The Dark Tower (2017)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Nikolaj Arcel
met Idris Elba, Katheryn Winnick en Matthew McConaughey

De wereld van Roland Deschain valt uit elkaar. Eens werd deze gekenmerkt door vergaande magie en technologie, maar beide lijken slechts relieken uit het verleden te zijn. Om de wereld te redden is hij op een queeste naar de Donkere Toren, een verbindingspunt van alle universa. Hij moet de Donkere Toren vinden, voordat de slechterik Man in Black dat doet en de toren vernietigt. Dit zou namelijk het einde van de mensheid betekenen.

avatar van Vascago
Ik heb alle boeken van Stephen King thuis liggen en van die boeken zijn de boeken van The Dark Tower reeks mijn absolute favorieten. Wat er in deze film van gemaakt wordt is een grote schande!

Een compleet afgeraffeld verhaal (hoe kun je 8 boeken, waaronder een paar hele dikke) nu in een film van 90 minuten stoppen? Dat kan blijkbaar door 95% van het verhaal weg te laten en ook 3 key karakters: Eddie, Suzannah en Blaine er totaal niet in te laten voorkomen.
Van enige karakteruitdieping is totaal geen sprake, terwijl dat voor mij juist de kracht van de verhalen van Stephen King is.
Het einde is compleet lachwekkend (of meer woede-opwekkend) en de special effects gedurende de hele film vond ik waardeloos.

Links laten liggen deze schandelijke bagger!!

avatar van dualcia
Ik heb de boekenreeks van Stephen King nooit gelezen, dus ik had geen idee waar de film over zou gaan. Ook van de trailer werd ik niet veel wijzer. En het grootste minpunt dat ik deze film kan geven is dat ik na het zien van de film eigenlijk nog steeds niet goed weet waar ik naar gekeken heb. Het gaat een beetje nergens over.

Het acteerwerk van Elba en McConaughey is goed en de sfeerbeelden van die andere wereld zijn ook prima. Dit maakt het nog wel te doen om naar te kijken, maar zonder fatsoenlijk plot is het gewoon echt niet te redden. Ik was eigenlijk al bang dat dit hem niet ging worden en helaas zijn die verwachtingen ingelost.

*1.5

avatar van Kondoro0614
Hele saaie prent die ik maar heb afgekeken gisteren omdat ik verplicht beneden moest blijven want onze hond was geopereerd en had de nodige verzorging nodig op dat moment. Ik zag dat ik deze op Netflix al een stuk had gezien maar ik moest nog dikwels een uur. Toen kon ik ook weer herinneren waarom ik de film niet had afgekeken: ik was in slaap gevallen. Na het uitzitten van deze prent kon ik me eigenlijk maar één reden bedenken waardoor ik de film helemaal niet interessant vond en dat was toch wel naar mijn mening het slechte verhaal. Wat een ontiegelijk eentonig en clichématig verhaal waar eigenlijk geen seconden spanning in zat, het was een vrij dooie zit.

Nikolaj Arcel had een aardig klus met al dit CGI werk, en helaas faalt hij soms enorm. Zo ziet de toren er naar mijn mening echt niet uit en kon eigenlijk alles wel een tikkeltje beter. Het acteerwerk was leuk maar voelde nergens speciaal aan. Idris Elba heeft nog steeds een ontzettende charisma en zou dit ook niet snel kwijt raken, voor mij ook de enigste in de film die nog wat er van wist te maken. Matthew McConaughey tja, deed het wel prima maar ben beter van hem gewend.

Dus, zo heel bijzonder vond ik het allemaal niet. Het keek snel uit, door de korte tijdsduur maar eigenlijk miste de film alles. Een leuk verhaal, interessant concept en wat spanning waren toch wel de musts voor de film, en die kan ik nergens terug vinden. Gemiste kans dus.

avatar van Captain Pervert
Als je naar de poster kijkt en denkt dat Elba en McConaughey de strijd tussen goed en kwaad samen gaan uitvechten, kom je bedrogen uit. De spil in het verhaal is namelijk (weer eens) een onbegrepen tiener. Hij wordt op de poster niet getoond, noch genoemd in de plot samenvatting, maar toch draait alles in de film om hem. Godzijdank is het een ventje dat nog best redelijk acteert.

Maar goed, daar gaan we. We belanden in een volkomen onbekende wereld waarin Gunslingers het moeten opnemen tegen de Man in Black, om de Donkere Toren te beschermen.

Waarom dit zo is, weten we niet.

Wie heeft de toren gemaakt? Hoe werkt het? Wie heeft de Gunslingers aangewezen als beschermers? Wie is de badguy? Waarom wil hij zo graag de toren kapot en de monsters binnen laten? Wat is het voor wereld waarin het zich afspeelt? Waarom lijkt het op een soort versie van de aarde, maar dan alsof er duizenden jaren zijn verstreken na het verdwijnen van onze beschaving? Waarom zien de boeven eruit als harige ratten en moeten ze maskers op? Waarom glimt het hoofd van Matthew McConaughey zo?

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Goed, er zijn films die pogen alles uit te leggen. Die rammen binnen enkele minuten een hoeveelheid lore door je strot die je onmogelijk zo snel kan verwerken (After Earth en min mindere mate Pacific Rim zijn daar goede, nou ja, slechte voorbeelden van). Bedenk je dan ook nog eens dat aan deze film een boek (of boekenreeks, zelfs) van Stephen King ten grondslag ligt.

Ik geef het je te doen: hoe sleep je de kijker mee in zoveel nonsens? Da's onmogelijk.

De makers van The Dark Tower kiezen dan ook voor een radicaal andere aanpak: ze beginnen niet eens aan uitleg. Matthew is fout, Idris is goed, en daar moet u het maar mee doen. En toegegeven: eigenlijk zou de film nog veel slechter zijn geweest als ze in de karige 95 minuten speelduur ook nog eens een hele uitleg hadden gegeven. Want dat zou het enige pluspunt uit de film halen: de vaart.

Want het vrij hoge tempo maakt dat je nooit te lang stilstaat om je af te vragen waar de fuck iedereen op je scherm nou precies mee bezig is. Dat is ook wel een verdienste op zich.

Maar bij het zien van de aftiteling daalt toch echt het besef in dat het best wel een kutfilm is.

2 sterren

P.S. ben ik de enige die vindt dat Matthew McConaughey op de poster kijkt alsof hij net een ruft heeft gelaten, maar voelt dat er een klein beetje nattigheid is meegekomen?

avatar van Daan258
Niet bekend met de boeken hiervan maar toch was ik wel benieuwd naar de film.
De cast zit best wel snor en het verhaal is ook niet heel slecht maar wel heel erg mager uitgewerkt, zonde.
Hier had echt iets heel tofs van gemaakt kunnen worden, maar helaas is het allemaal niet zo interessant.
De trailer ziet er best spectaculair uit maar de film zelf.......

avatar van ILDIB
Snap de lage score niet goed. Oké de hoofdrolspeler jake is niet overal te pruimen maar film vermaakt verder prima. T hoge tempo zorgt wel voor een wat simpel gebeuren.

avatar van AmazingPP
Man, wat een bagger! Heeft niks of weinig meer te maken met de reeks boeken van King en dan de uitvoering : rommelig, totaal niet te volgen, acteerwerk matig, effecten matig. Wat zonde van mijn tijd. 1,5*

avatar van filmfan0511
Erg slecht. Heb vroeger al de Dark Tower boeken gelezen en was daar echt grote fan van (hoewel die, zeker tegen het einde, ook hun gebreken hadden), en deze film verneukt zo'n beetje al de personages, de lore en het hele verhaal. Er komen wat losse elementjes uit verschillende boeken naar voren, maar over het algemeen heeft dit eigenlijk geen zak met King z'n reeks te maken. Echt heel vreemd, want voor de mensen die niet bekend zijn met het bronmateriaal lijkt deze film ook niet gemaakt te zijn. Dan lijkt me dit een vaag hoopje nietszeggende actie. Wat er gebeurd is, geen idee, maar het is in ieder geval een verspilling van iedereen z'n tijd en moeite geweest.
Enige pluspuntje vond ik wat references naar de boeken spotten (ook al zitten die er bar weinig in) en McConaughey. Theoretisch de ideale acteur voor de duivelse Man in Black, helaas kon hij niet zo veel met dit lachertje van een script. Idris Elba is ook niet slecht, maar helaas wel een lichte miscast. Niets uit zijn dialoog of handelingen zegt me dat dit Roland Deschain was.

Eigenlijk verdient het een nog lagere score, maar langs de ene kant was het soms vreemd fascinerend om te zien hoe goed bronmateriaal zo erg verpest kan worden.

avatar van MindlessAssassin
Lachwekkend hoe je 8 boeken in één film van 90 minuten kunt stoppen. Heb hier eigenlijk geen woorden voor. Ik vind het in ieder geval dood zonde, want dit had wel weer eens een episch fantasy avontuur kunnen worden. Iemand bij Sony moet écht eens achter zijn oren krabben daar.

avatar van bjerik76
het keek wel lekker weg en zag er wel goed uit.
verhaallijn is ook leuk bedacht, maar ook wel simpel en meer geschikt voor de tieners vond ik.

Stephen King heeft vele boeken geschreven maar The Dark Towerreeks mag toch wel als zijn magnum opus beschouwd worden. Er zijn vele pogingen ondernomen om deze reeks te verfilmen maar dat is nooit van de grond gekomen. Te omvangrijk en te duur waren vaak de redenen. Mijn verbazing schetste mij dat in 2017 dan toch een verfilming ging draaien en nog wel met topacteurs als Idris Elba en Matthew McConaughey in de hoofdrollen. De film loste destijds mijn verwachting niet in. Onlangs las ik dat King zelf niet ontevreden was met de film omdat hij ondanks dat hij midden in het verhaal begint toch voor iedereen te volgen is. Na zijn milde tot redelijk positieve oordeel besloot ik om de film nog een kans te geven en ik omdat ik hem nu sec beoordeelde zag ik inderdaad een prima te volgen film met een lekker tempo en goed spel van beide hoofdrolspelers. The Dark Tower is al met al dus best een aardige film die meer als een ode aan de boekenreeks dan als een verfilming van gezien moet worden.

avatar van anne J
Best een leuke film, je kan merken dat er een verhaal achter zit. Niet zo'n mega flinterdun fantasy verhaaltje. Ik ga er vanuit dat er in de boeken nog meer diepte zit. Heb de boeken niet gelezen, maar ben nu wel nieuwsgierig geworden.