Doctor Strange (2016)

Alternatieve titels: Dr. Strange | Marvel's Doctor Strange

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Scott Derrickson
met Benedict Cumberbatch, Chiwetel Ejiofor en Rachel McAdams

Wanneer zijn carrière als chirurg voorbij is, gaat Stephen Strange (Benedict Cumberbatch) op onderzoek uit naar het mystieke. Tijdens zijn zoektocht ontmoet hij een tovenaar, the Ancient One (Tilda Swinton), die hem niet alleen beter maakt, maar hem ook magische krachten geeft en leert te beheersen. Al snel moet hij deze magie gebruiken om de aarde te beschermen tegen kwaad uit andere dimensies.

avatar van Roger Thornhill
Een niet bijzonder origineel verhaal (man krijgt superkrachten en moet daarmee onder leiding van een mentor om leren gaan), maar dankzij een prima centrale rol, fraaie FX en een paar leuke kleine grapjes (waarvan sommige helaas al in de trailer zitten –"Who am I to judge?"– maar sommige gelukkig ook nog niet, zoals de manier waarop Strange aan zijn verboden bibliotheekboeken komt) is dit toch een leuk en vermakelijk geheel, zelfs voor iemand bij wie de meeste Marvel-films het ene oog in en het andere oog uit gaan. Jammer dat de rol van de schurk niet zo majestueus is; wanneer je een grootheid als Mads Mikkelsen tot je beschikking hebt moet je hem toch zoveel mogelijk te doen geven zou ik zeggen.

avatar van mama_peet
heb hem nu al zo'n 5x gezien, ieder het zijne en hij blijft leuk. goed visuele effecten en cumberbatch is altijd goed wat hij ook speelt

avatar van Mercurio
Ik ben geen Marvel fan, maar deze film is goed te verteren. Mooie effecten. Ik zou graag een keer een Marvel film met een echt goed verhaal zien.

avatar van nadrin
Eerder grappig dan spannend. Sommige scenes zijn visueel spectaculair. Het geheel is evenwel veel uitleg.

avatar van nathaniel177
Super film, mooie beelden, top acteerwerk, interessante mix van superheld en mystiek. Staat in mijn top tien beste films ooit....

avatar van Atmos
Gisteravond in 3D bekeken , en dat zag er geweldig uit .
Prima film die eigenlijk geen seconde verveelde ....
Kortom , een echte aanrader...

Voor mij persoonlijk de beste film uit 2016. Had iets weg van Batman Begins maar dan nog onrealistischer ;-
Helemaal top!

avatar van Phantasm
Deze viel me gewoon tegen, ik vond het niet echt geweldig. Voor de liefhebber die dit leuk vindt.

avatar van ambrosini
Film vond ik leuk, maar dat misschien omdat ik wel dit soort films wel mag. Het is niet echt een bekende verhaald die wij zijn gewend zoals die van spiderman, superman, etc.

Wat mij wel tegenviel was dat de bad guy niet echt sterk overkwam.

avatar van Roger Thornhill
Een klassiek Marvel-ingrediënt : de hoofdpersoon krijgt een moment waarin zijn heldenstatus wordt benadrukt (liefst met triomfantelijke muziek op de geluidsband), maar voordat de heldhaftigheid overdadig en gezwollen wordt, gebeurt er een "ongelukje" waardoor de serieuze toon ondergraven wordt, zodat het voor de kritikaster moeilijk wordt om bezwaar tegen de heroïek aan te tekenen (en voor de satiricus bijna onmogelijk om de scène te parodiëren). Je zag het in de eerste Guardians of the galaxy bijvoorbeeld wanneer Peter Quill zijn naam noemt en vervolgens zegt: "There's one other name you may know me by... Star-Lord..." Waarop de mannen die hem gevangen hebben genomen elkaar aankijken: wie ís Star-Lord, zouden we die moeten kennen, en zo ja, waarom eigenlijk? Zo ook in Doctor Strange : wanneer de held afscheid heeft genomen van zijn lief om de wereld te gaan redden en zich dan voor de spiegel vermant, verstoort zijn mantel dat memorabele moment doordat zijn kraag opeens tot zijn ergernis de tranen van zijn wangen begint te vegen. Bijna een trucje, maar het blijft zeer effectief. (Ik moet opeens denken aan de DVD van Monsters, Inc. met de zogenaamde blooper waarop je diverse monsters in een slow-motion-hero shot aan ziet komen lopen – totdat de vooroplopende Sulley struikelt en vervolgens de hele groep over hem heen valt, bijzonder grappig.)

avatar van Shadowed
Leuk!

Begint inderdaad wat cliche, maar het wist me gelijk al te boeien. Ik ben normaal niet zo van de marvels, maar sommige vind ik toch wel tof. Doctor Strange is daar zeker een voorbeeld van. Cumberbatch is ook echt geknipt voor deze rol.

Iedereen vond ik eigenlijk wel te pruimen. Maar wat vooral er bovenuit stak waren de special effects. Sommige scenes deden me erg denken aan Inception maar dan nog een stukje meer overdreven, dat ik totaal niet erg vond.

Erg leuke marvel, verveelt geen seconden, ziet er goed uit en is overduidelijk een aanrader in vergelijking met andere marvels.