Daybreakers (2009)

Australië / Verenigde Staten
Horror / Actie

geregisseerd door Michael Spierig en Peter Spierig
met Ethan Hawke, Willem Dafoe en Sam Neill

Anno 2019 heeft een massale ziekte vrijwel de hele wereldbevolking omgevormd tot vampiers. Eén minpuntje: de voorraad mensen is beperkt en door een drastisch bloedtekort beginnen de minderbedeelden onder de vampiers te transformeren in vleermuisachtige gedrochten. Het is aan wetenschapper Edward (Ethan Hawke) om een bloedvervanger te fabriceren, maar wanneer hij in contact komt met een ondergrondse mensengroepering en een mogelijk genezingsmiddel voor vampirisme ontdekt, wordt ook hij een doelwit van zijn eigen organisatie.

avatar van davidz352
Best wel een lage rating voor toch wel een origineel en leuk filmpje. Viel me heel erg mee, en ook het einde wat velen niet goed vinden vind ik gewoon prima.

4 sterren.

Meneer Bungel
Life's a bitch... and then you dón't die.

Een nogal blauwgrijze sciencefictionsetting waarin een vampierenorde de macht heeft gegrepen en een zijn geloof verliezende hematoloog in contact komt met een 'post-apocalyptische' groep (incl. love interest), geleid door een op wonderlijke wijze genezen ex-vampier. Ja, de broertjes Spierig hebben de nodige ideeën en energie gestoken in dit epos, dat bv. de term blood relations extra diepte geeft.

Eén en ander is met weinig moeite te herleiden tot de huidige wereldproblematiek, zoals overbevolking, voedseltekort, massa-voedselproductie (zie de 'legbatterijen' op de poster), en zelfs teruggrijpt naar de Tweede Wereldoorlog (zie bv. hoe de vampieren gekleed gaan en hoe de 'wanstaltigen' met velen tegelijk hun destructie ingetrokken worden).

Helaas vond ik de aankleding van de moderne vampierenwereld, maar ook daarbuiten, vaak niets bijzonders tot spuuglelijk (een enkel beeld - zoals die op de poster - daargelaten) en is de soundtrack irritant aanwezig om elke emotie, spanning of actie onnodig veel 'kracht' bij te zetten. Grote minpunten.

Ethan Hawke en Sam Neill kwamen het beste uit de verf in hun rollen, Dafoe vond ik een matige 'ondergrondse' held. En waarom geen bekende actrice (inclusief meer uitstraling uiteraard!) voor de rol van Audrey? Isabel Lucas als de dochter brengt het er dan wel weer stukken beter van af.

Het basisgegeven an sich is sterk, en ook de uitwerking qua verhaal stond me best aan (mét een aantal lekkere splatterscènes en leuke actie), hoewel op het einde de 'wederopstanding' van 'Elvis'(!) weer net iets erover was - je kan het verwachten natuurlijk...

Al met al toch zeker een nice try en dus: een nice cigar = 3,0*.

Ik houd eigenlijk niet zo van vampierenfilms, maar deze kon mij toch echt wel boeien. Ook wel een aardig verhaal.

avatar van -LvB-
voor een vampierfilmpje redelijk origineel en ook een veelbelovend begin. Naarmate de film vordert verzandt het helaas weer in een aantal cliches. (Het moralistische hebben we ook wel vaker en beter uitgewerkt gezien)
desondanks een prima filmpje. 3,0*

avatar van maloumovie
Ik zelf hou van vampierenfilms, deze was apart maar er zat wel een verhaal in. prima film :0 4*

avatar van sassette
Leuke film!!

begon heel apart en origineel. Daarna worden de plottwists met de minuut belachelijker.
Vooral hoe william dafoe van vampier mens is geworden is echt te ridicuul voor woorden.

Best goede vampierenfilm.met een super begin.Maar veel minder eind.

avatar van RuudC
Een goed begin is het halve werk. Daybreakers werkt niet alleen met traditionele vampiers, maar verwerkt het ook nog eens in een interessant, dystopisch concept. Het begint dan ook erg goed, maar het verhaal zwakt aardig af, naarmate het einde nadert. Dan blijkt dat de broertjes Spierig geen goed plot hebben liggen. Er zijn bepaalde wendingen waarmee eigenlijk niets gedaan wordt. Wat overblijft is een actiefilm, waarvan de actie niet bijster interessant is. Wat goed is, zijn de muterende vampieren. Er wordt gehint naar een ontwrichting in de samenleving, maar speelt verder nergens echt een rol. De oppervampiers zijn niet uit op een genezing, maar tegen de tijd dat dit echt aan bod komt, is de film eigenlijk al afgelopen. Zonde, want verder valt er weinig op te merken aan Daybreakers. Tof idee, goede acteurs en (eindelijk weer eens) gave vampiers die tenminste ook dood kunnen. Een krappe 3,5 ster, maar hier zat toch wel meer in.

Spierig kwaliteit.

Ik heb zeer weinig met vampieren, behalve dan als er echt wat anders mee gedaan wordt. En deze film lijkt daar, zeker in het begin, goed aan te voldoen. Het eerste kwartier wordt gespendeerd aan de setting, niet zozeer aan personages of verhaal. En die setting weet best wel te boeien.

Sowieso weten de Spierig broertjes het visueel altijd wel te redden. Erg sfeervol allemaal, met tof camerawerk en mooi kleurgebruik. Eerste deel van de film houdt dan ook makkelijk de aandacht vast. Maar dan begint het wat te schorren. Het begin uit het oogpunt van de vampier vond ik wel tof, ik zat dan ook niet echt te wachten op een redding van de mensheid, toch is het net dat waar de film zich in de tweede helft op richt. Wrong call.

Maar ook de switch van setting naar plot kon me niet zo boeien. Eigenlijk had deze film een soort van Ghost in the Shell-bewerking verdiend. Eentje waarbij het verhaal meer in functie staat van de setting dan omgekeerd. Omdanks dat het begin wel erg tof was, was het soms ook iets te expliciet (het lompe billboard enzo). Had liever meer van de setting gezien dmv het verhaal dan dat het verhaal overnam en de setting gewoon weer achtergrond werd.

Maar ook dat lijkt wat eigen aan de Spierig broertjes. Goed concept, dat in het tweede deel wat verwaterd in een teveel aan plot. Acteurs waren verder wel goed (Hawke weet ze toch echt wel te kiezen), visueel meer dan voldoende en qua gore eigenlijk ook niks tekort gekomen. Jammer dat de film halverwege een verkeerde richting opgaat.

avatar van Gang_Star
Bij herziening heb ik me meer vermaakt dan de eerste keer. De film bevat goede personages, fijne actiescènes, ziet er visueel vrij goed uit en bevat een goede sfeer.

avatar van jeroentjuhhhhh
Heb echt bar weinig met vampieren en heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat deze Daybreakers uit de koker van de Spierig broertjes komt. Undead uit 2003 is altijd al een favorietje van mij geweest. Een guilty pleasure met een tikkie jeugdsentiment. Leuk om te zien hoe ver ze zijn gekomen. Van sleazy zombie/alien nonsense naar gladde vampier sci-fi. Begin is geweldig. Eerste half uur sowieso énorm tof. Sfeertje zit meteen goed, lekker kleurtje, Ethan Hawke is spot on. Maar dan gaat het geleidelijk steeds een stapje terug en schikt het zich aan de bekende normen van z'n soortgenoten. Zat voor mijn gevoel meer in dan een simpel humans vs vampires plotje. De look is er, de inhoud not yet. Benieuwd naar Predestination!

avatar van knusse stoel
Aardige film om een anderhalf uur mee te vermaken!

avatar van firepotatoe
Uitstekende vampierfilm met een origineel concept.
Ik heb me meer dan prima vermaakt

avatar van dvdfreak123
Film die op zich wel origineel was. Maar bevat ook vele minpunten de manier hoe ze weer mens kunnen worden vond ik compleet belachelijk wist me niet steeds te boeien en tegen het einde was ik toch wel lichtjes blij dat hij gedaan was niet superslecht maar gewoon goed voor 1 maal. 5/10

avatar van leatherhead
Had erg sterk kúnnen zijn, maar helaas is enkel het eerste halfuur dat. Tof concept met een hoop potentie. Halverwege slaat de film jammerlijk de 'save the world' richting uit, al blijft het allemaal wel vermakelijk en is er visueel weinig te klagen. Kleine 3*.

een prima vermakelijke film.met een leuke cast.en een goed verhaal.

Zeer matig filmpje. Kon de aandacht er niet bij houden. Geen topper.

avatar van schenkowiets
Goeie aparte vampierenfilm, alleen het einde vind ik inderdaad wat afgezaagd .

avatar van Alathir
Volgens mij is dit de beste vampierenfilm die ik tot nu toe gezien heb. Apart en origineel, sterk verhaal, goed acteerwerk. Enkel het einde is een beetje lui. Ik vind net als velen waarschijnlijk dat de film nog niet gedaan was. Visueel erg sterk met lekkere gore, zeer benieuwd wat er gaat worden van de nieuwe Saw film want na dit te zien maakt het me wel heel benieuwd. In zijn genre zijn de 4* dus zeker verdiend.

avatar van des1
Oh Hell, gaan we weer. Vampiers. Seriemoordenaars. Wraak omdat iemand is omgelegd... We hebben ze allemaal tig keer voorbij zien komen. Armoe troef in Hollywood.

avatar van Shadowed
Origineel.

Ja, hij is soms inderdaad best origineel, en ook gelijk de beste Spierig broertjes die ik heb gezien. Jigsaw en Winchester wisten me niet te overtuigen, en deze kon dat wel enigzins. Vooral de visuals waren mooi en een redelijk sterk begin.

Verhaal valt soms wel wat in de cliche en sommige effecten zien er niet ontzettend goed uit. Spannend is hij ook nergens, maar zeker vermakelijk. Veel bekende acteurs die het op hun beurt best goed doen en best sterke scenes hier en daar.

Jammer dat het tweede deel een beetje afzwakt, want het begin was best goed.

avatar van Kondoro0614
Wederom is de er een film in de herziening gevallen, dit omdat ik nu aardig dicht bij mijn einddoel kom waar ik zo langzamerhand al twee jaar mee bezig ben. Vandaag is de keus gevallen op ‘Daybreakers’, een film die ik nog niet zo heel lang geleden al eens gezien heb maar nog nooit een bericht onder had staan. Ik zelf ben geen fanatieke fan in de horror wereld, vind het altijd super leuke films maar een actie staat me meer aan. Deze Horror / Actie was een zeer leuke combinatie, en hoewel de Zombie mythologie me meer aanstaat (ben ik wat meer een fan van) staan de ‘Vampiers’ er niet ver vanaf en kan ik altijd heerlijk genieten van films met dit concept.

‘Daybreakers’ start niet echt héél sterk, en zoals had ik al verwacht. De film is wat traag en er gebeurt eigenlijk niets bijzonders. We komen hier wel het doel van de film te weten, een bloedvervanger waardoor de vampieren door kunnen leven aangezien de voorraad ‘mensheid’ op begint te raken en ze geen zuiver bloed mee hebben, waardoor ze veranderen naar een bepaalde demoon achtig Vampieren. Leuk verhaal hoor, dat zeker maar het werd nergens echt spannend of eng, en dat was zonde.

Ethan Hawke speelt weer goed en leuk, vind dit nog niet zo’n nare acteur zoals ik dat bij sommige anderen wel ondervindt. Hawke mocht de rol vervullen van ‘Edward Dalton’. Edward werkt als vampier bij de leiding die graag een bloedvervanger willen hebben en Edward moet deze ontwikkelen, samen met zijn maatje doen de twee testen en denken een bepaald goedje gevonden te hebben die werkt, denken ze. Niks is minder waar in dat verhaal. Willem Dafoe deed het ook leuk alleen vind ik het persoonlijk geen fijne acteur om naar te kijken maar goed, gelukkig was hij niet al te vaak op beeld te vinden, en ging gelukkig de camera meer naar Hawke. Claudia Karvan deed het ook nog wel leuk als Audrey Bennett die samen met Dafoe, Edward geholpen hebben.

Ik was laatst een beetje sceptisch over de Spierig broertjes, zeker bij het zien van ‘Jigsaw’ en ‘Winchester’ vond ik de twee erg matig te werk gaan. Ik wist namelijk honderd procent zeker dat ik ze anders voorgesteld had, zeker op horror gebied. En toen ik ‘Daybreakers’ keek wist ik eigenlijk wel weer waarom dit was, want naast dat de film na verloop van tijd begon te interesseren was het ook erg bloederig en hielden de twee zich niet in, en zeker qua beeld was het weer lekker horror, ledematen die rond vlogen en het bloed wat eruit spoot, heerlijk!

Het verhaal heb ik al een beetje verwoord in mijn mening maar die ga ik in het kort nog wel even doorlopen. We volgen Edward ‘hawke’ in zijn onderzoek naar een bloedvervanging. Hij walgt van het feit dat de vampieren mensen gebruiken om van te leven, en wil er wat tegen doen. Op een dag, onderweg kwam hij een auto tegemoet, deze verongelukt omdat Edward niet zat op te letten. Edward ziet dat hier een paar mensen uit stappen die aan het vluchten waren voor de politie en besluit deze vervolgens te helpen. De mensen nemen hem in vertrouwen en besluiten hem naar een plek te sturen om daar eens te praten als ze vervolgens worden aangevallen door het leger van de vampieren. Ze nemen Edward mee en vertellen het verhaal hoe Dafoe weer mens is geworden, ze hebben zijn hard weer tot werking gebracht en zo kon hij weer normaal leven, de absolute geneesmiddel voor het vampierenziekte. Echter na deze ontdekking wou Edward dit zelf ook en werd mens. De vampieren zaten hier alleen niet echt op te wachten, en vertellen dat Edward niet meer nodig is. Na een binnenval bij de ‘baas’ moeten ze zien te overleven tegen een vampieren leger, waar een erg vette eindscene word ingeblazen.

De CGI was in het algemeen niet zo spectaculair en zeker in het begin vond ik de CGI best matig overkomen en oogde het niet al te fijn. Na mate de eindscène aankwam werd de film wat heftiger en leuker, en was de actie ook prima te doen. Het verhaal is wat dunner, leuk maar simpel. Het concept is weer eens wat verfrissende en leuks, waarbij het niet snel verveeld. De duistere sfeer op sommige locaties zijn leuk, en de eindscène knalde er werkelijk uit, heerlijk bloedbad. Weer prima genoten voor de tweede keer.

avatar van Fisico
Kondoro0614 schreef:

Wat is je streefdoel, Kondoro0614, als ik vragen mag?

avatar van Kondoro0614
Fisico schreef:

Wat is je streefdoel, Kondoro0614, als ik vragen mag?

Mijn 'einddoel' voor mijn doelstelling is om mijn statistieken gelijk te krijgen. Dus ik wil eigenlijk op elke film waar ik op gestemd heb een mening hebben staan, staat leuker in mijn ogen op mijn profiel en zo weet ik over bijvoorbeeld een paar jaar wat ik vond van een film waar ik me nog nauwelijks wat van kan herinneren, kan best handig zijn. Maar het is meer gewoon een OCD geval .

avatar van Fisico
Kondoro0614 schreef:

I know the feeling
Hier ook een mening bij elke film die ik zag. Ik wiste mijn gewone stemmen en begon meningen te geven vanaf januari vorig jaar bij elke film die ik sindsdien zag. Een mooi ijkpunt omdat ik voordien door omstandigheden amper tot geen films gezien heb de jaren voorheen. De inhaalbeweging werd ingezet! Deze Daybreakers zal op het eerste zicht niet meteen op het lijstje komen.
Veel kijkplezier nog Kondo!

Ik verwachtte minder van deze film(vanwege dat het hele vampier gedoe nogal is uitgemolken over liefdesfilms de laatste tijd), maar deze film verbaasde mij over hoe goed het werd uitgevoerd! 4*