- Home
- LOTR-lover
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten LOTR-lover als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Dalkomhan Insaeng (2005)
Alternatieve titel: A Bittersweet Life
Wow! Dat ene woord zegt alles over deze film.
Wat was dit een fantastische film. Twee uur lang genieten, waarbij ik wel moet toegeven dat het eerst half uur traag is en je daar even doorheen moet bijten. Maar als de film eenmaal loskomt, houdt deze je in z'n greep en laat je niet meer los. Het is mooi om te zien dat het einde van de film op zoveel verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Hou er altijd wel van als films op die manier eindigen.
Overigens ben ik opnieuw weggeblazen door het acteerwerk van hoofdrolspeler Byung-hun Lee. Heb ondertussen al meerdere films gezien met hem in de hoofdrol en wat kan die man acteren! Ongelooflijk goed. Daar kan menig Hollywood acteurtje nog wat van leren!
Al met al een prachtfilm die de weg in mijn top 10 in ieder geval gevonden heeft.
Dallas Buyers Club (2013)
Zeer boeiende en aangrijpende film over het leven van Ron Woodroof en zijn (en anderen) hun strijd tegen aids en voor de juiste medicatie. Ondanks het moeilijke thema wordt Dallas Buyers Club nergens zwaar op de hand of overdreven melancholiek. De 2 uur durende speelduur heeft me geen moment van verveling opgeleverd.
Dat ik op 4,5* uitkom in plaats van een 3,5* is overigens volledig te danken aan de acteerprestaties van zowel Matthew McConaughey als Jared Leto. Wat een bazenprestatie zetten deze 2 heren neer zeg, wow!
4,5*
9/10 (IMDB)
Dangerous Son, A (2018)
Intrigerende documentaire over 3 zonen met psychische problemen en de gezinnen waarin zij leven. Schrijnend om te zien dat hulp soms (veel te) ver weg is. De docu gaat minder diep in op de verschillende diagnoses en achtergronden waardoor alles wel een beetje diepgang mist. Maar hoe dan ook een prima docu om te kijken, vooral als je qua werk en/of privé ook te maken hebt (gehad) met deze situaties.
3,5*
7/10 (IMDB)
Dark Knight Rises, The (2012)
Alternatieve titel: T.D.K.R.
Heb genoten van het visuele geweld en alle verhaallijnen die hoe dan ook weer bij elkaar kwamen. Ben absoluut tevreden met The Dark Knight Rises, ook al is er natuurlijk geen enkele bad guy zo geweldig als The Joker. Doet verder echt niets af aan Bane in mijn ogen. Had 'm ietsiepietsie cooler verwacht maar alsnog, prima bad guy.
Vond een hoop plotwendingen wel vrij voorspelbaar (ben puur een filmkijker, geen comics lezer dus heb de info niet daar vandaan) dus dat was eigenlijk het enige wat me tegenviel. Ook kijk ik een beetje met angst en beven naar het hele Robin gebeuren. Zit daar echt niet op te wachten, het sulletje van de klas.
Maar verder een awesome movie!
Dark Shadows (2012)
Zie mezelf niet echt als een Tim Burton fan, maar een fan van Johnny Depp en Helena Bonham-Carter beschouw ik mezelf wel. Dat gezegd hebbende vind ik eigenlijk dat geen enkel personage hier voor een ander onder doet. Ze zijn allemaal even vermakelijk en goed neergezet, met Depp natuurlijk als meest komische. Zijn kennismakingen met allerlei prullaria uit de jaren 70 is simpelweg hilarisch. Dokter Bibber, een lavalamp en zo'n knuffel trol kennen we allemaal nog wel (of ben ik echt al zo oud) en bracht bij mij een grote glimlach op 't gezicht.
Vermakelijke en vlotte film met een knipoog en een glimlach. Prima dus.
4*
8/10 (IMDB)
Dark Skies (2013)
Hè, eindelijk weer is een redelijke en geloofwaardige film over buitenaardse wezens en hun al dan niet aanwezigheid op deze aardbol. Vond de invalshoek interessant dat de aliens hier al sinds mensenheugenis leven en dat de mensen op wie ze experimenteren totale willekeur is.
Verder is de spanning redelijk aanwezig, maar het word nergens eng. Hoe de vork in de steel zit word wat mij betreft vrij snel uit de doeken gedaan waardoor je als kijker toch een stukje interesse verliest. Vond ik jammer. Maar verder gewoon een aanrader om te gaan kijken.
3,5*
7/10 (IMDB)
Dark Song, A (2016)
Wat ik al vaker in de reacties hierboven heb gelezen, herken ik ook na het zien van A Dark Song. Namelijk dat de film een beetje doodbloed. Het begint best wel veelbelovend en de diepgaande focus op het ritueel vond ik een welkome afwisseling op de standaard horrors/thrillers. Maar zowel het acteerwerk als het verhaal vliegt echt alle kanten op en dat haalt deze film wel qua cijfer echt een stuk naar beneden.
3*
6/10 (IMDB)
Dark Tower, The (2017)
Wat een ontzettend saaie, trage, nietszeggende film was dit zeg. Ik heb de boeken niet gelezen dus heb 0,0 kennis van het hele verhaal en de achtergrond(en). Ik had derhalve ook veel moeite om überhaupt alles goed te kunnen volgen want echt uitleg word er niet gegeven. Je word als kijker in 't diepe gegooid en dat is niet erg mits de film je meeneemt op ontdekkingsreis. Dat is The Dark Tower bij mij in ieder geval niet gelukt. Ik had eerder moeite om m'n ogen open te houden tot 't einde en ben zelden zo blij geweest dat een film afgelopen was (ik probeer films altijd uit te kijken, hoe zeer ik ze ook vind tegenvallen).
1,5
3/10 (IMDB)
Dark Was the Night (2014)
Alternatieve titel: Monster Hunter
Ik vond het wel een redelijke film, als je er ook in gaat met het idee dat het een B-film is. Het verhaal is flinterdun, maar de spanning is prima aanwezig. Overigens is het meer een thriller dan een horror. De uiteindelijke reveal van het monster is wat teleurstellend. Niet angstaanjagend. Maar dat hoort ook een beetje bij een B-film. De cliffhanger is een leuk detail.
3*
6/10 (IMDB)
Darkest Hour, The (2011)
Eigenlijk had ik qua score lager moeten zitten maar de special effects redden The Darkest Hour nog enigszins. Dat was ook echt de enige reden dat ik de film heb afgekeken. Want wat heb ik me lopen irriteren aan de dramatisch slechte acteerprestaties van de gehele cast. Echt, dat je zulke dramatische acteurs bij elkaar kunt vinden, ongelooflijk.
2* (1* zonder de special effects)
4/10 (IMDB)
Dawn of the Planet of the Apes (2014)
Vanavond de film in 2D gezien in de bioscoop. Wat een visueel geweld. Zag wel bij een aantal scenes dat ze duidelijk voor 3D gemaakt waren, maar verder vond ik de 2D geen afbreuk doen aan Dawn of the Planet of the Apes. Als brildrager ben ik sowieso niet zo'n fan van 3D films. Heel vervelend, 2 brillen over elkaar heen.
Anyway, terug naar waar het om gaat: de film. Ik heb genoten! De prestatie van Andy Serkis is opnieuw ronduit geniaal. Waar we bij Gollum al gezien hebben dat Serkis hiervoor in de wieg gelegd is, laat hij dat met Caesar opnieuw zien. Sommige blikken, een subtiele beweging en Caesar verovert direct je hart. Dit is duidelijke het middenstuk van de trilogie. Het geeft wat referenties aan deel 1 en bouwt de spanning op naar deel 3.
Jammer dat James Franco niet meer meedoet, vind de acteur(s) die nu de hoofdrollen vertolken niet echt veelzeggend. Teleurstellend ook dat Gary Oldman maar zo'n kleine rol heeft. Maar uiteindelijk draait het om de apen en zij stelen de show de hele film lang. Ze zijn vertederend, ontroerend en angstaanjagend tegelijk. De film baseert ook veruit het meest op (oer)instincten (zowel van de aap als van de mens) en dit pakt prima uit.
Heerlijke blockbuster en nu dus geduld tot 2016 op het afsluitende deel
4,5*
9/10 (IMDB)
Daybreakers (2009)
Vermakelijke vampierenfilm. Leuk om allerlei kleine mythes rond vampiers terug te zien in de film, zoals het onzichtbaar zijn in de spiegel, niet tegen zonlicht kunnen, een staak door 't hart nodig hebben om dood te gaan.
Vond het mooi hoe ze dat in bepaalde scenes verwerkt hebben. Zoals in het begin als Edward naar de mensen kijkt die 'geharvest' worden en je ziet in de weerspiegeling in de ruit alleen zijn pak (niet zijn gezicht want tja, vampieren hebben geen spiegelbeeld). Vond dat leuk gedaan.
De Rouille et d'Os (2012)
Alternatieve titel: Rust and Bone
Wat een pretentieuze bagger. Dat is het gevoel wat overheerst na het zien van Rust and Bone. Totaal overbodige close-ups en quasi kunstig bedoeld camerawerk (wat mij alleen maar irriteerde) proberen ervoor te zorgen dat je het voorspelbare plot vergeet. Wat dus niet lukt, mede door de rol die Schoenaerts hier neerzet. Je krijgt totaal geen sympathie voor zijn personage, mede omdat hij zo 'saai' acteert. Nergens zie ik iets van passie of beleving in terug, uitgezonderd misschien de scène waarin hij het ijs kapotslaat om z'n zoontje te redden.. Vind de film een flinke teleurstelling en had dan ook heel wat moeite om 'm af te kijken. Beschouw dit echter wel als 2 weggegooide uren. Totaal het tegenovergestelde van Un Prophet, die me wél wist te boeien de hele speelduur.
1,5*
Dead Man Down (2013)
Prima actiefilm met wraakelementen erin verwerkt. Ben toch wel langzaam aan fan aan het worden van Noomi Rapace. Wat een geweldige actrice is dat. Geloofwaardig en heel natuurlijk, precies waar je op zit te wachten bij actrices in een wat 'zwaardere' rol. Ook Colin Farrell zet z'n rol van op wraak beluste 'crimineel' uitstekend neer.
Helaas miste ik soms wel wat diepgang en kon het einde me niet helemaal tevreden stellen.
3,5*
7/10 (IMDB)
Deadfall (2012)
Heb toch wel de spanning gemist wat hoort bij een thriller. Geen moment zat ik op 't puntje van m'n stoel, of was ik benieuwd naar hoe het verhaal verder zou gaan. Ondanks de prima acteurs wist Deadfall me niet te pakken. Het is vreemd want op zich heeft de film alles mee (setting, cast) maar het plot is zo rommelig en onlogisch dat het op een gegeven moment gewoon gaat irriteren. Jammer, er had zeker meer uitgehaald kunnen worden.
2*
Deadpool (2016)
Wat een heerlijke film! Ik heb in tijden niet zo ongegeneerd zitten lachen in de bioscoop. Dit is een film die zichzelf niet serieus neemt (wat uiteraard volledig bij 't personage past). Alleen de opening credits al: wat geniaal om te zien dat ze alle stereotypes zonder schaamte opnoemen. Ik hou er echt van. De humor in Deadpool is helemaal in mijn straatje en daarom kan deze film bij mij ook echt niet stuk. De actiescenes zijn tof, Deadpool is tof, Ryan Reynolds is bizar grappig, het acteerwerk is prima en de humor is briljant. Op een paar schoonheidsfoutjes na is Deadpool echt de allertofste film die ik gezien heb in tijden.
4,5*
9/10 (IMDB)
Deadpool 2 (2018)
Alternatieve titel: Once upon a Deadpool
Goed, Deadpool 2. Na het hilarische 1e deel waarbij ik vrijwel continu in een deuk heb gelegen en die ik inmiddels wel een stuk of 10 keer heb gezien lag de lat hoog. Te hoog misschien wel, want het niveau van deel 1 word niet gehaald helaas. Echter betekend dat niet dat Deadpool 2 een tegenvaller is. Verre van zelfs! Ryan Reynolds blijft Deadpool geweldig neerzetten en de nieuwe personages die hun opwachting maken zijn een prima aanvulling.
Maar de eerste 3 kwartier vallen wat tegen ten opzichte van 't 2e deel van de film. Toch vind k Deadpool een heerlijk verfrissende wind door superhero land. De mate van zelfspot is precies goed en brengt ook dit 2e deel op een meer dan ruime voldoende.
3,5*
7/10 (IMDB)
Deepwater Horizon (2016)
Ach ja, pure all-american stijl actiefilm waarbij de symboliek van 'the greatest country on earth' niet geschuwd word. Het is iets waar ik persoonlijk geen moeite mee heb. Het hoort er ook wel een beetje bij. En Deepwater Horizon neemt je op een snelle en flitsende reis mee naar de ramp op het olieplatform. Prima film met een even zo goede cast.
3,5*
7/10 (IMDB)
Deliver Us from Evil (2014)
Mwah, op IMDB geef ik Deliver Us From Evil een zesje en 3* komt ongeveer op hetzelfde neer. Op zich is 't helemaal geen onaardige film, en wat betreft demonologie en exorcisme blijven dit toch altijd aansprekende onderwerpen. Maar er zitten teveel fouten en goofs in deze film dat het me op een gegeven moment echt ging irriteren. Ook de dialogen zijn niet echt je van het. Maar goed, alsnog redelijk vermakelijk dus wel een voldoende.
Demonic (2015)
Ach, bij dit soort films verwacht ik geen hoogstaand verhaal en ook niks vernieuwends. Alles is ondertussen al is gedaan en daardoor is het voor horrors (al is dit meer een thriller) des te moeilijker om niet voorspelbaar te worden. Dat is bij Demonic dus ook niet gelukt. Het verhaal ken je al, de personages eigenlijk ook en ook de plotwending op 't einde zie je al van mijlenver aankomen.
Is het daardoor een slechte film? Nee hoor, dat niet. De speelduur is prima en de paar scares (zoveel zitten er niet in) zijn geslaagd. Maar het voorspelbare aspect maakt Demonic toch teveel 'been there, done that'. Maar toch vind ik een (nipte) voldoende terecht voor deze film.
3*
6/10 (IMD)
Despicable Me (2010)
Alternatieve titel: Verschrikkelijke Ikke
Prima film, vermakelijk en genoeg leuke humor erin verwerkt. Uiteraard is vooral Agnes hartverwarmend met d'r eenhoorn fascinatie. Het mooie aan deze film vind ik dat ook de minions nogal een lieve uitstraling hebben. Daardoor krijgt de hele film een hoog 'aaibaarheidsgehalte'.
Al met al een prima animatiefilm, zowel voor jong als voor oud.
Despicable Me 2 (2013)
Alternatieve titel: Verschrikkelijke Ikke 2
Despicable Me 2 word eigenlijk volledig gedragen door de hilarische minions. Zij brengen al het vertier en de hilariteit die verwacht word van dit vervolg. Daardoor kom ik op nog een redelijk goed cijfer uit. Het verhaal is echter flinterdun en niet alle grappen zijn even geslaagd. De film centreert zich vooral rond Gru en ik had liever gezien dat de 3 meisjes een grotere rol hadden gespeeld dan nu het geval is.
Maar verder een vermakelijke film, waar zowel jong als oud zich mee kunnen vermaken.
3,5*
7/10 (IMDB)
Detachment (2011)
Zo, deze film is er wel eentje die je aangrijpt. Geen lichte film, maar eentje met zware, moeilijke onderwerpen en stuk voor stuk acteurs die je volledig mee weten te slepen in hun rol. Ook al worden er zoveel zware thema's aangesneden (zelfmoord, pesten, incest, verkrachting en ga zo maar door) het ligt er nooit té dik bovenop. Hierdoor loopt de film zichzelf gelukkig nergens voorbij (waar ik wel een beetje bang voor was).
Een uitstekende film die de vinger op de zere plek(ken) durft te leggen en daar volledig in slaagt.
4,5*
9/10 (IMDB
Devil (2010)
Ben een liefhebber van thrillers en horrors, ook al ben ik iemand die ontzettend snel schrikt en vaak letterlijk opspringt vanaf de bank als er een goed getimed schrikeffect in de film zit. Het is dus niet zo heel moeilijk mij te laten schrikken en dus zou het genoeg moeten zeggen dat ik maar één zo'n moment had in deze hele film.
Het lijkt zo'n mooi gegeven: een claustrofobische omgeving als een lift, personages die je gaandeweg leert kennen en het hele verhaal over de duivel wat iedereen altijd wel een beetje angst aanjaagt (of je 't nou gelooft of niet). Maar er is veel te weinig uit deze film gehaald vind ik.
De spanning is absoluut niet continu aanwezig en zie je de verschillende plotwendingen al van mijlenver aankomen. Ik denk dat iedere enigszins 'getrainde' filmkijker door had dat de duivel zich in het oude vrouwtje had genesteld. De hele ophanging was zo doorzichtig als wat. Nog erger vond ik overigens de afsluitende woorden dat er in ieder geval wel een God bestaat, als de duivel er ook is. Ik bedoel, moest dat nou echt?
1,5* voor de moeite.
Devil's Due (2014)
Als een horrorfilm over het geheel genomen voornamelijk echte spanning mist dan slaat 't de plank toch behoorlijk mis. Dit is bij Devil's Due helaas het geval. Omdat het (flinterdunne) plot al vrij snel duidelijk is ontbreekt het aan mysterie en wordt het daarom ook nergens echt eng. Het ligt namelijk allemaal veel te voor de hand. Te weinig (jump)scares en te voorspelbaar, waardoor ik echt op een dikke onvoldoende blijf steken.
1,5*
3/10 (IMDB)
Dinner for Schmucks (2010)
Nee, deze film deed 't 'm zeker niet. Flauwe humor gemixt met een standaard verhaaltje. Natuurlijk zien we meer van dit soort komedies met standaard verhaaltjes maar dan is de kans wel groot dat er door middel van de humor nog een hoop gered word. In dit geval is dat helaas niet het geval. Je kan voor geen enkel personage sympathie opbrengen en dus zijn alle situaties in de film 'ver van je bed' shows omdat je niet meeleeft met de personages in kwestie. Een gemiste kans.
1,5* waarvan 1* voor de openingsscene die fenomenaal is.
District 9 (2009)
Toevallig kwam deze film op m'n pad en wat een aangename verrassing was dit! Ben altijd wel een fan van SF films dus het kon niet anders dan dat ik enthousiast zou gaan worden van District 9. Dat bleek inderdaad zo te zijn. Vind het verhaal geweldig, en de langzame aftakeling, of is het juist progressie, van van der Merwe is zeer meeslepend. Uiteraard genoeg plotwendingen op het einde zodat er een vervolg kan komen (een eventuele oorlog als revanche). En uiteraard de slotscene met een volledig gemuteerde van der Merwe die het bloempje maakt van metaal.
Deze film is simpelweg een must-see voor de SF fans.
Divergent (2014)
Ik had weinig voorkennis van Divergent, behalve dat ik wist dat het een film was gebaseerd op een boek. Het scheelt altijd wel als je de film ziet zonder het boek te kennen, met name omdat je dan niet zelf al een beeld van de personages hebt geschetst waar in de film 9 van de 10 keer niet aan voldaan word (iets waar ik bij LOTR of Harry Potter bijvoorbeeld tegenaan liep). Al met al met ben ik Divergent dus met een open mind gaan kijken en het viel me alleszins mee.
Heb me prima vermaakt met de redelijke actie en het plot zat redelijk in elkaar. Ondanks dat ik het boek niet ken kon ik het allemaal prima volgen en bleef ik niet met onbeantwoorde vragen zitten. De hoofdrolspeelster is wat mij betreft ook prima gecast. Soms kreeg ik bij Divergent wel een beetje een Twilight gevoel als in dat het meer voor tieners bedoeld is maar ach... ik kan ook genieten van Pixar films en die zijn voor kinderen dus whatever
3,5*
7/10 (IMDB)
Django Unchained (2012)
Wat is dit weer een heerlijke Tarantino. Echt genieten van begin tot eind met alles wat je verwacht van deze regisseur. Ik heb echt een paar keer zo hard moeten lachen om bepaalde dialogen en bepaalde scenès en muziekkeuzes. Waar ik bij sommige regisseurs soms het gevoel krijg dat het een kunstje is, dat het er allemaal té dik bovenop moet liggen, heb ik dat bij Tarantino totaal niet. Alles klopt. De volle speelduur genoten, vooral van Samuel L. Jackson. Wat speelt die man een heerlijke rol, echt briljant.
4,5*
Doctor Strange (2016)
Alternatieve titel: Dr. Strange
Ik heb 't kijken van Dr. Strange veel te lang uitgesteld. Want nadat ik 'm gister eindelijk op Blu-ray had gekeken wist ik 1 ding zeker: deze film had ik in de bioscoop moeten kijken. Wat een geweldige CGI en adembenemende scenes. Soms deed 't zeker denken aan Inception. Wat betreft het acteerwerk kan ik kort zijn: Benedict Cumberbatch. Wat een geweldenaar is en blijft dat. Zo'n acteur tilt een film in 1 klap naar een hoger niveau. Ik heb echt genoten en de speelduur vloog voorbij. Prima humor ook!
4,5*
9/10 (IMDB)