Max Payne (2008)

Canada / Verenigde Staten
Actie / Misdaad
100 minuten / 103 minuten (unrated)

geregisseerd door John Moore
met Mark Wahlberg, Mila Kunis en Beau Bridges

De doorgewinterde DEA agent Max Payne (Mark Wahlberg) moet een serie gruwelijke moorden in New York zien op te lossen. Hij wordt daarbij geholpen door de beeldschone Mona Sax (Mila Kunis). Zij heeft een appeltje te schillen met de moordenaar van haar zus. Wat begint als een simpele moordzaak, verandert al snel in een nachtmerrie. Niet alleen de maffia, maar ook een meedogenloos bedrijf zit achter het tweetal aan.

avatar van moviemike
redelijke film met een degelijke Wahlberg.
Naar het einde toe zakt het allemaal wat in elkaar.

avatar van Daan258
Lekker actie/misdaad filmpje.
Allereerst dacht ik bij mezelf na 45 min kijken: waar is het verhaal gebleven? na 45 min gaat de film qua verhaal een hele andere kant op dan bij de Max Payne games. Eerst had ik daar even moeite mee maar na toch nog even door kijken ging ik het niet meer vergelijken met de games, en dan was het eigenlijk best wel vermakelijk.
Het had een lekker duistere, grauwe sfeer (wat juist wel weer veel weg had van de games) prima actie en toffe slo-mo scene's. De cast had in mijn ogen iets beter gekund, zelfs Mark Wahlberg kwam bij dit filmpje niet altijd even overtuigend over.

Al met al is dit een prima actie filmpje als je het verhaal maar niet al te veel gaat vergelijken met die van de games

Ook maar een keertje meegepikt.

Ik heb de games nooit gespeeld, aan de reacties te zien helpt dat wel bij het kijken van de film. Vond Wahlberg namelijk erg geschikt voor z'n rol, maar weet niet hoe de echte Payne zich zou moeten gedragen. Verder wist ik ook niks van de wereld of het verhaaltje, dat zal ook wel een beetje geholpen hebben.

Want een échte actiefilm is het niet, daarvoor is het wat sloom. Doet inderdaad denken aan Sin City, maar dan met een scheut Blade. Gelukkig wel beter dan beide films. Vond de setting erg fijn in ieder geval. Sneeuw misschien wat fake soms, maar veel vervallen gebouwen en duistere kamertjes. Vage personages ook die, ondanks vaak beperkte screen time, toch een indruk nalaten.

Pas na een uurtje komen de echte actiescenes bovendrijven en die mochten er toch ook wel zijn. CG is zeker niet van het hoogste niveau maar vond de stijl zeker niet verkeerd. Mooie finale ook, enkel de post-credits scene is een beetje stom, vooral omdat er 7 jaar later nog steeds geen vervolg is. Dat hadden ze tijdens het maken van deze film allicht anders gezien.

Best oké actiefilmpje dus.

avatar van W.V.
Onlangs deze gezien op een filmkanaal, beetje een tegenvaller, ik ken de game niet, misschien is dat een nadeel, maar ik vind dat het verhaal te veel ondergeschikt wordt gemaakt aan enerzijds de actie en anderzijds de verhalen van de junks. Dat Wahlberg wanhopig op zoek is, dat is wel duidelijk, maar dat een z.g. vriend van hem een corrupte oud-diender is, is iedereen al snel duidelijk. Ik vind dat altijd storend wanneer de who done it al snel duidelijk wordt, maar de speurneus heeft niets in de gaten. En de kijker moet dan nog een tijd zich verbijten omdat de diender, die nou ook niet direct veel sympathie op wekt, nog een moeizame tocht moet doormaken voordat hij de antwoorden kent. Het slot was zoals te viel verwachten, met veel spektakel routineus in beeld gebracht. Maar dat mystieke had van mij niet zo gehoeven.
Wahlberg kan veel beter.

avatar van Cicero83
Wel gave film, heb het spel ook gespeeld en zag verschillende elementen terug in de film. Het script was niet heel geweldig en er had naar mijn mening ook wel wat meer bullet-time scenes in mogen zitten, dat is toch wel kenmerkend van Max Payne

avatar van Duke Nukem
Waackx schreef:
Je vraagt af of de makers ooit dit spel hebben gespeeld toen ze deze film maakte.
En waarom ze Wahlberg hebben gekozen tja, ze hadden voor ouder iemand moeten gaan en die er meer op de "echte" Max Payne leek.
En Mila Kunis als Mona Sax,tja kan je het nog slechter casten ?
Het is gewoon niet leuk meer om je favoriete spellen zo behandeld zien te worden
Het jaar daarvoor hadden ze al een andere klassieker verneukt:
Hitman en nu deze weer.

Volledig eens!

avatar van Kondoro0614
Max Payne

Het is alweer een enige tijd geleden dat ik zowaar ‘Max Payne’ heb gezien. Destijds vond ik het al een niet al te beste film, was op veel punten aardig saai, het verhaal sloeg niet aan en de CGI zag er niet uit. Toch heeft ‘Max Payne’ een leuk concept wat de film nog aardig weet hoog te houden, zonder dit concept was dit gewoon een poep film. Voor mijn weg om alle stemmen met een mening te voorzien kon ‘Max Payne’ zeker niet uitblijven, een film waarvan ik vooraf toch nog goeie bedoelingen bij kreeg maar me toch erg tegenviel.

Zoals ook al word aangegeven op de site volmaakt ‘Max Payne’ ook een videogame waarvan ik eigenlijk deel drie echt uitgespeelt heb, de andere twee zijn alweer een poos geleden en ben ik al weer een heel stuk van vergeten. Toch vond ik de games wel iets leuker dan de film ?.

Het verhaal van ‘Max Payne’ viel heel erg tegen. We volgen DET. Max Payne die voor de NYPD werkt. Hij is drie jaar lang opzoek naar de dader die zijn destijdse vrouw heeft vermoord. Op een gegeven moment zit hij achter de verkeerde mensen aan en ontmoet hij Natasha. Een meisje die wel even de liefde wou bedrijven. Wanneer Max weigert loopt Natasha boos naar huis en wil weer wat ‘spul’ hebben. We zien hierna snel de ontmoeting met Jack Lupino, een ex-militair die ook bezeten is door de drugs. Volgens mij moord hij de mensen uit en is hij 1 van de verspreiders van de drugs.

De film gaat eigenlijk heel lang over ene bepaalde drugs. Drugs dat er voor moest zorgen dat de soldaten van Amerika beter gingen vechten. Echter had de drugs een bijwerking: je kun demonen er door zien (dit hallucineer je dan). Wanneer Max steeds dichter bij de waarheid komt, komt hij te weten dat zijn vrouw een onderzoekster was naar deze drugs. Wanneer ze er mee moesten stoppen gingen de verslaafden er achteraan en had Jack haar waarschijnlijk vermoord. Dat was eigenlijk het grootste doel van de film: Max moet de moordenaar vinden van zijn vrouw

Het was allemaal erg simpel en ik vond het een lange zit. De CGI zag er totaal niet uit bijvoorbeeld wanneer Max zelf besluit het middel in te nemen en dan vervolgens ook deze Demonen ziet. Blegh. Er is wat dat betreft wel redelijk geacteerd en Mark deed het keurig. Ook het duistere sfeertje slaat snel aan waardoor je met enig spanning weet te kijken maar, daar blijft het ook snel bij. Ik verlaag me stem toch behoorlijk omdat deze herziening mislukt is.

avatar van horizons
Het spel nooit gespeeld maar deze film kon er redelijk mee door. Aangebrachte visuele stijltje wordt mooi doorgevoerd. Voor iets gelabeld als actiefilm is het eigenlijk vrij rustig wat niet verkeerd uitpakt in de opbouw.

avatar van Ace of Spades
Redelijke film, maar dit heeft eigenlijk bijna niets te maken met de fantastische games.

avatar van IH88
“I don't believe in heaven. I believe in pain. I believe in fear. I believe in death.”

Het computerspel Max Payne heb ik vroeger veel gespeeld, en de film weet de donkere wereld van Max Payne aardig tot leven te wekken. Donkere straten, sneeuw, grauwe buurten en veel criminaliteit en schietpartijen, Max Payne heeft het allemaal.

En bullet time natuurlijk, een handelsmerk van het computerspel. Qua actie valt het tegen en het verhaal is wat voorspelbaar, maar Mark Wahlberg is goed gecast en ook de andere acteurs doen het redelijk. Mila Kunis stelt wel teleur als de mysterieuze Mona Sax en er had beter een andere actrice gecast kunnen worden. Alhoewel het personage ook wel erg slecht uitgewerkt is. Maar visueel ziet het er allemaal goed uit en de vlotte regie van Moore is ook een positief punt. Maar dat er geen sequel is gekomen snap ik wel.

Van de Max Payne games ben ik grote fan, maar deze film me viel tegen.

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Velen verwijzen naar het legendarische computerspel en vinden het jammer dat er weinig invloeden zijn terug te vinden in de film. Ik vind dit op zich niet zo erg, maar stel tegelijk dan de voorwaarde dat de film op zijn minst een eigen identiteit en karakter vooropstelt. Dit is jammer genoeg niet het geval waardoor deze prent een vrij povere brainless actiefilmpje is geworden.

De setting is nog het meest geslaagde aspect van de film met zijn donkere graphic novel stijl en grauwe vervuilde straten in Chicago. Deed me in dat opzicht ook een beetje denken aan Sin City waar het ook onophoudelijk regent of sneeuwt. Ik vond jammer genoeg Wahlberg minder geslaagd, vond hem eerder houterig, maar dat heb ik wel in meerdere rollen van hem (The departed en Boogie nights uitgezonderd).
Visueel dus prima, inhoudelijk een stuk minder.

avatar van des1
"maar ook een meedogenloos bedrijf zit achter het tweetal aan"
Nope, geen greintje mededogen.

avatar van Shadowed
Aardig.

Het gemiddelde ligt eigenlijk wel heel laag, maar boven de 3,0* moet het dan eigenlijk niet komen. Daarvoor is het verhaal toch te weinig origineel en ontbreekt de echt vette actie vaak een beetje, alhoewel het in de laatste 40 minuten nog wel beter losgaat.

Maar het grootste probleem met Max Payne is dat het vaak de neiging heeft om wat saai te worden, en dat is bijzonder gezien het stijltje dat door de film heen hangt. Het heeft inderdaad wel wat weg van Sin City maar deze is vaak wat kleurrijker soms. Maar dezelfde sfeer hangt zeker, maar Sin Ciry bevat dan wellicht veel meer geweld.

Wahlberg doet het voor de rest best prima. Het is niet de meest intimiderende acteur maar hij doet het best prima. Zijn karakter mocht alleen best wel wat harder zijn. Voor de rest aardige bijpersonages zoals Kunis en dan heb je het ook wel weer gehad.

Nog redelijke actie later in de film. Het ziet er in ieder geval prima uit. Visueel ook nog redelijk verzorgd, soms wat brakke CGI maar het ziet er best prima uit. Soms erg gave camerastandpunten en bovendien vaak grappige en best originele stijltjes door de film heen.

Het is niet heel erg bijzonder, maar het kent zo zijn momenten en het ziet er allemaal best aardig uit. De actie mocht wel wat prominenter zijn en wat gaver zijn, want nu was het soms nog een beetje saai. Maar voor de rest blijft het een heel degelijke film.

veel actie, leuke wapens

Tarkus schreef:
Ik ben totaal niet bekend met het game waarop deze film is gebaseerd, dus een vergelijking maken daarover kan ik niet.
Maar ondanks de vele slechte kritieken die deze film krijgt ben ik er wel tevreden over.
Heel tevreden zelfs, flitsende actie, prachtige decors en locaties en een prima Mark Wahlberg, wat moet een mens meer hebben...
Ja tuurlijk, ook een puike (sexy) rol van nieuwe Bondmeid Olga Kurylenko.
Het is niet Wahlberg's beste film, maar het kan niet altijd top zijn...
Ik heb van deze film genoten, en het eind laat vermoeden dat er nog een vervolg komt, laat maar komen zou ik zeggen, ik kijk er nu al naar uit.

Opnieuw veel plezier aan deze film beleefd. Maar van een vervolg waar ik zo op had gehoopt is tot nu toe niets van te zien.

avatar van des1
"maar ook een meedogenloos bedrijf zit achter het tweetal aan"
Zijn dit de officiële teksten bij de films?
V: Mededogen?
A: Nee, geen.
V: Ook niet een klein beetje?
A: Nou, vooruit.

avatar van TronMan
Als film, goed te doen. Verwacht echter niet dat het op de game(s) lijkt. Deze zijn toch echt total anders. Zitten hier en daar wat raakvlakken in, maar dat was denk ik, stom toeval.

avatar van Lovelyboy
Redelijk voor een leek wellicht, dramatisch voor een Max Payne liefhebber.

Wat verheugde ik mij destijds op deze film als gamer die de game praktisch vanaf het eerste uur had en tientallen keer uitspeelde. Destijds overigens een baanbrekende third person shooter met voor de gamerij nieuwe elementen als 'bullit-time'. En wat was de film een deceptie omdat er van meet af aan weinig van het verhaal nog de personages heel blijft. Namen als Mona, Alex, Bravura en de CEO van Aisyr, Horne, kloppen net als de strijd tegen het bedrijf, toch zijn veel personages erbij bedacht, zoals Natasha, Colvin, BB, en slaat het motief qua moord nergens op. Het einde op het heliplatvorm is ook een flauwe afspiegeling van de apotheose die zich daar normaal afspeelt.

Wat rest is op zich een degelijke Whalberg die de rol prima past, een fijne Kurylenko en Kunis, en vooral een passende stijl qua donkere besneeuwde straten, flippende V-gebruikers en een mooie duistere sfeer die de film niet misstaat en lijkt op die van de game. De schietscene in de parkeergarage mag ook genoemd worden. Wat dat betreft toch erg spijtig dat er niet meer uitgehaald wordt.