The Dark Tower (2017)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Nikolaj Arcel
met Idris Elba, Katheryn Winnick en Matthew McConaughey

De wereld van Roland Deschain valt uit elkaar. Eens werd deze gekenmerkt door vergaande magie en technologie, maar beide lijken slechts relieken uit het verleden te zijn. Om de wereld te redden is hij op een queeste naar de Donkere Toren, een verbindingspunt van alle universa. Hij moet de Donkere Toren vinden, voordat de slechterik Man in Black dat doet en de toren vernietigt. Dit zou namelijk het einde van de mensheid betekenen.

avatar van Gang_Star
De verfilming naar een boek van Stephen King. Een productie die uiteindelijk zeer moeizaam tot stand kwam en welke uiteindelijk ook jaren heeft geduurd om te maken. Arcel maakte de film met Idris Elba als de gunslinger en Matthew McConaughey als de magiër. Het verhaal zelf stelt maar weinig voor, en eerlijk is eerlijk, ik ken de boeken alleen van naam, maar een film maken van net iets meer dan 90 minuten is best kort. Vooral als je bedenkt dat er al vele boeken in de reeks zijn uitgebracht.
The Dark Tower weet zich niet te onderscheiden tot een sterke boekverfilming, maar het is me allemaal toch behoorlijk meegevallen. De film ziet er visueel sterk uit en heeft een aantal fijne actiescènes, waarbij Elba flink in het rond kan knallen. Het is echter jammer dat het script wat aan de matige kant is.

avatar van blurp194
Ik heb de boeken niet gelezen, dus daarmee begon ik fris aan de film. En dat gaat best, maar na de helft zo'n beetje werd het me toch wel wat erg warrig. Dat samen met de af en toe slordige editing - droomsequenties, tja, maar dan nog kan je daar wel wat beter mee omgaan. Wat zal ik zeggen, ik had moeite om niet af te haken.

McConaughey weet z'n rol geen inhoud te geven, hij blijft plat als het masker dat hij opheeft. Elba doet het dan toch wel stukken beter, terwijl je dat andersom zou verwachten. Verder is de cast wel aardig, maar wel een beetje B-list misschien.

Beeld is wat mij betreft prima op orde, soundtrack wat afgezaagd. Het verhaal is duidelijk het zwakke punt - het script kan overduidelijk niet slagen in de vertaling naar het scherm, even aangenomen dat King met deze boeken geen enorme zeperd gemaakt heeft. Misschien maar eens lezen dan, ondanks dat ik bepaald geen fan van zijn werk ben.

avatar van Brabants
Prima acteerwerk en mooie setting maar een behoorlijk stuurloos verhaal. Het komt allemaal rommelig en chaotisch over. Echt zo'n film die niet slecht is, maar zeker niet goed. Had gewoon meer in gezeten, zeker gezien de geschiedenis van dit verhaal.

avatar van nadrin
Alles om een drafje in een notendop gestopt. Wel leuke actie en toffe effecten.

avatar van joeygamer2
Redelijk goede film. Actie is heel erg goed en er is soms wel spanning. Alleen soms werd de film saai en het begin begon ook erg saai. Acteren is redelijk gedaan en ik kon me ook niet echt inleven in de personages. Actie was goed en verhaal kon me nog redelijk boeien!

avatar van isabelllll
ik heb alle boeken gelezen, meer dan eens. verslonden...
idris elba is geweldig als the gunslinger maar het is onmogelijk alle boeken samen te vatten in 1 film.
weer een vernachelde stephen king dus.
als je de boeken niet kent zal t wel meevallen denk ik maar ik ben zeer teleurgesteld.
magere 3 dus....

avatar van Shadowed
Mwa.

Niet al te beste boekverfilming. Ik heb het boek nooit gelezen, maar zo veel pagina's in een film van 90 minuten is inderdaad bedenkelijk. Overigens zijn de personages best leuk, Elba en McConaughey doen het prima in hun personages.

De film voelt wat afgeraffeld aan. Het begint best sterk, maar zwakt al snel af in een wat te standaard vertelling. Dat jongetje doet het opzicht best leuk en de actie is prima gedaan. Jammer dat de film simpelweg te snel aanvoelt.

Nauwelijks echt spanning, en een echte dreiging is ook nergens te bekennen. Om gelijk 0,5* te geven ga ik niet doen, maar dit was inderdaad niet al te best. Pluspunten voor enkele actiescenes en goed acteerwerk van de acteurs.

avatar van debbietino
Leuke film om te zien en heb me opperbest vermaakt. Ik ken de boeken niet (wist niet eens dat dit een boekenreeks was totdat ik hier de reacties las) en ben ook niet echt een Stephen King fan.
Ik denk dat ik deze film gewoon helemaal onbevooroordeeld heb gekeken en dan is het naar mijn mening een goede film en ook wel makkelijk te volgen. Ondanks de korte speelduur wordt het verhaal wel goed uitgelegd en zit je al snel in het verhaal.

Opvallend is dat 95% van de slechte slechte cijfers komen van de mensen die de boeken hebben gelezen. Zoals gezegd heb ik dat dus niet en misschien maar goed ook. Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen denk ik. Persoonlijk ben ik een groot fan van Lord of the Rings en heb alle boeken gelezen inclusief de niet verfilmde boeken en ik zou het mij ook niet kunnen voorstellen als die hele boekenserie zou worden gepropt in een film van 1,5 uur.

Conclusie is denk ik dat je film beter waardeert indien je onwetend bent m.b.t. de boeken.

avatar van mcdaktari
De boeken van Stephen King zijn meestal heel goed, maar op de één of andere manier willen de verfilmingen maar niet echt lukken. Het gros van zijn boek verfilmingen zijn maar middelmatig. Eigenlijk best raar. Toch kijk ik de meeste films toch wel, want zo nu en dan zit er toch wel eentje tussen die aangenaam verrast, maar of The Dark Tower daar ook bij hoort betwijfel ik. Alleen het stem gemiddelde hier en op IMDb zegt al genoeg.

Ach. Ik had niet veel van deze film verwacht. En eigenlijk viel het me allemaal best mee. Het geheel is nogal uit balans en vliegt van hot naar her. Maar ik heb me best vermaakt. McConaughey zet een heerlijke (en bizar overpowerde) klootzak neer en verschillende actie scenes zien er gelikt uit.
Er is verder genoeg aan te merken op Dark Tower, en het had een veel beter film kunnen zijn. Maar dat neemt niet weg dat ie wat mij betreft alsnog best het kijken waard is. Een magere voldoende.

avatar van Elchapo
Als groot liefhebber van king's verhalen vind ik ook deze zeer geslaagd.alba en mcConaughey spelen mooie rollen als de gunslinger en de magiër.de lage score hier,daar kan ik mij totaal niet in vinden.......4 stars.

avatar van 3 2 1 cut
net de film afgekeken. En ietwat verbaasd ook. Als je The Dark Tower gaat verfilmen en er wordt geen één enkele keer het woord ‘Ka-tet’ gebruikt of uitgesproken dan is eigenlijk de hele essentie van de boeken van deze King serie weggemoffeld.

Vroeger moest er weleens voor eindexamens van die literaire boeken gelezen worden voor de talen. Dan kon je zo’n simpele samenvatting kopen/lenen. En dan had je ergens wel een beetje verstand van zo’n boek. Deze film is zo’n samenvatting maar dan wel een hele slordige en onvolledig. En dat is jammer want in De Donkere Toren serie zit zoveel moois. En ergens, ik ben eerlijk, ook best wel een paar slechte verhalen. In één van die verhalen komen ze zelfs bij Stephen King thuis op bezoek.. Hoe bizar kan het zijn.

Ergens hebben vele andere verhalen (dus ook de verfilmingen daar van) van King een rode lijn die alles met De Donkere Toren verbindt. Ik zie in deze film wel ergens Het Pennywise Circus voorbij komen, maar that’s it.

Complimenten trouwens voor Matthew McConnaughey die hier een mooie versie van Walter alias de eeuwig terugkerende Randall Flagg neerzet. De beste is natuurlijk die van Jamey Sheridan uit The Stand uit 1994. Idris Elba is een waardige scherpschutter maar in dit personage zat zoveel meer. Zoveel geschiedenis, zoveel waarde, masculinity, mysterie. Het Jake personage is hier minimaal uitgevoerd en wat een gemiste kans.

Snel vergeten, snel de prullenbak in, snel uitgegumd met King zijn eigen gum. Zou het dan toch onverfilmbaar zijn ? Ik denk het niet. Hoop het eigenlijk niet. Nu gaat Amazon het doen. Zoiets moet/kan door een serie uitgevoerd worden. Met veel geld, respect, commercie vermijdend en alle eer voor de Ware Koning van de Horror die nog steeds in zijn eigen toren mooie boeken aan het schrijven is. Dit mag, nee dit moet, herkanst worden.

Normaal zou ik deze film niet snel kijken, maar gezien de cast heb ik het toch geprobeerd. Het viel niet tegen, maar mijn verwachtingen waren laag. Het is jammer dat er niet meer aandacht aan het verhaal is geschonken.

avatar van geoffreys
Ik heb vroeger een aantal boeken gelezen, was het verhaal bijna vergeten, ik vond de film echt prachtig. Naar mijn idee een goede verfilming.

avatar van CorvisChristi
Wie de boeken goed kent, weet dat dit een gedrocht van een film is. Dit doet in geen enkel opzicht de boeken eer aan. Ik kan dan ook niet zo goed begrijpen dat er mensen zijn die dit kunnen waarderen, met de kennis van de boeken in het achterhoofd. Buiten deze feiten om is dit überhaupt geen goede film. Veel te rommelig, gekunsteld en te gehaasd in elkaar gezet.

Amazon schijnt plannen te hebben voor een TV-serie. Hopelijk gaat dat iets goeds opleveren. Wellicht hadden ze dit idee in de eerste plaats moeten bedenken, voordat ze met een 90 minuten durende film kwamen aanzetten.

avatar van 3 2 1 cut

Indeed, Amazon is currently working on a TV adaptation of the novels with Sam Strike (Timeless) in the central role of Deschain. Joana Ribeiro (Fatima), Jasper Pääkkönen (Vikings), Abraham Popoola (Electric Dreams), Ivan Kaye (Dark Shadows), and Jerome Flynn (Game of Thrones) have also been cast in the series

Zeer teleurstellend. De karakters zijn wel goed maar het aantal gaten in het verhaal te veel om op te noemen.

avatar van HK Senator
Wat een rommeltje. Ooit las ik het boek maar dat is zo lang geleden dat ik niet zou kunnen zeggen of dit een goede boekverfilming is. Qua film is het een absolute tegenvaller.

mcdaktari schreef:

Dat idee had ik ook, dat boeken van King beter zijn dan de verfilmingen. Slappe verfilmingen, melig vaak, saai , langdradig., voorspelbaar..Ik kijk toch vanavond , ben een fan van Conauhgy.
Tnx

avatar van sinterklaas
Meevaller.

Momenteel actief bezig met het lezen van Stephen King boeken, en gisteren toevallig zowel begonnen in het eerste Donkere Toren deel als met de film. En de film is toch zeker niet slecht, als ik de reacties hierboven mag begrijpen.

Oké, het is bijna zo'n typische film voor het middelbare schoolpubliek, maar toch wist het me te boeien. Mede door, laten we beginnen met de creatie aan settings in de verschillende werelden. De ene keer belanden we in een western en de andere keer een Tolkien achtig sprookje... en dan ineens in een soort Matrix. Ja, oké... De regisseur is niet degene die dit allemaal heeft verzonnen, maar toch komt het allemaal prima op het netvlies binnen. Ook het acteerwerk vind ik goed. Dat jochie is opzich nog best wel leuk, maar Idres Elba en Matthew McConaughy als tegenstanders, waren fantastische vertolkingen

Verder nog een hoop fraaie visuals en gelikt geschoten actiescene's als aanvulling. Wat ik wel grappig vond is dat ik de dag voor dat ik deze had gezien, Before I Wake had aanschouwd. Ineens zijn er toch wel een hoop overeenkomsten... als je kijkt naar die droomsequences.

Geen hoogvlieger, maar voor dito popcorn vermaak is dit nog wel zeer goed te doen.

avatar van Anjin
Kinderachtig verhaal,en totaal niet boeiend

avatar van Donkerwoud
Het eerste boek uit The Dark Tower was een vreemde eend in de cyclus. Een negentienjarige Stephen King wilde de spaghettiwesterns van Sergio Leone combineren met een fantasy-epos in de geest van Tolkien. Torenhoge ambities, jeugdige overmoed en een auteur die nog zijn eigen schrijfstijl moest ontdekken. Het is een bevreemdend, pretentieus boek waarin Roland Deschain (The Gunslinger) vooral achter Randall Flagg (The Man in Black) aanloopt door de woestijn. Twee archetypes uit de Arthur-legendes als belichaming voor de eeuwige strijd tegen goed en kwaad. De serie zou pas vanaf het tweede boek op stoom geraken en werkelijk iets doen met de postapocalyptische dubbelwerelden. Het lijkt me lastig om vanuit dit startpunt een nieuwe filmfranchise op te bouwen, maar de keuze om dan maar alles van tafel te vegen is ook weer zoiets. 'The Dark Tower' (2017) heeft weinig met het oorspronkelijke bronmateriaal van doen, anders dan wat vage gelijkenissen en een redelijk consistente uitwerking van hoe deze vertelwereld in elkaar zit.

Op voorhand was er veel te doen over de keuze voor Idris Elba als Roland Deschain. En ik moet zeggen dat hij ook niet de staalblauwe ogen en de scherpe hoeken heeft van een Clint Eastwood, op wie de mysterieuze revolverheld uit de boeken duidelijk was geïnspireerd. Al hoopte ik dat de makers met een zwarte acteur tenminste iets zouden doen met de Amerikaanse burgerrechtenbeweging, omdat dit wél een essentieel onderdeel vormde van de sfeersetting. Maar juist die maatschappijkritische subtekst (zo sterk aanwezig in de boeken) wordt veilig weggepoetst door van Jake Chambers (Tom Taylor) de hoofdpersoon te maken en The Gunslinger te laten verworden tot een generieke actieheld. Niet meer die vermenging van hyperrealistische thema's (rassendiscriminatie, verslaving, existentiële eenzaamheid) in een fantasiesetting over verdwijnende werelden.

Voor de mensen die in 'politieke correctheid' het einde van cinema zien: 'The Dark Tower' (2017) valt echt tegen door behoudend en slordig schrijverschap, niet omdat Idris Elba The Gunslinger neerzet. Hij is prima gecast als iets te serieuze ijzervreter die in het rond knalt met z'n antieke revolvers. Op zich zet Matthew McConaughey ook een heerlijk schmierende duivelskapitalist neer, met z'n telekinetische superkrachten. Maar de échte strijd tussen The Gunslinger/The Man in Black was zoveel grootser, meeslepender, belangwekkender dan wat ze er in deze dertien-in-een-dozijn-film van maken. It has forgotten the face of his father. Het is maar te hopen dat de aangekondigde televisieserie het epos alsnog recht doet en de bittere smaak van dit niemendalletje wegspoelt.

Donkerwoud schreef:

Dit duidt wat mij betreft precies hoever we zijn doorgeschoten de laatste jaren. Ik begrijp dat men voor politieke of waargebeurde films aan typecasting doet. Maar voor deze postapocalyptische thriller uit de koker van Steven King hoort het geen bal uit te maken of men een blanke of afrikaanse acteur inhuurt.

Splinters schreef:

Dit is wel een beetje selectief shoppen uit mijn tekst. En juist bij deze boekenreeks had het prima gepast om niet een witte maar een Afro-Amerikaanse acteur te kiezen. Op zich was Idris Elba zelfs een goede keuze.

Donkerwoud schreef:

Ik heb het ook specifiek over de door jou aangehaalde 'ophef'. 'Ophef' die twee kanten op werkt. Wat ik dus zeg, is dat Idris Elba helemaal niet ter discussie had moeten staan; een blanke acteur had dit niet beter gedaan en omgekeerd.

Verder heb je een prima review gegeven, hoewel ik uiteraard een eigen kijk heb op deze film.

Splinters schreef:

Ahhh, bedankt!

Heb je de boeken gelezen? Die zijn erg gaaf!

Na een kwartier afgezet. King heeft iets met kinderen.....(....)...Ik vind het ook een film voor teeners...Cola, chips...Hier voel ik mij te goed voor.

Ahhh, bedankt!

Heb je de boeken gelezen? Die zijn erg gaaf!

Nee. Misschien moet ik dat eens doen. Ik vermoed trouwens dat ik de film meer dan redelijk vind juist omdat ik de boeken (nog) niet heb gelezen.

avatar van Vdk_Movie
Vind de lage recensies hier verrassend. Het is een vrij korte film die gewoon goed inelkaar zit. Ook weer zo'n film waar je niet te serieus bij na hoeft te denken.

avatar van Vascago
Ik heb alle boeken van Stephen King thuis liggen en van die boeken zijn de boeken van The Dark Tower reeks mijn absolute favorieten. Wat er in deze film van gemaakt wordt is een grote schande!

Een compleet afgeraffeld verhaal (hoe kun je 8 boeken, waaronder een paar hele dikke) nu in een film van 90 minuten stoppen? Dat kan blijkbaar door 95% van het verhaal weg te laten en ook 3 key karakters: Eddie, Suzannah en Blaine er totaal niet in te laten voorkomen.
Van enige karakteruitdieping is totaal geen sprake, terwijl dat voor mij juist de kracht van de verhalen van Stephen King is.
Het einde is compleet lachwekkend (of meer woede-opwekkend) en de special effects gedurende de hele film vond ik waardeloos.

Links laten liggen deze schandelijke bagger!!