Doctor Strange (2016)

3,29

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Scott Derrickson
met Benedict Cumberbatch, Chiwetel Ejiofor en Rachel McAdams

Wanneer zijn carrière als chirurg voorbij is, gaat Stephen Strange (Benedict Cumberbatch) op onderzoek uit naar het mystieke. Tijdens zijn zoektocht ontmoet hij een tovenaar, the Ancient One (Tilda Swinton), die hem niet alleen beter maakt, maar hem ook magische krachten geeft en leert te beheersen. Al snel moet hij deze magie gebruiken om de aarde te beschermen tegen kwaad uit andere dimensies.

175 BERICHTEN 59 MENINGEN
avatar van Doerak40
En weer ben ik blij dat ik de recensies hieronder pas gelezen heb na het zien van de film!

Wij hebben ons weer 2 uur uitstekend vermaakt!
Wel een film die je in 3D in de bioscoop gezien moet hebben!

avatar van Rickazio
Kom nu net uit de bioscoop, dus in 3D gezien, vond dat niet per se veel toevoegen.

Was een prima film, zeker het begin, het einde kwam wat afgeraffeld over.

Ajax&Litmanen1 schreef:
...En blijf ook even zitten voor 2 aftercreditscenes.

Vond het al zo maf dat iedereen bleef zitten! Dacht even dat ze nog in een andere dimensie zaten.

avatar van sandokan-veld
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De eerste MCU-film na 'Civil War', waardoor Stephen Strange meteen hele grote schoenen moet vullen. Dat lukt niet helemaal, maar er is genoeg om een bezoekje aan uw lokale bios waard te maken.

Al vaak geroemd zijn de visuele effecten. Niet alles is geweldig, maar de gevechten tussen kronkelende gebouwen in de 'mirror dimension' zijn toch wel oogverblindend. Als er dan ook geëindigd wordt met een vechtscene die zich afspeelt terwijl de tijd achteruit loopt (dat had ik dus nooit eerder gezien) en de schurk wordt verslagen met een intelligente gambiet, in plaats van het verpulveren van nog een paar extra wolkenkrabbers, slaagt de film er in ieder geval in niet in het moeras te zakken van Matige Superheldenfilms.

De tweede helft is sowieso het meest boeiend. De film komt namelijk nogal traag op gang, en de inwijding van Dr. Strange tot de magische wereld is zo-zo. Leuk, al die trippy effecten, maar de uitleg erbij lijkt geplukt uit een boekje spirituele clichés voor huisvrouwen met een drugsprobleem. Dat had wel wat mysterieuzer gekund. Ook in de rol van Swinton had volgens mij meer gezeten. Ze acteert uitstekend -ondanks het schandaaltje rondom haar casting-, maar binnen het script komt ze als goeroe maar half uit de verf.

Ze is niet de enige die hieronder lijdt: als een rode cape in je film meer persoonlijkheid uitstraalt dan bijna alle bijrollen (met acteurs tot je beschikking als Ejiofor, McAdams en Mikkelsen), dan had je misschien nog een herschrijfsessie moeten doen.

Verder een pluim voor een paar erg leuke grappen, de meligheid die Marvelfilms af en toe in de weg zit, is in deze film bij vlagen juist een meerwaarde. En ten slotte een duim omhoog voor Cumberbatch, die Strange tot leven brengt met een goed aangevoelde balans tussen ironie en drama, en ook nog door de beugel kan als actieheld. Hij voegt daarmee weer een geslaagde regel toe aan zijn opmerkelijke c.v.

Mads Mikkelsen casten als de schurk is dan wel weer heel erg 2006, maar laten we verder niet zeuren.

Goede en vermakelijke marvel superhelden film

avatar van Metalfist
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dormammu, I've come to bargain!

De nieuwe telg in het Marvel Cinematic Universe, het blijft toch altijd iets om naar uit te kijken. Deze keer was Doctor Strange aan de beurt (hoewel die natuurlijk al een film in de jaren '70 had gekregen alsook een animatiefilm) en daar was ik toch wel enorm benieuwd naar geworden. Strange kun je het best beschouwen als de lijm die een aantal zaken bij elkaar houdt en ik had er goede hoop in dat hij ook in het MCU een belangrijke rol in ging kunnen spelen. Bovendien is zo'n tovenaar eens een goede afwisseling tegenover al dat superheldengeweld van de laatste jaren.

Ik vrees dat ik in herhaling ga vallen, maar vandaag de dag is het toch een heerlijke tijd om in te leven wanneer je een comicbook liefhebber bent. Doctor Strange is zo een klassieke Marvel origins film waarin de oorsprong van een personage uit de doeken wordt gedaan om dan in de overige films te kunnen gebruiken, valt eigenlijk qua stijl nog het best te vergelijken met de eerste Iron Man, maar Scott Derrickson levert ook gewoon een degelijke film af. Die typische Marvel touch is uiteraard aanwezig, flink wat knipogen en ook de nodige humor om het geheel wat luchtiger te maken, maar ook op visueel gebied overtuigt de film over de gehele lijn. Misschien hier en daar net iets teveel gaan lenen bij Inception, maar er staat genoeg visuele pracht tegenover om je dat snel te doen vergeten. Bovendien staat al deze mumbo jumbo ook ten dienste van de actiescènes en dat komt het geheel ongetwijfeld ten goede. Afgaande op de twee scènes na de credits (onvoorstelbaar eigenlijk dat er nog steeds mensen zijn die te vroeg doorgaan) staat ons in ieder geval nog meer Strange te wachten, laat maar komen!

Met de keuze van Benedict Cumberbatch was ik niet helemaal overtuigd. Pas op, ik ben fan van de man maar ik vreesde dat ik teveel ging herinnerd worden aan zijn (overigens geweldige) rol als Sherlock Holmes. Was blijkbaar niet nodig, want Cumberbatch weet vanaf de eerste seconde de juiste snaar te raken en zou wel eens de ultieme Stephen Strange kunnen zijn. Chiwetel Ejiofor is een uitstekende Mordo (fijn dat die trouwens toch nog zijn slecht karakter mag tentoonstellen, want ik vreesde dat ze van hem een bijrolletje hadden gemaakt) en ook Mads Mikkelsen is goed gecast. Verder zijn er ook in de bijrollen goede keuzes gemaakt met Rachel McAdams en Benedict Wong. Tilda Swinton komt ook nog goed uit de verf, was ook een aangename verrassing.

Het verbaast me toch telkens ook weer hoe Marvel de goede regisseur weet te kiezen. Scott Derrickson had nog geen ervaring met een film van deze grootte, maar weet het succesvol ten einde te brengen. Cumberbatch steelt de show, maar het is gewoon wederom een uitstekend geheel. Benieuwd hoe dit weer verder gaat gaan.

avatar van mjk87
Aardig, maar niet meer dan dat. Het geheel is sfeervol gefilmd, maar het is ook weer typisch een origin story die snel de opbouw geeft en waar aan het eind ook nog een schurk verslagen moet worden. Kortom, te veel informatie en plot in te korte tijd. Vooral ook omdat die schurk niets te maken heeft met de rest van de film. Dan deed Nolan dat in zijn Batman Begins al een stuk beter.

Nu krijgen we gelukkig een sterke Cumberbatch die het allemaal nog wel geloofwaardig brengt, maar dat is het eigenlijk gen moment. 'Jaren training' wordt gezegd, maar nergens krijg je dat gevoel in de film. Eerder een driedaagse cursus. Hoeveel talent je ook hebt, dit is echt te snel afgeraffeld.
De actie verder is ook wel prima, maar ook niet zo bijzonder als men hier zegt. Hoogstens wat meer dan in Inception, maar meer ook niet. Sowieso raak je door al die cgi niet meer snel onder de indruk tegenwoordig, hoeveel steden of dimensies er ook over elkaar heen buitelen. Al met al nog wel vermakelijk zo in de bios, maar ook geen film die ik een tweede maal zou willen zien. 3,0*.

avatar van JDSsmetje
Doctor Strange lijkt zich te willen profileren als iets gelaagdere superheldenfilm, maar na een goede opbouw ontaardt het toch al snel weer in een weinig inventief good vs evil verhaal. Regisseur Derrickson maakte enkel de personages iets minder zwart-wit dan de doorgaanse actieflick. Qua special effects zit het ook wel goed, maar revolutionair valt het allesbehalve te noemen. Matig.

avatar van Alucard133
Ondanks de overdaad aan CGI is dit best wel een aardige Marvel.
Cumberbatch doet de dokter uitstekend en Swinton vind ik eigenlijk altijd goed.
Als deze A acteurs er niet in hadden gezeten had het vast een stuk minder geweest.

Denk echter niet deze me lang bij zal blijven.

avatar van De GeuS
Een behoorlijke tegenvaller, het was vooral veel net niet; de 3D voegde niks toe (Rudie Post bedankt dat je die drempel toch hebt genomen), het verhaal was weer het verplichte cliché 'karakter opbouw' verhaal met aan het einde het nog vlug verslaan van de grijze, oninteressante bad guy's. Het enige echt positieve was Benedict Cumberbatch die wel een overtuigende Dr. Strange neerzette, wat wel iets perspectief biedt voor de vervolgfilms. Al met al een aardige, maar snel te vergeten film; 3*

Beste Marvel in jaren. Fris, grappig en ontroerend.

avatar van mcdaktari

Eigenlijk begin ik een beetje genoeg te krijgen van steeds weer die Marvel films. Maar Benedict Cumberbatch is nou niet bepaald de eerste de beste en dat is dan ook de grootste reden dat ik deze toch wil zien. En ik lees hier ook al, beste Marvel in jaren? Dat maakt me natuurlijk helemaal nieuwsgierig.

avatar van king-kevino
Marvel kan in mijn ogen niks fout doen, ze leveren geen briljante films af maar scoren altijd een voldoende, ze zorgen voor net genoeg afwisseling dat het niet gaat vervelen maar eigenlijk weet je van te voren ook al wel wat je te zien gaat krijgen.

Doctor Strange is hierin geen uitzondering, het gebruik van magie en de geweldige beelden van de verschillende dimensies zorgen deze keer voor het frisse sausje op het reeds bekende hoofdgerecht van een origin-story. Het helpt wel als je een beetje fan bent van het superhero-genre, er valt namelijk weer genoeg te "nitpicken" voor de echte critics onder ons en ook de inside jokes zullen bij niet fans waarschijnlijk niet overkomen.

al met al niet de allerbeste maar vanwege de geweldige scene waarin strange voor het eerst in contact komt met de grootsheid van de multiverse zeker een van de betere. Als je in de gelegenheid bent ga deze dan kijken in IMAX 3D waarin dit het beste tijd zijn recht komt

Niet mijn soort film, maar ik besloot om de film toch maar te bekijken in de bioscoop, afgaand op de kritieken dat het verhaal misschien niet zo bijzonder is maar de visuele effecten een hallucinerende trip geven.

De film lijkt dat hallucinerende ook na te streven want er wordt meermalen naar hallucinerende middelen verwezen (zoals de man in de trein die Huxley’s ‘Doors of Perception’ leest). Maar al met al is de film niet zozeer trippy (zoals bv. Inception dat meer was) als wel zwaar new age-beladen met veel quasi-diepzinnigheid uit de mix van spiritualiteit, wetenschap en filosofie die de new age kenmerkt. Het verhaal past daar ook goed in: een arrogante arts die eigenlijk alleen zichzelf wil redden, ontdekt na een ongeluk oosterse wijsheid in Kathmandu (de new age) met krachten uit geheime dimensies en zo en terwijl hij zichzelf daarmee wil genezen wordt hij zo klaargestoomd om nu eens eindelijk zichzelf niet op de eerste plaats te zetten maar de mensheid te redden door de meester van de Donkere Dimensie te verslaan (men ziet, men heeft bewust veel paradoxen – als spirituele wijsheden – in het verhaal gestopt). Op de inmiddels bekende manier wordt in veel films de middeleeuwse magie en technologie van de toekomst gecombineerd en deze film is geen uitzondering: men leeft in het heden en leert er de tijd terug te draaien en door de kosmos te reizen maar men bestrijdt elkaar met zwaard en schild in middeleeuwse pakken (ergens wel begrijpelijk want technologie is in wezen magie, maar bovenal kan men zo natuurlijk het (visueel) beste van twee werelden/genres combineren)…

Al met al doet de film zo ook wat aan The Matrix denken, maar de plotontwikkeling en karakters vond ik plat en doordoor wat onbegrijpelijk (het blijft bv. een raadsel waarom de ene keer de goeden en de andere keer de kwaden winnen of waarom Dr. Strange besluit om de mensheid boven zichzelf te stellen of het moet op grond van de door The Ancient One geuite wijsheid zijn dat je pas controle krijgt als je de controle loslaat). De visuele effecten zijn goed maar naar hun aard tegelijkertijd heel ouderwets: het deed me denken aan de kinderkaleidoscoop.

De film zal niet lang in het geheugen blijven maar hij is redelijk vermakelijk en ja, hij ziet er wel gewoon heel goed uit.

avatar van K. V.
'k had een gratis ticket en deze eens geprobeerd. Vond het wel een leuke film. De film zag er erg goed uit, met mooie special effects. Het verhaal boeit ook en verveelde zeker niet. Er was ook voldoende humor, meer dan verwacht, om het niet te zwaar te maken. De cast deed het ook prima, niet alleen Benedict Cumberbatch, maar ook Tilda Swinton waren goed op dreef.
Ondanks dat de film bijna 2 uren duurde heb ik me zeker niet verveeld. 'k vond hem zeker het bekijken waard.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Origineel is Marvel niet, maar ze pakken nieuwe franchises wel slim aan. Allereerst door de goede combinatie actie en humor en, heel belangrijk, de voortreffelijke casting. Cumberbatch is geknipt voor de rol, iets wat zeker deze film ook nodig heeft.
Hier tegenover staat een gehaast script, waarbij de 'transformatie' afgeraffeld wordt. Plots is hij dan 'de man', dit komt echter niet goed over. Daarbij worden de bijrollen matig uitgewerkt, zo ook de slechterik, in een op zich prima rol van Mikkelsen. Zijn rol is echter te mager om er wat mee te kunnen.

De rol van McAdams als collega dokter is bijna lachwekkend. ze heeft blijkbaar nooit wat te doen in het ziekenhuis, ziet Dr. Strange z'n 'geest' en dan weer niet in een mooie maar slecht geschreven scene in de OK en haar relatie met Strange is sowieso slecht uitgevoerd.

De visuals zijn mooi, maar de vervormende gebouwen slaan nergens op; een erg vergezochte manier om elkaar af te troeven. Alsof hun krachten draaien om het vervormen van gebouwen... Deed qua visuals sterk denken aan Inception, alleen in die film sloeg het naar mijn idee daadwerkelijk ergens op. Maar oke, het ziet er mooi uit.

De climax is aardig gevonden maar veel te veel bombast, niet de wereld maar het hele universum wordt erin betrokken. Hoe groter dit wordt gemaakt, hoe minder spannend het doorgaans wordt. Uiteindelijk levert dit alles een vermakelijk film met net te veel gemiste kansen.

avatar van broncode
Mezelf uitstekend vermaakt met deze Marvel film. Je kunt zeggen wat je wil, maar echt door een ondergrens zakken doen ze nooit,niet met de films en zeer zeker niet de tv series. Daarnaast is het mijn beste 3D ervaring sinds life of pi, en dat is een groot compliment. Benedict Cumberbatch is perfect gecast, en mads mikkelsen doet het goed als schurk, al had het beter gekund.
Gewoon weer top vermaak...3,8

avatar van filmkul
Redelijke Marvel film. Het verhaal is best origineel en wordt goed neergezet door Derrickson. De opbouw is goed en de film vliegt voorbij. Minpunt is dat de film het echt van de special effects moet hebben waardoor de gevechten niet zo spannend zijn. De special effects zijn wel van hoog niveau en visueel ziet de film er zeer goed uit. Cumberbatch zet zijn rol goed neer met de nodige humor. Mikkelsen valt wat tegen als bad Guy. De film komt het best tot zijn recht in bioscoop. 3.5

avatar van pierre18
Gelukkig wat minder wild en bombastisch dan andere Marvel films en dat doet deze film wel goed. Ik heb me in ieder geval prima vermaakt. De opbouw vind ik eens zeer geslaagd en de film blijft onderbouwend. Natuurlijk gaat het links en rechts wat uit de bocht maar dat kan je niet anders verwachten van dit genre. Prima film.

avatar van Arri
Visuals top notch, acteerwerk goed, humor meh, verhaal wordt naar het einde toe steeds zwakker. Jammer.

avatar van horizons
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Film in 2D in XD zaal van Vue gezien. Bewuste keuze dat 2D, zijn er momenten dat 3D iets zou toevoegen in deze film: Ja, mits de helderheid hoog genoeg is. Maar het betreft slechts enkele minuten op een hele film en in 2D zag het er ook goed uit.
En ja Inception deed het eerder maar Dr.Strange voert de visuele effecten goed uit en dat is het belangrijkste.

Film mag blij zijn dat Cumberbatch de hoofdrol speelt hij weet de film naar hoger niveau te tillen (hij is iig geval leuker dan Downey die een beetje vergelijkbaar ego-personage speelt). Maar ook de bijrollen worden netjes gespeeld en zelfs Mikkelsen als villain is redelijk te noemen (daar waar Marvel normaal matig scoort is dit dus een winstpunt... ). En de cape bevat ook genoeg persoonlijkheid .

Verhaal is natuurlijk het ietwat standaard intro verhaaltje maar bevat genoeg humor om het luchtig genoeg te houden (zelfs het wifi wachtwoord en Beyonce grapje werkte dus...).

Al met al betere film binnen het superhelden genre.

avatar van Noud
Een 2*. Kon mij op geen enkele manier boeien. Het is dat ik deze film als verjaardagscadeau heb gekregen om hem in de bios Imax te zien. Maar anders was ik echt na 20 min de bios uitgelopen.

pierre18 schreef:

Ja die eerste zin die jij hier benoemd doet mij goed..
Dat "bombastische en wilde" dat heb nu wel genoeg gezien in Marvel films.
Ik kijk uit naar een rustiger Marvel met misschien wel wat harry potter invloeden?.
Nu ben ik om en ga hem zeker bekijken in de Bioscoop..

avatar van horizons
Banjo schreef:

Ja die eerste zin die jij hier benoemd doet mij goed..
Dat "bombastische en wilde" dat heb nu wel genoeg gezien in Marvel films.
Nu ben ik om en ga hem zeker bekijken in de Bioscoop..

Aangezien ik Dr.Strange een van de betere Marvels vind (voor de rest is het meestal 2,5-3,5 ster) zal ik je de film zeker aanraden maar als waarschuwing: het is niet helemaal niet-bombastisch of wild

avatar van Banjo
Nee het blijft een Marvel.. dat moet wat opzwepend.
Dat kunnen ze niet laten!, maar na het zien van Dead Pool heb ik goede hoop op wat meer excentrieke films.. ik vewacht dat deze Doktor Strange daar ook bij hoort.
Ik ben een beetje Avengers en X-men moe..

avatar van soom
Ik was en ben nog steeds niet weg van Benedict. Het kan dat hij leuk is. Maar in de acteerdimensie, die mensen ertoe heeft gebracht acteur te mogen zijn of worden, is hij voor mij niet en nooit de beste. Het ligt aan enige zwakte in zijn verschijning.
Soms word je als wellicht iets zwakke acteur neergezet tegen betere acteurs (ja dat vind ik soms, hoe wel dat waarschijnlijk niet de bedoeling is van de figuren in kwestie), en dan ga je toch de kist in. Pak 'em beet. Dat gevoel had ik.
Ik mag Benedict gewoon niet zo. Het is z'n houding denk ik. Iets in zijn voorkomen maakt dat ik het liefst wegzap voor wat ik kan en mag zien wat hem betreft.

En toch. En toch gebeurde er iets met mij en de niet favoriete figuur op het platte, witte scherm voor me. Wellicht omdat ik al getrakteerd werd op een daverende, adembenemende opening. De sfeer werd gezet.
Ik werd weggeschoten.
Daarna klapte ik in elkaar. Één keer. Twee keer. Ik denk zo'n drie keer uiteindelijk. Nee. Niet direct door Benedict. Maar wel dánkzij hem. Zijn matigheid werd ruimschoots vergoed door idd de betere acteurs hier. Dankzij hem konden die meer geven dan wanneer er een betere acteur had gestaan. Dat geloof ik oprecht.

Ik was er ondanks wel tig keren het Voorstukje, vrij blanco in, ja. Trailers en teasers maken wel nieuwsgierig, maar zoals zo'n beetje met alles, trek je toch bepaalde ideetjes aan. Ik wist niet echt hoe en wat. Maar dit was wel leuker dan ik had verwacht. Enorm(e), stereotype karakters, maar goed. Het is wel duidelijk dat Benedict dit het beste doet.

De Marvel hoorde wat mij betreft bij de minst slechte van de afgelopen 5 jaar. Enkel Avengers 1 en GOTG vond ik top. Jammer genoeg maken ze nog steeds geen echt vernieuwende films zoals Blade destijds.. Het zijn allemaal aftreksels die lijken te zijn aangepast aan het Marvel universum ipv andersom.. Deze film wijkt toch een beetje af, op een goede manier en niet op een jammerlijk irritante manier zoals Deadpool dat deed. Cumberbitch doet het prima, Aantal goed grappen trouwens.. de Cape, Wong.. allemaal goede aanvullingen..
Ik kijk hem zeker nog een keer op Bluray, als i het maar voor de verbluffende effecten, maar een echt goede Marvel is het niet.

avatar van dualcia
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Veeel leuker dan verwacht.

Ik ben geen Marvel en superhelden meisje. Ik vind het soms best prima om te kijken, maar ik zou het niet snel uit mezelf opzetten. Toen ik naar de bioscoop ging met mijn vriend was dit dus ook niet mijn eerste keus. Ik had de trailer wel eens gezien en het voelde gewoon aan alsof het een overgecompliceerde superheldenfilm zou zijn, waarbij ze dingen graag moeilijker maken dan het daadwerkelijk is met al die dimensies enzo.

Maar ik werd verrast! Doctor Strange is een veel luchtigere film dan ik had verwacht. Dit zorgt ervoor dat het lekker wegkijkt en het een stuk minder 'moeilijk' over komt dan ik in eerste instantie zou denken na het zien van de trailer. Cumberbatch zet een goede rol neer en is ook zeer komisch als de arrogante Steven Strange. Samen met bijrollen als Wong en Christine komen er genoeg goede grappen voorbij die ervoor zorgen dat de luchtige toon behouden wordt. Dit in combinatie met de mooie beelden van de verschillende dimensies maakt een heel vermakelijke film. Dat gedeelte in Hong Kong waar de tijd stil staat en ze de tijd terugdraaien ziet er echt supertof uit.

Positief verrast

*3.5

avatar van Sjef Shagbuil
Geweldige film, ik heb echt zitten genieten. De 3D is erg goed.

Wat een heerlijke film,
Het stond allemaal met beide benen op de grond.. en toch was het mysterieus en vol met toverkrachten.. Tijdreizen en het kwaad bestrijden.
En dat alles in een redlijk geloofwaardige setting. Dit is wat ik noem een knappe film.
Ik heb me geen seconde verveeld...

4 sterren

Aardige Marvel-film, die vlot wegkijkt. Benedict Cumberbatch en Mads Mikkelsen zijn twee uitstekende acteurs en zij stellen ook zeker niet teleur. Ook overigens degelijk acteerwerk van de rest van de cast. Het plot is onderhoudend genoeg en bevat ook de nodige humor. Doctor Strange is met name visueel een sterke film, op het witte doek komt de film goed tot zijn recht en er zijn ook enkele scenes waarin 3D zeker een meerwaarde is.