Despicable Me 2 (2013)

Alternatieve titel: Verschrikkelijke Ikke 2

Animatie / Komedie

geregisseerd door Pierre Coffin en Chris Renaud
met de stemmen van Steve Carell, Miranda Cosgrove en Kristen Wiig

Gru (Steve Carrell), het duivelse meesterbrein, is terug en heeft zijn leven gebeterd en drie kinderen geadopteerd. Samen met zijn assistent en de kinderen beleven zij een nieuw avontuur, waarbij de Minions weer voor de nodige problemen zorgen. Een paar Minions zijn aan het lanterfanten wanneer ze een geluid horen buiten. In eerste instantie blijkt het een kat te zijn die ze bang maakt, maar vervolgens worden ze ontvoerd door een mysterieuze kracht.

avatar van jeroentjuhhhhh
En ik mag hopen dat deze reactie niet representatief is voor je denkvermogen.

avatar van Timba69
Blijkbaar overschat je die van jezelf nogal...

We hebben het hier over een kinderfilm. Je geeft zelf aan dat je niet voor jezelf ging, dus de kans lijkt mij dan groot dat het voor je kinderen is of anders je vriendin. In andere gevallen had je vriendelijk kunnen bedanken voor een film waar je eigenlijk geen trek in had.

Wat vond je gezelschap eigenlijk van de film?

avatar van jeroentjuhhhhh
Lijkt me een beetje scheef, maar ach.
Dan heb je je antwoord toch al? En dan is je opmerking over het ''niet wegcijferen'' toch ook meteen de kop ingedrukt? Het tegendeel stond nota bene in de quote zelf.

Die vonden hem uiteraard wel leuk, en gelukkig maar...

avatar van Timba69
Lijkt mij niet. Tenzij jij bij antwoorden op vragen gokken in het wilde weg bedoelt...

Blijkbaar geniet jij dus niet als je eigen kinderen genieten en neem je dat niet mee in een beoordeling van een film die eigenlijk voor hun bedoeld is. Liever kraak jij de film achteraf compleet af op factoren die niet bij dit soort films horen. Dat is het punt wat ik wilde maken, maar jij kotst liever in je popcornbakje (hopelijk niet die van je buren).

avatar van jeroentjuhhhhh
Ik word een beetje kriebelig van de gedachte aan kinderen op mijn twintigste, dus vriendin is het juiste antwoord. Maar goed, het is wel de makkelijkste optie om stomweg te zeggen dat mijn commentaar 'niet bij dit soort films hoort' zonder een voorbeeld te noemen met een zinnig weerwoord. Wat een lelijke dooddoener.

En als ik duidelijk zeg dat ik niet voor mezelf ging (zie quote), cijfer ik mezelf toch weg? Hoe moeilijk kan het zijn.. Het is heel vermoeiend op deze manier en je lijkt de enige te zijn die het nog altijd niet doorheeft. ''Discussie'' was al een pagina lang dood.

avatar van Metalfist
Timba69: Dus als mijn vriendin verzot is op Twilight en overduidelijk geniet van de film, dan moet ik de film maar belonen met 5* terwijl ik het pure crap vind? Lijkt me een rare redenering eerlijk gezegd.

avatar van Timba69
Met vriendin heb je inderdaad een verzachtende omstandigheid, toch net iets anders dan kinderen. En dan is het misschien voortaan toch handiger om gewoon antwoord op de vraag te geven, want het antwoord was dus niet gegeven en het had ons beide een overbodige post gescheeld.

Wat ik bedoel met niet op dit soort films van toepassing is heeft te maken met de doelgroep van de film. Alle leeftijden dus ook kinderen tussen de 4 en 10. Ik stoor mij dan aan mensen die zo'n kinderfilm beoordelen alsof het de laatste Quentin Tarantino is.

Maar misschien dat je er over een jaartje of 10, als je heel misschien andere kriebels van kinderen krijgt er een andere mening op na gaat houden.

Metalfist schreef:

Ik ging er vanuit dat hij met z'n kinderen was, aangezien hij dat in het midden liet. We hebben het hier nogmaals over een kinderfilm.

Timba69 schreef:
Ik verwacht van zo'n film ook gewoon kwaliteit. Natuurlijk met de juiste criteria en zeker niet 'alsof het een QT is'(?)...waar ik al helemaal niets mee heb. Ik zie het dan ook niet als een kinderfilm -want die hebben nou eenmaal bepaalde ziektes- maar als animatie.

Ik zou mijn kinderen later eerder aan het Ghibli-infuus ( Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001) etc) leggen dan een nieuwe Disney o.i.d

avatar van gekwijfie
Leuke film! Erg gelachen!!

avatar van Hannibal
Gru is één van de grappigste tekenfilmpersonages die ik ken, en die maakt de film zeer de moeite waard. De minions of hoe die gele mannetjes ook heten, vind ik een stuk minder grappig, en deze film heeft met een behoorlijk overschot van die dingen te maken.
"El Macho" is een grappig personage, en een goeie schurk, zijn waakkip is beangstigend!
Vaak dezelfde grappen, maar dan nét even anders, als in het eerste deel, dat is wel jammer.

avatar van NERD
Hoor van veel mensen goede dingen over deze film, en ook over de vorige. Misschien valt het kwartje van deze films bij mij gewoon niet. Waar ik de vorige erg slecht vond vind ik deze ook niet bijster goed. Iets beter, dat wel. Nog steeds weinig geslaagde grappen. Verder dan een gniffel kwam ik slechts een enkele keer. Despicable Me 2 krijgt 0,5 ster meer dan de vorige, dus 2 sterren.

Driello
Dit weekend gezien in 3D met twee neefjes van mijn vriendin. Dat maakt het altijd al leuker, vooral omdat het voor hun de eerste keer was een fim in 3D te zien. Alleen de 3D reclame van het dolby surround system was al een hoop 'wauw' en 'cool' waard.....

Film zelf was verbazingweekend genoeg erg leuk. Het begint oke, raakt dan in een stroomversnelling met veel grappige uitspraken en gebeurtenissen, maar gaat dan toch bijna mis doordat de vaart er op een gegeven moment uitgaat en er weer een typische ontluikende relatie in wordt gepropt. De film herpakt zich echter weer en eindigt naar tevredenheid. Die minions zijn nu en dan echt erg grappig! Geen topfilm an sich, maar in het genre prima. Blij met de keuze van de kids voor deze film in plaats van Planes.

avatar van bjerik76
Zeer verassend.
Deel 1 vond ik eigenlijk helemaal niet zo heel erg geweldig goed, maargoed, deel 2 kwam op mijn pad.

Deze is veel leuker dan 1, misschien omdat het verhaal lijn van deze film beter is.
De personages zijn leuker, de humor is wat leuker ( flauw, maar wel leuk geanimeerd )
Misschien was deel 1 gewoon even wennen, maar deze is zeer zeker de moeite waard.
toch raad ik wel aan eerst deel 1 te kijken.

bjerik76 schreef:

toch raad ik wel aan eerst deel 1 te kijken.

Waarom? Heb deel 1 niet gezien en ook niet gemist.

avatar van bjerik76
gewoon, dat is een chronologische volgorde, en weet je hoe/waar die kinderen vandaan komen, en hoe hij van aard/karakter is verandert.
twas ook een aanrader, geen verplichting

OKe.

Overigens interessant te merken dat Steve Carrel, als hij een cartoon-typetje is, ineens wel leuk kan zijn.........

avatar van MrEd
mock turtle schreef:

Medelijden met MrEd in zijn kleine wereldje, die niet op het idee komt dat je ook om andrere te plezieren naar een film kan gaan. Triest, vind je ook niet. On topic: beetje rare, maar leuke films.

Off topic: Heb toch wel medelijden met mensen die ergens naar toe gaan waarvan ze weten dat ze het echt niet leuk gaan vinden en dat daarna nog eens goed duidelijk maken op MM

On topic: Dispicable Me 2 is een lekkere feel good movie waar wederom de minions de show stalen.

avatar van YAH87
Een succesvolle film opvolgen die gelijkwaardig of beter is, is lang niet eenvoudig blijkt uit talrijke voorbeelden. Despicable Me 2 slaagt er gelukkig wel in om zich een waardig vervolgfilm te noemen. In deze tweede film, die bij vlagen aanvoelt als een heuse spionagefilm a la James Bond, krijgen we meer minions voorgeschoteld waarbij ook veel van de fysieke, slapstick humor komt vandaan komt. Deze hilarische, gele rakkers zijn goed voor een grijns gedurende de gehele film en vermaken de jongste als oudste kijkers. Een positief punt aan de film is de ontwikkeling van enkele personages na de eerste film. Gru hangt nu ook de bezorgde vader uit en de oudste dochter ontdekt jongens waardoor er veranderingen te bespeuren valt in dit deel. Benjamin Bratt en Kristen Wiig weten hun stem verder prima te verlenen en is het met name Carrell die zijn rol als Gru weer perfect invult. De animatie ziet ook in deel twee uitstekend en soepel uit. De film oogt erg kleurrijk en weet jong en oud te bedienen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Toch wel heel wat minder dan Despicable Me 1. Deel 1 was leuk doordat Gru nog slecht was, ellende wilde veroorzaken en eigenlijk niet zo blij met die weesmeisjes was. In deel 2 zijn we uiteraard een stuk verder en is Gru een softie die niet zonder zijn weesjes kan. En hij doet vooral goede dingen. Eigenlijk leende deel 1 zich al niet meer voor een vervolgfilm, omdat het verhaal afgesloten was. Maar goed, het verbaast natuurlijk niet dat het vervolg er wel komt. Het is ook weer niet heel slecht. Zo zijn de Minions nog steeds grappig, al zijn de grappen rondom hen ook weer niet erg origineel. Het voelt allemaal toch een beetje als het herkauwen van de formule. Ook helpt het weinig mee dat er allerlei clichézaken ingestopt worden, zoals die overbodige romance.

Uiteindelijk pers ik er met veel moeite een hele kleine voldoende uit. Nog net. Deel 3 hoeft er niet te komen hoor.

avatar van witboek
Voor de kinderen zeker een geslaagde film, maar zelf vond ik het wat magertjes.

kom op zeg niet alleen voor kinderen
of ben ik zelf dan een kind.
zal wel heb bijna alle tekenfilms en animatie films gezien
maar deze heeft toch iets wat mij aanspreekt.
de minions echt grappig
de volgende film moet dan alleen met de minions zijn
effe goed lachen.

avatar van Kondoro0614
net zoals deel 1 saai. vind het niks aan. een 1.0 aangezien je nog wel eens kan lachen meer nie

avatar van Macmanus
Viel tegen.

Eigenlijk textbook example van een tweede deel waarin alles wat in het eerste werkte nu maal 10 wordt gedaan. De gele poppetjes hebben nog een grote rol, het kleine meisje mag nog vaker schattig kijken. De timing is daardoor wat zoek en het verhaal is eigenlijk bijzonder oninteressant. Het clichématige kan ik prima hebben in deze animatie kinderfilms, maar hier is het cliché eigenlijk erg matig uitgewerkt. Er is nooit spanning over wie bad guy is, aangezien de eerste die de winkel binnenloopt het al is. Daar had toch zeker wel wat meer uit gehaald kunnen worden, met veel meer winkeleigenaren. En het liefdes verhaal is voorspelbaar en ook erg vlugjes. Vind de animatie nog steeds wel geinig vormgegeven en de gele poppetje blijven wel aandoenlijk. Maar verder een typisch vervolg die veel te snel gemaakt lijkt. En van het basis idee is eigenlijk helemaal niets over. Deze film had er slimmer aan gedaan om er een prequel van te maken.

2 sterren.

avatar van Kondoro0614
Kondoro0614 schreef:

De film was toch nog wel lachen als je de nederlands gesproken nam!

3.0 dus!

Echt heel slecht, of ik wordt te oud voor dit soort onzin met die kinderachtige gele poppetjes.

Hoewel de film niet een episch verhaal heeft als bijv tangled of how to train your dragon, maar eigenlijk een vrij simpel verhaal heeft: er is een soort gevaarlijk goedje in de handen van een schurk en gru gaat met behulp van een vrouw op zoek naar dat goedje en de schurk. En daarnaast heeft hij ook nog 3 kinderen en de minions waar hij voor moet zorgen.
De film is voor jong en oud, is kleurrijk en vrolijk (en met een paar leuke muzieknummers), zitten een paar leuke grapjes in, en vermaakt gewoon van het begin tot het eind.
Gewoon heerlijk ontspannen vermaak, en ondanks zn simpele verhaal is het wel allemaal GOED uitgewerkt waardoor het een beter dan de standaard animatie film is
aanrader

Tijdje geleden leek het iets beter te gaan met de Amerikaanse animatiefilm, maar de huidige lichting is echt het aankijken niet waard. Waar de eerste Despicable Me nog redelijk te pruimen was, is dit vervolg echt te triest voor woorden.

Gru is lang niet zo leuk meer, de drie weeskindjes zijn eerder vervelend (en jammer genoeg een excuus voor één of andere lamme romance), de romance tussen Gru en die rosse trees is zo mogelijk nog zieliger en worst but not least, meer van die gele dingen. Ala Ice Age worden er gewoon scenes met hen tussendoor gevlamd, alsof het ook maar iets met de film zou te maken hebben. Ze zijn verder absoluut niet grappig en staan vooral garant voor vervelende humor.

Heb letterlijk geen enkele keer kunnen lachen om deze lamme bedoening. Hyperactief gedoe, belachelijk plotje, vervelende personages en een compleet gebrek aan humor. Een dieptepunt, voor zover dat nog te bereiken was.

avatar van lexiepexie
@ 1,5[permalink] geplaatst op 21 oktober 2013, 9:21 uur

Hahaha, je wordt nooit te oud om goed Nederlands te leren schrijven.

avatar van huppelepup
Het verbaasd me keer op keer met sequels van geslaagde films, dat de makers niet kunnen bepalen waarom de 1ste film geslaagd is. Met het gevolg dat de sequel een stuk minder is. Zo ook deze; de eerste was leuk, deze is te gedwongen, opdringerig grappig. Vanaf de helft van de film was het nog wel te doen, maar de eerste helft was echt saai.
Overigens vonden de kinderen van 6 en 11 die ik bij me had de film wel leuk, i.i.g. de 6-jarige.