Despicable Me (2010)

Alternatieve titels: Verschrikkelijke Ikke | Verschrikkelijke Ikke en de Rest Kan Stikke

Animatie / Komedie

geregisseerd door Pierre Coffin en Chris Renaud
met de stemmen van Steve Carell, Jason Segel en Russell Brand

Gru (Steve Carrell) is een duivels meesterbrein dat geniet van alles wat slecht is en van plan is om de maan te stelen. Hij verslaat iedereen die hem in de weg zit met zijn wapenverzameling van krimp- en vriesstralen en zijn gevechtsklare land- en luchtvoertuigen. Maar dan ontmoet hij op een dag drie kleine eigenwijze weesmeisjes die naar hem kijken en iets in hem zien wat nog nooit iemand heeft gezien: een mogelijke papa. ’s Werelds grootste schurk heeft zojuist zijn grootste uitdaging gevonden: drie kleine meisjes die Margo, Edith en Agnes heten.

Ik wil er niet al te diep op in gaan. Leuke animatiefilm. Zowel voor kinderen als volwassenen is het lachen gieren brullen. Leuk ook die minions. Hetzelfde geld voor het tweede deel.

avatar van jippie2010
Ach, het keek wel lekker weg.
Flauwe en leuke grappen wisselen elkaar af.
Uiteindelijk vond ik het verhaal pas aan het eind pas echt beetje te waarderen. *3.0

avatar van nadrin
Minions zijn heel leuk bedacht en eigenlijk zat de film vol met leuke nieuwigheden. Voor mij een van de beste animatiefilm ooit gezien

avatar van misterdhdh
Ben normaal niet zo een fan van animatiefilms, maar over deze film alleen nog maar positieve dingen gehoord dus toch maar even bekijken. Op zich heb ik me wel nog vermaakt al zal dit toch nooit mijn favoriete genre worden. Film begint goed en grappig en blijft dat ook naar het einde toe. Af en toe zakt hij wel wat in en niet alle grappen zijn even geslaagd, maar over het algemeen is het wel nog vermakelijk. Paar keer goed gelachen: bijvoorbeeld wanneer de meisjes zeiden dat hij de poesjes melk moest geven wanneer hij uit het boekje voorlas. De duur is juist goed, mocht zeker niet langer duren. De meisjes en dokter Nefario vond ik het leukst, nog leuker dan de minions. je weet natuurlijk vooraf dat Gru veranderd in een good guy., maar het verhaal is niet het belangrijkste in animatiefilms, je moet er een goed gevoel van overhouden en dat is redelijk gelukt. Animaties waren wel nog goed denk ik, ben geen expert in animatiefilms. Ondertussen heb ik ook deel 2 gezien en dat is van hetzelfde niveau. Ga waarschijnlijk ook deel 3 zien.

3.5/5

avatar van Fryce
Best aardig.

avatar van K. V.
Dit was een originele en grappige animatiefilm. 'k had er niet echt verwachtingen bij, maar het was een leuke verrassing. Het verhaal was niet super moeilijk, maar het verveelde zeker niet.
De animaties zien er goed uit en ook de stemmen waren tof gekozen.
Een grappige film voor jong en oud, 'k kan hem zeker aanraden.

Leuke animatiefilm voor jong en oud

Leuke animatiefilm!

MaartenTuinstra
Geinige en vakkundig gemaakte animatiefilm, die inhoudelijk wat minder origineel was als ik hoopte.

Er valt genoeg te lachen en de personages zijn buitengewoon origineel en leuk. De inhoud viel me dan weer wat tegen, een standaard verhaallijntje en grappen die ik al vaker gehoord had. Het tempo zit er gelukkig wel goed in, dus voor mij een ruime 3 sterren. Op naar de volgende.

avatar van Rico120
yip een grappige film

Leuke animatie film met voldoende humor

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aardige animatie met wat leuke grappen en cuteness- het is wel een beetje formule-achtig, zoals zoveel succesvolle moderne Amerikaanse animaties. De Nederlandse titel doet trouwens pijn aan de ogen, die komt héél ver als er ooit een verkiezing komt voor de meest belabberde titel-vertaling.

avatar van Flat Eric
Erg geestig en aandoenlijk.

Geslaagde vlotte film over een badguy met snode plannen om de maan te stelen die langzaamaan ontdooit en van zijn adoptiekindjes gaat houden.
Grappige minions ondersteunen met hun fratsen en malle taaltje de hoodpersonages Gru en de kids.
De voicecasting is ook top met als hoogtepunt
het zwaar aangezette oostblok accent van Steve Carell.

Bijzonder leuke animatiefilm.
Dat de figuurtjes nu overal opduiken is niet zo verwonderlijk, gezien het hoge aaibaarheidsgehalte.
Hoewel de film misschien eerder op de jeugd is gericht heb ik me er toch wel met geamuseerd.
Kan haast niet wachten om de volgende films uit de reeks te zien.

avatar van Gang_Star
Een herziening tegenaan gegooid en oh, wat blijft het een heerlijk filmpje. Met norse Gru heeft Despicable me een leuk personage, maar buiten dat personage bevat de film met de maffe professor en de 3 meiden eveneens leuke personages, om dan maar niet te spreken over de Minions, die wat mij betreft het hoogtepunt van deze film vormen. Vector vond ik daarentegen een irritant personage.
Despicable me is een leuke animatiefilm waarin het hart op de juiste plaats zit. Met leuke humor, hartverwarmende momenten en een leuk verhaal, is het een vlotte film die hiermee een (leuke) nieuwe reeks startte.

avatar van mrklm
Een uitstekend scenario zonder zijlijntjes maar met sterke karakteriseringen maken dit tot (veruit) de beste uit de franchise. Gru's transformatie van gewetenloze schurk met sadistische trekken [zijn introductie toont hoe hij eerst een kind troost met een zelfgemaakt ballondier, om 'm vervolgens zelf kapot te prikken] tot vaderfiguur verloopt in kleine, geloofwaardige stappen in een verhaal dat een perfecte combinatie van actie, humor en drama bevat. De Minions zijn een geniale vondst met hun aandoenlijk kinderlijke slapstick en vormen hier - net als de drie weesmeisjes - een belangrijk onderdeel van het plot. Agnes [met de stem van Elsie Fisher], de jongste van de drie zusjes, steelt de film (en je hart) met haar rijke fantasie en haar volmaakte, maar nimmer stroperige, onschuld. Russell Brands vertolking als Dr. Nefario steekt daar wat bleekjes bij af, maar Nefario's eerste prototypes voor een 'dart gun' en 'cookie robots' behoren tot de beste uit een serie zeer geslaagde woordspelingen die de inventiviteit van deze spannende, grappige en ontroerende animatiefilm nog maar eens onderstrepen.

Buitengewoon leuke Animatie / Komedie film en mede ook omdat regisseur Pierre Coffin wilde voorkomen dat de film sentimenteel zou worden.

In de verhaal draait het om de geboren schurk Gru (stem van Steve Carell), die als kroon op zijn werk de maan wil stelen. Daarvoor moet hij wel zijn concurrent Vector (stem van Jason Segel) de baas blijven en daar heeft hij weer drie weesmeisjes voor nodig, die natuurlijk zijn schurkenhart ontdooien.

De kids en Gru's kleine gele Minions, stelen de show in deze grappige Animatie / Komedie film, die er bijzonder goed uitziet en niet gemaakt is door "Pixar" of "Fox Animation", maar juist door een nieuwe studio, namelijk "Illumination Entertainment".

Al met al een frisse en vrolijke Animatie / Komedie film, waarvan In 2013 een eerste vervolg kwam.

avatar van Duke Nukem
Ik ben normaal ook niet zo'n fan van animatiefilms, zeker niet omdat die meestel veel te sentimenteel en voorspelbaar zijn, maar deze Despicable Me is toch erg geestig! De minions zijn bijzonder grappig en de stem van Steve Carell (als Gru) is bijna onbegijpelijk maar leuk. Het enige wat ik minder vond is hoe snel de gemene schurk Gru verandert in een good guy, die evolutie had toch wel iets meer aandacht mogen krijgen. Het lijkt wel alsof de makers kort na het begin van de film ineens van gedacht zijn veranderd wat betreft het karakter van Gru, en er dan maar snel een goedzak van hebben gemaakt. Maar goed, een leuke animatiefilm en het vervolg is van hetzelfde niveau, de derde in de reeks heb ik nog niet bekeken.

avatar van Captain Proton
Heb me kostelijk vermaakt met deze animatiefilm. En vooral die Minions zijn hilarisch. Leuke personages, goed verhaal en wat wil je nog meer? En dan die weesmeisjes. Echt een film die je wel meerdere keren gaat kijken.

avatar van Graaf Machine
Ben absoluut geen kenner van animatie, dit is waarschijnlijk de 4e animatie van meer dan een half uur lengte die ik de laatste 30 jaar gezien heb, en de tweede in de bioscoop. Veel vergelijkingsmateriaal heb ik dus niet.
Eigenlijk stond het genre me altijd tegen, en voelde ik nooit de behoefte om er voor te gaan zitten. Toch vandaag deze maar eens in de bioscoop gaan kijken, omdat ik nu eenmaal een unlimited-pas heb, en omdat er niet echt iets anders draaide dat ik wilde zien.
Ik moet zeggen dat het me best beviel. Grappige film met die bekende kleine gele mormeltjes. Die kende ik natuurlijk al, en globaal kende ik het verhaal ook wel, maar de uitwerking was minder kinderachtig dan ik gevreesd had. Natuurlijk ook op zijn tijd flauw en zoetsappig, maar ook echt grappige momenten. Voor kinderen leuk denk ik, maar voor volwassenen ook niet onaardig.

Wellicht zal ik in het vervolg wat sneller een animatie gaan kijken in de bioscoop.

avatar van mjk87
Ik kende alleen deel 2, die ik vrij vervelend vond vanwege de Minions. Toch deze maar een kans gegeven. De Minions irriteren hier niet. Sterker, ze zijn best een leuke toevoeging. Maar verder kon ik weinig met de film. Ik ben geen fan van de animatiestijl en het verhaaltje kon me maar matig boeien. Verder op geen één vlak echt bijzonder, of het moet Gru zijn die niet begint als slecht mens en langzaam ontdooit, vanaf het begin is hij best een goed mens alleen wat verweest van de rest van de maatschappij. Dat is best fris. Uiteraard is er weer een schattig meisje dat nergens bang voor is. Dat kennen we nu wel, maar het werkt toch iedere keer weer. 2,0*.