Despicable Me 2 (2013)

Alternatieve titel: Verschrikkelijke Ikke 2

Animatie / Komedie

geregisseerd door Pierre Coffin en Chris Renaud
met de stemmen van Steve Carell, Miranda Cosgrove en Kristen Wiig

Gru (Steve Carrell), het duivelse meesterbrein, is terug en heeft zijn leven gebeterd en drie kinderen geadopteerd. Samen met zijn assistent en de kinderen beleven zij een nieuw avontuur, waarbij de Minions weer voor de nodige problemen zorgen. Een paar Minions zijn aan het lanterfanten wanneer ze een geluid horen buiten. In eerste instantie blijkt het een kat te zijn die ze bang maakt, maar vervolgens worden ze ontvoerd door een mysterieuze kracht.

avatar van Banjo
Een geforceerde film die vooral in het begin teleurstelt..
en het einde is ook erg voorspelbaar...
De Minions maken weer een hoop goed.

3 sterren

avatar van Marvinleeaday
Leuke, grappige animatie. De gele poppetjes waren hilarisch het verhaal deugde ook nog eens, een aanrader.

avatar van Vinokourov
Solide vervolg op de eerste Despicable Me. Deze animatiefilm zZiet er kleurrijk en gezellig uit en valt qua verhaal ook niet heel tegen. Het is weliswaar eenvoudig, maar het wordt geinig uitgewerkt. De quasi-misantropische Gru en de jolige Minions helpen ook mee om deze film leuk te blijven houden.

avatar van avdj
In de vrije markt blijven de sterkste bedrijven over en dus de beste. Zo luidt de conclusie van menig laisser faire aanhanger. Waarom dringt het nog steeds niet tot hen door dat de economie veel ingewikkelder in elkaar zit en waarom blijf ik zo naïef om nog steeds waarde te hechten aan het succes van blockbusters? Zojuist heb ik de op één na succesvolste film van 2013 gezien en de op twee na meest succesvolle animatiefilm aller tijden. Het is uitgelopen op een deceptie.

De Minions vind ik vooral irritant. Leuk hoor die reclameborden in de bioscoop maar jammer genoeg zijn de karakters zelf ook zo dun als boordkarton. Misschien dat het eerste deel de moeite waard was maar Despicable Me 2 is vooral hyperactief. Nergens zit er een rustmomentjes in de film. Druk gedoe en neonkleuren overheersen.

Nu ben ik misschien niet met deze films opgegroeid maar ben ik de enige die dit eigenlijk niet geschikt vind voor de allerkleinsten? Ik zie overal gevechten, agressieve baasjes en vreemde romances. Als dit een blauwdruk is voor de toekomstige animatiefilms haak ik af. Nu hoeft het echt niet allemaal poeslief te zijn maar dit kan ik nauwelijks meer een kinderfilm noemen.

Het verhaal is zwak, de animaties weinig overtuigend en de karakters stuk voor stuk flauw, stereotype en inwisselbaar. Geen enkel personage weet mij te beklijven. Enkel het vlotte tempo, een redelijk laatste kwartier en een aantal leuke liedjes weerhouden mij ervan de film een écht lage score te geven. Misschien eens in het Nederlands proberen?

avatar van The One Ring
Despicable Me was altijd al een moeilijke film om een vervolg op te maken, omdat het verhaal draaide om een superschurk en als die aan het einde dan het goede pad opgaat ben je je concept kwijt en daarmee de aantrekkingskracht van het origineel. Mijn oplossing, buiten geen vervolg maken om, zou zijn om gewoon een prequel te maken. Hier wordt ervoor gekozen om Gru gewoon tot held te bombarderen. Ik had enige hoop dat het plot erom zou draaien dat Gru weer verleidt zou worden door het kwaad (ook niet per se origineel, maar goed) of dat hij in ieder geval enorm cynisch zou zijn in zijn heldenrol, maar helaas blijft het erg braaf.

Je merkt gewoon aan alles dat de makers ook niet zo goed wisten wat ze hier nou mee aan moesten vangen en het voelt daarnaast ook nog als een haastklus aan. De animatie is mooier, maar dat lag in de lijn der verwachting en verder is niets beter hier. Het eerste deel vond ik ook niet meteen bijzonder, maar had zo zijn charme, mede dankzij de personages. Één daarvan is nu totaal verandert (Gru dus) en voor de rest leek nauwelijks een plot gevonden te zijn. Nefario is er met de haren bijgesleept, wat nog acceptabel is, maar het is bizar dat twee van de drie weesmeisjes praktisch niets te doen hebben. De oudste van het stel krijg nog een zijlijn rond een eerste liefde, maar dat leidt nergens toe (dat de zoon van de schurk compleet vergeten wordt in het laatste deel van de film is vreemd, maar typisch voor deze film). De tweede oudste en wat mij betreft grappigste van het stel, komt er nog bekaaider van af, met nauwelijks een paar zinnen tekst. Alles hangt nu af van de jongste, die compleet voor het sentiment wordt ingezet. Ik had er weinig mee.

Ook had ik weinig met de nieuwe personages. Kristen Wiigs love interest komt niet uit de verf en wederom lijkt niemand geweten te hebben wat ermee aan te vangen. Zo'n scène waarin zij muffins karakteklappen geeft is bijna beschamend, vooral omdat het uit het niets komt. Erger is nog de schurk, een complete non-entiteit die totaal niet uitgewerkt werd. Sowieso vreemd dat er niet meer met het mysterie rond zijn aard gedaan werd. In totaal één andere verdachte. Het enige effectieve nieuwe karakter was de kip. Ook meteen verreweg de meest dreigende schurk en dat is toch wel triest.

Boven alles krijgen we echter meer minions. Ik vond die al wat tegenvallen in deel 1, maar ze hadden hun charme, maar dat charme wordt hier verspeeld. De minions worden hier ingezet als een soort filler om het slecht uitgewerkte plot te verhullen. De personages zijn nu wat meer zelfbewust grappig, alsof ze weten dat ze voor een groot publiek optreden. Dat maakt ze wat mij betreft vervelender.

Ach, helemaal vervelend is dit nu ook weer niet. Als een mindere cartoon werkt het nog enigszins en het kijkt weg. Maar het is ook een serie die bij zijn tweede deel al zijn complete aantrekkingskracht verloren heeft. Kennelijk komt er een complete minionfilm aan. Waarschijnlijk nog een slechter idee dan dit.

avatar van love_xxx
De kinderen hebben zich bijna doodgelachen en bij mij kon er ook wel een glimlach af.
Voor kinderen is deze film écht wel geslaagd!
3,5*=7/10

avatar van ILDIB
Het blijft grappig, maar haalt het niet bij deel 1.

avatar van LOTR-lover
Despicable Me 2 word eigenlijk volledig gedragen door de hilarische minions. Zij brengen al het vertier en de hilariteit die verwacht word van dit vervolg. Daardoor kom ik op nog een redelijk goed cijfer uit. Het verhaal is echter flinterdun en niet alle grappen zijn even geslaagd. De film centreert zich vooral rond Gru en ik had liever gezien dat de 3 meisjes een grotere rol hadden gespeeld dan nu het geval is.

Maar verder een vermakelijke film, waar zowel jong als oud zich mee kunnen vermaken.

7/10 (IMDB)

avatar van Ted Kerkjes
Mwah.

Ik vond het af en toe een beetje te agressief voor een kinderfilm. De humor is enorm droog, en daar moet je wel van houden. Ik kan dat wel waarderen, maar voor een kinderfilm vond ik het vaak niet echt geschikt.
De minions vond ik alles behalve grappig. Ik snap niet wat iedereen daar zo leuk aan vind. Hun optreden bij de bruiloft vond ik dan wel weer geestig, maar ik betwijfel of kinderen daar nou wel de humor van snappen.
De animatie was oerlelijk, maar daar moet deze film het ook niet van hebben. Deze film moet het hebben van zijn droogkomische humor die ik alles behalve geschikt vind voor een kinderfilm.

Ik weet niet wat ik deze film moet geven, dus doe ik maar niets.

avatar van arno74
Niet onaardig, maar lang niet zo leuk als deel 1. Deze voelt toch wel aan als het uitmelken van het commercieel succes van het eerste deel. Vooral vermakelijk voor kinderen denk ik, al is het ook voor volwassenen wel te doen. Waar deel 1 met originaliteit wist te verrassen, ontbreekt het hier juist aan inspiratie, waardoor het een (kinder)animatie is geworden die nauwelijks boven het gemiddelde uitstijgt. Het verhaal is erg doorsnee met een good guy en een bad guy en niets meer dan dat. 3* dunne sterretjes.

avatar van vicestar
Kijkt lekker weg. Maar vond hem toch niet zo leuk als deel 1. Ze hadden beter dit deel als eerst kunnen uitbrengen daarna deel 1.

Ik wil er niet al te diep op in gaan. Leuke animatiefilm. Zowel voor kinderen als volwassenen is het lachen gieren brullen. Leuk ook die minions. Hetzelfde geld voor het eerste deel. Dit is een goed vervolg.

avatar van jippie2010
Tja, een animatiefilm voor de hele familie. En heb een paar keer kunnen grinniken.
Maar daar bleef het ook bij. En de Minions doen het niet voor mij. *2,5

avatar van misterdhdh
Ben niet de grootste fan van animatiefilms, maar al zoveel positief gehoord over deze films dus heb ik de 2 delen eens bekeken. Deel 1 was goed, en voor mij is deel 2 even goed. Heb deze film met vrienden bekeken, dus heb ik sowieso meer gelachen. Verhaal is niet zo belangrijk voor mij in dit soort films. Het is belangrijk dat ze vermakelijk en aangenaam om te kijken zijn. De kleine meisjes zijn toch mijn favoriete personages. Paar geslaagde grappen, paar keer gelachen maar geef mij toch maar andere filmgenres. Waarschijnlijk toch maar deel 3 zien, omdat dit toch nog wel vermakelijke films zijn.

3.5/5

avatar van K. V.
Me eens aan het vervolg gewaagd en 'k vond het ook een geslaagd deel. Opnieuw veel humor en dit keer ook een leuke soundtrack.
Visueel zag de film er weer goed uit, vergelijkbaar met het eerste deel.
Een leuke, vermakelijke film, die niet moet onderdoen voor het eerste deel.

avatar van Kondoro0614
Despicable Me 2

Afgelopen zaterdag was er een kameraad van mij jarig. Ze wouden graag een film kijken. Ik start mijn Netflix op, na 5 minuten zoeken kwamen ze uit op Despicable Me 2... Tja.... En toch lagen we in een deuk... Vooral die minions, geniaal! Dat vind ik eigenlijk ook wel het enigste leuke aan Despicable Me 2. De minions. De rest kan me allemaal gestolen worden als de minions maar blijven, lachen! "Bips... HAHAHHA".... . Het verhaal vond ik lachen en het concept was leuk. Alleen wel handig om het eerste deel van Despicable Me ook te kijken want anders wist je de helft niet in deze film. Leuke familie film en de animatie stond mij wel aan. Animatie vind ik in het algemeen altijd leuk om naar te kijken omdat er dingen gebeuren wat (bijna) nooit kan gebeuren... Leuk!

Net het eerste deel gezien, welke wel goed te doen was. Ondanks dat het verhaal erg cliché was, was het toch leuk. Nu staat deel twee aan en ik verveel mij dood. Verhaal boeit totaal niet en is ook nergens grappig, ondanks dat ze het toch proberen te forceren. Hopelijk wordt het nog iets beter anders gaat het een lage rating worden..

avatar van nadrin
Veel maar dan ook veel grappiger dan deel een. Kijk nu al uit naar Minions 1

avatar van lovecraft
Heb hem al tijden in m'n lijst op Netflix. Heel veel 'nieuwe' films op Netflix komen trouwens niet veel later gewoon ook op tv, maar dat terzijde. Maar ik heb dit tweede deel nog niet bekeken. Vond deel 1 al niet bijzonder indrukwekkend. Allicht omdat ik niet tegen die kleine, gele dingen kan. Bloedirritant. Maar eigenlijk is de hele film niet eens zo grappig, nu ik eraan terugdenk. 't Is toch geen Pixar. Verre van. Pixar gaat dieper, heeft meer emoties en gevoel en is, in tegenstelling tot de minions, wél bijzonder grappig en intelligent.

Ik slinger hem aan vanavond en geef hem een kans, maar ik vrees dat ik er na een minuut of tien al de brui aan geef.

avatar van Geno
Laat ik eerlijk zijn... ik ging 'm met tegenzin bekijken, maar... ooit moest ik het toch eens bekeken hebben. Geen best uitgangspunt om iets objectief te kunnen beoordelen. Wel sta ik altijd open voor verrassingen en andere zienswijzen, en ga rustig om als er voldoende redenen zijn om starheid overboord te gooien.

En... jawel ik moest mijn aversie snel aan de kant doen want het mocht in geen geval mijn genietingen in de weg staan. En ik heb genoten. Het is een klasse film. Zonder meer. Een leuk origineel verhaal, erg veel humor, nog wat romantiek... ach... alles zat erin om het leuk te vinden.

Zeker zien!

MaartenTuinstra
Net zoals deel 1: grappig, vol leuke personages en een matig verhaal.

Het verhaal was nog iets minder dan in deel 1 en dat is jammer. De grappen en grollen waren gelukkig wel weer op niveau. Ook deze krijgt een voldoende, maar wel een nipte.

Wat een serieuze commentaren allemaal! De film is gewoon 98 minuten pure fun met daarbij altijd een warm hart. Kortom, entertainment op z'n simpelst en z'n best.

Dick2008
Wat ik bij de vele musicalfilms al had, zal bij de animatiefilms nog veel erger worden en dat is dat ik het niet goed in één stem kan samenvatten. De kans is groot dat ik de eerste film nu ook weer leuker ga vinden.

Ook al zijn veel die van die animatiefilms niet van begin tot eind geweldig, heb ik er in het verleden toch veel aangeschaft. En van Blu-ray ziet er het er helemaal fantastisch uit bovendien zitten er leuke extra's bij. Dat geldt ook voor de Minions-film, die ik onlangs heb gezien. Anders was ik niet eens aan deze film begonnen.

De Minions zijn echt leuk, grappige kereltjes en dat is in deze film niet anders. Hoewel niet geheel origineel (neem bijvoorbeeld de één-oog in Monsters & Co) Het is weer een erge lange film zeker als je ziet waar het nu eigenlijk om gaat. Het verhaal is toch wel ongelofelijk simpel en aan het begin is het al voorspelbaar. Waarbij ze het gewoon lopen te rekken. En alles wat een mogelijkheid biedt om een grap te maken wordt dan ook aangegrepen. Het drukke karakter van veel van dit soort films, valt eigenlijk in deze film wel mee. Wel wisselt het constant, sommige gedeelten zijn saai en andere gedeelten zijn juist weer hilarisch. Erg extreem getekend vaak doet me wat denken aan tekeningen die je in weekbladen tegenkomt.
Naast de Minions zijn de gedeelten met Lucy ook leuk. Al vond ik Gru ook best meevallen. Hoewel het visueel over de linie best heel leuk is om te zien is het inhoudelijk weer wat minder. Het tweede gedeelte van de film is eigenlijk ook leuker, haha o.a. met die paarse Minions. 3.0/4.0

Super film , al heel vaak gezien , maar elke keer blijft ie goed

Minstens zo goed als deel 1. Leuk en grappig en zelfs een beetje romantisch.

avatar van Flat Eric
Een sequel is meestal niet al te best.
MAAR dat gaat gelukkig niet op voor deze Despicable Me 2!
Een film maken die zowel kinderen als volwassenen aanspreekt daar zijn er niet veel van. De humor, tekenstijl en zelfs de verhaallijn is gewoonweg om door een ringetje te halen.
Ik vind dat er een Despicable 3 moet komen!

avatar van Flat Eric
Flat Eric schreef:

Ik vind dat er een Despicable 3 moet komen!

En die is er dus inmiddels al

avatar van mrklm
Gru [Steve Carrell] mag bij de Geheime Dienst aan de slag en werkt samen met collega Lucy [Kristen Wiig] undercover in een winkelcentrum om daar een superschurk te ontmaskeren. Inferieur vervolg heeft een mager verhaal dat pas in de tweede helft op gang komt. In het eerste deel van de film verschijnen de Minions in sketches die weinig met het verhaal van doen hebben en Miranda Cosgrove, Elsie Fisher en vooral Dana Gaier zijn veroordeeld tot ondankbare bijrollen als Gru's geadopteerde dochters. Margo's verliefdheid en Agnes' gedicht voor Moederdag zijn er bovendien met de haren bijgesleept. Despicable Me 2 mist de subtiliteit van zijn voorganger en bevat vooral wilde slapstick, waarvan Lucy de verpersoonlijking is. Gelukkig komt de film in de tweede helft toch nog tot leven, maar daarvoor moet je wel lang met je duimen draaien.

De personages zijn intussen gekend, en dat heeft zo zijn voor- en nadelen voor de film. Overigens begint de film vrij traag, maar het laatste half uur maakt (zeer) veel goed. Kijk zeker ook naar de YMCA-minions

Net als met de eerste film heb ik me ook met deze film kostelijk geamuseerd.
Goede sequel dus.
Het zijn vooral de minions die voor de leuke noot zorgen.
De persiflage op YMCA is werkelijk prachtig.
Hopelijk kan ik deel 3 snel bekijken.

avatar van Duke Nukem
Inderdaad een leuk vervolg op deel 1. De minions blijven grappig met hun onderbroekenhumor! Een leuke rol ook van Kristen Wiig, die ik altijd erg grappig vond in SNL. Ik blijf het een beetje jammer vinden dat Gru zijn schurkenrol heeft opgeofferd voor een brave vaderrol, dat neemt toch een aantal mogelijkheden weg. Steve Carell geeft Gru een leuk maar soms moeilijk te begrijpen stemmetje, ik ben wel een fan van hem! En nu op naar deel 3.

avatar van Captain Proton
En ook deel 2 is schitterend. En wederom zorgen de Minions voor lachbuien en de weeskinderen voor een kleine glimlach. 'Never grow old.' Verhaal is weer prima en personages ook, maar hoe kan het ook anders. Eens kijken of deel drie deze twee delen kan overtreffen.