Maljukgeori Janhoksa (2004)

Alternatieve titels: Spirit of Jeet Keun Do | Once Upon a Time in High School | 말죽거리 잔혹사

Zuid-Korea
Actie / Drama

geregisseerd door Ha Yoo
met Sang-woo Kwon, Jeong-jin Lee en Ga-in Han

Het verhaal van de relatie tussen twee schoolvrienden, tegen de achtergrond van Zuid-Korea in de jaren 70. De ontwikkeling van Seoel was op haar hoogtepunt en werd achteraf 'Het Wonder van Han' genoemd, helaas ten koste van de rechten van de arbeiders.

avatar van Hemdale
Een drama film over liefde en school, iets waar ik erg emotioneel van kan worden als het goed gebracht word in de film , in deze werd het dus prima gebracht. Vier sterren is de film zeker wel waard.

avatar van YuLaw16
De film is redelijk in orde. Het verhaal spreekt aan, cinematografie was mooi. Het acteren was soms wat houterig. De gevechten wel waren realisitsch

3.5/5

avatar van Quaternion
de film sprak me erg aan. Ik had eerst een stukje van het eindgevecht gezien voordat ik de film ging bekijken. Ik dacht dus dat ik alles wel zou zien aankomen, maar de verhaallijn was toch heel anders dan verwacht. Zaten erg veel mooie en aangrijpende stukken in de film. Vooral de hele Bruce Lee setting vond ik mooi

avatar van Goldenskull
Deze stond al wel een flinke poos te wachten..

Zitten zeker een paar gave momenten in dit high school filmpje. Het laatste gevecht is bijvoorbeeld hard en stoer (goed in beeld gebracht ook vooral). Jammer is dat Woo-Sik en Hyun-Soo vergeten zich aan de bro's before ho's code te houden. Sowieso had (bijna) dat hele 'romantische' gebeuren geschrapt mogen worden, niet echt boeiend om naar te kijken en het deed me ook bijzonder weinig.

edit: ah. Van de regisseur van Dirty Carnival, zo was ik er natuurlijk aan gekomen. Begrijp ik ook meteen waarom dat gevecht zo goed in beeld was gebracht. Dirty Carnival is echter in dat opzicht nog een stuk sterker. Sowieso de betere van de twee films. Ik zal Ha Yu's nieuwste ook maar eens opsnorren. Al ben ik niet zo van het dynastie gebeuren.

avatar van McSavah
Leuk nostalgisch filmpje. Mist wat originaliteit voor een hogere beoordeling en is nogal voorspelbaar en af en toe clichématig. Maar goed, heb me geen seconde verveeld, heerlijk sfeertje toch wel. De hand van de regisseur is inderdaad bij de vechtscènes terug te zien, vooral bij de shots van bovenaf. Vind het altijd komisch hoe in zulke films de scholieren met een stok worden geslagen, erg grappig. Schattig meisje trouwens, zie dat dit haar enige film is, maar dat ze wel nog in tv-series speelt.

Interessant tijdsbeeld van Zuid-Korea ten tijde van de militaire dictatuur. De meedogenloze discipline op de hoge school en onderlinge rivaliteit en vechtpartijen van de studenten staan wellicht symbool voor het maatschappelijk klimaat in die tijd. Wat daar ook van zij, ik vond het allesbehalve aangenaam om naar te kijken. Niet mijn ding.