Doctor Strange (2016)

Alternatieve titels: Dr. Strange | Marvel's Doctor Strange

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Scott Derrickson
met Benedict Cumberbatch, Chiwetel Ejiofor en Rachel McAdams

Wanneer zijn carrière als chirurg voorbij is, gaat Stephen Strange (Benedict Cumberbatch) op onderzoek uit naar het mystieke. Tijdens zijn zoektocht ontmoet hij een tovenaar, the Ancient One (Tilda Swinton), die hem niet alleen beter maakt, maar hem ook magische krachten geeft en leert te beheersen. Al snel moet hij deze magie gebruiken om de aarde te beschermen tegen kwaad uit andere dimensies.

avatar van Roger Thornhill
Een niet bijzonder origineel verhaal (man krijgt superkrachten en moet daarmee onder leiding van een mentor om leren gaan), maar dankzij een prima centrale rol, fraaie FX en een paar leuke kleine grapjes (waarvan sommige helaas al in de trailer zitten –"Who am I to judge?"– maar sommige gelukkig ook nog niet, zoals de manier waarop Strange aan zijn verboden bibliotheekboeken komt) is dit toch een leuk en vermakelijk geheel, zelfs voor iemand bij wie de meeste Marvel-films het ene oog in en het andere oog uit gaan. Jammer dat de rol van de schurk niet zo majestueus is; wanneer je een grootheid als Mads Mikkelsen tot je beschikking hebt moet je hem toch zoveel mogelijk te doen geven zou ik zeggen.

avatar van mama_peet
heb hem nu al zo'n 5x gezien, ieder het zijne en hij blijft leuk. goed visuele effecten en cumberbatch is altijd goed wat hij ook speelt

avatar van Mercurio
Ik ben geen Marvel fan, maar deze film is goed te verteren. Mooie effecten. Ik zou graag een keer een Marvel film met een echt goed verhaal zien.

avatar van nadrin
Eerder grappig dan spannend. Sommige scenes zijn visueel spectaculair. Het geheel is evenwel veel uitleg.

avatar van nathaniel177
Super film, mooie beelden, top acteerwerk, interessante mix van superheld en mystiek. Staat in mijn top tien beste films ooit....

avatar van Atmos
Gisteravond in 3D bekeken , en dat zag er geweldig uit .
Prima film die eigenlijk geen seconde verveelde ....
Kortom , een echte aanrader...

Voor mij persoonlijk de beste film uit 2016. Had iets weg van Batman Begins maar dan nog onrealistischer ;-
Helemaal top!

avatar van Phantasm
Deze viel me gewoon tegen, ik vond het niet echt geweldig. Voor de liefhebber die dit leuk vindt.

avatar van ambrosini
Film vond ik leuk, maar dat misschien omdat ik wel dit soort films wel mag. Het is niet echt een bekende verhaald die wij zijn gewend zoals die van spiderman, superman, etc.

Wat mij wel tegenviel was dat de bad guy niet echt sterk overkwam.

avatar van Roger Thornhill
Een klassiek Marvel-ingrediënt : de hoofdpersoon krijgt een moment waarin zijn heldenstatus wordt benadrukt (liefst met triomfantelijke muziek op de geluidsband), maar voordat de heldhaftigheid overdadig en gezwollen wordt, gebeurt er een "ongelukje" waardoor de serieuze toon ondergraven wordt, zodat het voor de kritikaster moeilijk wordt om bezwaar tegen de heroïek aan te tekenen (en voor de satiricus bijna onmogelijk om de scène te parodiëren). Je zag het in de eerste Guardians of the galaxy bijvoorbeeld wanneer Peter Quill zijn naam noemt en vervolgens zegt: "There's one other name you may know me by... Star-Lord..." Waarop de mannen die hem gevangen hebben genomen elkaar aankijken: wie ís Star-Lord, zouden we die moeten kennen, en zo ja, waarom eigenlijk? Zo ook in Doctor Strange : wanneer de held afscheid heeft genomen van zijn lief om de wereld te gaan redden en zich dan voor de spiegel vermant, verstoort zijn mantel dat memorabele moment doordat zijn kraag opeens tot zijn ergernis de tranen van zijn wangen begint te vegen. Bijna een trucje, maar het blijft zeer effectief. (Ik moet opeens denken aan de DVD van Monsters, Inc. met de zogenaamde blooper waarop je diverse monsters in een slow-motion-hero shot aan ziet komen lopen – totdat de vooroplopende Sulley struikelt en vervolgens de hele groep over hem heen valt, bijzonder grappig.)

avatar van Shadowed
Leuk!

Begint inderdaad wat cliche, maar het wist me gelijk al te boeien. Ik ben normaal niet zo van de marvels, maar sommige vind ik toch wel tof. Doctor Strange is daar zeker een voorbeeld van. Cumberbatch is ook echt geknipt voor deze rol.

Iedereen vond ik eigenlijk wel te pruimen. Maar wat vooral er bovenuit stak waren de special effects. Sommige scenes deden me erg denken aan Inception maar dan nog een stukje meer overdreven, dat ik totaal niet erg vond.

Erg leuke marvel, verveelt geen seconden, ziet er goed uit en is overduidelijk een aanrader in vergelijking met andere marvels.

avatar van Maximalisatie
Mercurio schreef:

je weet dat marvel op dit moment een verhaallijn heeft verdeeld over 22 films?

avatar van frolunda
Zeker niet de slechtste superhelden film maar door de totale overkill krijgt het genre me de laatste twee jaar niet echt meer enthousiast voor zijn films.Net als bij de meeste is het wazige en nergens overtuigend of waterdicht verhaal het grootste manco aan Doctor Strange.
Daar tegenover staat de lekker arrogante en ook goede rol van Benedict Cumberbatch als de Doctor en de verbluffende speciale effecten.Die twee aspecten tillen de film nog wel naar een voldoende en weten de bijna twee uur kijktijd flink te veraangenamen.Maar met bijvoorbeeld het talent van Mads Mikkelsen en Tilda Swinton wordt veel te weinig gedaan en ook regisseur Scott Derrickson is weleens beter op dreef geweest.Doctor Strange is dan ook een gedeeltelijk gemiste kans.
Voldoende.

avatar van martijn011
Ik had het personage Doctor Strange al wel gezien in de laatste twee Avengers-films, maar had deze film nog niet gezien. Had al niet het idee veel info gemist te hebben en dat werd tijdens het kijken van deze film bewaarheid.
Het is een lastig personage om te verfilmen, zeker omdat het hele gebeuren nogal complex is, maar het is Derrickson behoorlijk goed gelukt hier een vermakelijke film van te maken. Als kijker krijg je wel een enorme bak gezwets over tijd, parallelle werelden, andere dimensies en dat soort zaken over je heen. Gelukkig is de actie ook goed vertegenwoordigd zodat het niet al te zwaar wordt.

Visueel is het een pareltje, het deed me vaak denken aan Inception. Wat me ook positief opviel was de geweldige humor die deze film bevat. Zitten hilarische oneliners tussen.
De cast is ook uitstekend, Cumberbatch is een rol als norse, chagrijnige egoïst wel toe te vertrouwen en Mads Mikkelsen is een prima villain.
Toch is het geen villain waar je jaren later nog over napraat, daarvoor komt hij gewoon te weinig in beeld.
Het verhaal an sich kon me niet heel erg boeien, het is een totaal andere Marvel-film dan je gewend bent.
Deel twee wat over een tijd verschijnt ga ik toch wel zien, voor deze film gewoon een prima voldoende.

avatar van Partyboooi
Eén van de minste marvel films, maar niet verkeerd. Cumberbatch en mikkelsen redden een hoop. Uiteraard ziet het er fraai uit, zoals alle marvel films. Verhaal is all over the place, ben niet zo'n fan van de buitenaardse verhaallijnen.
Ben alle marvels achter elkaar aan het kijken, maar deze staat ergens onderaan wat mij betreft.

avatar van N00dles
Ik was aanvankelijk van plan om dit deel te skippen omdat ik Marvel-moe aan het raken was, maar ik heb er toch geen spijt van dat ik dit 'tussendoortje' in de Marvel-reeks heb gekeken. Doctor Strange is misschien wel de grootste verrassing in de Marvel-reeks tot nu toe.
Guardians of the Galaxy was al een welkome afwisseling na een reeks saaie origin-films en sequels (Hulk/Thor/Iron Man 2), Ant-Man was ook prima, maar Dr. Strange weet ook positief te verrassen, door een goede cast te combineren met een leuk concept (denk The Matrix/Family Guy's Road to the Multiverse), geslaagde humor en mooie special effects. Nu is elke Marvel-film wel doorspekt met cgi en gevechten, maar in Dr. Strange wordt er ook echt iets leuks mee gedaan en spreken de cgi-effecten echt tot de verbeelding. Het spelen met tijd-ruimte en gebouwen die in en uit elkaar vouwen is al eens eerder gedaan in Inception, maar dit is next level en nog steeds verfrissend.

Bij dezen ook een shout out naar Benedict Cumberbatch en Tilda Swinton die met hun performances de film naar een hoger niveau tillen. Een nette 3,75*.

avatar van Ste*
Eindelijk een Marvel die eigenlijk alles goed doet dat vrijwel alle andere films tot nu toe niet konden.

Dat begint al met het hele uitgangspunt en verhaal, dat eigenlijk net als in bijvoorbeeld Thor gaat over andere dimensies en magie, maar wat op een bepaalde manier in deze film helemaal niet vervelend is. Het heeft allemaal een zekere geloofwaardigheid (relatief gezien dan natuurlijk) en weet ergens ook nog wel een logische snaar te raken met de dingen die gezegd worden over oneindigheid, tijd en dood.

Daar komt bij dat de toon eindelijk eens klopt. Wat minder grappig dan het über-lollige Guardians of the Galaxy, maar wel met precies de juiste mate van relativering.

En zeker niet het onbelangrijkste: de actie en de special effects die ermee gepaard gaan zijn nu eindelijk eens niet saai en standaard, maar daadwerkelijk leuk en origineel (voor mij dan, ik heb (afgezien van in enige mate in Inception) niet vaak zoiets als dit gezien). Ik had weinig zin in het laatste kwartier omdat ik alweer een eindeloze battle met veel destructie aan zag komen. Hoe verfrissend is het dan dat de boel eens terug wordt opgebouwd in plaats van afgebroken en er geen cliché gevecht plaatsvindt. Echt heel mooi om te zien die scène(s) in Hong Kong.

Dat, en de andere originele scènes (vond het 'out of body' gevecht in het ziekenhuis ook wel een klein hoogtepuntje) maken deze film een stuk plezieriger dan wat ik tot nu toe allemaal gezien heb van Marvel.

net 4*