Evil under the Sun (1982)

Alternatieve titels: Overal Is de Duivel | Agatha Christie's Evil under the Sun

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Guy Hamilton
met Peter Ustinov, Jane Birkin en Roddy McDowall

Op een afgelegen eilandje in de Adriatische Zee vindt een moord plaats temidden van een groepje rijke hotelgasten. Het blijkt Arlene Marshall te zijn die vermoord is. Hercule Poirot gaat wederom op onderzoek uit en ontdekt dat de gasten ieder een eigen reden had om een hekel aan Arlene te hebben.

avatar van You_bastard
Vond hem wat minder vergeleken met de andere films van Poirot.

Erg leuke film met de beste Poirot: Peter Ustinov. Death on the Nile en Murder on the Orient Express waren wel beter maar deze was zeker ook erg vermakelijk. Later nam David Suchet het stokje over van Ustinov maar Suchet kan hem toch echt niet evenaren.

super! echt zon lekkere zondagmiddagfilm. waar in de andere films het grijze karakter van de dood charmeert, vind ik hier juist het zonnige en schijnbare idee van 'er is niets aan de hand' zo mooi. lekkere detective die geweldig op zijn Poirot's ontrafeld wordt.

Dick2008
Ja de Poirot films met Peter Ustinov zijn aanzienlijk beter dan met Suchet, en zijn ook allemaal het bekijken waard. Een lekker rustig sfeertje in die films niet dat hectische gedoe van tegenwoordig.

Dick2008
Over het algemeen scoren die anderen twee beter, maar persoonlijk vond ik dit de beste. Ontknoping is ook goed gedaan.

avatar van thunderball
Deze verfilming van een Agatha Christie verhaal haalt het niet bij zijn voorgangers Murder on the Orient Express en Death on the Nile.

Dit komt vooral door dat de zogenaamde sterrencast een stuk minder is en omdat alles zich slechts op 1 (niet zo'n aansprekende) locatie afspeelt.

Rigg is wel erg goed als super bitch, die door iedereen gehaat wordt, maar zodra zij uit het verhaal verdwijnt is het ook meteen een stuk minder spannend en amusant.

Gelukkig is daar dan nog Ustinov, die voor de tweede keer ijzersterk in de huid van Poirot kruipt. Hij zou deze rol nog een aantal keer herhalen in een handvol TV-films.

Niet meer dan wel aardig.

Een goede zes, ofwel 3 sterren.

avatar van BlueJudaskiss
Verrek, nooit op gestemd. Vond ik altijd erg tof!

Na herziening moet ik zeggen dat het hoofdzakelijk een herhalingsoefening van Murder on The Orient Express is. Toch zijn de kleurrijke karakters en de setting redenen om deze film te kijken.

Aardige film met Ustinov als een goeie Poirot. Vind de film eigenlijk niet onderdoen voor Death On The Nile and Murder On The Orient Express. In tegendeel zelfs...

avatar van frolunda
Erg vermakelijke film waarbij het mysterie nog niet eens zo bijzonder is maar de entourage en locatie vergoeden veel.Daarnaast is het acteerwerk dik in orde,met name Ustinov steelt de show met zijn uitstekende vertolking van Poirot.Zijn zwem scene is zelfs hilarisch.

ipman-99
"Clean it, clean it. Don't just lean on the thing." ... " !!!

Fantastische genre-film (Heropfrissing) !!! Deze film is (uiteraard) gebaseerd op het boek van Agatha Christie.
Peter Ustinov geeft gestalte aan Hercule Poirot. (en ook hij doet dit met verve) !!!
Nu is de locatie een vakantiebestemming onder de zon ..., het verhaal neemt zijn tijd en zet
je af en toe op het verkeerde been !
Ook nu weer worden zoveel mogelijke daders op één plaats gelokaliseerd, waarmee
onze beste vriend Hercule Poirot wel raad mee weet !
Altijd zalig dat ze hem aanzien als een Fransman ..., waardoor Hercule Poirot meteen
in de 'tegenaanval' gaat en zegt ... , ik ben een Belg ondersteunt met dat geweldige accent !
Wat een alweer schitterend mysterieus meesterwerk ..., met een geweldige whodunit mysterie !
De cast zit vol geweldige namen en het is heerlijk meepuzzelen tot op het einde om het moord mysterie
te ontrafelen ! Wat hou ik 'verdomme' (ook) van dit soort genre-films !!!

Komt op Duitsland 1 (ARD) ma 23 juni 2.25 - 4.15

avatar van Flat Eric
"The little grey cells"

Altijd leuk om weer eens te herkijken. Ik hou van de sfeer, de locaties, de vaak hysterische personages, de flauwe humor en de uiteindelijke 'whodunnit' climax.
Die Hercule Poirot murder mysteries, en dan vooral die met Peter Ustinov, zijn echt van die gezellige films vind ik.

avatar van aorsongmachine
Recent de box 'The Agatha Christie Mystery Collection' aangeschaft waar deze ook deel van uitmaakt. Gelukkig met Peter Ustinov die ik het liefst zie in de rol van Hercule Poirot. Het verhaal speelt zich af op een mooie locatie die de film een extra touch meegeeft. Heel genietbare film.

Ustinov is een leuke Poirot, ook hier weer in Evil Under the Sun.
Qua verhaal is wat minder spectaculair dan de Poirot-film: Death on the Nile. Maar toch is het genietbaar en Maggie Smith is ook in deze film weer van de partij, net als Jane Birkin, die waarschijnlijk beter bekend is als één van de talloze Bondgirls.

Diane Rigg speelt prima, ook al is haar valse personage een beetje over de top. Daar had iets meer nuance in gemogen, nu was het alleen maar een rotmens terwijl het moordslachtoffer in Death on the Nile ook zachte kanten had.

Net als in Death on the Nile een geweldige ontknoping waarin alle verdachten (zoals altijd) door Poirot zijn samengeroepen en hij vertelt hoe de vork in de steel zit. Ook mooi hoe Jane Birkin verandert van hulpeloos vrouwtje tot arrogante bitch.

Middelmatige Hercule Poirot film.
Peter Ustinov is prima als Poirot, maar het verhaal is minder spannend dan andere films die ik al heb gezien uit deze reeks.
Maar het is allemaal best genietbaar.

Geamuseerd gekeken naar deze Ustinov-Poirot. Aan de gelijkenissen met de andere films en de onvermijdelijk opduikende clichés niet gestoord. Het is licht verteerbaar, het intrige best genietbaar en de vertolkingen zijn zeker niet mis : Diane Rigg, werelberoemd sinds de vroegere TV-reeks "The Avengers" als femme fatale, Jane Birkin, puik in haar gedaanteverwisseling, Maggie Smith en James Mason, pure klasse en Ustinov, zichtbaar genietend van zijn rol.
Een pluspunt, voor mij althans, zijn de heerlijke orchestrale bewerkingen van een pak Cole Porters evergreens : "I concentrate on You", "You're the Top", "Night and Day", "Anything goes", "In the Still of the Night", "You do something to me"....allen passend in het verhaal gelast.

avatar van Duke Nukem
Mr. Flewitt's Secretary: "Hercules Parrot, sir!"
Poirot: [entering the office] "Poirot, Mademoiselle, pucker your lips as though you're about to bestow a kiss! Poi-rot."

Renéetje schreef:

Inderdaad deze film straalt een heerlijk, zonnig vakantie-sfeertje uit en Peter Ustinov is weer bijzonder amusant als de slimste Belgische detective van de wereld.

Aardige film waarin een aantal mensen hun vakantie vieren in een hotel op een klein eiland. Wederom een vermakelijk moordmysterie waarbij de hele opbouw weer goed werkt. Een mooi zonnige locatie, maar een wat minder grote sterrencast vergeleken met Murder on the Orient Express en Death on the Nile.

avatar van mrklm
Vanaf midden jaren '70 tot begin jaren '90 was Agatha Christie uiterst geliefd bij film- en televisiemakers. Het bleek een aangenaam vehikel om een keur aan sterren in kleine rolletjes te laten opdraven, al leverde dat lang niet altijd memorabele films op. Dit is geen hoogvlieger, vooral omdat het scenario van Anthony Schaffer erg dialooggedreven is waardoor de film technisch gezien weinig interessant is. Peter Ustinov is helemaal in zijn element en de perfecte Hercule Poirot en in een cast met o.a. Maggie Smith, Roddy McDowall en Diana Rigg is het James Mason die de beste indruk achterlaat wanneer Poirot hem aan een onvermijdelijke ondervraging onderwerpt. Dit is geen zware kost, maar prettig vermaak dat net zo luchtig is als de gemiddelde op Mallorca behoort te zijn.