Machete (2010)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Robert Rodriguez en Ethan Maniquis
met Danny Trejo, Jessica Alba en Robert De Niro

Machete (Danny Trejo) is een voormalig lid van de Mexicaanse Federale Politie die tegenwoordig leeggeklopt door de drugsbaas Torrez (Steven Seagal) over de straten van Texas zwerft. Schoorvoetend neemt hij een aanbod aan van spindoctor Benz (Jeff Fahey) om de corrupte senator McLaughlin (Robert De Niro) om te leggen. Bedrogen en met de kansen tegen hem gekeerd vlucht hij. Machete weet contact te leggen met Luz (Michelle Rodriguez), die als het hoofd van 'het Netwerk' veel connecties en wapens heeft. Daarnaast krijgt hij ook hulp van Padre (Cheech Marin), zijn 'heilige' broer. Ondertussen wordt hij achtervolgd door Sartana (Jessica Alba), een sexy ICE-agent die Machete als een kans ziet om hogerop te komen.

Indiana007
Heerlijke film.
Lekker bot.
Straight in the face geweld.
En dan de dames.
Gaan dagen voorbij dag ik zulke lekkere dames zie.
Die verpleegsters .

avatar van Bantavoer
De bloedspetters vliegen door je kamer heen als je deze film gaat kijken. Je moet niet aan het eten zijn (chips en bier), want als je niet tegen bloed kan, kijk dan liever niet. En eindelijk eens een andere rol voor Steven Seagal. Niet de held, maar een bad guy (slechterik). Spannend is het zeker en special effects zien er goed uit. Had van mij best minder bloederig gemogen. De meiden waren zeker het bekijken waard (ahum).

De scheidslijn tussen appetijtelijke pulp en saaie rommel, Rodriguez balanceert erop. En valt helaas net wat te vaak de verkeerde kant op. Terwijl het bij momenten toont dat het ook de goede kant op kan. Zonde. Dieptepunt was toch wel de massale shoot-out op het einde. Erg pover in beeld gebracht. Vreselijke saai eigenlijk, als je op dat moment al moordpartijen hebt gezien die van veel meer origine getuigen.

Dan het verhaal. Vond het aanvankelijk een erg interessante thematiek, maar toen iedereen elkaar beurtelings ging bedriegen, werd het een pak minder. Had het verhaal simpel gehouden, met good en bad guys die elkaar blijven steunen. Geen Gordiaanse knoop van intriges, overlopertjes en dergelijke. De dames mochten er dan wel weer wezen, en dan doel ik niet alleen op het blote-tieten-werk. De met pony's uitgeruste lead ladies vormen hier interessante karakters, chapeau. Robert de Niro overtuigt helaas niet als corrupte senator. De laatste jaren zie ik hem alleen nog maar op de automatische piloot acteren, en de laatste keer dat hij een echte method rol op zich nam, was in Jackie Brown, als ik me niet vergis.

avatar van IH88
“Machete don't text.”

Heerlijke film. En ik zeg dit zonder ironie, maar ik heb echt genoten van Machete (de manier waarop iedereen hem aanspreekt met Machete werkt al op de lachspieren). Humor is samen met de expliciete vechtscènes ook het sterkste punt van de film. En met Rodriguez en vooral Alba is ook weinig mis natuurlijk.

Het is pulp, maar dan wel het soort pulp waar ik erg van kan genieten. Alles wordt met een knipoog gebracht en de acteurs weten precies in wat voor film ze rondlopen. De Niro, Trejo, Alba, Rodriguez, Seagal, Fahey, Marin, ja zelfs Lindsay Lohan, ze doen het allemaal uitstekend. Trejo weet als Machete iedere bad guy op een gruwelijke manier naar de andere wereld te helpen en kan iedere vrouw in bed krijgen. Met zo’n film heb je te maken. Over the top vermaak.

avatar van Fillumon
Pulp inderdaad en heel erg bot, slasher actie/misdaad. Slaat voor mij door, i.t.t. een Pulp Fiction dan wat voor mij dan weer aan de goede kant zit.

een heerlijke rodriguez film.daar geniet ik meestal altijd wel van.lekkere vreemde films.met lekkere actie en de vreemde vehaallijnen er in. en vaak ook nog heel overdreven ook.daar hou ik wel van moet er zin in hebben maar vermaak me prima dan.en zeker ook met deze film heb ik me prima vermaakt.er zit ook een goeie cast in.kortom een prima film.

avatar van dvdcrusher
Heerlijk foute en bloederige actiefilm met heel wat mooie en minder mooie mensen. De kerkscene is onvergetelijk. Een cultfilm. 5 sterren