Doctor Strange (2016)

3,36

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Scott Derrickson
met Benedict Cumberbatch, Chiwetel Ejiofor en Rachel McAdams

Wanneer zijn carrière als chirurg voorbij is, gaat Stephen Strange (Benedict Cumberbatch) op onderzoek uit naar het mystieke. Tijdens zijn zoektocht ontmoet hij een tovenaar, the Ancient One (Tilda Swinton), die hem niet alleen beter maakt, maar hem ook magische krachten geeft en leert te beheersen. Al snel moet hij deze magie gebruiken om de aarde te beschermen tegen kwaad uit andere dimensies.

148 BERICHTEN 48 MENINGEN
geplaatst: 18 februari, 22:59 uur [permalink]
Overdreven, vergezocht en niet boeiend

geplaatst: 19 februari, 02:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ondanks dat ik de laatste tijd wat last heb van Marvelritis me toch aangezet om deze te zien, en ik moet zegen dat hij best mee viel. Een nieuwe held met een nieuwe invalshoek werkt verfrissend, de vaart zit er goed in, en visueel is het weer uitstekend verzorgd. Jammer dat je aan het eind een klapper c.q. hoogtepunt verwacht maar dat deze uitblijft waardoor de film leegloopt als een slecht opgebazen ballonnetje. Cumberbatch is wel goed gecast en zet een stevige hoofdrol neer. Tot in de kleinere bijrollen word hij ondersteund door een rij sterke karakteracteurs die je eigenlijk niet verwacht te zien in een dergelijke onzinfilm. Voor zolang het duurt de moeite dus best waard, hoewel Doctor Strange uiteindelijk zeker niet de meest imponerende superheld uit het aanbod zal zijn. Dit manco zal echter vooral blijken bij de ongetwijfeld in aantocht zijnde talloze overbodige vervolgen op deze redelijk geslaagde openingsfilm. Tijdens en na de aftiteling word er al via een tweetal korte stukjes aangegeven wat we kunnen verwachten in de sequel: Strange samen met Thor op jacht naar Loki en last but not least Ejiofor die schijnbaar gaat transformeren tot een moordzuchtige bad guy....Ik kan niet wachten(maar niet heus). 🙁

avatar van james_cameron
geplaatst: 19 februari, 10:04 uur [permalink]
Prima Marvel-film, waarbij de studio toch wel weer de nodige moeite doet om iets afwijkends neer te zetten. Belangrijk onderdeel is de inventieve casting van Benedict Cumberbatch als de arrogante en cynische titelfiguur; een rol die goed bij hem past. Ook het benodigde amerikaanse accent gaat hem prima af. Verder zijn vooral de vlotte opbouw van de film en de complexe special effects indrukwekkend. Helaas is het tweede deel van de film wat minder geslaagd. Gebeurtenissen en aktiescenes beginnen hierbij een beetje in herhaling te vallen, net als de Inception-achtige vormgeving. Uiteraard komt er dan ook weer een nogal vormloos en anoniem monster opdagen, iets waar veel eerdere Marvel-films ook al last van hadden.

geplaatst: 19 februari, 14:28 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze Avontuur / Fantasy film (oftewel een Superheldenfilm) kreeg vorig jaar goede recensies in de media en daarom was ik er wel benieuwd naar en daarom heb ik hem afgelopen vrijdagavond (eerste 60 minuten) en zaterdagavond (laatste 45 minuten) dan ook bekeken. Dit keer heb ik de film via twee dagen bekeken, omdat ik het na circa een uur wel even gehad (niet boeiend, te clichématig, saai en nauwelijks actie) had met de film i.p.v. dat ik erbij inslaap gevallen ben. Na het eerste uur ben ik juist overgeschakeld naar de televisieserie "Columbo (TV Series 1971–2003)", welke men iedere vrijdagnacht uitzendt op de Duitse televisiezender ZDF. Daar ben ik overigens wel na circa een uur bij in slaap gevallen (door vermoeidheid vanwege slaap gesprek doordeweeks) 🙂

Het dertien in een dozijn verhaal omtrent superheld Doctor Strange (die voorheen een zeer goede chirurg was, maar door een auto ongeluk dit men of meer moet opgeven) kon me in het eerste uur nauwelijks boeien en in dat eerste uur vond ik Doctor Strange (gespeeld door Benedict Cumberbatch) ook maar een vreselijke oninteressante persoonlijkheid met zijn opgeblazen ego, waarvan de arrogantie vanaf droop. Het eerste uur is ook zeer clichématig en flauw en omdat in dat gedeelte ook nauwelijks actie zit, heb ik dat eerste uur (biedt ook niets nieuws onder de zon) vooral als saai ervaren en daarom ben ik er na circa een uur ook mee gestopt (tot en met het gevecht in het ziekenhuis).

Nadat ik de dag erna verder ben gegaan met deze film, wordt het gelukkig allemaal wat beter en bevat het verhaal eindelijk ook de nodige spektakel (daar kijk ik in eerste instantie ook een superheldenfilm voor), die ook nog eens fraai in beeld werd gebracht (zoals dat ook al eens werd gedaan in de Thriller / Sciencefiction film "Inception (2010)") en vooral de scene welke zich afspeelt in New York (die wereldstad was natuurlijk ook uitermate geschikt voor de geweldige special effecten, gedurende die scene). Het laatste gedeelte van het verhaal, welke zich afspeelt in Hong Kong, vond ik ook best aardig en met name door het spelen met de tijd (terugdraaien, stilstaan en continue herhalen). Nadat de film na circa 105 minuten is afgelopen, volgt nog een extra scene met Thor (gespeeld weer door Chris Hemsworth), wat dus inhoudt dat we Doctor Strange minimaal nog een keer terugzien in een vervolg of in een andere superheldenfilm en kijk ik op IMDb, dan is dat voor het eerst van toepassing op een nieuwe Avengers film.

Gelukkig bevat het verhaal ook wat luchtige humor (zoals de magisch cape van Doctor Strange en serieuze bibliotheek bewaker Wong, gespeeld door Benedict Wong), waardoor het verhaal zich in ieder geval beter wegkeek dan bijvoorbeeld de veel te serieuze superheldenfilm "Fantastic Four (2015)". Hoewel de cast me eigenlijk ook nergens echt kon overtuigen (ik vond het allemaal maar clichematige persoonlijkheden), deden ze het wel verdienstelijk en vooral dan Benedict Cumberbatch (in de rol dus van Doctor Strange) en Tilda Swinton (in de rol van The Ancient One, die Doctor Strange beter maakt en hem ook magische krachten geeft en hem die leert te beheersen). Mads Mikkelsen (in de rol van Kaecilius, die een machtig tovenaar is en die de wetten van de fysica kan buigen en die zich heeft overgegeven aan de duistere entiteit Dormammu) als slechterik kon me niet echt bekoren en de rol van Rachel McAdams (in de rol van doctor Christine Palmer, die gevoelens heeft voor Doctor Strange en die zich ook in eerste instantie ontfermd over Doctor Strange na zijn auto ongeluk) stelt werkelijk helemaal niets voor.

Al met al is deze superheldenfilm omtrent Doctor Strange me tegengevallen (gelukkig dan ook niet in de bioscoop gezien, hoewel het in 3D misschien best mooi heeft uitgezien) en dat komt vooral door het eerste vreselijke clichematige eerste uur van het verhaal. Gelukkig wisten de laatste 45 minuten van het verhaal me wel nog te vermaken (vooral vanwege het visuele gedeelte), maar veel stelt het eigenlijk allemaal niet voor en bijzonder, vernieuwend of verfrissend (dat vond ik bijvoorbeeld wel het geval bij de superheldenfilm "Watchmen (2009)") vond ik deze superheldenfilm al zeker niet.

avatar van Barry83
geplaatst: 19 februari, 15:43 uur [permalink]
Verhaal stelt niet zoveel voor en is ook warrig. Maar was vooral onder de indruk van de special effects.

geplaatst: 20 februari, 02:22 uur [permalink]
1 van de mindere marvel films. Had niet gehoeven.

avatar van Cleanshot
geplaatst: 20 februari, 12:30 uur [permalink]
Goeie casting van de hoofdrolspeler, er waren genoeg overeenkomsten met de strip.
Ik kreeg wel een beetje dezelfde vibe als in inception mbt de realiteitsvervormingen, zelfde techniek?
Aardige film, maar had wel iets donkerder en duisterder gemogen aangezien het (zwarte)magie betrof. De bad guy vond ik lachwekkend en helaas volledig onzinnig.

avatar van the new guy
geplaatst: 22 februari, 18:34 uur [permalink]
Prima film, kan makkelijk in het bekende rijtje. Vond Captain America beduidend beter. Hoezo is hij plots zo goed? De film slaat echt grote interessante stappen over.

avatar van johan_sb2

geplaatst: 23 februari, 04:18 uur [permalink]
Na 20 minuten afgezet. Dodelijk saai en totaal niet boeiend. Ik heb het wel gehad met dat superhelden gedoe. Geen cijfer uiteraard.

geplaatst: 23 februari, 23:23 uur [permalink]
Een prima Marvel film in een creatief jasje met Cumberbatch in de hoofdrol, eigenlijk nog niet veel van deze acteur gezien. Dat gezegd vond ik dat hij het prima deed als Strange, hij straalt een bepaalde arrogantie uit die ik wel bij het personage vind passen. De effecten vind ik er erg gaaf uit zien, met hier en daar wat droge humor er doorheen. Als je zit te twijfelen of je gaat kijken, gewoon gaan kijken!
Verder een hoop uiteenlopende reacties hier zeg. Waar de ene het helemaal top vind kijkt de ander de film niet helemaal af. Waarom je dan überhaupt gaat kijken volg ik dan ook niet, laat staan dat je dan een fatsoenlijke mening neer kan zetten.

geplaatst: 24 februari, 23:07 uur [permalink]
Pfff.. wát een verspilling van talent zeg.
Hadden al die topacteurs niet wat beters met hun tijd kunnen doen dan deze duffe onzin?

Enige leuke was Strange zelf in het 1ste half uur of zo

geplaatst: 25 februari, 10:48 uur [permalink]
lekker film om naar te kijken

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 26 februari, 15:24 uur [permalink]
De zoveelste superheld wordt geïntroduceerd in een Marvel Cinematic Universe waar ik niet meer aan uit raak. Ditmaal een held die tijd en materie kan manipuleren in een klassiek good vs evil verhaal wat ik intussen beu ben gezien. Eén groot pluspunt van formaat zijn de hoogst indrukwekkende special effects (verdient de oscar voor best visual effects) die de film op visueel vlak optrekken tot één van de betere exemplaren in deze oneindig wordende reeks superhelden-onzin. En zoals te verwachten was, wordt een sequel beloofd ergens in de tien volgende jaren 🙄 Het kijkt makkelijk weg maar originaliteit heeft deze film geenszins.

avatar van Left4Dead
geplaatst: 3 maart, 15:50 uur [permalink]
Doctor, just call me Strange.

Het trukendoosje van Inception is leeggetrokken voor deze adventure van Marvel. Voor mij is het weer evident dat ik totaal geen liefhebber ben van superheldenfilms. Natuurlijk vind ik de werken van Nolan met zijn Batman serie geweldig door de uitvoering, maar voor de rest heb ik maar weinig films binnen het genre gezien die mij echt boeien, deze incluis. Een aardige cast is betrokken geraakt hierbij en daarmee scoort de film, prima castingwerk m.a.w.

Scott Derrickson, die ik aanbid voor zijn Sinister, de horrorklapper van de afgelopen anderhalve decennium (maybe more), mocht dit keer een Hollywood klapper regisseren. Meestal staan de Hollywood superheldfilms garant voor kassucesssen en daarmee een flinke opstap voor de man. In mijn ogen zie ik hem liever met horror bezig, gekleurd natuurlijk aangezien ik dus geen fan ben van het genre superhelden.

Waarom dan toch weer, na slechte ervaringen van Marvel en DC-comic, zo'n prent erin mikken. Simpel, voor de effecten en vooral die uit de luidsprekers vloeien. En dit keer ben ik zeker weer niet teleurgesteld, het staat er geluidstechnisch heerlijk op. Beeldtechnisch is er ook niets op aan te merken, maar vernieuwend is er niets te vinden. Het verhaal was voor mij totaal niet boeiend en dat was te verwachten, het oog niet laten afdwalen naar op berichten op mobieltje en laptop bleef een uitdaging die ik wel eens verloor. Maar het simpel verhaal bleek daar niet onder te leiden, je kunt veel missen zonder dat je spoorloos terug kan keren in de film. Je kunt het een zwakte noemen, ik laat dat voor nu even buiten beschouwing.

Het verhaal is duidelijk weer standaard, een persoon raakt in problemen en ontwikkeld superkrachten die hij gebruikt om een duistere kracht aan te vallen. Met weer veel te veel moraal gewauwel brengt het onze protagonist steeds verder met zijn kennis en omgang van zijn bijzondere krachten. Tja als dat je bekent in de oren klinkt........................... dat kan kloppen, het is alles behalve origineel. Het geluk in deze prent zit hem in de cast die nog iets met het script kan. Daarnaast doet de regie het aardig. Maar nergens wil de film echt in excelleren, mat is het woord dat vaak door mijn hoofd ging. De soundtrack is aardig maar echte kracht mis ik, zo ook overtuiging op vele vlakken.

115 minuten film voor dit mager verhaal mag dan ook flink overdreven genoemd worden zonder achteraf spijt te gaan betuigen voor de stelling. Goed, men wil dan graag ook vertier krijgen voor hun duur gekocht bioskaartje dus laten ze het niet zitten bij één uur en 20 minuten. Dat zou tenslotte een ripdeal zijn.......toch? En dat mag, maar zorg er a.u.b. wel voor dat het verhaal dan ook die 115 minuten lang boeien blijft c.q. is. Hier kan ik vermelden dat, dat het geval niet is voor dit werkje. Het is standaard Hollywoodpulp met gelukkig dit keer een paar leuke acteurs die het geheel voor mij naar de 3** brengt. Het is op een regenachtige dag redelijk vermaak, dit vooral omdat de versterkers weer lekker stonden te brullen en het fundament scheuren heeft opgeleverd. Dit terwijl ik niet in Loppersum woon 😉.

Er zullen wel weer gretig aftrekkels vloeien uit deze film, een uitbuiting op de loer. Echter zal een vervolg voor mij er niet inzitten. Een leuke quote uit de film benaderd de prent prima namelijk; you're on the wrong side of history.

Hereby all said and done.

geplaatst: 4 maart, 23:30 uur [permalink]
Één woord pffffff.... je moet wel labiel zijn om dit leuk te vinden

avatar van NERD
geplaatst: 4 maart, 23:44 uur [permalink]
Mooi gemaakt weer, net zoals eigenlijk alle superheldenfilms mooi gemaakt zijn, met hun eigen kleine twist. Ook heel saai en voorspelbaar, net zoals eigenlijk alle superheldenfilms voorspelbaar zijn. Met uiteindelijk een eigenlijk heel makkelijk verslaanbare slechterik, terwijl hij toch wel heeeeeeeeeel gevaarlijk is... zoals eigenlijk alle.... ach, je snapt het wel.

4 sterren voor de visuals, 2,5 sterren voor de rest. Afgerond naar beneden, want het laatste voordeel van de twijfel heb ik 20 superheldenfilms geleden al vergeven. 3 sterren dus.

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 10 maart, 21:07 uur [permalink]
Ja ja,,,marvel en dus honest trailer !
Honest Trailers - Doctor Strange - YouTube

avatar van Crook
geplaatst: 13 maart, 15:04 uur [permalink]
Net of je 2 uur naar een screensaver zit te kijken.. Wellicht wat marvel-moeheid, maar de verhaallijnen worden steeds dunner en de effecten steeds bombastischer. Ik kijk voorlopig denk ik ff niks meer wat er van die massaproductielijn afrolt, de ziel is er wel een beetje uit.

avatar van larsk0
geplaatst: 14 maart, 04:23 uur [permalink]
Sommige films moet je met een korreltje zout nemen... voor deze zou ik een heel pak bij de supermarkt halen... die pak zout gaat op. Ondanks dat is de film zeker niet slecht... en dat komt voornamelijk door Cumberbatch, maar nogmaals je moet er wel van houden of open voor staan. Had hem toch in de bios moeten bekijken.... want ik vermoed dat deze film beter tot zijn recht komt in 3D...(ps... even de aftiteling doorspoelen)

geplaatst: 19 maart, 01:35 uur [permalink]
Al de kritiek hier op superheldenfilms en kritiek op marvel trekt op niets. Je weet op voorhand welk genre film het is. Kom dan niet af met afgezaagd en anti-superheldtalk. Kijk dan gewoon niet. Ik vind het geslaagd in zijn genre. Origineel. Verwacht niet meer dan wat het het is: een echte marvelfilm tout-court.

geplaatst: 20 maart, 15:40 uur [permalink]
vandaag gekeken en ik vind het een hele leuke film.zeker voor herhaling vatbaar.wil hem ook zeker bij mijn verzameling hebben.ben toch wel gek op marvel films.ja heb me heel erg vermaakt.ook een goeie cast.

avatar van mnrk
geplaatst: 22 maart, 14:27 uur [permalink]
Well, what's this? My mantra?..... The Wi-Fi password. We're not savages.

Wederom een sterke Marvel film van deze keer door Scott Derrickson...

Het verhaal wordt prima gebracht en de introductie van Doctor Strange verloopt ook aangenaam, er zit lekker veel tempo in deze film waardoor het lekker weg kijkt...

Benedict Cumberbatch acteert prima en voegt zeker wat toe aan Marvel personage's, de overige cast past ook prima bij deze film...

De special effect's waren weer top en passen ook goed bij deze film, ook weer leuke verwijzingen naar de overige Marvel films/ personage's...

En natuurlijk niet vergeten weer te kijken tot na de aftiteling....

geplaatst: 26 maart, 23:08 uur [permalink]
Zoveelste Marvel superheld.

Disney en Marvel samen, ze hebben uitmelken tot een kunstvorm verheven. Naast films die allerhande helden samenbrengen blijven ze ook maar nieuwe helden introduceren, die dan weer lekker ingepast kunnen worden in de combofilms.

Doctor Strange scheen dan iets aparter te zijn dan de doorsnee Marvel film en dat was ook wel zo. Voornamelijk dan visueel, want de CG specialisten bij Disney hebben hier aardig hun ding mogen doen. Het levert een aantal aparte scenes op die de film wat extra flair meegeven.

Maar genoeg slagen de acteurs daar niet in. Cumberbatch is echt drakerig als Strange, die humor van hem kon echt niet. McAdams loopt er compleet verloren bij, Swinton heb ik ook al beter gezien in een maffe rol en Ejiofor weet z'n personage ook nooit op een geloofwaardige manier wat diepgang mee te geven.

Plotje is verder wat overdreven, op minder dan 2 uur een hele origin story + show-down met de ultieme cross-dimensionele bad-guy is wat van het goede teveel. Maar het gebeurt in ieder geval wel een een grappige neon-dimensie.

Een shipwreck, dat wel, maar wel eentje met toch een aantal goede punten. Die kunnen niet verhinderen dat de film zelf nog steeds aardig wat tekort schiet, maar het is toch een trapje hoger dan de doorsnee, saaiere Marvel stuff van de laatste paar jaar.

avatar van Rodger
geplaatst: 29 maart, 04:08 uur [permalink]
Geen aanrader, film is niet wat je er van verwacht..
Het enige leuke van de film is de humor die er af en toe in terug komt... verder snel vergeten.
1.5 *

avatar van JJ_D
geplaatst: 1 april, 13:40 uur [permalink]
Nog iemand koppijn?

Holderdebolderspektakel.
Speciale effecten die de strot uitkomen.
Een belabberd verhaaltje bevolkt door louter bordkartonnen personages.
Af en toe een sprankel humor, maar bovenal: vermoeiende spierballengerol.

Waar de Vlaamse pers zo hoog mee heeft opgelopen? Heus, wie het weet, mag het vertellen.

avatar van tattoobob
geplaatst: 8 april, 16:00 uur [permalink]
Leuke marvelfilm...eindelijk eens iets anders.
Dikke special effects,leuk acteerwerk en de nodige humor hebben mij een prima avond bezorgd.
Ben geen fan van Cumberbatch maar vind hem wel aardig in deze film.
Leuk vermaak 👍

avatar van Noodless
geplaatst: afgelopen zondag om 11:52 uur [permalink]
Toch een vermoeiende zit.
Het verhaal wist mij eigenlijk nooit echt te boeien, zelfs op sommige momenten echt saai.
De gevechten komen ook saai en totaal niet boeiend over. Alleen de special effects zijn de moeite....maar telkens die gevechten waarbij zowel de personages als de actiescènes eerder verveling wisten op te wekken dan spanning of entertainment. Neen, voor mij was het slappe kost. 5/10

avatar van anne J
geplaatst: afgelopen woensdag om 13:28 uur [permalink]
Ben niet zo'n fan van de Marvel films. Zijn meestal wel geinige wegkijkers, heb er ook best een aantal gezien (vooral op tv). Maar ze zijn meestal niet meer dan wegkijkers en verdienen vaak niet eens een voldoende naar mijn mening.

Ondanks dat doctor strange ook zeer voorspelbaar is uiteraard, binnen heel wat clichés valt en in dat opzicht niet origineel is, vond ik deze Marvel film toch veel creatiever met o.a. een aantal interessante concepten in de film over energie / energiestromen in de wereld. Hetgeen wat ik tof vond aan deze film, knapten een aantal mensen in de bovenstaande comments volgens mij juist op af.
Ik vond de humor ook erg sterk en ad rem in de film, heel modern en interactief tussen de sci-fi Marvel wereld & onze moderne samenleving. Is natuurlijk ook meteen een nadeel voor de film zelf, want de humor is niet houdbaar. Over 40 jaar is deze humor niet meer grappig omdat het te tijdsgebonden is. Maar jot, voor nu is het wel sterk en ik heb me er zeker bij vermaakt.
Cumberbatch levert een mooie rol af, stelt eigenlijk nooit teleur. Prima keuze voor de film.

Kortom, heb me goed vermaakt, er zat naar mijn mening iets meer kwaliteit in dan het gros van de Marvel films. Dus het verdient wel wat aandacht en een 3.5*

Zal ik eventuele vervolgdelen kijken? Dat dan weer niet, tenzij ze toevallig langskomen, want ik vond het 2e na-stukje tenenkrommend en zie het daar alweer de afgrond in gaan.