The Dark Tower (2017)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Nikolaj Arcel
met Idris Elba, Katheryn Winnick en Matthew McConaughey

De wereld van Roland Deschain valt uit elkaar. Eens werd deze gekenmerkt door vergaande magie en technologie, maar beide lijken slechts relieken uit het verleden te zijn. Om de wereld te redden is hij op een queeste naar de Donkere Toren, een verbindingspunt van alle universa. Hij moet de Donkere Toren vinden, voordat de slechterik Man in Black dat doet en de toren vernietigt. Dit zou namelijk het einde van de mensheid betekenen.

avatar van Gang_Star
De verfilming naar een boek van Stephen King. Een productie die uiteindelijk zeer moeizaam tot stand kwam en welke uiteindelijk ook jaren heeft geduurd om te maken. Arcel maakte de film met Idris Elba als de gunslinger en Matthew McConaughey als de magiër. Het verhaal zelf stelt maar weinig voor, en eerlijk is eerlijk, ik ken de boeken alleen van naam, maar een film maken van net iets meer dan 90 minuten is best kort. Vooral als je bedenkt dat er al vele boeken in de reeks zijn uitgebracht.
The Dark Tower weet zich niet te onderscheiden tot een sterke boekverfilming, maar het is me allemaal toch behoorlijk meegevallen. De film ziet er visueel sterk uit en heeft een aantal fijne actiescènes, waarbij Elba flink in het rond kan knallen. Het is echter jammer dat het script wat aan de matige kant is.

avatar van blurp194
Ik heb de boeken niet gelezen, dus daarmee begon ik fris aan de film. En dat gaat best, maar na de helft zo'n beetje werd het me toch wel wat erg warrig. Dat samen met de af en toe slordige editing - droomsequenties, tja, maar dan nog kan je daar wel wat beter mee omgaan. Wat zal ik zeggen, ik had moeite om niet af te haken.

McConaughey weet z'n rol geen inhoud te geven, hij blijft plat als het masker dat hij opheeft. Elba doet het dan toch wel stukken beter, terwijl je dat andersom zou verwachten. Verder is de cast wel aardig, maar wel een beetje B-list misschien.

Beeld is wat mij betreft prima op orde, soundtrack wat afgezaagd. Het verhaal is duidelijk het zwakke punt - het script kan overduidelijk niet slagen in de vertaling naar het scherm, even aangenomen dat King met deze boeken geen enorme zeperd gemaakt heeft. Misschien maar eens lezen dan, ondanks dat ik bepaald geen fan van zijn werk ben.

avatar van Brabants
Prima acteerwerk en mooie setting maar een behoorlijk stuurloos verhaal. Het komt allemaal rommelig en chaotisch over. Echt zo'n film die niet slecht is, maar zeker niet goed. Had gewoon meer in gezeten, zeker gezien de geschiedenis van dit verhaal.

avatar van nadrin
Alles om een drafje in een notendop gestopt. Wel leuke actie en toffe effecten.

avatar van joeygamer2
Redelijk goede film. Actie is heel erg goed en er is soms wel spanning. Alleen soms werd de film saai en het begin begon ook erg saai. Acteren is redelijk gedaan en ik kon me ook niet echt inleven in de personages. Actie was goed en verhaal kon me nog redelijk boeien!

avatar van isabelllll
ik heb alle boeken gelezen, meer dan eens. verslonden...
idris elba is geweldig als the gunslinger maar het is onmogelijk alle boeken samen te vatten in 1 film.
weer een vernachelde stephen king dus.
als je de boeken niet kent zal t wel meevallen denk ik maar ik ben zeer teleurgesteld.
magere 3 dus....

avatar van Shadowed
Mwa.

Niet al te beste boekverfilming. Ik heb het boek nooit gelezen, maar zo veel pagina's in een film van 90 minuten is inderdaad bedenkelijk. Overigens zijn de personages best leuk, Elba en McConaughey doen het prima in hun personages.

De film voelt wat afgeraffeld aan. Het begint best sterk, maar zwakt al snel af in een wat te standaard vertelling. Dat jongetje doet het opzicht best leuk en de actie is prima gedaan. Jammer dat de film simpelweg te snel aanvoelt.

Nauwelijks echt spanning, en een echte dreiging is ook nergens te bekennen. Om gelijk 0,5* te geven ga ik niet doen, maar dit was inderdaad niet al te best. Pluspunten voor enkele actiescenes en goed acteerwerk van de acteurs.