menu

Al-Risâlah (1976)

Alternatieve titels: The Message | Ar-Risâlah | الرسالة

mijn stem
3,98 (105)
105 stemmen

Libië / Egypte
Drama
170 minuten

geregisseerd door Moustapha Akkad
met Abdallah Gheith, Mouna Wasef en Ali Achmed Taram

Arabische versie van The Message (1976). De film vertelt het verhaal van de profeet Mohammed die met zijn volgers de stad Mekka bevrijdt en de geschiedenis van de Koran en de moslims.

zoeken in:
SPG
louisvf schreef:
Wil hem trouwens wel zien, maar deze vinden met ondertitels is volgens mij niet meer mogelijk!


Nee hoor, deze is in de betere speciaalzaak gewoon met Nederlandse ondertiteling verkrijgbaar. O.a. bij mij in Utrecht. Ik heb deze van de week in de pakketservice gedaan, dus wie interesse heeft kan zich inschrijven.

avatar van wendyvortex
3,0
Het ontstaan van de Islam met een cast of thousands.
Grote afwezige is Mohammed zelf (omdat die niet afgebeeld mag worden is hij hier dus ook niet persoonlijk te zien of te horen - al krijgen we soms scenes in Mohammed's-eye-view).
Helaas is het allemaal redelijk cheap looking en scoren de gevechtscenes beter dan de inspiratie-scenes.
De Islam wordt hier overigens gebracht als vredelievende godsdienst met gelijkheid voor mannen en vrouwen en komt een Christen zelfs hulp bieden aan Mohammed.
Aardig om een keer te zien, maar bijna drie uur is hier wel een flinke zit.

avatar van Turkeyloverz
wendyvortex schreef:

De Islam wordt hier overigens gebracht als vredelievende godsdienst met gelijkheid voor mannen en vrouwen en komt een Christen zelfs hulp bieden aan Mohammed.


De film is volledig gebaseerd op de Koran en de citaten van Mohammed, dus dat is niet verzonnen door de regisseur.

avatar van Lord Flashheart
4,0
Turkeyloverz schreef:
De film is volledig gebaseerd op de Koran en de citaten van Mohammed, dus dat is niet verzonnen door de regisseur.


Dan heeft de regisseur zich niet aan de Koran gehouden; het aantal Soera's dat geweld oproept tegen Joden, ongelovigen, homo's, Christenen etc. is ontelbaar. Daarnaast komt de vrouw er ook vrij bekaaid af. De regisseur is daarom ook opgeblazen tijdens een terreuraanslag. Over vredelievend gesproken...

avatar van Turkeyloverz
Lord Flashheart schreef:
(quote)


Dan heeft de regisseur zich niet aan de Koran gehouden; het aantal Soera's dat geweld oproept tegen Joden, ongelovigen, homo's, Christenen etc. is ontelbaar. Daarnaast komt de vrouw er ook vrij bekaaid af. De regisseur is daarom ook opgeblazen tijdens een terreuraanslag. Over vredelievend gesproken...


Jammer dat je alleen maar kan napraten, zonder een beetje research te gaan doen. Noem 's een paar verzen dan die geweld zouden oproepen. Ik kan namelijk vele verzen citeren die het tegenovergestelde zeggen en lees zelf ook vaak uit de Koran en heb nergens ook maar iets tegengekomen waarvan ik de drang krijg om geweld te gebruiken. Als er maar zorgzaam geinterpreteerd wordt, wat bij velen nogal een probleem is.

3 voorbeelden:
«In de godsdienst is er geen dwang.» (Koran 2:256)

«Waarschuw de mensen, want jij bent slechts een waarschuwer. Je hebt niet de autoriteit om iemand te dwingen.»(Koran 88:22-23)

« "... dat jullie niemand mogen doden - wat God verboden heeft - behalve volgens het recht... » (Koran 6:151)

En over de opblazing; Ik begrijp niet in hoeverre deze mensen zich als een goede moslim zien, aangezien er heel duidelijk in de Koran wordt aangegeven dat vermoorden verboden is. Hetzelfde geldt voor alle andere terreuraanslagen.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Tot zover deze discussie. Natuurlijk gaat deze film over de islam, maar een uitgebreide godsdienstdiscussie is niet toegestaan en raakt te ver offtopic.
Ga dan naar andere fora om daar uitgebreid over te discussieren.
(reacties op bovenstaand bericht worden verwijderd)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
kappeuter schreef:
Tot zover deze discussie. Natuurlijk gaat deze film over de islam, maar een uitgebreide godsdienstdiscussie is niet toegestaan en raakt te ver offtopic.
Ga dan naar andere fora om daar uitgebreid over te discussieren.
(reacties op bovenstaand bericht worden verwijderd)

avatar van Madecineman
2,5
Madecineman (moderator)
Ar Risalah is een film die me qua opzet vooral doet denken aan de tijd dat het maken van groots opgezette religieuze films erg in was. Epische films als The Ten Commandents of Ben Hur beleefde hun hoogtepunt echter ruim 20 jaar eerder voordat deze film het levenslicht zag.

Het levensverhaal van de profeet Mohammed wordt keurig in chronologische volgorde en zonder verassingen verteld. De film duurt ruim 3 uur en lang niet alle stukjes film vind ik even boeiend, vooral het opsommen van stukken Koraantekst ter inspiratie is bij vlagen behoorlijk langdradig. Daarnaast is het voor mij (als niet Moslim) niet altijd duidelijk wat nu het belang is van de vele, vele personages die voorbij komen. Hierdoor verwordt het soms tot een beetje een onpersoonlijke brij aan gebeurtenissen en personages. De film is ook niet overal even mooi gemaakt, audiovisueel is het niet al te indrukwekkend (zeker voor een film uit 1976).

In de film zien we het belangrijkste karakter, Mohammed, zelf helemaal niet. Grappige parallel met Ben-Hur waarin een scene met Jezus voorkomt en daarvan krijg je ook zijn gezicht niet te zien. Het is overigens niet zo dat de Koran verbiedt Mohammed af te beelden, sterker er zijn in de Arabische wereld gewoon afbeeldingen verkrijgbaar van een jonge profeet.
De film verbeeldt toch vooral het meer tolerante en verdraagzame karakter van de Islam. Er wordt zelfs een duidelijk verwantschap getrokken met het Christendom (wat historisch natuurlijk ook zo is) en de volgers van Mohammed hebben een progressieve en vooruitstrevende visie (klopt historisch ook, immers nam de wetenschap na de Islamisering van het Midden Oosten een hoge vlucht). Des te jammer is het daarom ook dat het turbulente liefdesleven van de Profeet vakkundig omzeilt wordt. Zijn favoriete vrouw Aisha komt niet eens ter sprake volgens mij. Gemiste kans. Want zeker gezien de tijdsgeest had de maker er in navolging van Jesus Christ Superstar een iconische 'Make Love not War' Mohammed van kunnen maken.

Interessant om eens gezien te hebben, zeker. Maar als film te weinig verrassend en te traditioneel.

2.5*

PS: Wat ik zelf dan wel leuk vind om te zien is waar veel Islamitische namen hun oorsprong hebben. Heb dat nooit geweten namelijk.

avatar van Spetie
3,0
Een epische film van ruim drie uur, daar moet je even goed voor gaan zitten en dat heb ik dan ook gedaan.

Het gegeven is best interessant evenals de geschiedenis van de Islam zelf, waar ik eigenlijk niet zo heel veel van wist. Toen ik van tevoren het verhaal las, zag ik dat de film over de profeet Mohammed gaat. Des te opvallender was het, dat het je hem eigenlijk nauwelijks tot niet in beeld te zien kreeg. Ik snap de reden wel, maar toch blijft het enigszins raar.

De film zelf heeft naast het interessante verhaal verder niet heel veel bijzonders te bieden. Slecht is het zeker niet, maar er zitten ook zeker stukken tussen die wat minder boeiend zijn. Het acteerwerk is overigens wel goed, evenals het tijdsbeeld dat wordt geschapen. Het ziet er allemaal erg goed en authentiek uit.

Uiteindelijk kom ik toch wel op een voldoende score uit. Sommige stukken waren wat langdradig, maar vervelen doet het op zich niet en daarnaast zit de film verder wel goed in elkaar. Het einde liet trouwens nog best lang op zich wachten, omdat mijn versie bijna 195 minuten duurde en niet 170 zoals hier bij de film staat aangegeven.

3,0*

avatar van Ithildin
Elke dag de laastste 9 dagen een of twee 5* stemmen van een nieuwe gebruiker? Een pijlsnelle sprint naar de tip-top? Sorry als ik even stemmisbruik roep hoor!

avatar van Ithildin
Stemmen en gebruiker(s?) zijn gelukkig alweer verwijderd, bij The Message staan de stemmen wel nog.

5,0
Heb genoten van de film. Binnenkort een masterlijke remake wat zo'n 450 miljoen dollar heeft gekost.

5,0
Het blijft voor mij een waanzinnige goede film.
Goed om het zeker elk jaar weer ff te bekijken.

avatar van PSV.
5,0
Lord Flashheart schreef:
(quote)


Dan heeft de regisseur zich niet aan de Koran gehouden; het aantal Soera's dat geweld oproept tegen Joden, ongelovigen, homo's, Christenen etc. is ontelbaar. Daarnaast komt de vrouw er ook vrij bekaaid af. De regisseur is daarom ook opgeblazen tijdens een terreuraanslag. Over vredelievend gesproken...
Wat een bulshit

avatar van Lord Flashheart
4,0
PSV. schreef:
]Wat een bulshit
Nee hoor. De waarheid. Afgelopen maand weer gezien in Nairobi en Nigeria. De regisseur is indertijd ook gedood door terroristen. Erg jammer dus.

avatar van PSV.
5,0
Lord Flashheart schreef:
(quote)
Nee hoor. De waarheid. Afgelopen maand weer gezien in Nairobi en Nigeria. De regisseur is indertijd ook gedood door terroristen. Erg jammer dus.
Niks met de Islam te maken...

Kom met bewijzen dat je volgens de Islam onschuldige mensen die je niks aan doen mag vermoorden?

avatar van Toon1
2,5
Als historisch verhaal interessant, maar filmisch gezien vrij saai - zelfs voor 1976 een gedateerde film met slecht acteerwerk.

Het feit dat deze films in allerlei - steeds door gebruikers bepaalde - lijstjes is terug te vinden, zoals de Tip 250 (nota bene boven films van Bresson of Cassavetes), of op 1 in de toplijst van 1976 (jawel, boven Taxi Driver) is natuurlijk niet serieus te nemen. Het probleem daarbij is dat dit een van de weinige films over de ontstaansgeschiedenis van de Islam is. Dat is bij het christendom gelukkig wel anders, zodat we een film als pakweg 'The Passion of the Christ' van Mel Gibson niet in toplijsten moeten terugvinden.

Daarnaast is de hele discussie die hier o.a. gevoerd wordt over het feit dat bepaalde Koranverzen zouden oproepen tot geweld of niet natuurlijk grote onzin en niet het punt. Waar het om gaat is dat alle verzen die zowel voor - als tegenstanders aanhalen nooit duidelijk zijn, en steeds open zijn tot interpretatie. Of je nou van goede of slechte wil bent, het is onzettend makkelijk de Koran te verdraaien zelf te bepalen wat je er in leest. Het is eenvoudig om een vers aan te halen waar je oproep tot geweld in kunt lezen, maar ook een tegenovergestelde. Gewoon een kwestie van interpretatie. Gevaarlijk wordt het als hele volksgroepen zich door zulk een open boek, die volledig stoelt op interpretatie, laten leiden. Maar dat is weer een andere discussie.

5,0
inspirerende film.

5,0
Toon1 schreef:
Als historisch verhaal interessant, maar filmisch gezien vrij saai - zelfs voor 1976 een gedateerde film met slecht acteerwerk.

Het feit dat deze films in allerlei - steeds door gebruikers bepaalde - lijstjes is terug te vinden, zoals de Tip 250 (nota bene boven films van Bresson of Cassavetes), of op 1 in de toplijst van 1976 (jawel, boven Taxi Driver) is natuurlijk niet serieus te nemen. Het probleem daarbij is dat dit een van de weinige films over de ontstaansgeschiedenis van de Islam is. Dat is bij het christendom gelukkig wel anders, zodat we een film als pakweg 'The Passion of the Christ' van Mel Gibson niet in toplijsten moeten terugvinden.

Daarnaast is de hele discussie die hier o.a. gevoerd wordt over het feit dat bepaalde Koranverzen zouden oproepen tot geweld of niet natuurlijk grote onzin en niet het punt. Waar het om gaat is dat alle verzen die zowel voor - als tegenstanders aanhalen nooit duidelijk zijn, en steeds open zijn tot interpretatie. Of je nou van goede of slechte wil bent, het is onzettend makkelijk de Koran te verdraaien zelf te bepalen wat je er in leest. Het is eenvoudig om een vers aan te halen waar je oproep tot geweld in kunt lezen, maar ook een tegenovergestelde. Gewoon een kwestie van interpretatie. Gevaarlijk wordt het als hele volksgroepen zich door zulk een open boek, die volledig stoelt op interpretatie, laten leiden. Maar dat is weer een andere discussie.


Om verkeerde interpretaties tegen te gaan, heeft de profeet Mohammed ons de hadith achtergelaten (overleveringen van de profeet)
Je kunt de koran niet begrijpen zonder de hadith.

Daarom zal een ieder weldenkend individu, het goed interpreteren. Tenzij je gewoonweg kwaad wil en zinnen uit hun context haalt.

avatar van tbouwh
staat deze nu twee keer op de site eigenlijk?

avatar van John Milton
2,0
tbouwh schreef:
staat deze nu twee keer op de site eigenlijk?
Soort van: The Message (1976)

Die bedoel je toch?

avatar van tbouwh
Ja absoluut. Ik ben bekend met de twee versies maar het had me niets verbaast als er maar één zou zijn toegelaten. Al is het verschil van taal in dat geval alleen al essentieel. Ik ben me echt door de Engelse versie heen aan het worstelen en heb 'em nog steeds niet helemaal af gezien.

avatar van John Milton
2,0
Terwijl tbouwh zich door de Engelse versie heen worstelt, heb ik nu ook de Arabische versie van Al-Risâlah gezien, en dat is voor mij ook het juiste woord vrees ik. Worstelen. (Film)historisch heeft het voor mij wel enige interesse, maar ik heb persoonlijk niets met georganiseerde religie van welk soort dan ook. Dat heeft me er echter niet van weerhouden meerdere religieuze films prima te kunnen waarderen, dus ook The Message (zoals vooral zijn Engelse evenknie bekend is) kreeg die kans aangezien het een film is die je terug blijft zien komen in lijstjes, en die op MM ook geen slechte waardering heeft.

Helaas kon ik er bijzonder weinig mee. Het is moeilijk om bij bepaalde scènes geen respect op de brengen voor de moeite die erin gestoken is, en het is duidelijk geen kleine productie; ik kan me voorstellen dat je als moslim die bekender is met het materiaal (m.n. de Koran), erg onder de indruk bent. Wat beoogd publiek echter kun je er bijna niet verder vanaf staan dan ik, en dat merkte ik erg tijdens het kijken. Dat Arabisch voor mij beduidend onprettiger in het gehoor ligt dan Engels (of om eerlijk te zijn, misschien wel alle talen), helpt deze versie ook niet mee, al klinkt het in een film als Wadjda, op normaal volume door een kalme vrouw gesproken, stukken mooier dan wanneer woest schreeuwende opgefokte/bezielde kerels het doen. Ik zag de Engelse versie The Message (1976) die tegelijkertijd met deze werd geschoten reeds in 2013, wat ik teveel verschil vind voor een eerlijke vergelijking. Maar dat is wel de versie die ik de niet Arabisch sprekende kijker aan zou raden, voor wie hem toch wil zien.

Moeilijke film trouwens om neutraal te bespreken, gezien de materie en het feit dat we op MM niet over religie discussiëren en de waardering die andere users voor de film hebben. Dus ik heb me ook maar wat extra op de vlakte gehouden.

Ik wil zeker wel meer weten over de Islam (religie is zeker wel interessant als historisch fenomeen), maar misschien pak ik beter een boek.

2*

avatar van tbouwh
John Milton als je wat vakliteratuur over Islam erbij pakt zul je waarschijnlijk snel merken dat dit oorsprongsverhaal, of in ieder geval een aantal details ervan, ook verre van onomstreden zijn (ik heb nog wel een boeiend, maar wellicht ook wat lastiger te doorgronden artikel voor je daarover). Ik had gehoopt dat de film voor mij vanuit studie-perspectief prikkelend zou zijn, maar the Message is wat dat betreft zo'n oppervlakkige tekstboekvariant van Islam (maar dan in filmvorm) dat ik me juist verveelde.

Interessant wat je over taal zegt, want ik had juist grote moeite met het feit dat een film over een bij uitstek Arabische context in het Engels gebracht wordt. Juist daarom zou ik misschien ooit nog wel de Arabische versie willen zien.

avatar van tbouwh
Ohja, inmiddels heb ik em helemaal gezien

Gast
geplaatst: vandaag om 12:54 uur

geplaatst: vandaag om 12:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.