Dark Shadows (2012)

Verenigde Staten / Australië
Komedie / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Johnny Depp, Eva Green en Michelle Pfeiffer

1776. Joshua en Naomi Collins verhuizen met hun zoon Barnabas (Johnny Depp) naar Amerika om een vloek te omzeilen. Twintig jaar later is Barnabas een rijke vrouwenversierder en breekt zo het hart van de heks Angelique Brouchard (Eva Green). Zij verandert hem vervolgens in een vampier en begraaft hem levend. Twee eeuwen later, in 1972, wordt hij echter bevrijd uit zijn graf.

avatar van panax
leuke film van burton met depp in de hoofdrol
depp is weer leuk als vreemde vampier die terugkeert
de hele sfeer van de film is oke ,weer een leuk stukje kijkplezier
met een optreden van alice cooper als hoogtepunt
evan green speelt schitterend maar ook de rest van de cast!

avatar van Ted Kerkjes
De humor was lang niet altijd even goed geslaagd. Enkele grappen waren leuk, maar die kon je op twee vingers tellen.
De film bereikte zijn dieptepunt bij het "eindgevecht" als het dochtertje een weerwolf blijkt te zijn...

Burton, alsjeblieft...

Dat soort streken verpesten voor mij de hele film.

avatar van The Blueberry
Ik geloof dat ik meer van deze film had verwacht, maar echt een grote teleurstelling is hij zeker ook niet. Het onduidelijke sprookjesachtige verhaal leek het bij niemand echt goed te doen, maar volgens mij weten veel mensen ook niet dat het is gebaseerd op een televisieserie. Niet dat ik dat wel wist trouwens, maar wikipedia zegt het.
Helena Bonham Carter was er volgens mij alleen maar ingegooid om het magische drietal weer te vormen (met Depp en Burton) maar haar rol vond ik zo nietszeggend dat ze haar ook door iemand anders konden vervangen, niks tegen Carter, maar in deze film een beetje overbodig.
Verder was het weer een beetje onduidelijk waar het om ging; de liefde tussen Vicky/Rosetta en Barnabas? Of juist die tussen hem en Angie?
Wel mooi gemaakt, de jaren '70 werden goed in beeld gebracht, het uitleg-verhaaltje aan het begin vond ik nog het leukste, ik werd er heel nieuwsgierig van voor de rest van de film (die tegenviel)

avatar van Antonev
Mooie, sfeervolle film, die geen moment heeft verveeld! Boeiend verhaal met voldoende interessante gebeurtenissen. Hier en daar ook wat leuke en komische momenten.

avatar van Marvinleeaday
Jammer dat de film op het einde totaal ontspoort.

Het einde vond ik echt geweldig de humor was echt helemmal top!
Ik vind m sowieso 5sterren waard

avatar van Daenelia
De film is losjes gebaseerd op een soap serie, met vampieren en andere bovennatuurlijke zaken. Je hoeft die soap gelukkig niet te kennen om de film te volgen, want er is een sluitend verhaal aan vast gemaakt.

Het mooie is dat de film me zowel een homage als een komische film lijkt, zonder dat ze Dark Shadows de soapserie belachelijk maken. Soap series doen dat toch al van zichzelf, want niemand neemt dat serieus, toch?

Ook mooi is dat het een nostalgisch beeld geeft van de vroege jaren 70, met beige neutrale kleuren en dat typische oranje-rood, met die geometrische vormen. En de make-up. Klopt allemaal.

Het is geen grootse thigh-slapping komedie. Het is ook geen vampierenfilm. Het is wel een heel erg leuke film, vind ik.

avatar van john mcclane 2
De zoveelste Depp/ Burton film die goed uitpakt.
Wat eigenaardige, tikkie goth.en de film heeft alles in huis om door Burton een zeer geslaagde tv serie verfilming te maken.
Af en toe mist het Iets meer scherpte.
Maar ik heb me prima vermaakt.

avatar van J.Ch.
Leuk idee, maar naar mijn mening niet zo goed uitgewerkt. Misschien dat het voor liefhebbers van de serie een groot feest van herkenning is, en ook zonder enige voorkennis is het verhaal wel te volgen. Toch kreeg ik het gevoel dat het plot te vol zat, alsof er jarenlang aan verhaallijnen zijn ingekookt. Dit heeft tot gevolg dat sommige personages (de broer Collins, weet z'n naam niet eens meer, gespeeld door Jonny Lee Miller) totaal niet uit de verf komen, plotwendingen er abrupt worden ingegooid (o ja, de dochter des huizes is een weerwolf) en verhaallijnen onvoldoende worden uitgewerkt (de dood van de moeder van David bijvoorbeeld). Als je al die dingen in een film wilt stoppen heb je meer dan twee uur nodig. Nu volgt de ene wending na de ander zonder dat je al te betrokken raakt bij de personages. Het einde slaat vervolgens helemaal nergens op. Daarnaast wordt het gothic horror/romance-verhaal afgewisseld met slapstick-achtige humor, wat had kunnen werken maar dat helaas meestal niet doet. Erg jammer, want ik vind het idee van een vampier die na 200 jaar gevangenschap rustig bij zijn familie gaat wonen an sich erg vermakelijk. Jammer.
Nog een ander minpunt... Burton-films zijn doorgaans nogal raar, maar dan wel op een leuke manier. Deze film was alleen maar raar-raar. Angie die op Barnabas braakt? Dat is toch alleen maar raar, niet grappig?
Overigens wel complimenten voor de uitstekende sfeer, de mooie lokaties en kostuums en het acteerwerk. Johnny Depp is weer eens helemaal in zijn element en is bij vlagen toch nog een genot om naar te kijken. Als alleen het verhaal niet zo hard had gerammeld, had dit een prima film kunnen zijn.

Goeie film waarin een vampier na twee eeuwen ontwaakt en op zoek gaat naar zijn familie. Een leuk fish-out-of-water verhaal met een prachtige aankleding. Een donker sprookje die hier goed gecombineerd gaat met humor zoals alleen Tim Burton dat kan. Een prima cast met Johnny Depp voorop.

avatar van hijman1946
scorsese schreef:

sluit ik me helemaal bij aan,gwoon n leuke film.prima gemiddelde

Leuk filmpje. Vooral Johnny Depp is erg goed en grappig.

avatar van Capablanca
Een geronommeerd regisseur, een uitstekende cast, prachtige effecten, een leuk gastoptreden van Alice Cooper en helaas een verhaal dat niet boeit.

avatar van PEN15
Heb in korte tijd het geweldige Ed Wood en Dark Shadows achter elkaar gezien. Daaraan zie ik aan vrijwel àlles dat ik hier met een post-millenium-Burton te maken heb.

Ik heb geen enkele kennis van de zestiger jaren gothic-horror soapserie. Bij Ed Wood viel alles op zijn plaats omdat ik Plan 9 from Outerspace gezien had -wat ik aanbeveel voor je Ed Wood gaat zien-, dus voor Dark Shadows geef ik de hele santenkraam het voordeel van de twijfel. Gelukkig was deze niet in z/w! Toch vind ik het verhaal vermoeiender dan nodig is...

Daarbij hebben sommige scènes wel heel veel praat en geleuter die de film geen goed doen. Het is van de kijker dan ook niet zo veraf.

Geheel mee eens! Ik moest enkele stukken terugspoelen, omdat ik in slaap was gedommeld om het vele geklets. Dat kan niet de bedoeling zijn. Als Barnabas al die hippy's uitroeit kan er niet meer van af dan slechts off-screen gegil, maar tot het moment daarop is het minutenlang sloom gekwebbel.

... en is Depp overdominant aanwezig. Ik ga haast geloven dat hij een of ander 90%-op-het-scherm clausule getekend heeft. Af en toe vergat ik nog wel eens dat Moretz, Haley en Pfeiffer ook nog meededen.

Het was "OK!", maar okee is te laag voor een Burton-film.
★★★☆☆

avatar van Roger Thornhill
Tja, wat moet ik hier nou weer over zeggen? Vintage Burton, met een prachtige verzorgde set design, een goed afgewikkeld verhaal, een achterlijke hoeveelheid sterren in rolletjes die soms maar één of twee minuten duren, Johnny Depp in een gebruikelijke bizarre Johnny Depp-rol, vriendelijke humor die zich concentreert op Barnabas die niets van de moderne tijd begrijpt, diverse appetijtelijke dames (hoe kan Barnabas in godsnaam níét voor Eva Green kiezen?!), en natuurlijk weer de volle romantische klanken van Danny Elfman op de geluidsband. Maar wie Burton volgt heeft alle bizarreriën al eens in zijn eerdere films gezien en kijkt er nu niet meer van op (neem ik aan), en wat er dan overblijft is een aardig maar niet bijzonder dwingend plot culminerend in een climactisch gevecht dat in al z'n spectaculaire FX-glorie veel te lang duurt en totaal nergens over gaat. Eva Green is geweldig, Bonham Carter heeft het leukste personage, en de cameo van Alice Cooper met twee van zijn nummers uit de jaren 70 is een klein feestje (waarom zien we Carolyns reactie daarop niet?), maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Geweldige Burton-horror-camp-sfeer-pastiche, maar ik wil inmiddels wel weer eens wat fris en bijtends van hem.

avatar van Timothyvdmeer
De kostuums de sets de mate van filmen... ja dit is Burton en Depp. Heerlijke film met een leuke rol van Green.

avatar van mjk87
Enorm rommelig. Het ziet er allemaal fantastisch uit, vooral de decors in dat huis en de sfeer in dat vissersdorpje is ook heel fijn. Daarnaast goed gespeeld over het algemeen met Green (met blonde lokken!) die zichtbaar geniet en ook een Depp die er zin aan lijkt te hebben. Maar er zitten enorm veel personages in die allemaal er een beetje bijhangen. Daarmee komt er een enorm duf middenstuk dat gewoonweg gaat slepen, zonder enige vorm van vooruitgang in de plot en is het wachten tot de finale. Dan komen ineens al die nevenfiguren erbij die tot die tijd haast onzichtbaar waren en je denkt: deze film had zoveel meer fun kunnen hebben. Je hebt er immers wel de acteurs voor (veel grote namen ook). Maar wat het vooral is met deze film is dat het niet echt die filmmagie heeft die Burton in pakweg Edward Scissorhands wel had. 2,5*.