarvoor Anton dan wel even de ramen dient te schrobben, waarna het bij elke veeg wat lichter wordt. Echt zo `n film waar ik aan terug blijf denken. Of het nou die caissière die deuren dichtsloeg, de blinde vader die driftig op zijn fluitje blies, de zwempartij van Eva met haar vis of de rapporteurs betrof!

Ik vond het aanvankelijk een aparte combinatie om slapstick elementen te mixen met een hoop absurditeiten in een bouwval waar de nieuwste technologische snufjes nog niet waren doorgedrongen. Het geeft de film wel een fijne onsubtiele, melancholische/dromerige sfeer over al lang vervlogen tijden mee, al vraag ik mij af wat er van terecht was gekomen als men wat meer dialoog had gehad. Maakt de film uiteindelijk best wel uniek dat de personages niets zeggen, alsof je teruggaat naar de stille tijd, maar dan gemixed met een Fellini en een Jeunet. Goed te zien dat vooral Delicatessen een grote inspiratiebron geweest moet zijn.

Grote aanrader voor iedereen die eens wat anders wil. Zelden gezien, een experimentele film met zo `n opzet! Ik wist mij alleen in het begin even geen raad met de sfeer van de film. Mensen die voor een verhaal gaan, kunnen hun tijd sowieso beter besparen voor een bezoek aan een echt badhuis. Trouwens weer een geweldige rol van Dennis Lavant! 3,5*

Hervonden! Stond in mijn geheugen als een bijzondere film, met een acteur die leek op Denis Lavant... net titel getipt door WendyVortex (of hoe ze hier ook heet) en blijft het mét die maffe Fransoos te zijn.... Jaaaaren geleden dat ik deze film gezien hebt maar heeft blijkbaar diepe indruk gemaakt. Tijd om weer naar op zoek te gaan!

Nou, dit was net zo bijzonder als me nog bijstond. Prachtig vormgegeven filmpje, een leuk verhaal en allemaal duidelijk uitgevoerd zonder daar woorden bij te gebruiken. Ik moest wat denken aan een Wes Anderson x The Artist x Delicatessen en dan toch weer heel eigen. Aandoenlijk, vermakelijk én mooi.