ad
  • 8.183.098 stemmen

Maai Hung Paak Yan (2001)

Misdaad / Actie | 94 minuten

Genre: Misdaad / Actie

Alternatieve titels: You Shoot, I Shoot / 買兇拍人 / 买凶拍人

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Ho-Cheung Pang

Met onder meer: Eric Kot, Tat-Ming Cheung, Wai-Man Chan

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Over Maai Hung Paak Yan

Bart, beroepsmoordenaar, heeft het moeilijk om zijn zaakje staande te houden. Het gaat minder met de economie, en ook op hem heeft dat een weerslag. Op een dag krijgt hij echter een vreemde opdracht. Een rijke dame vraagt hem om een aantal mensen te vermoorden, maar ook alles te filmen. De eerste poging mislukt, en Bart neemt een professionele regisseur aan om het filmwerk voor zijn rekening te nemen.

Onderhond

Erg leuk filmpje dit. Misschien iets te hip, maar het gebeurt niet vaak dat er een zwarte komedie uit het verre Hong-Kong komt.

Redelijk actieve editing en veel typisch HK shots zorgen ervoor dat het filmpje makkelijk wegkijkt. Mooie kleurtjes, en er valt steeds wel wat geinigs te zien. De humor is droog, wel vaak een mix van het flauwe HK gedoe, maar dit keer heel wat morbider.

Grappige kijk op het hitman wereldje, met leuke personages, paar goeie vondsten en een aantal rake scenes. Toch mist het echte scherpte om een echt sterke film te zijn. Het is leuk, het is erg vermakelijk, maar echt geweldig is het niet. 3.5*

avatar van J.T.O

J.T.O

Naar aanleiding van Beyond our Ken en Men Suddendly in Black heb ik deze film ook maar gezien. Ho-Cheung Pang weet telkens echt de humor van het publiek te grijpen, keer op keer op een ander manier. De montage van het film is overigens erg leuk gedaan, zelfs met een passend nummer. Alleen het verhaal opzich moet niet serieus worden genomen, er zitten veel gaten in, maar niet echt stoorbaar, gelukkig maar.

avatar van Goldenskull

Goldenskull

Mijn tweede van Ho-Cheung Pang en zeker niet te vergelijken met Yi Sa Bui Lai. Ik vind laatstgenoemde ook veel beter, maar dit was wel een erg vermakelijke film. Twee toffe, gestoorde personages dragen de film. De montage is erg goed, vooral de scène in het steegje is daardoor erg cool en grappig.

De film bevat net wat te veel doelloos, niet grappig gelul. Richting het einde werd het ook wat minder (relatie Michiko-regisseur was flauw en de nabootsing van de moordscène was veel te langdradig). Maar het einde is dan wel weer erg leuk. De verwijzingen naar Le Samouraï en de Frans pratende poster waren erg leuke dingetjes, fijn vermaak in de ochtend.

avatar van FillumGek

FillumGek

Na Isabella en Dream Home mijn derde Pang en daarmee is nu toch wel bevestigd dat het een fijne regisseur is. Leuk debuut dat geen topper is, maar wel goed weet te vermaken. Een idee dat bij vlagen goed is uitgewerkt. Grappig dat de nadruk zoveel op de film komt te liggen in plaats van op het moorden zelf. Dat zorgt voor enkele komische situaties.

Het is goed dat Kot en Cheung op dreef zijn want die dragen inderdaad de film. Ook klopt het dat niet alle humor even geslaagd is. Soms wat flauw, maar vaak zat ik toch wel met een grijns te kijken. Door de vlotte montage blijven weinig scenes echt hangen moet ik zeggen. Alleen het einde, wat dan weer iets te lang duurde.

Wel was ik onder de indruk van de soundtrack. De 'Cheun & Michiko theme' vond ik erg leuk, maar de hele film wordt ondersteunt door veel verschillende, maar altijd passende soorten muziek. Het leven van een huurmoordenaar is bittere ernst, maar Pang weet er een heerlijk, luchtige kijk op te geven.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

En, zoals verwacht, weer eens nergens te vinden op dvd! Gierige honden!

Onderhond

Yesasia, eurotje of 10.

avatar van McSavah

McSavah

Voor het dubbele heb je zelfs de blu-ray

avatar van sinterklaas

sinterklaas