El Topo (1970)

Mexico
Western

geregisseerd door Alejandro Jodorowsky
met Alejandro Jodorowsky, Brontis Jodorowsky en José Legarreta

Een zwartgeklede man trekt samen met zijn zoon door de woestijn. Ze komen in een dorp waarvan de bewoners op brute wijze zijn vermoord. Nadat een stervende man hen heeft verteld wie verantwoordelijk was voor de slachting, sporen ze de bandieten op en doden hen. Dan wordt de zwartgeklede man verliefd op een vrouw die hij zojuist van deze bandieten heeft bevrijd. Maar zij wil alleen zijn vrouw worden als hij vier grote revolverhelden doodt.

avatar van Leland Palmer
'The Holy Mountain' vond ik al lichtelijk teleurstellend en ik had verwacht dat deze 'El Topo' me veel beter zou bevallen. Viel dat even vies tegen. Die Jodorowsky kan me eerst even de boom in wat mij betreft.

De film begint goed. Een warm sfeertje, waar Jodorowsky als ontspoorde Bee Gee met z'n zoontje rondrijdt op 't paard en van de ene in het andere bizarre avontuur terecht komt. Dat kan leuk zijn, maar ik mis hier toch echt alles wat een symbolische film als deze nodig heeft. Ik werd niet meegevoerd, de soundtrack is lachwekkend slecht, het verhaaltje wordt alsmaar langdradiger en ik vind Jodorowsky als acteur ook niks.

Rare tafarelen en totaal onzinnige, idiote ontwikkelingen. Saai en oninteressant. Ik had hier echt een bijzonder leuk filmpje verwacht, maar Jodorowsky stelt (weer) teleur. Ik kon hier niks mee. Beetje jammer.

avatar van joolstein
Deze film werd niet gedraaid in de grote zalen omdat niemand hier het lef voor had. De vertoningen gebeurden dus in achteraf-bioscopen na de reguliere openingstijden. Wonderlijk genoeg zat de bioscoop bij elke voorstelling propvol Dit kreeg natuurlijk navolging en zo is de term "middernachtfilm" ontstaan. Met het werk van regisseur Alejandro Jodorowsky was ik niet bekend. Wel kende ik hem als schrijver van verschillende scenario's van stripboeken.

'De mol graaft gangen onder de grond, op zoek naar de uitgang. En soms komt er een wel eens boven, om enkel verblind te raken door de zon.' Met die woorden begint El Topo,een twee uur durende psychedelische splatter-western. De zin heeft betrekking op het derde gedeelte van de film. Ik wil ook niet zeggen dat het allemaal mooi of prachtig is! Het is veel meer een continue stroom van (vaak onvergetelijke) beelden. Buitengewoon bizar en gaat over een spiritueel pad dat de door Jodorowsky zelf vertolkte killer aflegt. De reis is vol met symboliek, bloed, vreemde pistoolhelden dode konijnen en lichamelijk gehandicapte personen. Het is zeker niet de gemakkelijkste film om te bekijken. Soms heel subjectief en soms ook behoorlijk grafisch, maar of je nu van de film houdt of niet, je kunt niet ontkennen dat "El Topo" een hele ervaring is.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Jodorowsky is een regisseur met een behoorlijke reputatie, en het werd hoog tijd eens iets van hem te zien. Ik vond deze vreemde mix van allerlei genres met een hoop christelijke symboliek geen geweldige film, maar bleef toch wel geboeid kijken. Het gaat alle kanten op, van slapstickachtige scenes naar grof (maar in zijn excessiviteit toch vrij onschuldig) geweld, van ongemakkelijke beelden van uit elkaar gereten dierenlijken naar oudere vrouwen in weinig flatteuze lingerie, en alles wat daartussen zit. Jodorowsky heeft blijkbaar ook een voorkeur voor personages met een gebrek of onduidelijk geslacht (vrouwen worden nogal eens gedubt met mannenstemmen en vice versa). Dit alles maakt van El Topo een bevreemdende, niet altijd even prettige filmervaring, die af en toe deed denken aan de meest groteske films van Fellini of de niet altijd even subtiele cinema van Pasolini.

Ben nog wel nieuwsgierig naar The Holy Mountain maar vermoed dat Jodorowsky er geen nieuwe fan bij krijgt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een mix tussen Fellini en de spaghettiwestern, maar dan te ruw gepolijst. Ik zie dit ook puur als western en de lat ligt zeker rond die tijd zeer hoog. Dan nog liever de cheesy Bud Spencer en Terence Hill westerns. Alsof je een single op de platenspeler legt en het geluid veel te scherp staat. Niet mijn ding dus.