• 8.262.124 stemmen

Evil under the Sun (1982)

Thriller / Mystery | 117 minuten

Genre: Thriller / Mystery

Alternatieve titels: Overal Is de Duivel / Agatha Christie's Evil under the Sun

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Guy Hamilton

Met onder meer: Peter Ustinov, Jane Birkin en Roddy McDowall

Releasedatum: 1 april 1982

Plot Evil under the Sun

"Evil is Everywhere. Even in Paradise."

Op een afgelegen eilandje in de Adriatische Zee vindt een moord plaats temidden van een groepje rijke hotelgasten. Het blijkt Arlene Marshall te zijn die vermoord is. Hercule Poirot gaat wederom op onderzoek uit en ontdekt dat de gasten ieder een eigen reden had om een hekel aan Arlene te hebben.

imageimageimageimageimageimage

Myra Gardener

Horace Blatt

avatar van You_bastard

You_bastard

Vond hem wat minder vergeleken met de andere films van Poirot.

avatar van Leno

Leno

Erg leuke film met de beste Poirot: Peter Ustinov. Death on the Nile en Murder on the Orient Express waren wel beter maar deze was zeker ook erg vermakelijk. Later nam David Suchet het stokje over van Ustinov maar Suchet kan hem toch echt niet evenaren.

avatar van Renéetje

Renéetje

super! echt zon lekkere zondagmiddagfilm. waar in de andere films het grijze karakter van de dood charmeert, vind ik hier juist het zonnige en schijnbare idee van 'er is niets aan de hand' zo mooi. lekkere detective die geweldig op zijn Poirot's ontrafeld wordt.

Dick2008

Ja de Poirot films met Peter Ustinov zijn aanzienlijk beter dan met Suchet, en zijn ook allemaal het bekijken waard. Een lekker rustig sfeertje in die films niet dat hectische gedoe van tegenwoordig.

Dick2008

Over het algemeen scoren die anderen twee beter, maar persoonlijk vond ik dit de beste. Ontknoping is ook goed gedaan.

avatar van thunderball

thunderball

Deze verfilming van een Agatha Christie verhaal haalt het niet bij zijn voorgangers Murder on the Orient Express en Death on the Nile.

Dit komt vooral door dat de zogenaamde sterrencast een stuk minder is en omdat alles zich slechts op 1 (niet zo'n aansprekende) locatie afspeelt.

Rigg is wel erg goed als super bitch, die door iedereen gehaat wordt, maar zodra zij uit het verhaal verdwijnt is het ook meteen een stuk minder spannend en amusant.

Gelukkig is daar dan nog Ustinov, die voor de tweede keer ijzersterk in de huid van Poirot kruipt. Hij zou deze rol nog een aantal keer herhalen in een handvol TV-films.

Niet meer dan wel aardig.

Een goede zes, ofwel 3 sterren.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Verrek, nooit op gestemd. Vond ik altijd erg tof!

avatar van Leno

Leno

Na herziening moet ik zeggen dat het hoofdzakelijk een herhalingsoefening van Murder on The Orient Express is. Toch zijn de kleurrijke karakters en de setting redenen om deze film te kijken.

avatar van mottsluhrev

mottsluhrev

Aardige film met Ustinov als een goeie Poirot. Vind de film eigenlijk niet onderdoen voor Death On The Nile and Murder On The Orient Express. In tegendeel zelfs...

avatar van frolunda

frolunda

Erg vermakelijke film waarbij het mysterie nog niet eens zo bijzonder is maar de entourage en locatie vergoeden veel.Daarnaast is het acteerwerk dik in orde,met name Ustinov steelt de show met zijn uitstekende vertolking van Poirot.Zijn zwem scene is zelfs hilarisch.

avatar van ipman-99

ipman-99

"Clean it, clean it. Don't just lean on the thing." ... " !!!

Fantastische genre-film (Heropfrissing) !!! Deze film is (uiteraard) gebaseerd op het boek van Agatha Christie.

Peter Ustinov geeft gestalte aan Hercule Poirot. (en ook hij doet dit met verve) !!!

Nu is de locatie een vakantiebestemming onder de zon ..., het verhaal neemt zijn tijd en zet

je af en toe op het verkeerde been !

Ook nu weer worden zoveel mogelijke daders op één plaats gelokaliseerd, waarmee

onze beste vriend Hercule Poirot wel raad mee weet !

Altijd zalig dat ze hem aanzien als een Fransman ..., waardoor Hercule Poirot meteen

in de 'tegenaanval' gaat en zegt ... , ik ben een Belg ondersteunt met dat geweldige accent !

Wat een alweer schitterend mysterieus meesterwerk ..., met een geweldige whodunit mysterie !

De cast zit vol geweldige namen en het is heerlijk meepuzzelen tot op het einde om het moord mysterie

te ontrafelen ! Wat hou ik 'verdomme' (ook) van dit soort genre-films !!!

Komt op Duitsland 1 (ARD) ma 23 juni 2.25 - 4.15

avatar van Flat Eric

Flat Eric

"The little grey cells"

Altijd leuk om weer eens te herkijken. Ik hou van de sfeer, de locaties, de vaak hysterische personages, de flauwe humor en de uiteindelijke 'whodunnit' climax.

Die Hercule Poirot murder mysteries, en dan vooral die met Peter Ustinov, zijn echt van die gezellige films vind ik.

avatar van aorsongmachine

aorsongmachine

Recent de box 'The Agatha Christie Mystery Collection' aangeschaft waar deze ook deel van uitmaakt. Gelukkig met Peter Ustinov die ik het liefst zie in de rol van Hercule Poirot. Het verhaal speelt zich af op een mooie locatie die de film een extra touch meegeeft. Heel genietbare film.

avatar van TalentedRipley

TalentedRipley

Ustinov is een leuke Poirot, ook hier weer in Evil Under the Sun.
Qua verhaal is wat minder spectaculair dan de Poirot-film: Death on the Nile. Maar toch is het genietbaar en Maggie Smith is ook in deze film weer van de partij, net als Jane Birkin, die waarschijnlijk beter bekend is als één van de talloze Bondgirls.

Diane Rigg speelt prima, ook al is haar valse personage een beetje over de top. Daar had iets meer nuance in gemogen, nu was het alleen maar een rotmens terwijl het moordslachtoffer in Death on the Nile ook zachte kanten had.

Net als in Death on the Nile een geweldige ontknoping waarin alle verdachten (zoals altijd) door Poirot zijn samengeroepen en hij vertelt hoe de vork in de steel zit. Ook mooi hoe Jane Birkin verandert van hulpeloos vrouwtje tot arrogante bitch.

Tarkus

Middelmatige Hercule Poirot film.

Peter Ustinov is prima als Poirot, maar het verhaal is minder spannend dan andere films die ik al heb gezien uit deze reeks.

Maar het is allemaal best genietbaar.

avatar van Movsin

Movsin

Geamuseerd gekeken naar deze Ustinov-Poirot. Aan de gelijkenissen met de andere films en de onvermijdelijk opduikende clichés niet gestoord. Het is licht verteerbaar, het intrige best genietbaar en de vertolkingen zijn zeker niet mis : Diane Rigg, werelberoemd sinds de vroegere TV-reeks "The Avengers" als femme fatale, Jane Birkin, puik in haar gedaanteverwisseling, Maggie Smith en James Mason, pure klasse en Ustinov, zichtbaar genietend van zijn rol.

Een pluspunt, voor mij althans, zijn de heerlijke orchestrale bewerkingen van een pak Cole Porters evergreens : "I concentrate on You", "You're the Top", "Night and Day", "Anything goes", "In the Still of the Night", "You do something to me"....allen passend in het verhaal gelast.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Mr. Flewitt's Secretary: "Hercules Parrot, sir!"

Poirot: [entering the office] "Poirot, Mademoiselle, pucker your lips as though you're about to bestow a kiss! Poi-rot."

Renéetje schreef:

Inderdaad deze film straalt een heerlijk, zonnig vakantie-sfeertje uit en Peter Ustinov is weer bijzonder amusant als de slimste Belgische detective van de wereld.

scorsese

Aardige film waarin een aantal mensen hun vakantie vieren in een hotel op een klein eiland. Wederom een vermakelijk moordmysterie waarbij de hele opbouw weer goed werkt. Een mooi zonnige locatie, maar een wat minder grote sterrencast vergeleken met Murder on the Orient Express en Death on the Nile.

avatar van mrklm

mrklm

Vanaf midden jaren '70 tot begin jaren '90 was Agatha Christie uiterst geliefd bij film- en televisiemakers. Het bleek een aangenaam vehikel om een keur aan sterren in kleine rolletjes te laten opdraven, al leverde dat lang niet altijd memorabele films op. Dit is geen hoogvlieger, vooral omdat het scenario van Anthony Schaffer erg dialooggedreven is waardoor de film technisch gezien weinig interessant is. Peter Ustinov is helemaal in zijn element en de perfecte Hercule Poirot en in een cast met o.a. Maggie Smith, Roddy McDowall en Diana Rigg is het James Mason die de beste indruk achterlaat wanneer Poirot hem aan een onvermijdelijke ondervraging onderwerpt. Dit is geen zware kost, maar prettig vermaak dat net zo luchtig is als de gemiddelde op Mallorca behoort te zijn.

avatar van david bohm

david bohm

Zeker te doen op een brakke middag maar het is niet meer dan een aflevering Cluedo op de Balkan. De plot is wel geinig en Hercule Poirot die houd je niet voor het lapje. In de reeks is dit wel een van de minderen die ik heb gezien.

avatar van nathaniel177

nathaniel177

Goede film voor 2 uurtjes vermaak! De film voelt heel zomers aan en heeft een erg fijn sfeertje, ook de acteurs helpen hier erg aan mee. Zoals vele zeggen is ook de locatie een pluspunt aan de film. Leuke dialogen en de Poirot die Ustinov speelt vond ik beter dan die van Finney. Ook ligt deze qua sfeer veel dichter bij Death on the nile dan bij Murder on the orient express.

avatar van Don Homer

Don Homer

De spannende titel zette me op het verkeerde been. Dit is een over de top klucht die halverwege in een detective mysterie veranderd. Een thriller is het zeker niet en de spanning is ver te zoeken.

Die eerste helft vond ik niet plezant, vooral saaie situaties waarin de kijker de rare, overdreven spelende individuen leert kennen.

De tweede helft was nog wel vermakelijk. Daar deed ik met enig plezier mee met de zoektocht naar de dader. En niet zonder succes, na een uur was mijn hoofdverdachte Christine Redfern. Het bleek iets gecompliceerder te liggen.

Van de acteurs vond ik uitsluitend Peter Ustinov (detective Hercule Poirot) een leuke rol spelen.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Vond dit een sterke film maar ik hou dan ook van dit soort detectives. Die Poirot films met Ustinov waren echt goed en ik vind Ustinov heerlijk in zijn rol als de pientere detective die België op de kaart zette in Hollywood. Het begint met een moord in het begin die niks te maken lijkt te hebben met het vervolg van het verhaal. Poirot duikt op bij de klacht van een verzekeraar die aangeeft dat een miljonair een vervalst juweel wilde laten verzekeren, wat er op duidde dat de miljonair wellicht niet wist dat het object vals was. Daarna begeeft Poirot zich naar een Adriatisch eilandje om de actrice die het valse juweel aan haar minnaar teruggaf te gaan ondervragen. Al snel blijkt dat deze mvr Marshall een totaal onaardig mens is. De hele kwestie wordt nog pittiger wanneer een moord plaatsvindt.

Niet alleen de "roaring twenties" aankleding in een exotisch kader, maar ook de humor (Ustinov in badkostuum) werkt degelijk en de intrige zat knap in elkaar. Als toetje zat er daarna nog wat venijn in de staart, al was dit wel te verwachten. Vind hem al even goed als Death on the Nile maar om andere redenen : het plot is minder zwaar en het acteer-ensemble beviel me ook beter (zo vond ik een scène met McDowall geweldig en Diana Rigg zet een grandioze bitch neer). Death on the Nile was daarentegen spannender en grootser opgezet maar ook complexer waardoor de deducties van de detective ongeloofwaardig werden.

avatar van Fransman

Fransman

Heerlijke film. Zo maken ze ze niet meer. Natuurlijk ooit al wel eens gezien in een ver verleden (wie niet?), maar kwam nu weer op m'n pad. Zo'n film moet je zien op een gure zondagavond, lekker onderuit na het paasdiner. Genieten van die prachtige zonovergoten locatie (Mallorca), dat gekibbel van die hotelgasten met allemaal een verborgen agenda, de vooroorlogse chic van de betere klassen, toen je je nog verkleedde voor het diner en je vooraf cocktails dronk (wie drinkt er nog cocktails?) Ach, es war einmal...

Het begint al met die fraaie aquarellen van waar je terecht komt. Met de openingsscène in dat kille Engeland zit je meteen in het verhaal. Zo maak je een film. Genieten van al die prachtig kostuums, we hebben het over de jaren dertig en een keur aan gerenommeerde acteurs als (Dame) Maggie Smith, Diana Rigg, James Mason en op de eerste plaats natuurlijk Peter Ustinov als de geniale speurder Hercule Poirot ('tuit uw lippen als voor een zoentje'). En als kers op de taart de muziek van Cole Porter. Het plot en de ontknoping ben ik alweer vergeten. Maar daar kijk je zo'n film niet voor. Het gaat om de sfeer, de nostalgie, het even wegdromen. En let op de metamorfose van Jane Birkin aan het einde, van sloofje tot glamourvrouw. 'You are the top' klonk het van Cole Porter. Dat geldt ook voor deze film.