The Dark Tower (2017)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Nikolaj Arcel
met Idris Elba, Katheryn Winnick en Matthew McConaughey

De wereld van Roland Deschain valt uit elkaar. Eens werd deze gekenmerkt door vergaande magie en technologie, maar beide lijken slechts relieken uit het verleden te zijn. Om de wereld te redden is hij op een queeste naar de Donkere Toren, een verbindingspunt van alle universa. Hij moet de Donkere Toren vinden, voordat de slechterik Man in Black dat doet en de toren vernietigt. Dit zou namelijk het einde van de mensheid betekenen.

avatar van jeroentjuhhhhh
1* voor de blackwashing.

avatar van IH88
“Darkness is your weapon, guns are mine.”

Onsamenhangend. Dat is denk het beste woord om The Dark Tower te omschrijven. Ik had het gevoel dat er genoeg plot was voor een vier uur durende film, maar alles is in nog geen 90 minuten gestampt. Personages blijven vlak, de connectie tussen personages blijft wazig, er wordt nooit goed uitgelegd waarom een Gunslinger en een Man in Black elkaar naar het leven staan, laat staan wordt uitgelegd wat hun motivaties zijn.

Het ziet er allemaal wel spectaculair uit en Elba, McConaughey en de jonge Taylor doen het goed. Maar na 90 minuten had ik geen idee wat nou de bedoeling van de hele film is, laat staan dat ik ook maar een seconde het gevoel had dat de aarde echt in gevaar was. En voor een film met de naam The Dark Tower blijft het wel heel wazig wat deze toren nou zo krachtig en belangrijk maakt. Nee, een (mini)serie was beter geweest.

avatar van grandpa
loesje81 schreef:
Waarom worden de meeste Stephen King verhalen verpest door films?
In een serie waren de boeken veel beter tot hun recht gekomen. De film komt niet eens in de buurt van de boeken. Erg jammer...

Uhhh, ik ga het proberen uit te leggen zoals ik het zie.

Stephen King is als persoon aardig verknipt maar aan de andere kant een lettertikkendgenie met de nadruk op LETTERTIKKENDGENIE.

Ik heb zo'n beetje alles gelezen en er zijn maar een paar boeken waarvan films zijn gemaakt die het kijken waard zijn en daarvan zijn dan weer een paar TOP FILMS die je beslist gezien moet hebben.

Mijn ervaring met Stephen King is dat hij het voor elkaar krijg dat hij mij in het verhaal zuigt en ik het idee krijg (zoals de Donkere Toren) samen met Roland, Jake, Suzanne en Oi op pad te zijn. (waar the f*ck was Blaine de Mono) Wil je zoiets verfilmen dan wordt dat lastig omdat mijn beleving met het lezen van de boeken anders is als de jouwe. In dit geval hadden ze de verfilming lekker achterwege moeten laten omdat het gewoon niet gaat lukken alles op een ordentelijke manier in 95 minuten te verfilmen.

Maar goed de commercie hé?
Budget:$60,000,000 (estimated)
Cumulative Worldwide Gross: $71,873,047, 20 August 2017

Dus deze 2 tegen elkaar wegstrepen (denk ik) lijkt het erop is er winst gedraaid gaat worden en ondanks alle negativiteit gaat het volk toch (tegen beter weten in) de gok wagen om te kijken.

Ik heb er nog een paar van de boekenplank gehaald. Bijvoorbeeld het korte verhaal King of the Road, Nederlandse vertaling: Mevrouw Todd gaat binnendoor, schitterend kort verhaal (voor mij) waar ze voor een appel en een ei een kaskraker van zouden kunnen maken.

Dat niet alles slecht is wat verfilmd wordt bijkt uit It
Budget:$35,000,000 (estimated)
Gross USA: $327,382,162, 7 December 2017

Dikke mik dus, maar jammer genoeg lang niet altijd

Als ik het verhaal zo lees en de commentaren hier komt de film op mij over als een film voor teeners...15-20 jaar. Ik begrijp niet dat volwassenen naar deze bull kijken. Gewoon overslaan guys, kritischer worden en naar echt goede films gaan of thuis kijken. Ik sla hem lekker over.....Tnx Moviemeters, ik weet genoeg.

avatar van Jazzthieve
jeroentjuhhhhh schreef:
1* voor de blackwashing.

Ik vraag mij af of je dan ook consequent bent als het om whitewashing gaat en de film dan ook een zeer lage rating geeft? Ik kijk liever naar hoe de acteur/actrice in kwestie zich de rol eigen maakt en baseer mijn score deels daarop en niet op politiek.

avatar van jeroentjuhhhhh
Jazzthieve schreef:

Nee, gaf Ghost in the Shell (2017) namelijk 3.5*

Maar was niet serieus bedoelt.

avatar van larsk0
Wanneer je de boeken gelezen hebt, is dit een bittere bittere teleurstelling. Toch ga je hem kijken... tegen beter weten in. Als Stephen King dood was geweest had ik nu iets gezegd van dat hij zich zou omdraaien in zijn graf... Ik begrijp echt niet hoe King toegestemd heeft met dit script, wat zijn geweldige boekenreeks, zo ontzettend geen recht doet.
De boekenreeks was fantastisch. Heb gehoord dat er een serie komt. Hoop dat dat wel iets wordt. Ach slechter dan dit kan niet... toch?

avatar van larsk0
FlorisV schreef:
De film doet de boeken ongetwijfeld tekort.

Je hebt geen idee wat een understatement dat is.....

avatar van FlorisV
larsk0 schreef:

Je hebt geen idee wat een understatement dat is.....

Een 10-delige miniserie lijkt me dan ook een beter idee dan een filmpje van amper 1,5 uur...wie weet.

avatar van macrobody
Geheel niet slecht. Niets van King gelezen en de meeste verfilmingen zijn ook echt bagger maar deze was prima. Dat wil zeggen de film was in orde. Cast was goed. Matthew McConaughey is een prima schurk.
Gelukkig was het een Stephen King verfilming en geen Steven Spielberg want dat zou Jake weer thuis komen en zou zijn moeder gewoon op hem staan wachten.

Leuke onderhoudende film.

grandpa schreef:

Uhhh, ik ga het proberen uit te leggen zoals ik het zie.

Maar goed de commercie hé?
Budget:$60,000,000 (estimated)
Cumulative Worldwide Gross: $71,873,047, 20 August 2017

Dat niet alles slecht is wat verfilmd wordt bijkt uit It
Budget:$35,000,000 (estimated)
Gross USA: $327,382,162, 7 December 2017

Dikke mik dus, maar jammer genoeg lang niet altijd
budget 60.000.000 en een gross van 71.000.0000 is een dikke flop. 60.000.000 is zonder promotiekosten, welke meestal in de miljoenen lopen en de 71.000.000 is totale opbrengst, waar bijvoorbeeld de bioscopen een groot deel van krijgen, voordat een deel terug naar de studio gaat.

Leuke onderhoudende film, heb veel slechtere gezien met hogere waardering.

de grootste teleurstelling van de voorbije jaren. Ik heb alle delen van The Dark Tower al jaren in huis en was er speciaal als voorbereiding op de film terug aan begonnen. Niet in de bioscoop gezien en deel 3 net uit toen hij in PlayMore van Telenet werd aangeboden. Manlief niet te stoppen en dan maar meegekeken. Under the Dome zat wel in een miniserie en was ook al zo'n afgang voor het boek en nou dit, geen miniserie maar welke idioot stopt nou 7 boeken in 1 film en laat dan zowat alle personages uit de boeken weg? Na een dik halfuur kon het me niet meer boeien, zo teleurgesteld was ik. Ik ga me maar lekker troosten met deel 4 van de boeken te beginnen. Oh ja de 1.5 zijn enkel en alleen omdat ik een Idris Elda fan ben.

Wat valt dit tegen zeg.. De actie is ver te zoeken en de shootouts zijn zo amateuristisch in beeld gebracht dat ik met kromme tenen zat te kijken. McConaughey doet een staaltje overacting.. en Elba red het nog een beetje.... maar saaie film die je niet weet te raken.

Vond het een tegenvaller helaas

Redelijke SF-actiefilm, met prachtige beelden en locaties.
Maar had er toch wel wat meer van verwacht, het verhaal is maar zwakjes.
Wel spectaculaire beelden af en toe, maar daar ben je niet veel mee als er geen goed verhaal in zit, denk dat Stephen King wel wat anders voor ogen had.
Maar helemaal slecht is hij nu ook niet, als ik sommige kritieken lees zou hij niet om aan te zien zijn, maar dat vind ik nu wel wat overdreven.

avatar van Onceuponanytime
Aangenaam verrast. De film gaat goed vooruit en biedt de nodige actie. Knap hoe het herladen van de pistolen in beeld wordt gebracht.

avatar van nathaniel177
Kon een goede film zijn, maar door de te korte speelduur is het einde compleet afgeraffeld. Wel goed geacteerd.

avatar van Metalfist
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Het waren bovenstaande woorden waarmee Stephen King zijn magnum opus begon en het waren diezelfde woorden die ervoor zorgden dat ik zo'n goede 10 jaar geleden in het universum van The Dark Tower saga werd gezogen. Een geweldige boekenreeks en naar aanleiding van de film (en vanwege het feit dat ik The Wind Through the Keyhole nog niet had gelezen aangezien dat boek pas was uitgebracht nadat ik de reeks volledig had gelezen) besloot ik om me na al die jaren nog eens onder te dompelen in de wondere wereld van Roland. Het was een feest van herkenning en de boeken staan nog altijd als een huis, of liever gezegd een toren, overeind. De verfilming daarentegen? Die werd al van in het begin afgekraakt.

En daardoor had ik dit ook wat links laten liggen, maar uiteindelijk overwon de nieuwsgierigheid het toch. Hier spreekt dus vooral in de eerste plaats een liefhebber van de boeken en zelfs in dat opzicht vind ik dat Nikolaj Arcel en de zijnen het nog niet zo slecht hebben gedaan. Het is en blijft een compleet van de pot gerukt idee om een verhaal dat in zijn globale reeks al meer dan 4.000 pagina's bevat (en dan nog maar te zwijgen van de talloze verwijzingen die King in zijn andere boeken steekt) in een film te proppen van anderhalf uur. In een tijd waar films qua speelduur compleet uit de bocht vliegen vinden ze het hier een goed idee om op een krappe 90 minuten dit volledige universum uit de doeken te doen. Ik vraag me dan ook af in hoeverre je dit eigenlijk allemaal begrijpt wanneer je niet bekend bent met het bronmateriaal, dan wordt het toch een hoop hypothetische nonsens waar je kop noch staart aan krijgt volgens mij. Soit, de essentie zit er echter wel in dat zorgt ervoor dat dit een vlot wegkijkend filmpje wordt maar hoogstaand is het allemaal niet.

Stephen King heeft zijn inspiratie voor Roland (hij baseerde het personage op Clint Eastwood's Man With No Name uit de Dollar trilogie van Sergio Leone) nooit onder stoelen of banken gestoken en al die jaren leek me er één perfecte acteur te zijn: Scott Eastwood. Vader Eastwood had ook nog gemogen, maar die is denk ik toch net iets te oud. Zoon Eastwood is echter een bijna exacte kopie van zijn vader in zijn jonge jaren en voor wie kiezen ze? Idris Elba. Een goede acteur, maar toch net een "beetje" anders dan hetgeen in de boeken staat. Het was dan ook de vraag hoe ze dan heel dat racisme thema met Susannah gingen aanpakken en dat wordt makkelijk opgelost: geen Eddie en geen Susannah... In dat opzicht kan ik dan nog wel leven met Elba aangezien die nog wel de juiste uitstraling bezit. Ook Tom Taylor doet het goed als de jonge Jake maar als er één acteur werkelijk spot-on is, dan is het wel Matthew McConaughey als Walter. Verder nog degelijke bijrollen van Jackie Earle Haley en Fran Kranz als Sayre en Pimli en is het vooral ook nog een leuk wedstrijdje van wie de meeste Stephen King referenties kan spotten.

Want daar lijkt Arcel precies nog het meeste tijd in te hebben gestoken, in dit allemaal te linken met andere bekende King films. Van 1408 tot The Shawshank Redemption, van The Shining tot It en dan vermoed ik er zelf nog een paar gemist te hebben. Ben benieuwd of we ooit nog iets van The Dark Tower op het grote (of kleine scherm) te zien gaan krijgen, maar maak in het vervolg alstublieft een grootschalige franchise à la Lord of the Rings of een serie à la Game of Thrones. Dan gaat dit veel beter tot zijn recht komen.

Tegenvallende film waarin een donkere toren het universum bij elkaar houdt. Een simpel verhaal over goed versus kwaad. Ondanks dat het nog wel mooi in beeld is gebracht, komt de wereld waarin de film zich afspeelt ongetwijfeld veel beter tot zijn recht in de boeken van Stephen King. Daarvoor is de film simpelweg te kort en wordt er te veel in gepropt. Verder weet het verhaal en de personages niet te boeien.

avatar van dvdcrusher
Prima actiefilm met eindelijk nog eens een uitmuntende Matthew McConaughey als slechterik. Stevige knipoog naar andere films in het genre dus niet echt origineel maar ik heb mij geen moment verveeld. 4 sterren

Uitermate zwakke verfilming. En dat met Matthew McConaughey en Idris Elba in de cast. Een verspilling van talent en moeite, want ook zij slagen er niet in iets te maken van dit gedrocht. Wat hun ook niet ten laste gelegd kan worden, het scenario is gewoon verschrikkelijk slecht. En is in feite ook een amper een verfilming te noemen van de boekenreeks van King.

avatar van Lovelyboy
Los gezien van de boekenreeks van King nog best een aardige fantasyfilm. Het heeft van meet af niets met de boekenreeks te maken, die een serie van zes zijn, dus hoe ze dat in 93 minuten film willen passen is gans onmogelijk. Dat moet ook zo snel mogelijk los gelaten worden, het is vergelijken met de boekenreeks een gedrocht, het witte doek amper waard, maar in mijn geval had ik dat al gelezen, net als deel 1 van de boekenreeks. De film heeft in die zin totaal geen raakvlak, de grote vraag is dan ook waarom heeft men niet de moeite genomen er een prachtige miniserie van te maken want dat had gemakkelijk gekund.

Desalniettemin, en ik val in herhaling, de boekenreeks van King los gelaten blijft over een best wel aardige fantasyfilm. McConaughey en Elba die best wel een aardig karakter neerzetten, vooral de eerste die de show steelt als duistere 'man in black', en het ziet er allemaal prachtig uit. Visueel is het allemaal een streling voor het oog. Alleen het eindehoe Elba opeens McConaughey neerschiet, de jongen los en het apparaat kapot, is me net wat te gemakkelijk. had daar net even wat meer tijd genomen. zonder dat had het nog net allemaal meer geweest.

Met de boekenreeks in gedachte 1.5

Zonder de boekenreeks en het beoordelend op het genre en visueel gezien een 3.0

Ga er tussen in zitten met een 2.5

avatar van rondh
Ik ken de boeken niet, maar als film, en als onwetende hoe de boeken zijn, heb ik me best vermaakt. Lekkere, korte, wegkijken film. Lekkere actie, mooie beelden. Acteerwerk is simpel, maar dat vind ik deze film niet vervelend.

Gewoon leuk!

avatar van CorvisChristi
Lovelyboy schreef:

Kijk en daar wringt bij mij gigantisch de schoen. De boekenserie is geweldig. Des te verschrikkelijker is deze film. Dit is voor mij onmogelijk om los van elkaar te zien. Zo gemakkelijk zijn de boeken niet los te laten, laat staan dit opeens aardig te vinden.
Ze hadden van meet af aan dit project anders moeten benaderen. Net zoals ze dat met Lord of the Rings, Harry Potter en Game of Thrones hebben gedaan. En van die laatste is zelfs de daverende TV-serie gemaakt.

Overigens kent de boekenserie zelfs 8 delen, als je het later uitgebrachte deel The Wind through the Keyhole ook meerekent.

avatar van Lovelyboy
CorvisChristi schreef:

De boeken vielen mij ontzettend tegen, ondanks dat ik een groot King liefhebber ben kon het me niet bekoren daarom heb ik geen moeite het los van elkaar te zien. Maar als je groot fan van de boeken bent kan ik me voorstellen dat het een grote teleurstelling was.

avatar van LOTR-lover
Wat een ontzettend saaie, trage, nietszeggende film was dit zeg. Ik heb de boeken niet gelezen dus heb 0,0 kennis van het hele verhaal en de achtergrond(en). Ik had derhalve ook veel moeite om überhaupt alles goed te kunnen volgen want echt uitleg word er niet gegeven. Je word als kijker in 't diepe gegooid en dat is niet erg mits de film je meeneemt op ontdekkingsreis. Dat is The Dark Tower bij mij in ieder geval niet gelukt. Ik had eerder moeite om m'n ogen open te houden tot 't einde en ben zelden zo blij geweest dat een film afgelopen was (ik probeer films altijd uit te kijken, hoe zeer ik ze ook vind tegenvallen).

3/10 (IMDB)

avatar van mnrk
The Dark Tower is up at the centre of the Universe. The Tower protects our world from chaos and death. If it falls, Hell will be unleashed.

Deze film van Nikolaj Arcel haalt helaas niet het niveau van de boeken...

Wel zag het er allemaal prima uit , vooral het pretpark "Pennywise"....

Maar wat deze film wel grotendeels red is het acteerwerk van Idris Elba, Tom Taylor en Matthew McConaughey...

En natuurlijk een pluspunt is de score...
Tom Holkenborg - The Dark Tower (2017) - MusicMeter.nl

avatar van Decec
Een goede actie/avontuur/fantasie/horror/SF/Western film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Idris Elba en Matthew McConaughey…
Goed gemaakte SF...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digita…
Prima camerabeweging...

avatar van Gang_Star
De verfilming naar een boek van Stephen King. Een productie die uiteindelijk zeer moeizaam tot stand kwam en welke uiteindelijk ook jaren heeft geduurd om te maken. Arcel maakte de film met Idris Elba als de gunslinger en Matthew McConaughey als de magiër. Het verhaal zelf stelt maar weinig voor, en eerlijk is eerlijk, ik ken de boeken alleen van naam, maar een film maken van net iets meer dan 90 minuten is best kort. Vooral als je bedenkt dat er al vele boeken in de reeks zijn uitgebracht.
The Dark Tower weet zich niet te onderscheiden tot een sterke boekverfilming, maar het is me allemaal toch behoorlijk meegevallen. De film ziet er visueel sterk uit en heeft een aantal fijne actiescènes, waarbij Elba flink in het rond kan knallen. Het is echter jammer dat het script wat aan de matige kant is.