ad
  • 8.105.285 stemmen

Murder on the Orient Express (2001)

Misdaad / Mystery | 100 minuten

Genre: Misdaad / Mystery

Geregisseerd door: Carl Schenkel

Met onder meer: Alfred Molina, Meredith Baxter en Leslie Caron

IMDb beoordeling: 5,2 (942)

Releasedatum: 22 april 2001

Over Murder on the Orient Express

Op zijn 2-daagse trip door Europa, wordt de beroemde Orient Express gedwongen om te stoppen. Het spoor is geblokkeerd door sneeuwbanken. Detective Hercule Poirot wordt wakker door heftig gekreun vanuit zijn aangrenzende coupé. De volgende ochtend wordt een man dood aangetroffen met meerdere steekwonden. De moordenaar is nog steeds aan boord en niet in staat te ontsnappen...

image

Tony Foscarelli

Samuel Ratchett

avatar van gandalf

gandalf

Erg zwak. Ik mis onder andere de rest van de passagiers. In de trein krijg je met ongeveer 12 verschillende personen te maken. Terwijl in een orient express toch wel meer mensen meereizen. Verder kan poirot wel heel erg goed met internet overweg. En dat terwijl hij niet zo van de moderne techniek houd, naar zijn eigen zeggen.

Trouwens, Poirot moet er volgens de beschrijving van agatha christie heel anders uitzien.

Kan iemand mij vertellen of de oude verfilming beter is. Iemand die dus beide films heeft gezien?

1,5 sterren.

avatar van De Knip

De Knip

Nou Gandalf, vanavond komt deze versie - 2001 dus - op de Duitse zender ZDF. Die ga ik dan toch maar ff kijken, aangezien ik de oude - 1974 - al een keer heb gezien. Aan de score te zien is deze ongetwijfeld minder, maar kijk ook maar eens welke regisseur de oude in 1974 heeft geregisseerd

avatar van De Knip

De Knip

Duidelijk mindere versie: hier wordt zo'n beetje bij elke verdachte een actueel tintje meegegeven, zelfs Poirot rotzooit wat op een laptopje. Bovendien ligt het in deze Orient-murder zelfs voor de hand wie het heeft gedaan!

*1/2

avatar van John Doe

John Doe

Eerste versie is een stuk beter, klassiek. En gandalf, Hercule Poirot concentreert zich op de wagon waarin hij zit. De wagon is geisoleerd van de rest van de trein, zoals in alle Poirot films een isolement van 10-20 mensen plaatsvindt, mensen met allen een motief.

avatar van gandalf

gandalf

John Doe schreef:

je hebt gelijk, maar die laatste zin is natuurlijk eigenlijk een spoiler (voor deze film)

avatar van FisherKing

FisherKing

idd spoilertags werken niet, haal liever die spoiler tekst weg.

avatar van Jordy

Jordy

Wat moet precies weg?

avatar van FisherKing

FisherKing

Dat "mensen met allemaal een motief" is spoilerachtig (tenminste zou ik dat nooit vertellen) wellicht wat vergezocht.

avatar van italian

italian

ik dacht dat ik het originele van '74 in handen had gekregen maar wat blijkt er in mijn dvd-recorder te zitten!

een flauwe TV-suspensemovie mat als enige hoogtepunt Alfred Molina. hij is dan ook de enige die wat dergelijk acteert! ooh wat heb ik met toch gestoord met enkele "acteurs" tot zover je ze acterus kan noemen, overacting heeft de regisseur blijkbaar niet gemerkt...en bij zo'n whodunnit moeten de verschillende karakters toch overtuigend gespeeld worden om de kijker op een dwaalspoor te zetten anders is de fun der wel af...

het boek was natuurlijk duizendmaal beter en spannender terwijl je met beelden zoveel beter kan !

als ze het in 2001 willen uitbeelden, mij best ( al had ik toch liever dat ze het in de periode van het boek uitbeeldden )maar dat ze het doorheen gaan gebruiken is al helemaal dom. iedereen loopt daar rond in kleren van de jaren dertig terwijl ze toch computer en gsm gebruiken...niet alles is trouw aan het boek want daar zijn er 12 moordenaars en dat heeft dan nog een speciale betekenis ook die ik wel vergeten ben

zolas ik al eerder zei doet Molina het goed maar hij heeft niet echt de uitstraling van de Poirot die Christie beschrijft en die ik me inbeeld en hoe kon hij nu niet onmiddellijk hebben gemerkt van die olievlek maakt het personage van Poirot, de beste detective, helemaal belachelijk.

toch een 2 voor de altijd coole uitleg die tot in detail uitgelegd wordt door de detective

avatar van Lenn

Lenn

FisherKing schreef:

Niet noodzakelijk want zoals in elke poirot-film heeft iedereen altijd een motief cfr. Murder on the nile bvb

avatar van tijmengozer

tijmengozer

Ik miste die karakteristieke snor uit het origineel toch ook wel.

avatar van Schiedammer

Schiedammer

gandalf schreef:

Daar pas ik mij helemaal bij aan voor mij niet meer dan 2*.

avatar van Renfield1976

Renfield1976

Ik heb mij geen minuut verveelt met de zoveelste verfilming van dit verhaal, ook kwam ik meerdere voor mij bekende acteurs tegen, zoals Fritz Wepper (harry in Derrick) en Meredith Baxter (Family Ties), al met al is dit een heerlijke zondagmiddag 'wegkijker' maar zeker géén Hollywood-Blockbuster !!!

avatar van The_CrY

The_CrY

Duidelijk geen favoriet bij de Moviemeter-gebruikers. De vorige heb ik niet gezien, en het boek wil ik ooit nog een keertje lezen. Deze film heeft dat laatste wel opgeroepen. Alfred Molina is toch één van mijn favoriete acteurs aan het worden, want ook hier zet hij zijn personage leuk neer. Nog altijd een geniaal moord-scenario.

avatar van Jediron

Jediron

Er zijn nu dus drie versies, de oude met peter Ustinov, deze en die van David Suchet. De twee laatste zijn prima verfilmd, waar de oudere natuurlijk wat "stoffiger" is.

avatar van Dick2008

Dick2008

Jediron schreef:

Volgens mij zijn er maar twee, deze en die met Albert Finney. Murder on the Orient Express (1974)

Ustinov deed o.a. Death on the Nile (1978)

avatar van Jediron

Jediron

Ach ja, de nijl. Klopt. Heb deze nu ook gekeken en hij is idd minder sterk als het orgineel.

Tarkus

Toch een goede versie van het beroemde Agatha Christie roman.

Deze versie speelt zich af in 2001 en het is dus wel even wennen wanneer je in een verhaal van Christie GSM's en laptop's ziet opduiken.

Maar ik vond het dus helemaal niet slecht.

Ook de rol van Alfred Molina als Hercule Poirot was goed, al kan hij natuurlijk niet tippen aan David Suchet.

Let ook op de rol van Fritz Wepper als de directeur van de Orient Express, velen zullen hem herkennen als inspecteur Harry Klein, het vaste maatje van Derrick.