Despicable Me 2 (2013)

Alternatieve titel: Verschrikkelijke Ikke 2

Animatie / Komedie

geregisseerd door Pierre Coffin en Chris Renaud
met de stemmen van Steve Carell, Miranda Cosgrove en Kristen Wiig

Gru (Steve Carrell), het duivelse meesterbrein, is terug en heeft zijn leven gebeterd en drie kinderen geadopteerd. Samen met zijn assistent en de kinderen beleven zij een nieuw avontuur, waarbij de Minions weer voor de nodige problemen zorgen. Een paar Minions zijn aan het lanterfanten wanneer ze een geluid horen buiten. In eerste instantie blijkt het een kat te zijn die ze bang maakt, maar vervolgens worden ze ontvoerd door een mysterieuze kracht.

avatar van AHWA
Net zo leuk als deel 1. Minions weer briljant, meisjes wederom cute, prima humor, heerlijk feelgoodfilmpje.

Beide delen naar 4.5*

avatar van mcdaktari
Het gebeurd niet vaak maar ik vond dit 2e deel zeker zo goed als de eerste. Prachtig gemaakt en die humor vind ik wel goed. Ja dit zijn de animaties die ik heel graag zie.

avatar van missl
Wat een slechte humor, ik houd ervan.

Meer dan leuk. Vlot en vooral heel erg geestig.

mister blonde schreef:
Het leuke van deel 1 was dat Gru nogal kwaadaardig was. Dat hij nu zijn leven gebeterd heeft en kindjes heeft geadopteerd, lijkt me nogal verneukeratief voor het vervolg. De focus zal wel op de succesvolle minions komen, maar ja die waren leuk als sidekicks en kunnen natuurlijk nooit de film dragen. Lijkt me vrij kansloos dit.

Zonder al te zelfgenoegzaam te zijn, moet ik helaas zeggen dat deze voorspelling volledig is uitgekomen. Het personage van Gru is verkracht en vermoord, precies om de reden die er staat. Van het hele aardige gegeven is nu niet veel meer over. Hij is niet meer kwaadaardig. The Minions zijn leuk als sidekicks, maar ga er de focus op leggen (en dat gebeurde) en ze worden een uitgemolken trucje om het publiek te pleasen. Volgens mij zei hier iemand dat hij zich er aan ergerde dat het bioscooppubliek moet lachen om alles dat beweegt, valt, een raar geluidje maakt of een gek pakje aan heeft (of iets in die orde). En dat was inderdaad het geval, het hysterische gelach om echt alles geeft te denken en het makkelijke scoren van de makers valt ze aan te rekenen. We zitten toch zo onderhand op een niveau voor kleuters met veel van die animatiefilms. Werkelijk alle plottrucjes, gimmicks en makkelijke grapjes worden uit de kast getrokken. Trek die Minions een YMCA pakje aan (hoe vaak moet zoiets al niet gedaan zijn) of Gru als fee en je hebt ze helemaal plat. Ook dat schattige meisje. Gadverdamme. Ben best bereid wat voor lief te nemen in zo een film, maar moest op een gegeven moment mijn popcornbak als teiltje gebruiken.

De makers deden zo erg hun best dat het dus erg geforceerd werd. Plottechnisch en de humor. Daarnaast (en ook misschien wel omdat de makers zo erg hun best deden) moet ik zeggen dat het een kleurrijke, vlotte en vrolijke film is. De ergernissen over het genoemde werden hierdoor wat getemperd en het maakt best wat goed, maar het redt de film niet en zeker niet in zijn geheel. Kijken hoe lang deze succesformule wordt uitgemolken. Nu is hij ook nog getrouwd met een ontzettend lamlendig personage. Top. 2 sterren.

Oh ja, dat wordt een nieuwe feature in mijn recensies. Het benoemen wanneer de 3d crap is. Bij deze, totaal overbodig. Weer eens.

mart o
De film: 4 sterren
De recensie hier boven: 1 ster
Veel plezier met je teiltje...en ga voortaan naar films voor volwassenen.

Waarom trekken dit soort films, dit soort mensen aan? Oh wee als je er iets negatiefs over durft te zeggen. Ik heb duidelijker uitgelegd dan jij wat ik er van vind. Maar omdat het een negatieve respons is, mag dat niet of zo? Veel van mijn favoriete films zijn 'kinder'films. Ben fan van Pixar, Ghibli en ook deel 1 vond ik leuk. Maar goed jij komt niet verder dan: "4 sterren" in wat je te melden hebt over de film. Dus laat ook maar.

avatar van m1chel
Ach je moet maar zo denken, hij had ook 0,5 * kunnen geven aan je recensie . Who cares, was een prima recensie van je mister blonde. Je vind wat je vind, klaar. Dat waardeer ik altijd nog meer dan zo'n flut alinea die mart o neerzet.

Despicable me 2 is echt een aanrader.
Als je de eerste deel leuk vond dan vind je deze vast ook leuk.
En als de eerste deel niet hebt gezien.
Kan je hem ook gewoon kijken zonder dat je iets gemis hebt.

conclusie een leuk film voor alle leeftijden.

mart o
Een film afbranden omdat je h'm zelf niet leuk vind, maakt je nog geen recensent. De film staat op 2 in de box office en krijgt ook hier en op imdb prachtige scores, maar mr blonde is van mening dat dat komt doordat de film een bepaald SOORT mensen trekt??? Wat vind je dan wel niet van jezelf, vraag ik me af. En verder reageerde ik niet zozeer op de film, maar op jouw bullshit-story. Jammer dat je dat niet door had.

avatar van Stijn B.
Heerlijke animatiefilm: plezant van begin tot einde. De minions blijven fantastisch om te zien

avatar van nakada
mister blonde schreef:
De makers deden vooral hun best op het maken van een film voor het jonge publiek ( en dus ook deels een nieuw publiek ) en niet voor dertigjarige Tommen. Mijn kinderen vonden het een hele leuke film.
Inderdaad. Missie geslaagd ?
En omdat ik hem iets beter vond dan deel 1 krijgt deze 3.5 en gaat 1 naar 3.0. Vier sterren voor dit deel gaat me dan toch te ver.

Het lijkt wel alsof er geen filmmakers zijn die in 3D denken bij het maken van een film en dus niet verder komen dan iets de zaal in projecteren.

nakada schreef:

Dus omdat jouw kinderen het een leuke film vonden, moet ik hem ook maar goed vinden. Mag ik dit nomineren voor slapste argument ooit. Als je die lijn doortrekt moet je ook maar 5 sterren uit gaan delen aan de teletubbie movie, omdat kleine kinderen dat leuk vinden. Wat heb ik er mee te maken wat een 5 jarige die net niet meer in zijn broek schijt leuk vindt. Je degradeert deze film met deze opmerking tot een onvolwaardig iets.

Dit is een familiefilm, waarbij de sleutel is dat het leuk moet zijn voor het hele gezin, dat was deel 1 immers ook, dus waarom lukt dat hier niet? Bij mij in de bioscoop lag het volwassenpubliek op de grond van het lachen. Dat mag, maar bij mij is er wat meer voor nodig dan een geel mannetje in een gek pakje dat rare geluidjes maakt en zo nu en dan valt en zo om te gaan liggen rollen.

Word een beetje moe van dit soort reacties. Ik bepaal gvd zelf wel of ik tot de doelgroep behoor. Er zijn genoeg van dit soort films die ik wel leuk vind (waaronder deel 1), dus wat loop je nou te zeiken.

Inderdaad. Missie geslaagd ?
Kun jij niet lezen? Nee, de missie is niet geslaagd. Ik leg toch uit waarom?

avatar van nakada
mister blonde schreef:

Dat beweer ik toch helemaal niet !? Jij mag er van vinden wat jij wilt. Ik vroeg me alleen af of de makers deze film hebben gemaakt met een volwassen publiek met, laten we zeggen veel 'filmkijkervaring' als (mede)doelgroep. Jij denkt blijkbaar van wel ( familiefilm, dus ook voor de volwassenen ), ik heb daar mijn twijfels over. Dat mijn kinderen, en wellicht ook andere, deze film erg leuk vonden en ik misschien wat minder, toont dat ook wel enigszins aan.

Uhm... of doe jij dat nu met 5 jarige kinderen ?
Jij mag een teletubbiemovie helemaal ruk vinden, maar om als argument daarvoor te gebruiken dat de makers jou of volwassenen in het algemeen niet aanspreken is dan niet echt een goed argument, aangezien ze niet tegen die groep praten.

Misschien omdat ze het niet probeerden ?

Bij mij in de bioscoop lag het volwassenpubliek op de grond van het lachen.
Dat spreekt dan weer tegen jou.

Vreemde opmerking, volgens mij bepalen de makers wat de doelgroep is, of je moet bedoelen dat je bij de groep jonge kijkertjes hoort.

Kun jij niet lezen? Nee, de missie is niet geslaagd. Ik leg toch uit waarom?
Ik lees prima. Heb jij mijn vraagteken niet gezien ?
Als de makers niets meer voor hadden dan een vlotte kleurrijke vrolijke film te maken, dan is hun missie toch geslaagd ?

avatar van Knisper
Off-topic verwijderd.

avatar van Koen87
Prima animatie, maar voelde meer aan als een serie losse scènes ipv een lekker lopend geheel. Desondanks is die vermakelijk, alwel een tikkeltje voorspelbaar.

avatar van Filmhoek.nl
Despicable Me 2 3D is een zeer geslaagde film die vrijwel alle ingrediënten bevat die het eerste deel zo succesvol maakte. Gru is wat minder gevaarlijk en extreem in zijn activiteiten, maar nog steeds even gedreven en bevat nu een heerlijke dosis vaderlijke gevoelens en zorgen om zijn meiden. Tegenwoordig worden ontzettend veel films in 3D gemaakt, terwijl dit totaal niets toevoegt. Dat is bij deze film ook weer het geval. Maar dat staat de humor gelukkig niet in de weg, want Despicable Me 2 3D is een film die je laat gieren en brullen van het lachen. “I’m so happy!!!!!!!!!!!!” gilt Agnes op een gegeven moment. Dat is ook het gevoel waarmee je naar buiten loopt bij het zien van deze film. Een must-see van 2013 voor jong en oud.

Voor de volledige recensie: Despicable Me 2 - Filmhoek.nl

avatar van bounze
Het 2e deel was net zo leuk en vernieuwend als het eerste! Geweldig leuke film voor kids EN volwassenen. De muziek in deze film maakt het ook helemaal tot in de puntjes af. Vandaar dat ik 4 sterren gegeven heb.

We hebben met het hele gezin erg genoten van deze film. Voor de volwassenen zaten er erg leuke verwijzingen in naar andere films of muziekfragmenten. En de kinderen vonden het spannend en grappig. We hadden het eerste deel niet gezien en hadden geen last van het feit dat hij nu 'braaf' was. Na 's avonds alsnog deel 1 te hebben gekeken ook niet. Ik vond het juist heel menselijk dat je van slecht naar braaf gaat door een stel superschattige meisjes. Ik hoop op een deel drie!

avatar van C. Alexander
Wat een leuke film! Ik heb de film nu een paar keer gezien, ik ontdek steeds meer nieuwe 'verborgen' grappen. De Minions moet je echt in de gaten houden, die doen soms hele grappige dingen op de achtergrond. De humor in de film is echt heel droog (bv. fartgun salute), de grappen worden niet overdreven. En Pharrell doet het weer geweldig, de muziek is echt perfect voor deze film. Wat ik wel soms miste in de film is de gemene kant van Gru, in deel 1 was hij echt veel gemener (denk aan de scene met het kind dat een ijsje eet).

Klopt het nou dat het volgende deel een film over de Minions gaat worden? Dat klinkt heel goed, de Minions zijn hilarisch, maar ik ben bang dat het dan al vrij snel niet lollig meer is, dus van mij hoeft het niet. Tegen een deel 3 net als de voorgangers zeg ik geen nee.

avatar van sean-penn
I fly to the moon, I shrink the moon, I grab the moon, I sit on the toilet, what?

Ik heb nog nooit zo hard gelachen als om deze scene in deel 1 en door Gru's accent krijgen sommige grappen een extra dimensie, fartgun ----> dartgun, boogyrobots -------> cookierobots, en ook de discodancing op het eind is hilarisch. Dat 1 enkele zin door Agnes " She's soo fluffy !!!" zowel ontroerd als op je lachspieren werkt is gewoon geniaal !

Dit soort nuances en kleine details miste ik in deel 2 en dat is net het verschil tussen een goede film en een meesterwerk wat deel 1 zeker is.
Niet dat ik me heb vermaakt hoor, maar echt schaterlachen of ontroerd worden zoals in deel 1 wordt het nergens, hoogstens een glimlach hier en daar ( en dat is al heel wat! )

Veel mensen vinden de Minions erg leuk maar ik vind ze juist het minste van alle personages.
Echter, begrijpelijk is het wel, stop een paar grappige uitziende figuren Ala smurfen erin voor onze allerjongste kijkers enook zij beleven kijkplezier.

De makers van de film weten precies wat de kijker leuk vinden.
Meer cuteness van agnes. Meer Grappige scenes met de Minions en Meer norse reacties van gru,
wat volgens mij prima heeft gewerkt zonder te vervelen,

avatar van mariskaprecious
Ik had het eerste deel nooit gezien, maar na het bekijken van deze film heb ik ook deel 1 bekeken.

Ik vond de film erg grappig en je hoeft nergens bij na te denken, gewoon kijken.

Leuke film voor het hele gezin. Vond hem zelf super, en niet zo een slap aftreksel van deel 1. Gru is ook gewoon een baas en de Minions zijn ook weer supergrappig.

avatar van nachtraafje
Eerste deel vond k vermakelijker!

mariskaprecious schreef:

je hoeft nergens bij na te denken, gewoon kijken.

Toch bizar hoe dit een aanprijzing kan zijn....

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had nood aan een leuke luchtige film en deze Despicable Me 2 leek me daarvoor ideaal. Deel 1 was best wel leuk. Het vervolg is even luchtig als z'n voorganger met als grote troef de geweldige Minions. Ook de verschillende filmverwijzingen zijn wel leuk om zien. Maar het geheel mist de frisheid van z'n voorganger en is met momenten te braaf. Het lukt de makers niet om het magere verhaaltje te verdoezelen dit keer, in tegenstelling tot deel 1. Maar kom, het is toch nog een leuke animatie geworden, wat je van vele geanimeerde sequels niet kan zeggen. Of deel 3 (de prequel met de Minions in de hoofdrol) leuk gaat zijn is nog de vraag. Leuke sidekicks zijn niet altijd even sterk in een hoofdrol. Despicable Me 2 was in elk geval genieten, ook al is het niet de topfilm van het jaar. Maar dat hoeft ook helemaal niet.

avatar van mariskaprecious
Wouter schreef:

Toch bizar hoe dit een aanprijzing kan zijn....

Wat vind je bizar?

Dit is een leuke film, zonder ingewikkeld verhaal. Bizar dat dit moeilijk te begrijpen is.

avatar van Timba69
Despicable me 1 vond ik destijds zeer verfrissend en erg grappig. Het is dan altijd afwachten of een vervolg dat hoge niveau kan halen/vasthouden. En ik moet zeggen dat is gelukt! Ook bij dit deel werkten de personages weer op je lachspieren en zorgden de kleurrijke beelden voor een bepaalde vrolijkheid. En belangrijk, de kids vonden hem ook erg leuk.

avatar van Timba69
jeroentjuhhhhh schreef:
Ik ging dan ook niet voor mezelf.

Ik hoop dat het niet je kids waren die met je opgescheept zaten... Jezelf een beetje wegcijferen voor het goede doel zit er blijkbaar niet in.