Despicable Me 2 (2013)

Alternatieve titel: Verschrikkelijke Ikke 2

Animatie / Komedie

geregisseerd door Pierre Coffin en Chris Renaud
met de stemmen van Steve Carell, Miranda Cosgrove en Kristen Wiig

Gru (Steve Carrell), het duivelse meesterbrein, is terug en heeft zijn leven gebeterd en drie kinderen geadopteerd. Samen met zijn assistent en de kinderen beleven zij een nieuw avontuur, waarbij de Minions weer voor de nodige problemen zorgen. Een paar Minions zijn aan het lanterfanten wanneer ze een geluid horen buiten. In eerste instantie blijkt het een kat te zijn die ze bang maakt, maar vervolgens worden ze ontvoerd door een mysterieuze kracht.

avatar van Cleanshot
Grappige film, vooral die gele poppies zijn leuk.

avatar van mjk87
Deel één heb ik nooit gezien, dus geen idee of die beter is, maar dit tweede deel is in elk geval een stuk prul; druk, schreeuwerig, niet grappig en vooral irritant. De Minions lijken vooral uitgevonden om kinderen te pleasen en daarna als merchandise te verkopen, want inhoudelijk hebben die wezens eigenlijk geen functie. Ja, grappen maken die geen grappen zijn. Een hoog gehalte aan onderbroekenlol, scheten, en veel val- uit uitglijdhumor. Of ik ben een zuurpruim, of er zat echt een stel kleuters aan de knoppen. Maar humor is dit niet te noemen.

Ook visueel zit er maar weinig bij. Technisch is niet niet bijzonder en esthetisch gewoonweg lelijk soms. Ook de overdreven gestileerde personages kunnen mijn goedkeuring niet krijgen. Maar sowieso is de hele look fut- en inspiratieloos. Het verhaal zelf is allemaal niet zo bijzonder, de stemmen redelijk en af en toe is er wel degelijk een geslaagde grap, vooral als men echt richting camp gaat. En zowaar, de tijd wordt er nog redelijk snel mee verdreven. Verder vooral vergeten. 1,5*.

avatar van Insignificance
Allemachtig, wat een verval. Blijkbaar waren ze erg in hun nopjes met de Minions, want er is geen houden meer aan met de gele rakkers. Er wordt zelfs een verhaaltje uit getrokken. Tegen het einde van het eerste deel waren ze al problematisch, hier zijn ze dat alleen maar en ook nog eens in overtreffende trap. Andere blunder is dat het je met een titelschurk zit opgescheept die die reputatie geen eer meer mag aandoen.

Ook dat werkte in het eerste deel al niet. Dr. Nefario zal zich wel hebben afgevraagd in welke overdreven wereld hij terecht is gekomen. Bloedirritant in z'n drukte met de meest flauwe (21 Fart Gun Salute, echt?) en opdringerige humor. Het rooie tantetje haalt zelfs het bloed onder de nagels vandaan en daar probeert men dan een romance uit te persen. Verschrikkelijk inderdaad. Zo klopt de titel tenminste nog een beetje.

Waanzinnig goed gemaakt, en was ook nog eens leuk ook.

Toch wel een behoorlijk slap aftreksel van de eerste.
Er zitten best een paar geinige scenes in, maar het is wel behoorlijk inspiratieloos allemaal en is wel erg overduidelijk een melkkoe.
De minions die in het vorige deel kennelijk goed in de smaak vielen worden hier ad random gepresenteerd in allerlei flauwe grappen en grollen.

Lijkt me niet moeilijk te raden dat die Minions dus een eigen spin-off krijgen en dat commercieel uitgemolken zal worden in de nodige straight-to-video delen.

avatar van Pieter Montana
Geen idee of ik de enige ben, maar ik heb het gevoel dat dit al de zoveelste keer is dat ik een animatiefilm afgesloten zie worden met een hip muziekfeestje waarbij de personages spontaan de micro in de hand nemen en de nieuwe dansmoves uittesten? Kan het ook zijn dat animatiefilms luider zijn dan voorheen? Of toch alleszins meer kleuren bevatten dan vroeger (preferabel knalroze/knalrood/knalgroen)? Begin ik al als een oude zeur te klinken? 1,5*

avatar van Ste*
Het plot is echt heel erg random. Deel 1 had er al een beetje last van, maar dit deel is nog erger. Je vraagt je af hoe ze er in godsnaam opkomen. Er worden best leuke dingen uitgepeurd hoor, maar je zit je toch telkens te verbazen over waar het nu weer heengaat. Hoewel het in grote lijnen juist wel weer voorspelbaar is, zeker dat liefdesplot.

Het verhaal is dus wat minder sterk, maar de humor ook. Waar de minions in deel 1 nog best goed gedoseerd waren, zijn ze nu soms wat oververtegenwoordigd, en vooral nogal flauw. Ik ben denk ik een van de weinigen die de humor van de minions juist niet leuk vind, en ze liever minder in de film zou willen zien.

Los van dit alles is het nog steeds wel fijn wegkijken, en zitten er leuke dingetjes in. De humor die in de maniertjes, gezichtsuitdrukkingen en droge situaties zit blijft toch vrij sterk. En hoewel de look af en toe wat plastic is en naar het kinderlijke neigt vind ik het verder heel prettig voor het oog. En tja, Agnes hè. Ik vind haar zo lief, zou eeuwen naar haar kunnen kijken.

Minder dan deel 1, maar het had me ook verbaasd als deze hem had overtreft of zelfs maar had gëevenaard, want dat was gewoon een superleuke film.

kleine 3,5*
6,5/10

avatar van Metalfist
Sometimes I stare at it, I imagine a little chick popping out

De eerste Despicable Me was een onverwacht succes. Qua animatie niet zo denderend maar het wat voorspelbare verhaaltje op zich in combinatie met de schattige Agnes en de minions was erg leuk. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven maar de trailer pakte me niet zo. Op zich leek Despicable Me dan ook niet echt een film te zijn om een vervolg op te maken want het verhaal rond de boosaardige Gru was wel afgesloten maar bon, gisteren dan toch maar eens geprobeerd.

Maar jammer genoeg is deze sequel overduidelijk van een mindere kwaliteit. Het opent nochtans niet slecht met het verjaardagsfeestje van Agnes (wat blijft die toch enorm schattig!) maar je krijgt zo'n stortvloed van minions over je heen dat ze hun charme al vrij snel verliezen. Het begint nu wel erg hard op formulewerk te lijken en het is maar de vraag of Gru en de zijnen überhaupt nog zullen voorkomen in een derde deel of dat het gewoon The Minion Show wordt. Het plotje rond het gestolen serum stelt op zich niet zo veel voor maar fungeert nog als een redelijke kapstok voor een aantal leuke scènes maar heel de romance tussen Gru en Jillian had voor mij niet gehoeven. Sowieso is Jillian al een vrij irritant personage en weet ze enkel een glimlach tevoorschijn te toveren wanneer ze 2x wordt geraakt door de waterstraal van Gru in het begin van de film.

De meeste personages keren gelukkig wel terug voor deze sequel. Gru blijft een schitterend figuur en de interactie met de 3 dochters is leuk. Vooral de scènes met Agnes blijven erg geslaagd maar ook Edith is deze keer vrij leuk. Margo blijft de zwakke schakel en het subplot rond haar en de zoon van Eduardo is niet denderend. Een beschrijving die ook bij de animatie kan worden gebruikt trouwens want ik had verwacht dat de film na 3 jaar toch wel wat meer op zijn voorganger was vooruit gegaan. Wel leuk dat Steve Carell en co terug komen opdraven als stemmencast, maakt het toch altijd net iets aangenamer. De twee nieuwkomers in de vorm van Benjamin Bratt (Eduardo) en Ken Jeong (Floyd) zijn echter niet al te schitterend, vooral Jeong zijn potentie wordt amper gebruikt, waardoor de film ook hier wat teleur stelt.

Op alle gebied minder dan zijn voorganger. Despicable Me 2 voelt dan ook aan als een pure uitmelker doordat alles wat goed was in het eerste deel gewoon terug wordt overgedaan maar dan dubbel zo hard maar het mist echter compleet zijn effect. Ik neig dan ook eerder naar een 2.5* maar vanwege het leuke begin toch nog een halfje extra erbij.

Dit deel is gewoon net zo goed als deel 1! Knap werk van de makers, meestal loopt de kwaliteit terug na het eerste deel.Bij deze film gelukkig niet.

avatar van Timothyvdmeer
Ja haalt het niet bij deel I. Zaten wel leuke stukjes in maar had je in deel I nog een zwak voor de kinderen wordt daar nu niet genoeg op ingespeeld...voor de rest vermakelijk genoeg.

avatar van DonOswaldo
Kleine voldoende. Wel zwaar teveel op de verliefdheden gericht en de muziek bij 'spannende' scène's vond ik nogal tergend. Gru is opzicht wel leuk en de andere characters verdraaglijk. Enkel de Minions vond ik totaal niet leuk en daar wordt je helaas mee volgegooid.

avatar van james_cameron
Dit nogal plichtmatige vervolg moet het op ieder vlak afleggen tegenover het origineel. De verhaallijn is vergezocht, de personages amper boeiend en de humor flauw. Grootste probleem is het veranderde karakter van hoofdrolspeler Gru, nu min of meer een goeierik, waardoor hij vlakker en saaier is. De Minions, mede verantwoordelijk voor het succes van het eerste deel, worden er ditmaal te pas en te onpas bijgesleept, of ze nu een functie binnen het verhaal vervullen of niet. Meestal niet. Gelukkig is de animatie wel weer erg leuk gedaan, waardoor de film nog net het aanzien waard is.

avatar van GGG
GGG
Prachtige film. Genoten en zelfs beter dan 1!

avatar van Norma
De “mysterieuze kracht” uit de synopsis en een fragment uit de trailer maakten dat ik een tijd lang op een ruimteschip o.i.d. zat te wachten..

Alles wat deel één zo leuk maakte komt in dit tweede deel niet meer echt goed uit de verf;
Gru is te aardig, de meisjes hebben een te kleine rol en het verhaal is een beetje een samenraapsel van diverse standaard plotjes.
De leukste scènes zijn die wanneer Gru met de meisjes samen is en de film ziet er verder wel mooi en kleurig uit. Iets te kleurig zelfs, want paarse Minions hoeven voor mij echt niet…

avatar van pietpuk
De minions blijven brilliant !

avatar van Spetie
Minder dan het origineel, maar dat was op zich ook wel te verwachten. Vooral het verhaaltje is niet zo heel bijzonder.

De grootste verandering zit hem natuurlijk in hoofdpersonage Gru, die in het vorige deel nog een slechterik was en nu een goeierd, met soms wat eigenaardige karaktertrekjes. Ondanks dat hij als schurk interessanter was, blijft hij toch wel een sterk en leuk personage. Hetzelfde geldt voor zijn drie schattige kinderen en de scenes tussen Gru en hen zijn dan ook erg leuk. Hetzelfde geldt voor de Minions, alleen maakt men hier wel de bekende fout, door te denken dat meer beter is. De Minions nemen op een gegeven moment wel heel erg de film over en dat is zelfs van hun kant op een gegeven moment teveel van het goede.

Los daarvan ziet de animatie er prima uit, met veel kleur. Ook zitten er een paar leuke ideeën en camerastandpunten in, waardoor de 3D nog beter tot zijn recht komt. Hoewel de humor soms wat flauw is, duurt het gelukkig nooit lang, voordat er minimaal weer een glimlach op mijn gezicht verschijnt. Het enige echte personage dat ik niet zo leuk vond, is Lucy Wilde. Zij heeft nogal wat irritante trekjes en daarnaast was het helaas nogal voorspelbaar, dat zij op het einde wat met Gru zou krijgen. Verder zijn er gelukkig geen irritaties.

Uiteindelijk is het geen slecht vervolg. Inhoudelijk is het duidelijk minder, maar de sterke personages zoals Gru, zijn dochtertjes en in mindere mate de Minions, slagen er in om de film van voldoende humor te voorzien. Gezien het succes zal er ook zeker nog wel een derde deel komen, al moeten ze dan wel met een iets originelere invalshoek gaan komen, om het geslaagd te krijgen.

Ik vond het een geweldige film en heb me kostelijk vermaakt! Goed verhaal en mooi vervolg op deel 1.
Deel 1 sloot af met een lieve Gru, Deel 2 ging verder met een lieve Gru samen met z'n kids. Dus snap sommige reacties hier niet. Er wordt hier gezegd dat deel 1 en deel 2 niet op elkaar aansluiten. Nou in mijn ogen juist wel. Deel 2 ging verder zoals deel 1 was afgelopen!

Er zaten heel veel lachmomenten in en verder ook super leuke momenten. Echt een top film

Daarom 5 sterren!

avatar van alexspyforever
Als ik de reacties hier lees, kan ik deze best mijden. Ik vond de minions wel aardig, maar om ze met een hoofdrol te gaan bedelen dat vind ik dan toch weer een brug te ver. De meisjes waren mijn favorieten en als die maar een kleine rol krijgen dan zal ik niet op mijn wenken worden bediend.

Een van de betere animatie films, grappig en een leuk verhaal.
Visueel niet erg sterk, en of een hele film wijden aan de minions nou een goed plan is… We zullen zien, maar Despicable me is wat mij betreft weer goed geslaagd.

avatar van Gang_Star
Ondanks dat het net iets minder leuk is dan het 1e deel, is Despicable me 2 ook weer erg leuk. Vol met platte humor en opnieuw met erg leuke bijrollen van de minions. Kijkt eenvoudig weg en is de volle speelduur leuk.

avatar van MDRAIJER
Ik kon het wel wegkijken maar zonder veel gelach, af en toe een glimlachje.
Gewoon veel en veel te veel van die minions, flauwe grappen etc.
Het ging wel, hij moest alleen niet langer duren.

avatar van Thomas83
Over het algemeen ben ik nooit zo enthousiast over vervolgfilms, als het gaat om een vervolg naar een succesvolle op zichzelf staande film. Ook niet nadat in dit geval Despicable Me zo'n leuke en goede film was. Uiteindelijk wordt het succes gewoon uitgemolken en weten ze het meestal toch wel te verpesten door teveel een herhaling van zetten te doen, dingen teveel uit te vergroten of dingen weg te laten die de eerdere film zo goed maakten.

De eerste Despicable Me was zo leuk en hartverwarmend door schattigheid van de evil mastermind die smolt voor de kleine weesmeisjes. Daarnaast werden er ook gewoon veel leuke evil mastermind-grappen gemaakt. Die ontbreken hier eigenlijk totaal. Gru is een softe vader geworden. Dat leuke contrast is er niet meer. Niet geheel verrassend wordt nu qua humor veel ingezet op die minions, maar die vond ik in de eerste film al niet zo grappig en dat is hier niet anders.

Waar Gru eerst moest smelten voor de weesmeisjes gaat men nu op de romantische toer. Jammer alleen dat de love interest een zeldzaam irritant personage is, gespeeld door Wiig. Ze doen ook niet eens enige moeite wat betreft de uitwerking. En dan zijn er ook nog heel kinderachtige scheetgrapjes en dat soort dingen. Het is zo druk ook allemaal. De film is duidelijk puur gemaakt om te cashen, zonder enig hart of creativiteit. 2.0*.

avatar van Movie9471
Veel leuker dan het eerste deel. Waar het in het eerste deel aan humor en sadisme ontbrak kwam dat in het tweede deel heel sterk naar voren. Het verhaal was weliswaar matig tot zwak, maar een sterk verhaal heb je in deze film dan ook niet nodig.

De hylarische minions waren in dit deel ook weer beter dan ooit. Persoonlijk ben ik juist blij dat ze meer werden gebruikt dan in het eerste deel. Hoewel ze er meer in voor kwamen, namen ze niet de overhand in de film.

Gru was idd een goeierik ipv een schurk, maar zijn personage was er niet minder sterk om geworden (eigenlijk vond ik hem zelfs beter). Ook de andere personages waren erg sterk.

Al met al een zeer goed vervolg op het mindere eerste deel.

avatar van horizons
Movie9471 schreef:

Sadisme? Wtf...

avatar van Franza
leuke film
alleen ikvond deel 1 toch wel wat leuker

toch een goede 3,5

avatar van SnakeDoc
Gezellig, vrolijk, kleurrijk, grappig.

Prima vervolg!

avatar van hoffhaan
Niks voor mij. 2.0

avatar van Captain Pervert
Leuke film. Beter dan deel 1. Daar vond ik de meisjes op een gegeven moment erg irritant worden. Die hebben hier een iets kleinere rol.

Hier en daar zelfs wat grapjes voor volwassenen (de Love-boat achtige bartender-minion op dat tropische eiland, die precies de bekende bartender move doet )

3,5 sterren

avatar van Phantasm
Ik vond deze net zo leuk als zijn voorganger, goed vervolg.

avatar van VforVictor
Wel geinig, maar niet beter als deel 1.