The Dark Tower (2017)

2,61

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Nikolaj Arcel
met Idris Elba, Katheryn Winnick en Matthew McConaughey

De wereld van Roland Deschain valt uit elkaar. Eens werd deze gekenmerkt door vergaande magie en technologie, maar beide lijken slechts relieken uit het verleden te zijn. Om de wereld te redden is hij op een queeste naar de Donkere Toren, een verbindingspunt van alle universa. Hij moet de Donkere Toren vinden, voordat de slechterik Man in Black dat doet en de toren vernietigt. Dit zou namelijk het einde van de mensheid betekenen.

• vanaf dinsdag 19 december te huur
  • vanaf vrijdag 22 december te koop op blu-ray
273 BERICHTEN 33 MENINGEN
avatar van driekes9
Heb me prima vermaakt met dit filmpje en het had voor mij echt niet langer hoeven te duren.

avatar van pmeester
Als groot fan van S.King en superfan de de Donkere Toren boeken was ik initieel al tegen de film. Proberen een boekenserie van 8 samen te persen in 1 speelfilm staat gelijk aan proberen de Lord of the Rings trilogie in 1 cartoon samen te vatten. Dan het feit dat ze Idris Elba hadden gecast als Roland stuitte me tegen de borst omdat de boeken duidelijk een blanke personage beschrijven. Het was bij voorbaat gedoemd te mislukken maar toch ben ik gaan kijken HOE desastreus het zou zijn. Behalve bekende namen van personen en plaatsen lijkt het in de verste verte niet op de wereld en het verhaal waar ik zo intens van genoten heb. Zelf Mathieu kon ik niet serieus nemen.In 1 woord een aanfluiting die misschien voor de NIET kenners van de boeken een leuke avondvulling is maar ik heb me vooral kapot ge-ergerd. Hoe heeft S.King hier ooit zijn naam aan kunnen geven. Zelfs een TV serie zou 20 seizoenen moeten duren om ook maar enigzins de wereld van Roland te kunnen benaderen.
"He who tries to make 1 movie about the dark tower, has forgotten the face of his father!"

Geen slechte film, maar matig is het wel. De boekenserie heb ik niet gelezen, maar je merkt aan deze film duidelijk dat het allemaal te kort door de bocht en te weinig uitgewerkt is. Een serie was waarschijnlijk veel passender geweest om het verhaal goed tot zijn recht te laten komen. Visueel valt er niet heel veel op aan te merken, het ziet er allemaal vrij behoorlijk uit. Ook de actiescènes zijn in orde. Geen van de personages komt echt sterk uit de verf, daarvoor worden de achtergronden van de personages veel te weinig uitgewerkt. Qua acteerwerk is het niet slecht, ook al hebben Elba en McConaughey beduidend betere rollen neergezet. Een gemiste kans, een (half) uurtje erbij had wellicht al een beduidend betere film opgeleverd.

avatar van EVIL '84
Helaas een tegenvaller. Nu de eerste vier delen van de boekenserie gelezen, en ik zie er weinig van terug in de film. Nu is het natuurlijk onmogelijk om acht boeken te verfilmen in een kleine anderhalf uur. Het resultaat is een soort jeugd, fantasy film geworden die erg gehaast in elkaar is gezet. Je mist een hoop achtergrond van de hoofdpersonages en Midden Wereld. Ik had verwacht dat Ronald het tegen meer vreemde wezens zou moeten opnemen en dat er meer werelden zouden worden bezocht. Ook miste ik de andere leden van Roland's ka-tet (geen brabbeldas voor Jake?). Dit thema zou een goeie zijn voor een serie, waarbij je echt de tijd kunt nemen voor de personages, hun achtergronden en de verschillende werelden. De film los van de boeken was op zich niet verkeerd, alles loopt in een vlot tempo, en ik vond de acteurs goed hun best doen. Ook de actie scenes waren ok. Ik ga op zoek naar de laatste vier delen van de boekenreeks om verder te lezen en deze film te vergeten.... misschien pakken ze dit idee over een paar jaar weer op voor een tv serie, of een filmreeks waarbij ze elk boekdeel verfilmen? Keep on dreaming!

Waarom worden de meeste Stephen King verhalen verpest door films?
In een serie waren de boeken veel beter tot hun recht gekomen. De film komt niet eens in de buurt van de boeken. Erg jammer...

Ik heb geen letter uit de boeken gelezen maar toch merkte ik duidelijk dat hier iets, waar veel meer uit te halen, er in een gejaagd tempo doorheen gejast wordt. Het gaat van de hak op de tak, heeft geen greintje spanning, wel matige CGI (slecht voor een grote productie en een bekende cast die er totaal niets van bakt. Het begint nog wel aardig maar eigenlijk is het na de eerste drie kwartier een regelrechte zeperd. Onbegrijpelijk dat men dit ooit in de bioscopen durfde te brengen met zo'n opzet

avatar van FlorisV
Prima filmpje. Ik heb de boeken niet gelezen maar van begin tot eind kunnen genieten, met uitzondering van het afgeraffelde einde. De film is domweg te kort. Jammergenoeg werd er ook niet meer uitgelegd over de ratachtige wezens met mensenhuid als vermomming. Beetje zonde toch wel. De film zag er goed uit, acteurs waren uitstekend en het verhaal was boeiend en met vaart verteld. Maar beter was misschien geweest 2 delen te maken om alles wat meer ruimte te geven. De film doet de boeken ongetwijfeld tekort.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb eigenlijk al geen idee meer waar ik nou naar heb gekeken, wat weer voldoende zegt over het beroerde niveau van The Dark Tower. Het is een onsamenhangend niemendalletje geworden, waar je als kijker in een veel te hoog tempo van de ene naar de andere matige CGI actie wordt gesleurd, met hier en daar een beetje uitleg, van de niet al te best spelende sterrencast. wat nergens op sloeg. Misschien dat Stephen King het op papier beter heeft uitgewerkt, maar deze haastklus kan hij toch nooit goed hebben gekeurd lijkt me. Toch bijzonder dat zo'n miskleun er kan komen in een jaar dat It juist een schitterende remake is geworden als Stephen King verfilming. Daar werd wel de tijd genomen om alles op een juiste wijze te tonen.

Helaas deze film viel vies tegen. Had iets anders verwacht.

avatar van jeroentje
Wat een teleurstelling. Sinds ik een gupje ben lees ik deze reeks. Hetzij wat traag want ik heb recentelijk het laatste deel uitgelezen (nu bijna 37 jaar oud). En het is een prachtige sci-fi/fantasy/western serie. Men zou hier een geweldige serie episodes van kunnen maken. Deze film....is dat niet. Ik schrok er van hoe slecht ik het vond. Misschien voor een losstaande film nog niet maar als je, zoals ik, een verwachting had van een film die op z'n minst enigzins aan zou sluiten op de boekenserie....dan wel. Ik weet dat een halve ster het absolute minimum is, maar in mijn ogen neigt dit naar laster van een prachtig verhaal. Het is verschrikkelijk genant in mijn ogen....maar goed, kijkt en oordeelt zelf.

avatar van bobbee

Gemiste kans. Het gegeven is heel aardig, de uitwerking (verhaal en de dialogen, de overbodige informatie, de dingen die juist niet worden uitgelegd) is slecht. Het is feitelijk een kinderfilm geworden. Een plot heb ik niet kunnen ontdekken. Dat hoefde blijkbaar niet. De jongen deed een Jake Gyllenhaal imitatie en Matthew McConaughey deed niet eens een poging tot imitatie. De muziek van Holkenborg was vlak en clichématig. Violen bij het sentiment dat nooit gevoeld werd en trompetten als de grumpy old hero zijn sixshooter leeg schiet en we ons blij mogen voelen. Maar wie voelde wat bij deze film behalve teleurstelling?
Maar het zag er wel prachtig uit. Dat dan weer wel.

avatar van Left4Dead
De boeken van King nooit gelezen, ben namelijk helemaal geen boeklezer. Dat de films gebaseerd op verhalen van King er meestal, op zijn zachtst gezegd, knullig uitzien mocht ik dat dit keer ook weer ervaren.

Het verhaal over een jonge puber die niet geloofd wordt in zijn verhaal. Natuurlijk met een traumatische achtergrond en een stiefvader die zich niet als erg ondersteunend opstelt tegenover de puber. Dat hadden we in decennia niet meer gezien, not! De puber SF's rollen als warme broodjes over het witte doek sinds een aantal jaren, meestal met als resultaat een simpel verhaal met slecht acteerwerk. Dus weer aardig sceptisch vooraf, zeker omdat dat gevoel gesteund werd door de algemene beoordeling hier.

Veelal worden zulke niemendalletjes de bioscopen ingeduwd met één of meerdere bekende acteurs. Bij deze kreeg men mij over de streep om de film te gaan bekijken door Matthew McConaughey. Hij heeft de laatste jaren laten zien dat hij wel zeker kwaliteitsacteerwerk kan laten zien i.p.v. de matige komedies waarmee hij zijn loopbaan startte op het witte doek. Voor de rest is de cast me te onbekend om een oordeel vooraf te kunnen vellen. Alhoewel Elba best bekend is, echter voor mij is de man geen acteur waarvoor ik een film zou gaan opstarten. McConaughey was lekker duister bezig en zet de rest met zijn werk volledig weg.

Een puber die de wereld moet redden, ach........ hoe origineel. Wezens verstopt achter huiden, ach.......... hoe origineel. Van het verhaal moeten we het niet hebben in deze prent, laat staan dat de spanning overhand wil nemen. Ook al probeert men, het lukt maar niet en dat is te danken aan het script. Tja dan is het enigste pluspunt de duur van de prent, gelukkig wordt je niet al te lang met dit werk besmet. We komen dan uit op een vijfeneenhalfje tot een zesje, hier omgezet naar een 3** beoordeling. Ik heb ze slechter gezien maar dan ben ik mijzelf op mijn positiefst aan het uitlaten.

avatar van filmkul
Zwakke film. Het verhaal is aardig maar wordt niet al te best uitgewerkt door Arcel. Met name het eerste deel is zeer matig. De opbouw is rommelig en het lukt niet om het verhaal in korte tijd duidelijk neer te zetten. Men springt van de hak op de tak. Het tweede deel is minder slecht. Men lijkt de rust gevonden te hebben en het wordt zowaar wat spannend. Het acteerwerk is gemiddeld en McConaughey is miscast als duistere tovenaar. Visueel ziet het er best aardig uit. Teleurstellend. 1.5/2.0

avatar van De GeuS
Welk genie heeft bedacht dat de 'Dark Tower' boeken zich prima lenen voor een popcornfilm van twee uur moet gelijk een andere carrière zoeken. De boeken hebben zo'n mooie akelige en depressieve sfeer en er komen zoveel interessante personages en scenes in voor waarvan in de film niks terug te vinden is. Hele kleine 2*

avatar van james_cameron
Hoe vertaal je zeven lijvige boeken naar een film van krap anderhalf uur? Niet op deze manier, zoveel is duidelijk. Het begint allemaal nog niet eens zo beroerd, met een fijn sfeertje en prima special effects, maar gaandeweg vervlakt de boel behoorlijk en worden plot en gebeurtenissen erg eentonig. Jammer. Dit had veel beter gewerkt als televisieserie, wat oorspronkelijk ook de bedoeling was.

avatar van Ajax&Litmanen1
james_cameron schreef:

Hoog cijfer voor zo'n kritisch verhaal...

avatar van Elineloves
Kan iemand tegen dat kind zeggen dat zijn mond 3/4 van de film open stond? Vreselijk irritant zeg.
Het verhaal zelf is ook niet veel soeps, totaal niet spannend en het wil ook nergens enigszins interessant worden. De personages vond ik vrijwel allemaal vervelend, elk op zijn eigen irritante manier, waardoor ik ook nauwelijks binding voelde met de karakters. Het boeide gewoonweg niet wat er met het joch of met de toren zou gebeuren. Helaas had ik al zo'n vermoeden na het zien van de trailer, die verwachting is waar gebleken. Het komt nergens van de grond en is eigenlijk tamelijk saai. Steeds dezelfde herhalingsoefening werkte voor mij niet. De scenes die grappig moesten zijn sloegen de plank ook volledig mis (de suiker, de hotdog) waardoor het geheel erg duf en traag aanvoelde. Jammer.

Ehm.. ik heb de boeken nooit gelezen (Zelfs geen idee waar ze over gaan) maar heb het idee dat de makers (toch niet de minsten) zich hier behoorlijk aan vertild hebben.

Wat een kitscherige meuk.

Niet zo slecht als ik op basis van de info hier gedacht had, anderzijds is dit natuurlijk geen top film geworden. Snel en vaardig gemaakte onzin, sluit op zich goed aan bij de stroom young adult science fiction films die we de laatste jaren in de bioscoop hebben kunnen zien. Alleen overheerst hier na afloop vooral het gevoel dat deze Dark Tower erg onvolledig is.Duidelijk dat je acht boeken niet in anderhalf uur film kunt stoppen. Moet ook zeggen dat ik als King fan van het eerste uur deze reeks boeken tot zijn zwakkere werk reken, ben dan ook destijds gestopt met ze te kopen/lezen na het derde deel. King wist volgens mij niet zo goed waar hij met deze reeks nou precies naar toe wilde, en ook dat zie je hier terug in deze film. Wat dat betreft is het maar afwachten of de aangekondigde serie nou wel zo veel beter word, ik heb mijn twijfels. Wel een keer genoten van de normaal overschatte McConaughey. Eindelijk een rol die echt past bij dit altijd wat rare mannetje met zijn afschuwelijke lijzige manier van praten. Hij is hier meer op zijn plaats dan de matte Elba, niet te geloven dat men serieus schijnt te hebben overwogen om deze man James Bond te laten worden.

avatar van bounze
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Verrassende film, goed verhaal, goede acteurs en bijzonder goede actie en special effects. Dit is een aanrader. Wel jammer is dat het niet duidelijk wordt de dark tower nu eigenlijk is. Film is inderdaad aan de korte kant, ze hadden nog meer duidelijkheid kunnen verschaffen aan de kijker. Vandaar dat ik deze film 3 sterren geef.

avatar van MovieHolic
Een uitermate zwakke film, als je de trailer ziet verwacht je heel wat, helaas is alle acties in de trailer tevens alle acties in de film. Een flinterdunne verhaallijn, met een irritant hoog Disney gehalte op de koop toe.

avatar van joolstein
Als boekverfilming een grote tegenvaller, als Bioscoop-popcorn vermaak nog redelijk te doen. Waarom er niet besloten is om van dit epos van King niet meerdere films te maken zoals ook bij LOTR gebeurde is voor mij een raadsel. De input van het verhaal is totaal verdwenen. Het plot is nu vooral nietszeggend.

Zonde, zonde. De boekenreeks heb ik meerdere keren gelezen, en van genoten. De film is meer dan teleurstellend. Had hier toch wel wat van verwacht. Maar helaas.....
Snel maar weer eens aan de boeken beginnen om het goede gevoel terug te krijgen.

avatar van DjFrankie
Gelukkig geen vergeijlingsmateriaal met de boeken, dus blanco ingestapt.
En ik vond het een goeie film met een typisch King sfeertje, en heb me bijzonder goed vermaakt.
Ik kan wel begrijpen dat het voor de boekenkenners een vluggertje is van 1 1/2 uur waarin veel gemist wordt.

avatar van BananenMan1982
Als je de boeken hebt gelezen kon de film maar op één manier beginnen: The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

En dat gebeurt dus niet. Het lijkt meer op een film losjes gebaseerd op de boeken dan dat het maar iets van Stephen Kings saga wegheeft.

Hoofdrol lijkt mee weggelegd voor Jake dan voor Roland. Eeuwig zonde want Idris Elba is een prima gunslinger. Matthew McConaughey is ook een prima Walter O'dim/Randall Flag. Het verhaal lijkt qua sfeer echter de plank volledig mis te slaan.

De film bewijst dat de boekenserie veel meer geschikt is als Premium tv-serie dan als film. Goh ik zag de scene van Eddie in het vliegtuig al voor me toen ik het eerste boek las.

Maar goed 2* voor de moeite

avatar van broncode
De vraag is hoe krijg je 7 boeken van gemiddeld 600 bladzijden in een film van 1,5 uur? Niet dus. Maar dat is niet de grootste fout van deze film, maar de totale mis cast van Idris elba en het jongetje Jake. Toen Stephen King zijn magnum opus schreef had hij een wereld voor ogen van een combinatie van de lord of the rings en de spaghetti westerns van Sergio Leone, dus de donkere Elba had een '' nieuwe '' clint Eastwood moeten zijn, en het jongetje Jake een zeer marginale rol moeten spelen. Als je dan een samenvatting probeert te maken, probeer dan in de geest te blijven van de boeken, maar dit is wel een zeer vrije interpretatie van zijn hoofdwerk.

Zo hier te lezen, ben ik blij dat ik de boeken niet gelezen heb. Voor mij dus een prima film!

avatar van Bla
Ik heb de boeken niet gelezen, maar los daarvan, wat een stompzinnige film is dit zeg. Een paar dagen geleden in het vliegtuig gezien. Het hangt aan elkaar van vreemde wendingen en simpelweg zaken die niet voldoende uitgelegd worden waardoor het een onsamenhangend geheel wordt. Matthew McConaughey op z'n slechtst met dat irritante gesis. Moet hij een reïncarnatie van een slang voorstellen, of wat?

Twijfelde tussen 0,5 en 1,0*.

avatar van SaNDuTjE
Het onmogelijke blijkt inderdaad onmogelijk gebleken, een epos verfilmen in 90 minuten.

Wie de boeken heeft gelezen kan deze beter links laten liggen om zo ergernis te besparen. Het casten van Elba en de veel te grote rol van Jake zorgen dat het op papier al gedoemd om te mislukken is. Heb je de boeken niet gelezen ook dan merk je dat er veel meer achter alles zit en dat dit een project is geweest om de verkeerde redenen.

Ongelofelijk.

avatar van CorvisChristi
RoFFeL schreef:

Blij? Jammer, want de boeken zijn zo meeslepend, mysterieus, fantasierijk en spannend, dat je in mijn optiek toch echt wat mist. De uitdieping en de band die je krijgt met de personages, daar is in de film toch echt 0,0 sprake van. Daarbij ontbreken er ook nog eens personages die de centrale spil vormen van het verhaal.

avatar van jeroentjuhhhhh
1* voor de blackwashing.

avatar van IH88
“Darkness is your weapon, guns are mine.”

Onsamenhangend. Dat is denk het beste woord om The Dark Tower te omschrijven. Ik had het gevoel dat er genoeg plot was voor een vier uur durende film, maar alles is in nog geen 90 minuten gestampt. Personages blijven vlak, de connectie tussen personages blijft wazig, er wordt nooit goed uitgelegd waarom een Gunslinger en een Man in Black elkaar naar het leven staan, laat staan wordt uitgelegd wat hun motivaties zijn.

Het ziet er allemaal wel spectaculair uit en Elba, McConaughey en de jonge Taylor doen het goed. Maar na 90 minuten had ik geen idee wat nou de bedoeling van de hele film is, laat staan dat ik ook maar een seconde het gevoel had dat de aarde echt in gevaar was. En voor een film met de naam The Dark Tower blijft het wel heel wazig wat deze toren nou zo krachtig en belangrijk maakt. Nee, een (mini)serie was beter geweest.

avatar van grandpa
loesje81 schreef:
Waarom worden de meeste Stephen King verhalen verpest door films?

Uhhh, ik ga het proberen uit te leggen zoals ik het zie.

Stephen King is als persoon aardig verknipt maar aan de andere kant een lettertikkendgenie met de nadruk op LETTERTIKKENDGENIE.

Ik heb zo'n beetje alles gelezen en er zijn maar een paar boeken waarvan films zijn gemaakt die het kijken waard zijn en daarvan zijn dan weer een paar TOP FILMS die je beslist gezien moet hebben.

Mijn ervaring met Stephen King is dat hij het voor elkaar krijg dat hij mij in het verhaal zuigt en ik het idee krijg (zoals de Donkere Toren) samen met Roland, Jake, Suzanne en Oi op pad te zijn. (waar the f*ck was Blaine de Mono) Wil je zoiets verfilmen dan wordt dat lastig omdat mijn beleving met het lezen van de boeken anders is als de jouwe. In dit geval hadden ze de verfilming lekker achterwege moeten laten omdat het gewoon niet gaat lukken alles op een ordentelijke manier in 95 minuten te verfilmen.

Maar goed de commercie hé?
Budget:$60,000,000 (estimated)
Cumulative Worldwide Gross: $71,873,047, 20 August 2017

Dus deze 2 tegen elkaar wegstrepen (denk ik) lijkt het erop is er winst gedraaid gaat worden en ondanks alle negativiteit gaat het volk toch (tegen beter weten in) de gok wagen om te kijken.

Ik heb er nog een paar van de boekenplank gehaald. Bijvoorbeeld het korte verhaal King of the Road, Nederlandse vertaling: Mevrouw Todd gaat binnendoor, schitterend kort verhaal (voor mij) waar ze voor een appel en een ei een kaskraker van zouden kunnen maken.

Dat niet alles slecht is wat verfilmd wordt bijkt uit It
Budget:$35,000,000 (estimated)
Gross USA: $327,382,162, 7 December 2017

Dikke mik dus, maar jammer genoeg lang niet altijd