Doctor Strange (2016)

3,41

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Scott Derrickson
met Benedict Cumberbatch, Chiwetel Ejiofor en Rachel McAdams

Wanneer zijn carrière als chirurg voorbij is, gaat Stephen Strange op onderzoek uit naar het mystieke. Tijdens zijn zoektocht ontmoet hij een tovenaar, the Ancient One, die hem niet alleen beter maakt, maar hem ook magische krachten geeft en leert te beheersen. Al snel moet hij deze magie gebruiken om de aarde te beschermen tegen kwaad uit andere dimensies.

• vanaf woensdag 8 maart te huur
  • vanaf woensdag 8 maart te koop op dvd en blu-ray

133 BERICHTEN 42 MENINGEN
geplaatst: 18 februari, 22:59 uur [permalink]
Overdreven, vergezocht en niet boeiend

geplaatst: 19 februari, 02:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ondanks dat ik de laatste tijd wat last heb van Marvelritis me toch aangezet om deze te zien, en ik moet zegen dat hij best mee viel. Een nieuwe held met een nieuwe invalshoek werkt verfrissend, de vaart zit er goed in, en visueel is het weer uitstekend verzorgd. Jammer dat je aan het eind een klapper c.q. hoogtepunt verwacht maar dat deze uitblijft waardoor de film leegloopt als een slecht opgebazen ballonnetje. Cumberbatch is wel goed gecast en zet een stevige hoofdrol neer. Tot in de kleinere bijrollen word hij ondersteund door een rij sterke karakteracteurs die je eigenlijk niet verwacht te zien in een dergelijke onzinfilm. Voor zolang het duurt de moeite dus best waard, hoewel Doctor Strange uiteindelijk zeker niet de meest imponerende superheld uit het aanbod zal zijn. Dit manco zal echter vooral blijken bij de ongetwijfeld in aantocht zijnde talloze overbodige vervolgen op deze redelijk geslaagde openingsfilm. Tijdens en na de aftiteling word er al via een tweetal korte stukjes aangegeven wat we kunnen verwachten in de sequel: Strange samen met Thor op jacht naar Loki en last but not least Ejiofor die schijnbaar gaat transformeren tot een moordzuchtige bad guy....Ik kan niet wachten(maar niet heus). 🙁

avatar van james_cameron
geplaatst: 19 februari, 10:04 uur [permalink]
Prima Marvel-film, waarbij de studio toch wel weer de nodige moeite doet om iets afwijkends neer te zetten. Belangrijk onderdeel is de inventieve casting van Benedict Cumberbatch als de arrogante en cynische titelfiguur; een rol die goed bij hem past. Ook het benodigde amerikaanse accent gaat hem prima af. Verder zijn vooral de vlotte opbouw van de film en de complexe special effects indrukwekkend. Helaas is het tweede deel van de film wat minder geslaagd. Gebeurtenissen en aktiescenes beginnen hierbij een beetje in herhaling te vallen, net als de Inception-achtige vormgeving. Uiteraard komt er dan ook weer een nogal vormloos en anoniem monster opdagen, iets waar veel eerdere Marvel-films ook al last van hadden.

geplaatst: 19 februari, 14:28 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze Avontuur / Fantasy film (oftewel een Superheldenfilm) kreeg vorig jaar goede recensies in de media en daarom was ik er wel benieuwd naar en daarom heb ik hem afgelopen vrijdagavond (eerste 60 minuten) en zaterdagavond (laatste 45 minuten) dan ook bekeken. Dit keer heb ik de film via twee dagen bekeken, omdat ik het na circa een uur wel even gehad (niet boeiend, te clichématig, saai en nauwelijks actie) had met de film i.p.v. dat ik erbij inslaap gevallen ben. Na het eerste uur ben ik juist overgeschakeld naar de televisieserie "Columbo (TV Series 1971–2003)", welke men iedere vrijdagnacht uitzendt op de Duitse televisiezender ZDF. Daar ben ik overigens wel na circa een uur bij in slaap gevallen (door vermoeidheid vanwege slaap gesprek doordeweeks) 🙂

Het dertien in een dozijn verhaal omtrent superheld Doctor Strange (die voorheen een zeer goede chirurg was, maar door een auto ongeluk dit men of meer moet opgeven) kon me in het eerste uur nauwelijks boeien en in dat eerste uur vond ik Doctor Strange (gespeeld door Benedict Cumberbatch) ook maar een vreselijke oninteressante persoonlijkheid met zijn opgeblazen ego, waarvan de arrogantie vanaf droop. Het eerste uur is ook zeer clichématig en flauw en omdat in dat gedeelte ook nauwelijks actie zit, heb ik dat eerste uur (biedt ook niets nieuws onder de zon) vooral als saai ervaren en daarom ben ik er na circa een uur ook mee gestopt (tot en met het gevecht in het ziekenhuis).

Nadat ik de dag erna verder ben gegaan met deze film, wordt het gelukkig allemaal wat beter en bevat het verhaal eindelijk ook de nodige spektakel (daar kijk ik in eerste instantie ook een superheldenfilm voor), die ook nog eens fraai in beeld werd gebracht (zoals dat ook al eens werd gedaan in de Thriller / Sciencefiction film "Inception (2010)") en vooral de scene welke zich afspeelt in New York (die wereldstad was natuurlijk ook uitermate geschikt voor de geweldige special effecten, gedurende die scene). Het laatste gedeelte van het verhaal, welke zich afspeelt in Hong Kong, vond ik ook best aardig en met name door het spelen met de tijd (terugdraaien, stilstaan en continue herhalen). Nadat de film na circa 105 minuten is afgelopen, volgt nog een extra scene met Thor (gespeeld weer door Chris Hemsworth), wat dus inhoudt dat we Doctor Strange minimaal nog een keer terugzien in een vervolg of in een andere superheldenfilm en kijk ik op IMDb, dan is dat voor het eerst van toepassing op een nieuwe Avengers film.

Gelukkig bevat het verhaal ook wat luchtige humor (zoals de magisch cape van Doctor Strange en serieuze bibliotheek bewaker Wong, gespeeld door Benedict Wong), waardoor het verhaal zich in ieder geval beter wegkeek dan bijvoorbeeld de veel te serieuze superheldenfilm "Fantastic Four (2015)". Hoewel de cast me eigenlijk ook nergens echt kon overtuigen (ik vond het allemaal maar clichematige persoonlijkheden), deden ze het wel verdienstelijk en vooral dan Benedict Cumberbatch (in de rol dus van Doctor Strange) en Tilda Swinton (in de rol van The Ancient One, die Doctor Strange beter maakt en hem ook magische krachten geeft en hem die leert te beheersen). Mads Mikkelsen (in de rol van Kaecilius, die een machtig tovenaar is en die de wetten van de fysica kan buigen en die zich heeft overgegeven aan de duistere entiteit Dormammu) als slechterik kon me niet echt bekoren en de rol van Rachel McAdams (in de rol van doctor Christine Palmer, die gevoelens heeft voor Doctor Strange en die zich ook in eerste instantie ontfermd over Doctor Strange na zijn auto ongeluk) stelt werkelijk helemaal niets voor.

Al met al is deze superheldenfilm omtrent Doctor Strange me tegengevallen (gelukkig dan ook niet in de bioscoop gezien, hoewel het in 3D misschien best mooi heeft uitgezien) en dat komt vooral door het eerste vreselijke clichematige eerste uur van het verhaal. Gelukkig wisten de laatste 45 minuten van het verhaal me wel nog te vermaken (vooral vanwege het visuele gedeelte), maar veel stelt het eigenlijk allemaal niet voor en bijzonder, vernieuwend of verfrissend (dat vond ik bijvoorbeeld wel het geval bij de superheldenfilm "Watchmen (2009)") vond ik deze superheldenfilm al zeker niet.

avatar van Barry83
geplaatst: 19 februari, 15:43 uur [permalink]
Verhaal stelt niet zoveel voor en is ook warrig. Maar was vooral onder de indruk van de special effects.

geplaatst: 20 februari, 02:22 uur [permalink]
1 van de mindere marvel films. Had niet gehoeven.

avatar van Cleanshot
geplaatst: 20 februari, 12:30 uur [permalink]
Goeie casting van de hoofdrolspeler, er waren genoeg overeenkomsten met de strip.
Ik kreeg wel een beetje dezelfde vibe als in inception mbt de realiteitsvervormingen, zelfde techniek?
Aardige film, maar had wel iets donkerder en duisterder gemogen aangezien het (zwarte)magie betrof. De bad guy vond ik lachwekkend en helaas volledig onzinnig.

avatar van the new guy
geplaatst: afgelopen woensdag om 18:34 uur [permalink]
Prima film, kan makkelijk in het bekende rijtje. Vond Captain America beduidend beter. Hoezo is hij plots zo goed? De film slaat echt grote interessante stappen over.

avatar van johan_sb2

geplaatst: afgelopen donderdag om 04:18 uur [permalink]
Na 20 minuten afgezet. Dodelijk saai en totaal niet boeiend. Ik heb het wel gehad met dat superhelden gedoe. Geen cijfer uiteraard.

geplaatst: afgelopen donderdag om 23:23 uur [permalink]
Een prima Marvel film in een creatief jasje met Cumberbatch in de hoofdrol, eigenlijk nog niet veel van deze acteur gezien. Dat gezegd vond ik dat hij het prima deed als Strange, hij straalt een bepaalde arrogantie uit die ik wel bij het personage vind passen. De effecten vind ik er erg gaaf uit zien, met hier en daar wat droge humor er doorheen. Als je zit te twijfelen of je gaat kijken, gewoon gaan kijken!
Verder een hoop uiteenlopende reacties hier zeg. Waar de ene het helemaal top vind kijkt de ander de film niet helemaal af. Waarom je dan überhaupt gaat kijken volg ik dan ook niet, laat staan dat je dan een fatsoenlijke mening neer kan zetten.

geplaatst: afgelopen vrijdag om 23:07 uur [permalink]
Pfff.. wát een verspilling van talent zeg.
Hadden al die topacteurs niet wat beters met hun tijd kunnen doen dan deze duffe onzin?

Enige leuke was Strange zelf in het 1ste half uur of zo

geplaatst: afgelopen zaterdag om 10:48 uur [permalink]
lekker film om naar te kijken

avatar van Filmkriebel
geplaatst: afgelopen zondag om 15:24 uur [permalink]
De zoveelste superheld wordt geïntroduceerd in een Marvel Cinematic Universe waar ik niet meer aan uit raak. Ditmaal een held die tijd en materie kan manipuleren in een klassiek good vs evil verhaal wat ik intussen beu ben gezien. Eén groot pluspunt van formaat zijn de hoogst indrukwekkende special effects (verdient de oscar voor best visual effects) die de film op visueel vlak optrekken tot één van de betere exemplaren in deze oneindig wordende reeks superhelden-onzin. En zoals te verwachten was, wordt een sequel beloofd ergens in de tien volgende jaren 🙄 Het kijkt makkelijk weg maar originaliteit heeft deze film geenszins.