Murder on the Orient Express (1974)

Alternatieve titel: Agatha Christie's Murder on the Orient Express

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Sidney Lumet
met Albert Finney, Lauren Bacall en Ingrid Bergman

Het is 1934, aan boord van de fameuze trein Parijs-Istanbul. Een rijke financier wordt dood aangetroffen, omgebracht door messteken. Een Belgische superspeurder verdenkt al zijn medepassagiers. Hij begint met het uitgebreid verhoren van alle passagiers, met als doel het ontmaskeren van de moordenaar.

avatar van aorsongmachine
De box ' 'The Agatha Christie Mystery Collection' gekocht waar deze fillm deel van uitmaakt. Eerst naar 'Death on the Nile' gekeken en dan naar deze. Deze film vind ik echter iets minder sterk. De verhoren en het eindbetoog duren me net iets te lang. Persoonlijk vind ik Peter Ustinov ook stukken beter in de rol van Poirot dan Albert Finney.

avatar van Hendrick99
Matige film met een voorspelbare ontknoping. Hoofdrolspeler Albert Finney is veel te dominant, zelfs af en toe agressief, aanwezig in de meeste scènes. Er is verder niks mis met het verhaal, maar er zit gewoon te weinig spanning en onverwachte wendingen in. Ondanks de indrukwekkende rolverdeling kom ik niet verder dan een magere 3.

avatar van baspls
"Only by interrogating the other passengers could I hope to see the light, but when I began to question them, the light, as Macbeth would have said, thickened."

Mijn eerste kennismaking met de Belgische Superspeurder. Door de indrukwekkende line-up, de mooie poster van Richard Amsel en de intrigerende titel (die enorm tot de verbeelding spreekt) moest ik deze Agatha Cristie-verfilming zien.

1934, Hercule Poirot vergezelt zijn Italiaanse vriend - de spoorwegdirecteur - in de beroemde Orient Express van Instanbul naar Calais. Een amerikaan wil hem inhuren als bodyguard, maar Poirot weigert. Even later is de amerikaan vermoord en is het aan Poirot om de moordenaar te ontmaskeren.

Die Britse mystery-films hebben altijd zo'n geweldig samengestelde cast. Hier ook weer een hoop grote namen, voornamelijk bekend van de jaren '40, '50 en '60. Zowel Britten als Amerikanen zijn van de partij. Vond die ontzettend foute 'Europese'-accentjes wel grappig. Albert Finney zet een prima Poirot neer, die in het begin want stuntelig overkomt maar naarmate hij opdreef is een erg fanatieke detective kan zijn. Anthony Perkins is natuurlijk per definitie verdacht door zijn rol in Psycho. Verder waren o.a. ook Lauren Bacall, Martin Balsam, Ingrid Bergman (met realistisch Zweeds accent overigens), Jean-Pierre Cassel, Sean Connery (helaas geen grote rol), John Gielgud (leuke butler vertolking), Wendy Hiller en Michael York van de partij.

Murder on the Orient Express komt een beetje kitscherig over. Het doet vaak denken aan een lange tv-aflevering door de kostuums en belichting, de camerahoeken zijn erg beperkt omdat de film zich in een trein afspeelt, het wazige dromerige jaren '70 beeld, de accentjes en dan ook nog de muziek van Richard Rodney Bennett die even goed uit de jaren '30 had kunnen komen. Toch moet ik bekennen dat ik het wel wat vond hebben, de film kreeg er een leuk sfeertje door.

Door de kitscherigheid en in het begin haast komische omstandigheden wordt de film echter nooit heel erg spannend. Het duurt even voordat het allemaal opgang komt, maar zodra de overhoringen beginnen wordt het toch wel erg vermakelijk. Poirot vind ik een erg leuke detective en ik vond dat hij ons als kijker op een leuke manier de waarheid onthuld. Ik vond waar het uiteindelijk op uitdraait echter een beetje tegenvallen. Er is niet een moordenaar, maar iedereen heeft het gedaan... vandaar dat ze allemaal zo verdacht leken. Als ze het gewild hadden hadden ze allemaal vrijuit kunnen gaan, maar ze waren zo dom om Poirot de nodige clues te geven.

Alles bij elkaar heb ik me prima vermaakt met deze Britse Mystery. Het had beter gekund, maar slecht is het zeker niet. Binnenkort Death on the Nile met Peter Ustinov eens kijken.

Als Agatha Christie-fan spreekt deze film me totaal niet aan.

Finney is een waardeloze Poirot en je leert de verdachten nauwelijks kennen. Ze zijn allemaal vaag en dat klopt natuurlijk ook, want ze zijn allemaal de dader, maar in het boek is dit beter gedaan. Ik voelde nu met niemand mee, zelfs niet met Poirot.

Net een stukje beter dan de verschrikkelijke Marple-film The Mirror Crack'd uit 1980.

avatar van Matt81
remake in de maak! Ook met aardige namen trouwens:

Murder on the Orient Express (2017) - IMDb

avatar van wihu61
De waardeloze karikatuur van een karikatuur die Finney hier neerzet bederft de film, meer valt er niet over te zeggen.

avatar van Duke Nukem
Daar ben ik het wel mee eens! De film zit vol grote namen (van toendertijd) maar Albert Finney lijkt wel een combinatie tussen Jansen en Jansens uit Kuifje en inspector Clouseau.

De hele kitscherig opzet, de ouderwetse muziek, de toneelachtige acteerprestaties... het is wel grappig (hoewel ik betwijfel of het zo bedoeld is). Ik hou van de Agatha Christie boeken en kan wel genieten van de meeste verfilmingen. Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar Peter Ustinov en David Suchet als de Belgische speurneus Hercule Poirot.

avatar van IH88
“The murderer is with us now!”

Wie van de twaalf heeft de moord gepleegd? Of hebben meerdere mensen het gedaan? Murder on the Orient Express is een moordmysterie in een trein met veel verschillende personages die allemaal zo hun eigen belangen en beweegredenen hebben.

Met Albert Finney als detective Poirot, die het moordmysterie moet oplossen. Een absurd en excentriek type, perfect geacteerd door Poirot. De film heeft verrassend veel humor en dat komt ook door de scherpe monologen en dialogen van Poirot. De Orient Express is ook een sfeervolle setting voor een moordmysterie. Het verhaal komt soms wat gekunsteld en ongeloofwaardig over, maar eigenlijk stoorde dat geen moment. De oplossing van het moordmysterie zit goed in elkaar en de lange uitleg van is mooi gedaan. Leuk ook om Ingrid Bergman in dit soort rol te zien. Hetzelfde geldt voor Sean Connery en Lauren Bacall. Prima film.

Goeie film waarin een detective een moord aan boord van een trein probeert op te lossen. Dit moordmysterie van schrijfster Agatha Christie heeft een simpele, maar doeltreffende opzet. De lange scene waarin de detective zijn conclusie uit de doeken doet, vormt het beste gedeelte van de film. Een cast met flink wat bekende namen die hun rol allemaal redelijk dik aanzetten. Iets wat hier overigens prima op zijn plaats is.

avatar van Mescaline
Helaas niet de filmklassieker waar ik stiekem een beetje op had gehoopt maar wel uiterst vermakelijk. Ik wou eerst het origineel gezien hebben voor dat ik aan de remake begon die ik vandaag in de bios heb gezien, duidelijk mag zijn dat ook al zie ik dit niet als een super goede classic het wel degelijk beter is dan de remake.
Dat Albert Finney goede typetjes kan neerzetten werd me al duidelijk sinds de film Scrooge uit 1970, maar in deze film vond ik het er soms misschien net iets te dik bovenop liggen, ik begrijp dat dat de bedoeling was(hoogstwaarschijnlijk) maar toch was hij met zijn accent soms maar moeilijk te volgen en was het soms misschien net op het randje. Daarentegen maakt de remake dit personage een stuk persoonlijker en rustiger en dat faalde nog harder.

Het is vermakelijk, zonder twijfel beter dan de remake en gelukkig niet te uitgekauwd of te voorspelbaar(wat de remake wel was )

avatar van Fisico
Beetje als voorspel op de productie die nu in de zalen loopt, deze oudere versie uit 1974 eens bekeken. Ik moet zeggen dat ik niet helemaal warm liep en nooit helemaal werd meegezogen door het verhaal. Het begon nochtans goed toen de in stoom of mist gehulde trein in het station zijn passagiers opwachtte. Toen ervoer ik dat stukje magie van de legendarische Orient Express. Jammer dat ik dat gevoel later in de film niet had. De film komt wat kitcherig en soapachtig over. Ook Poirot vond ik vrij irritant en een karikatuur van zichzelf (Finney ten spijt), maar laat ons niet vergeten dat de hautaine zelfvoldane Poirot nu eenmaal niet de meest aangename man is.

Het verhaal en het moordonderzoek wordt al bij al snel afgehaspeld zonder veel diepgang. Echt spannend wordt het nooit en ook de andere personages komen nauwelijks van de grond. Poirot is welbespraakt en zijn slotbetoog op het einde is samen met het inchecken het beste van de film. Zijn typisch slotbetoog was erg fijn. Al bij al een behoorlijke film, maar een klassieker zie ik er niet in. Net voldoende, 3,0*.

avatar van arno74
De ontknoping is misschien wel het beste aan deze film, maar wanneer je die al kent blijft er weinig over, ten opzichte van andere whodunnits heeft het weinig te bieden. De setting, de fameuze Orient Express, wordt helaas nauwelijks benut, de focus ligt vrijwel uitsluitend bij de vraag wie de moordenaar is. 3*, had er meer van verwacht.