ad

Geregisseerd door: Neil Burger

Met onder meer: Shailene Woodley, Theo James en Kate Winslet

Releasedatum: 3 april 2014

Over Divergent

"What makes you different makes you dangerous."

Het verhaal speelt zich af in het futuristische Chicago. Beatrice (Shailene Woodley) is een van de vele tieners die op haar 16e uit een van de vijf groeperingen moet kiezen waarin de stad is verdeeld: oprechtheid, onverschrokkenheid, eruditie, vriendschap en zelfverloochening. Uit een test moet blijken welke het beste bij haar past. Beatrice maakt aan de hand van de test haar keuze en krijgt in haar gekozen fractie te maken met een heftige inwijding, die het uiterste van haar vraagt. Maar niet alleen van haar. De concurrentie is groot. Wie zal het halen en wie wordt voor eeuwig verbannen?

imageimageimageimageimageimageimageimage

Caleb Prior

avatar van horizons

horizons

• 1982 stemmen

Tja, niet slecht, niet goed. Beter camerawerk dan the Hunger Games deel 1. Woodley is wel een leuke actrice. Jammer dat het wat slecht is uitgewerkt allemaal ten faveure van young adult willen zijn op een veilig pad.

avatar van erpmans

erpmans

Dit is echt het type film waar ik van hou!

Onderhond

Young Adult.

Net zoals een hoop soortgelijke films beginnen ze altijd wel redelijk. Vooral omdat tijdens het eerste uur meestal de tijd wordt genomen om de setting te schetsen. Deze film heeft niet het meest doordachte uitgangspunt, maar het is interessant genoeg om te kijken waar het heen wil gaan.

Jammer genoeg is dat meestal dezelfde plaats. Muisje overwint zichzelf en haar omgeving en zet zichzelf aan het hoofd van één of ander verzet, inclusief wat melige romantische zijpaadjes. Vanaf dat moment begint de film dan ook redelijk snel te ontsporen.

Woodley probeert wel, maar moet te duidelijk een Lawrence stand-in voorstellen. De rest van de cast is matig, Theo James voorop. Er zit ook echt 0 chemie tussen die twee, maar ach, hij doet z'n shirt halverwege de film uit en één of andere Twilight screening indachtig zal dat voor het doelpubliek wel voldoende zijn.

De actie is erg flauw, het einde houterig en ridicuul. Woodley overtuigt ook helemaal niet als heldin en Burger weet nauwelijk nog wat aan te vangen met de setting. Al was hij misschien wel gebonden aan het boek (en dan vooral de vervolgen die gepland staan).

Mnee, zo halverwege loopt het toch altijd fout met dit soort films. Een de setting established is, hebben ze nog maar weinig te bieden, waardoor die vervolgen vaak ook een stuk minder zijn.

avatar van raymondg

raymondg

Slaapverwekkend en oersaai. Kon me geen enkel moment boeien. Plot is 13 in 1 dozijn en de uitwerking was al evenmin noemenswaardig. Nee, deze hele trilogie had evenwel niet gemaakt hoeven worden wat mij betreft.

avatar van DeCol

DeCol

Geen nieuw, maar wel een leuk uitgangspunt.

Ik wist echter niet dat het om een young adult film ging. Hier ben ik toch een beetje allergisch voor geworden. Met name in het soort zoals Divergent. Ook van The Hunger Games ben ik geen fan. Het zijn geen slechte films en de verhalen zijn ook prima te pruimen. Zo is de introductie over de facties met aansluitend de test en de keuze wel aardig. In zijn geheel is het echter te soft, het is voorspelbaar en bevat uiteraard een romantisch tintje. Woodley wel oke, Theo James matig.

avatar van Velazques

Velazques

Voor de hand liggend en langdradig

avatar van ElPablo

ElPablo

Die trein komt wel elke keer net op tijd langs. Daar kan de NS nog een puntje aan zuigen.

avatar van IH88

IH88

“You're different. You don't fit into a category. They can't control you. They call it Divergent.”

Dit blijft een sterk begin van de Divergent films. Nog steeds één van de betere young adult films, met een Woodley die de franchise op bewonderenswaardige wijze weet te dragen. Woodley is ijzersterk, en krijgt hulp van een solide cast met onder andere James, Judd, Kravitz, Teller en Winslet.

Het verhaal over een futuristische en dystopische toekomst met verschillende fracties, jonge mensen die voor één van de fracties moeten kiezen, divergents, en uiteindelijk een oorlog tussen de fracties zit aardig in elkaar. De opbouw van het verhaal duurt wat lang, maar het wordt allemaal op een vlotte manier gefilmd en de training van Tris en de anderen is best boeiend. Ook visueel ziet het er allemaal aardig uit. Divergent is gewoon een vermakelijke film met een intrigerend uitgangspunt en vooral op het laatst genoeg spanning en actie.

avatar van panax

panax

leuke film

toekomst visie a la hunger games

veel actie en goeie cast !!

avatar van ILDIB

ILDIB

• 2089 stemmen

dauntless. bange schijterds beter..

kom we doen paintball met soort van dartpijlen als training maar doen geen helm op. bullcrap.

popi gedoe. en simpelheid alom

avatar van Malse filmpies

Malse filmpies

Behoorlijke rotfilm. Het wordt leuk geïntroduceerd. De toekomstige setting wordt leuk weergegeven, maar het verdere verhaal is cliché en slecht uitgewerkt. Vond het enorm jammer dat er geen shots waren van buiten de muren. Het ergste aan de film is echter dat er niet wordt uitgelegd wat er nou zo speciaal is aan een divergent. Deze moet overal goed in zijn ofzo, maar Woodley's personage kan precies helemaal niets voor elkaar krijgen. Woodley weet daardoor ook totaal niet te overtuigen. James speelt beter, maar zeker niet goed.

Muziek is daarentegen wel goed gekozen en het camerawerk is ook prima.

avatar van cloney

cloney

Prima vermakelijke film, tenminste als je van dit soort films houdt, doe je dat niet dan is het beter om naar je eigen genre, wellicht de Nederlandse film zoals een pietje bel, te kijken.

avatar van frans123

frans123

Baggerfilm.. Enorme decors...Onzin verhaal wat nergens op slaat.En wat gebeurt er??? Niks... Een beetje sparren, vechttrainigen....Na een uur mee gestopt. Young adult movies las ik hier boven...Nou succes er mee. Btw...mij een raadsel dat Kate Winslett zich voor zo'n film laat gebruiken...( 10 miljoen dollar???... Doe het voor de helft!!) Ach ik had het kunnen weten...Netflix film, die hebben alleen maar rotzooi.

avatar van martijn011

martijn011

Herzien omdat ik graag de gehele trilogie nog eens wil zien. Viel me niks tegen, het kon me meer bekoren dan de eerste kijkbeurt,

Ik moet zeggen dat de ruime speelduur voor m'n gevoel voorbijvloog. Kon me niet heel veel meer herinneren, ik heb de ruime twee uur geboeid zitten kijken. Visueel is het prima in orde, post-apocalyptische settings vind ik meestal erg interessant.

De cast is prima, Shailene Woodley laat zien dat het haar prima afgaat om een film te dragen. Verder is er chemie met de andere castleden.

Zoals gezegd kon het verhaal me erg bekoren, al moet ik zeggen dat de laatste twintig minuten wel afbreuk doen aan de rest van de film, het werd nu wel heel ongeloofwaardig.

Ik verhoog m'n score met een halfje naar drie sterren, deze film is zeker een voldoende waard.

Op naar de volgende twee delen!

avatar van Shadowed

Shadowed

Tsja.

Wel bijzonder dat een filmpje zoals dit zo lang duurt. Het verhaal is echt niet origineel genoeg om zo'n speelduur uit te lokken. De vervolgen waren ook geflopt, maar heb ik nog niet gezien. Deze film heeft een leuk verhaal, maar duurt te lang.

Shailene Woodley doet het redelijk, Theo James en Kate Winslet zijn vrij irritant. De film ziet er visueel best mooi uit, maar er was nergens echte spanning te bekennen. De actie was ook wel redelijk, maar had meer in mogen zitten.

Zitten een paar aardige wendingen in, en is in het algemeen ook best een redelijke film. Redelijk acteerwerk en soms lekker duister. Prima film, die eigenlijk maximaal 110 minuten moest duren. Ooit eens de vervolgen kijken.

avatar van Chelsea94

Chelsea94

Ik hou van deze film, toffe soundtrack ook.

avatar van MisterD 1985

MisterD 1985

Zeker wel leuk om te kijken. Het eind gaat wat snel en voelt als “de film moet nog snel even af”. Daarentegen vind ik de training vrij lang in het het verhaal naar voren komen.

avatar van Elientjeeee

Elientjeeee

super leuke film, love it

avatar van jordorientje

jordorientje

Flauwe film. Gebeurt helemaal niks. Dun verhaal.

Deze ongein duurt ook veel te lang, had makkelijk in 90 min gekund.

avatar van Malse filmpies

Malse filmpies

Malse filmpies schreef:

Muziek is daarentegen wel goed gekozen en het camerawerk is ook prima.

Na herziening toch een half puntje erbij. Het blijft ontzettend irritant dat het niet duidelijk is wat er speciaal is aan het zijn van een divergent. Dat onderstreept met name het vruchteloze karakter van Woodley's personage. Woodley slaagt er niet daarmee ook niet in overtuigend deze film te dragen. Ook het is absoluut niet waterdicht, maar toch schoten de ruime 2 uren behoorlijk op deze kijkbeurt. De setting ziet er tof uit en de vaart zit er goed in.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 1960 berichten

Tergend romantisch en uiterst langgerekt tienerdrama dat zich afspeelt in futuristisch Chigaco. Er vallen minder doden dan in hedendaags Chigaco en de samenleving is ook een pak beter georganiseerd, maar met muziek zo afgrijselijke dat je je het nauwelijks kan voorstellen en karakters die je als afgeschreven prijsduiven de nek zou omdraaien, wil de mayonaise niet pakken. Lekker leentje buur spelen bij dat andere tienerdrama Hunger Games kan de film ook, maar zelf een vermakelijk spektakel op poten zetten, ho maar!