De Passievrucht (2003)

Nederland
Drama / Mystery

geregisseerd door Maarten Treurniet
met Peter Paul Muller, Halina Reijn en Carice van Houten

Armin Minderhout werkt als corrector voor een wetenschappelijke uitgeverij. Hij heeft een zoon, Bo, met zijn eerste grote liefde Monika. Armin woont nu samen met Ellen, zij willen samen een kind. Dan ontdekt Armin, 13 jaar na de geboorte van zijn zoon, dat hij onvruchtbaar is en dat altijd is geweest. Zijn zoon Bo kan dus zijn zoon niet zijn. De enige die met zekerheid de vader kan aanwijzen, is Monika, de moeder. Maar Monika is al 10 jaar dood. Alles wat hij al die jaren over zichzelf en zijn leven heeft geloofd moet hij heroverwegen. En hij zal antwoord moeten geven op vragen die hij liever nooit had gesteld. Wat weet je eigenlijk van degene die je liefhebt? Hoe goed ken je hen die je het meest na zijn? Armin is woedend, jaloers en ontgoocheld en besluit op zoek te gaan naar de vader van zijn zoon. Tijdens zijn zoektocht door het verleden beleeft Armin alles opnieuw.

avatar van Jessen0wnt
Gisteravond maar snel even opgezet, aangezien ik dinsdag literatuur mondeling essay heb en ik het verhaal nog even vers in mijn geheugen wil zetten. Passievrucht is een van de weinige boeken die ik wel echt heb gelezen.
De film is niet zo best, de film zelf valt op zich nog wel mee maar er zit totaal geen houvast of samenhangend geheel. De film weet ook totaal niet wat hij precies wilt, we gaan eerst een beetje spelen met montage en daarna weer heel erg sentimenteel gemonteerd, hevige regenbuien, zonder paraplu door de straat heen lopen, je kent het wel. Onrealistische bagger. De cast speelt wel geloofwaardig hun rol, daar moet mijn stem het ook echt van hebben, hoewel er toch een paar ongemakkelijke scènes heeft, waar niet de acteurs wat aan kunnen doen. Zo vond ik de scènes met van Houten, gek genoeg, totaal niet sterk overkomen. Bo is irritant, maar daar kon nog over heen gezien worden. Het is een film met van alles wat, doordat de film vrij onzeker over komt, van alle bosjes wat durft te plukken, komt het als een rotzooitje over. Geen goede film, maar weet het verhaal wel duidelijk te weergeven, als is het niet gelijkwaardig aan het boek. De film weet wat dingen te twisten die in het boek anders lopen.
2 sterren

avatar van Plan 9
Carice van Houten, zie haar altijd graag op het grote doek

avatar van Davidus
Een tegenvaller. Het lag niet eens zozeer aan de spelers, maar de film kon me gewoon niet boeien. De verhaallijn was te geforceerd, het liep niet soepel. Zo hadden ze beter al die tussen beschouwingen over filosofie en biologie weg kunnen laten. Het paste niet in deze film.

Het goeie van het boek was dat je heel dicht bij de beleving van Armin bent. Je leeft mee met zijn gevoelens, zijn teleurstelling verdriet, woede en liefde. In de film blijf je teveel op afstand. Er wordt te vlak gespeeld en er gaat onevenredig veel aandacht uit naar de bij-verhaaltjes waardoor het rommelig wordt.
De rooie draad is de zoektocht naar de vader en tegelijkertijd het weer naar boven halen van herinneringen aan Monika en Bo, maar dan vanuit de wetenschap van vandaag. En ik vond dat dát niet goed uit de verf kwam. Hierdoor mist de film ook de spanning die het boek had.

Maar nog meest slecht vond ik het slecht uitgewerkte plot. Haast terloops wordt alles bekend, terwijl in het boek het als een klap binnenkomt.

Misschien is dit boek gewoon niet te verfilmen...

Niet heel erg bijzonder. Aan Carice van Houten heb ik al sinds jaar en dag een schurfthekel, ik kan het niet helpen maar ik vind haar gewoon helemaal niets. Ook in deze film kan ze geen goed bij mij doen; al moet gezegd dat ze er met lang haar in elk geval duizend keer beter uitziet dan die afzichtelijke krullenbos. Maar goed, gelukkig heeft ze niet al te veel screentijd. Verder een nogal doorsnee filmpje met een paar goede sterke punten, waardoor ik logischerwijs op een gemiddeld cijfer uitkom.

avatar van pvl63
De passievrucht is vlees noch visch. De Film springt van de hak op de tak, het scenario is bedroevend slecht, de karakters zijn te één-dimensionaal en het einde komt als een slap nagerecht.

avatar van booyo
Helemaal met bovenstaand bericht eens. Daar waar het boek me behoorlijk kon bekoren (wel lang geleden) is de film gek genoeg vrij inhoudloos. Hoewel er eigenlijk veel gebeurd, waar de nodige emoties bij te pas komen, komen deze slecht en vrij nietszeggend over. En sowieso heb ik erg moeite met het feit dat de vader van Armin uiteindelijk de vader van Bo is. Dit zou toch echt geen enkele vader doen, zeker gezien ze een goede band met elkaar hebben.

ipman-99
"De Passievrucht ... Naar de Bestseller van Karel Glastra Van Loon." ... " !!!

Fantastisch Drama !!! Prachtig drama met een geweldige Nederlandse cast en onze Jan Decleir.
De film gaat heen en weer ... van het heden naar het verleden en omgekeerd.
Een man ontdekt dat hij onvruchtbaar is bij zijn nieuwe vriendin en is dat altijd geweest ... !
Maar hij heeft een kind bij zijn ondertussen overleden vrouw ..., de zoektocht naar de vader begint ... !
Carice Van Houten gaat ook hier uit de kleren !
Zoveel mogelijk variatie in mijn kijkgedrag en de Nederlandse cinema is ook verplichte kost
als algemene filmliefhebber/verzamelaar van ieder land en ieder genre.
Recent van Nederlandse films aan een Heropfrissing onderworpen ... ("Flodder 1", "Flodder 2", "Flodder 3", "Schatjes!",
"Mama Is Boos", "Spetters", "De Vierde Man" ! en nu dus "De Passievrucht" !

avatar van ILDIB
Niet tegenvallend, muller speelt prima. Helaas wel typisch nederlands met nutteloos (maar niet minder prettig) naakt.

avatar van Passiebloempje
Wel een leuke film voor een Nederlandse.
De benaming 'drama' is trouwens goed te verklaren, maar waar ze dat 'mystery' vandaan hebben gehaald is een misterie...

Een rechtlijnige, 'n beetje houterige en warrige, maar boeiende boekverfilming met een interessant uitgangspunt: één op de tien kinderen is niet verwekt door zijn "vader" (wat alle mannen verdacht maakte). Dit leverde een zoektocht naar een biologische vader op. De film is "een mix van heftig en zwaar, licht en luchtig", las ik ergens. Dat vindt ik mooi verwoord.

Prima film, goed verhaal en prima geacteerd. Ik begrijp al die lage scores niet, ook op imdb prima score.
Ik was enthousiast en heb me prima vermaakt.