Doctor Strange (2016)

3,30

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Scott Derrickson
met Benedict Cumberbatch, Chiwetel Ejiofor en Rachel McAdams

Wanneer zijn carrière als chirurg voorbij is, gaat Stephen Strange (Benedict Cumberbatch) op onderzoek uit naar het mystieke. Tijdens zijn zoektocht ontmoet hij een tovenaar, the Ancient One (Tilda Swinton), die hem niet alleen beter maakt, maar hem ook magische krachten geeft en leert te beheersen. Al snel moet hij deze magie gebruiken om de aarde te beschermen tegen kwaad uit andere dimensies.

174 BERICHTEN 58 MENINGEN
avatar van hoffhaan
Tegenvallende Marvel film. 2.5

avatar van El ralpho
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Marvel on LSD

2016 is alweer bijna ten einde, dus Marvel knalt er nog even snel een laatste film uit om nog wat centjes binnen te harken. En wat is daar dan van geworden? Opnieuw een origin story en omdat deze van een relatief onbekend personage is, voelt deze gelukkig nog niet uitgekauwd aan. Heel de opzet voelt eigenlijk wel als een frisse wind en hoewel ik nooit veel met Cumberbatch op heb gehad stoort zijn personage me hier nooit zo heel erg. Ik kan zelfs zeggen dat deze rol hem eigenlijk uitstekend past.

Wat mij wel stoorde was de omslag die de film maakte op het moment dat Doctor Strange in Kamar-Taj in contact kwam met de Ancient One. Hoe gemakkelijk zij hem bekend liet worden met een ''world beyond time'' door hem door middel van een klap buiten zichzelf te laten treden en hem binnen no-time zijn derde oog kon laten openen ging allemaal opeens wel heel erg snel. Hoewel de beelden die hiermee gepaard gingen mij het idee gaven dat ik een Hallucinogene drug achter de kiezen had, wat op zich best gaaf gedaan was, kwam dit ook wel een beetje erg plotseling uit de lucht vallen. Hoe snel en gemakkelijk Doctor Strange opeens de meest complexe toverkunsten onder de knie krijgt -je hebt immers een fotografisch geheugen of niet-, die de toverkunsten van Harry Potter zouden doen verbleken en hij binnen no-time de beste tovenaar van Kamar-Taj lijkt te zijn geworden was dan ook een beetje too much voor mij.

De film kakte op deze momenten eigenlijk steeds een beetje meer voor mij in, wat ook kwam omdat Marvel er wederom weer in gefaald heeft om een fatsoenlijke schurk neer te zetten. Kaecilius was gewoon slaapverwekkend en ik had dan ook meer van Mikkelsen verwacht. Lijken ze dan echt helemaal vergeten te zijn hoe je een goede schurk neerzet? De eerste confrontatie tussen Doctor Strange en Kaecilius -terwijl eerstgenoemde pas zeer recentelijk voor de eerste maal in contact is gekomen met de wondere wereld van magie- wordt gelijk in het voordeel van Strange beslecht. Dit komt grotendeels doordat hij hulp krijgt van een magische cape, die zo een geüpgrade versie van het magisch tapijt uit de Aladdin films lijkt te zijn. Op dit punt was ik eigenlijk helemaal klaar met deze film, totdat hij in zijn slotakkoord aan komt zetten met twee geweldige scene's die de gehele film naar een hoger niveau weten te tillen. Dit is allereerst de scene waar alles achteruit gaat -ook visueel overdonderend, met een aantal leuke creatieve vondsten- en het ''eindgevecht'' tussen Strange en Dormammu die totaal anders verloopt dan gebruikelijk is en ook nog eens een hele leuke komische ondertoon heeft. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat deze titel met een hele ruimte 3,0* naar huis mag gaan, want zonder deze leuke en creatieve scene's was er zeker geen sprake van een voldoende geweest.

avatar van centurion81
El ralpho schreef:

Wel ja joh, ze zijn inderdaad een week voor ie uitkwam gaan ontwikkelen!

Alhoewel ik snap dat je aan wilt geven dat je vindt dat Marvelfilms een soort massaproductie zijn, is zo'n opmerking natuurlijk geneuzel.

avatar van El ralpho
centurion81 wellicht een beetje ongelukkig geformuleerd maar daar bedoelde ik de geplande release mee, nog even net aan het einde van het jaar

avatar van MadMekx

El ralpho schreef:

volgens mij begreep de rest van de wereld jou gewoon ...

avatar van joolstein
Inception on speed? Dat gevoel krijg je als je naar de duizelingwekkende visuele effecten kijk van Dr. Strange. Die onwerkelijke beelden leken soms wel tot leven gekomen tekeningen van kunstenaar M.C. Escher. Superheld Strange is dan ook wel een bijzondere toevoeging van het immense Marvel-universum. Parallelle werkelijkheden, (zwarte) magie en geestesbezweringen zijn doorgaans niet aan de orde bij menig superheld-film. Er werd dan ook terecht opgemerkt in de film dat deze zonderlinge orde de verdedigers zijn van de spirituele wereld en andere dimensies. Benedict Cumberbatch speelt zijn hoofdrol als de briljante doch arrogante chirurg dokter Stephen Strange erg goed. En nadat deze enigszins cynische Strange in een auto-ongeluk belandt, zijn z’n handen verminkt, wat het einde van zijn carrière betekent. Strange reist vervolgens af naar het Nepal en gaat in de leer bij een zonderlinge orde aangevoerd door de androgyne 'The Ancient One'. Gespeeld door Tilda Swinton die een waar genot was om naar te kijken. De rol van deze wijze mentor speelt zij moeiteloos, alsof het haar tweede natuur is. Daarnaast was er nog Mads Mikkelsen in de rol van de kwaadaardige Kaecilius. Maar met acteurs als Cumberbatch en Mikkelsen moet je eigenlijk goud in handen hebben. Echter zijn hun personages gewoonweg te vlak uitgewerkt om echt te goed te overtuigen. Ik had met beide daarom niet echt een goede connectie. Een ander probleem waar de film mee kampte was de snelheid waarmee het verhaal er doorheen werd gejaagd, er werd gesproken dat de opleiding jaren moest duren, echter in de film kwam dit niet over. Hierdoor leek het meer een drie-daagse cursus. Ik hoopte dat Doctor Strange zou afwijken van de standaard formulefilms maar uiteindelijk volgt het toch dezelfde route met onder andere een pril liefdesverhaal en een slechterik die begrip vraagt van de kijker. Nu is het ook wel lastig om de personage Strange goed te introduceren en is elke poging om af te steken tegen de superhelden met hun onvoorstelbare, veelal fysieke krachten enkel aan te moedigen. Door de sensationele special effects en aanwezigheid van de geweldige cast weet de film net te overtuigen en nu het ontstaan-verhaal is verteld en kijk ik echt wel uit naar wat er hierna komt voor de dokter.

avatar van joshua1988
soom schreef:
Ik was en ben nog steeds niet weg van Benedict. Het kan dat hij leuk is. Maar in de acteerdimensie, die mensen ertoe heeft gebracht acteur te mogen zijn of worden, is hij voor mij niet en nooit de beste. Het ligt aan enige zwakte in zijn verschijning.
Soms word je als wellicht iets zwakke acteur neergezet tegen betere acteurs (ja dat vind ik soms, hoe wel dat waarschijnlijk niet de bedoeling is van de figuren in kwestie), en dan ga je toch de kist in. Pak 'em beet. Dat gevoel had ik.
Ik mag Benedict gewoon niet zo. Het is z'n houding denk ik. Iets in zijn voorkomen maakt dat ik het liefst wegzap voor wat ik kan en mag zien wat hem betreft.

En toch. En toch gebeurde er iets met mij en de niet favoriete figuur op het platte, witte scherm voor me. Wellicht omdat ik al getrakteerd werd op een daverende, adembenemende opening. De sfeer werd gezet.
Ik werd weggeschoten.
Daarna klapte ik in elkaar. Één keer. Twee keer. Ik denk zo'n drie keer uiteindelijk. Nee. Niet direct door Benedict. Maar wel dánkzij hem. Zijn matigheid werd ruimschoots vergoed door idd de betere acteurs hier. Dankzij hem konden die meer geven dan wanneer er een betere acteur had gestaan. Dat geloof ik oprecht.

Ik was er ondanks wel tig keren het Voorstukje, vrij blanco in, ja. Trailers en teasers maken wel nieuwsgierig, maar zoals zo'n beetje met alles, trek je toch bepaalde ideetjes aan. Ik wist niet echt hoe en wat. Maar dit was wel leuker dan ik had verwacht. Enorm(e), stereotype karakters, maar goed. Het is wel duidelijk dat Benedict dit het beste doet.

===> Ik denk niet dat Benedict hier wakker van ligt. Maar wat 'n ongelooflijke klodder mayonaise en 'n dikke wolk pindasaus, gelardeerd met glazige uistukjes hangen er tussen mijn bewondering voor en jouw afgrijzen jegens hem. Heerlijk zo'n patatje oorlog met filmfreaks. Wat ziet Benedict er trouwens vreselijk uit met een volle baard. Maar niemand in de wereld kan hem doorzien, hooguit in een astrale dimensie waar chakra's de boventoon voeren en almachtig op ons filmfreaks neerkijken.

avatar van Pazmaster
En weer een Marvel film, ze blijven je om de oren vliegen. Toch zijn ze over het algemeen wel goed, zo ook Doctor Strange. Een sterke cast en het verhaal is ook aardig, en hoewel het hier en daar een beetje warrig is is het toch prima te volgen. Visueel gezien ziet het er ook weer vet uit, jammer dat Dormammu toch tegenvalt. Desalniettemin verveelt de film niet en is het toch wel een spektakelfilm die het kijken waard is. Een dikke voldoende.

avatar van Pastaman
Leuke fantasie film met geweldige scene's .

avatar van demonski
niet bijzonder

avatar van Biosguru
Brrr, wat een leeg special effects spektakel. Een gemiddelde Fast & Furious film heeft meer vlees en bloed en mischien ook nog wel een beter verhaal.

avatar van IH88
“Through the mystic arts, we harness energy and shape reality.”

Prima en visueel overdonderende Marvel-film. Het verhaal is niet heel bijzonder en de film leunt soms wel erg op de special effects, maar het is allemaal erg vermakelijk. De humor en actie zijn erg sterk. En de acteurs met Cumberbatch voorop zijn uitstekend en hebben zichtbaar plezier met het materiaal dat ze krijgen.

En Doctor Strange is een interessant en origineel personage binnen de Marvel familie. Een Thor/Dr. Strange team up lijkt me een interessante ontwikkeling. Ik had soms het gevoel dat ik naar een kruising van Batman Begins en Inception zat te kijken. Doctor Strange is minder dan die films, maar minder betekend nog steeds een erg sterke film.

avatar van DragQueen
Wederom een entertainende film uit de stal van Marvel. Cumberbatch is op zijn plaats in de hoofdrol, en ook de rest van de castlieden weten hun rol met verve neer te zetten. Het geboden verhaal steekt prima in elkaar, en al is het verloop ervan weinig vernieuwend allemaal, Doctor Strange is toch een interessant karakter om een film omheen te bouwen. Verder is de film op visueel vlak een lust voor het oog. De adembenemende effecten, en sterk uitgevoerde actiemomenten zijn zeer vermakelijk. 3,5 Ster.

avatar van DVD-T
Met het zien van Doctor Strange is het even weer wennen aan een full-blown origins story.

Waar een Ant-Man en zelfs Guardians of the Galaxy ook nieuwe personages in het MCU moesten introduceren, voelde het daar totaal niet als een standaard introductie film. Derrickson en zijn team hebben er wel voor gekozen om dat in Doctor Strange wel te doen. Aan de ene kant heel erg slim, omdat Doctor Strange nu niet de meest bekende "superheld" uit de Marvel geschiedenis is. Toch hebben die comics ook een erg grote fanbase. Aan de andere kant moet je natuurlijk toegeven dat wij als publiek niet echt meer zitten te wachten op dit soort origins verhalen, of ze zelfs nog nodig hebben. Want geef nu toe, wie heeft er een origins verhaal van Black Panther of Spider-Man gemist in het fantastische Captain America: Civil War.

Heel veel interessants is er dan ook niet aanwezig om als origins verhaal voor Strange te dienen. In de aanloop naar zijn ommekeer wordt bijna trouw het verloop in de comics aangehouden. Enige verschil is dat Strange in de comics aan drunk driving deed. Verder is er niet veel hou vast in de origins. Dat betekent wel dat we gelukkig snel tot de training gaan komen. Alhoewel dat ook weer erg standaard in beeld wordt gebracht. En dat is een beetje het probleem van Doctor Strange. Er is bijna niets verfrissend te vinden in de opzet.

Wat wel erg verfrissend is, is dat Doctor Strange, net als Thor, een heel ander soort superheld is dan we gewend zijn. De magie is dan een erg leuke toevoeging op alle vreemde dingen die al gaande zijn in het MCU. En ook wat daarmee gedaan wordt is fantastisch. Ik durf zelfs te zeggen dat dit visueel de mooiste film is in deze serie tot nu toe. Dat moment waarin Strange zijn ogen opent met die reis is erg mooi gedaan. Maar ook het veranderen van de realiteit, waarin duidelijk de invloeden van Inception en The Matrix zichtbaar zijn, zien er erg mooi uit en zijn ook nog eens ontzettend gedetailleerd. En eindelijk krijgen we weer eens een badguy die wat minder een dimensionaal is. Er wordt verder getracht om wat meer diepgang aan personages mee te geven, Mordo en The Ancient One, maar werkt niet altijd even goed. Maar zoals te verwachten in de films die uit de Marvel stal komen, is dat iets voor in de toekomst. Iets om in een tweede Doctor Strange film naar uit te kijken en natuurlijk in de aankomende Thor: Ragnorok en Avengers: Infinity War. Toch enigszins jammer dat we meer easter eggs krijgen uit de Strange lore dan de schaarse momenten die verwijzen naar het vervolg van het MCU.

Bendict Cumberbatch is perfect gecast als Stephen Strange. Iemand waar ik sinds de aankondiging al heel veel vertrouwen in had dat hij de enige keuze was om dit personage te spelen. Ejiofor doet zijn best, al voelt het vooral alsof hij al meer energie steekt in zijn personage opzetten voor een volgend deel, dan dat hij hier een duidelijk functie heeft. Swinton mag haar uiterlijk weer eens aanpassen om hier helemaal los te gaan. Mooiste acteermoment is toch wel de scene voor het raam met Strange. Mikkelsen heeft er duidelijk plezier en zet een fijne badguy neer.

Visueel, zoals gezegd, toch wel de mooiste MCU film tot nu toe. Vooral in de actie scenes is het genieten. Vooral de New York chase en de Hong-Kong scene zijn om van te smullen. Maar ook de gekke neon kleuren in de scene naar het einde toe en de reis door het multiverse. Sound design is daarnaast ook heel erg fijn. Giacchino weet er qua muziek ook weer iets moois van te maken, te beginnen met de fanfare die het nieuwe Marvel logo ondersteund. Derrickson wil veel, misschien iets te veel. Ik ben er van overtuigd dat hij het in een eventueel vervolg nog beter gaat doen, daar hij niet vastzit aan de verplichting van een origins verhaal.

Doctor Strange is best een leuk geheel geworden, maar mist te veel die punch die we sinds Winter Soldier van het MCU gewend zijn. Het grijpt weer helemaal terug naar een standaard verhaaltje. Helaas een film die qua niveau heel erg pre Winter Soldier is. Ongelooflijk hoe die film de lat voor de films in dit universum zoveel hoger heeft gelegd.

Wat over de top qua spiritualiteit, maar naar mijn mening zeker veel verbanden met de oude spirituele wijsheid

avatar van olbo
Er kan ook teveel special effects (3d) in zitten. Het komt allemaal erg kinderachtig over.

De special effects overheersen de film. Je hebt fanta maar dit is fanta fanta... Maar zal de film verder niet afkraken het heeft nog wat amusementswaarde wat het net geen B film maakt maar een b.

avatar van psychopath
Goede film maar ik snap niet dat velen zeggen dat de cgi goed was want die was vaak gewoon slecht!

Wanneer ze op muren liepen en drie dementionaal zag er gewoon niet vloeiend en natuurlijk uit.

Inception doet dit vele malen beter.

avatar van Smugmarty
Ik heb mijn toekenning gegeven zonder de film in de context te plaatsen van de hele Marvel range maar dit was voor mij toch een van de beste 'Full Blown Origin Stories' zoals mijn bovenbuurman DVD-T het zo mooi verwoorde.

Wat een topper, vaak stilgezet omdat ik geen oogverblindend mooie seconden wilde missen. Mooie aanvulling op de reeks en ookal is Dr Strange een minder bekende marvel held ... deze en zijn vervolgen gaan dat helemaal goedmaken!

Bring it on!

Fantasy is natuurlijk altijd fantasie, maar je kunt ook overdrijven. In deze film zijn de effecten doel geworden, geen middel t.b.v. het verhaal. Soms had ik het idee naar een advertentie te kijken van een special effect studio; kijk eens wat wij allemaal kunnen! Afgezien daarvan wel een vermakelijke film.

Als er minder effects in hadden gezeten had ik een 7-8 gegeven, nu een 6.

avatar van clubsport
Als karakter word dr strange (zeker ) in het begin behoorlijk over the top neergezet , enige nuance was naar mijn mening wel op zijn plaats geweest , in plaats daarvan krijgen we een persoon wat wel erg over the top arrogant is en het ongeluk wat hij krijgt komt ook wel erg gemakzuchtig over .

Het lijkt wel alsof de film wel erg veel haast heeft want verderop in het verhaal gaat het ook weer razendsnel met het onder de knie krijgen van zijn nieuwe vaardigheden .
Bij the matrix hadden ze in ieder geval nog een geloofwaardige verklaring voor het feit hoe neo zo snel dingen kon leren , namelijk gewoon downloaden .
Hier moet het echter snel snel snel want het verhaal moet af en er is geen tijd om een geloofwaardige leercurve neer te zetten , eerlijk moet ikm wel zijn dat er meer films zijn anno nu die dezelfde fout maken .
De special effects zijn dan weer wel origineel gedaan en ook het slotstuk is zeker niet slecht .

avatar van Antonev
Niet slecht, maar helaas ook wel wat minpunten. Men probeert in 115 minuten een nieuwe held te creëren en te introduceren én deze nieuwe held moet de wereld ook nog eens redden! Er gebeurt eigenlijk teveel om in 115 minuten te kunnen vertellen. Sommige stukken komen dan ook een beetje afgeraffeld over. Daarnaast vond ik de opbouw niet helemaal lekker ingedeeld. Het begin is traag en ietwat stroperig, maar dan komt het opeens los en dan gaan we als een vuurpijl naar het einde toe. Jammer, want het verhaal is interessant, daar moet je de tijd voor nemen.

Maar we hebben ook genoeg goede dingen gezien. De special effects zien er behoorlijk goed uit en de "magic" zorgt voor spectaculaire actiemomenten. Ook bevat de film een goede dosis humor, precies zoals we gewend zijn van Marvel. Dat zorgt mijns inziens voor een beetje luchtigheid en dat komt de film ten goede. Cumberbatch en de rest van de hoofdrolspelers zijn goed gecast. Daar is verder weinig op aan te merken.

Ik ben benieuwd naar een eventueel vervolg (dat ongetwijfeld gaat komen).

avatar van knusse stoel
Een fijne film en hij deed mij enigszins denken aan de X-men filmserie, ook van de Marvel studio's.
Dan bedoel ik dus de special effects en het gegeven dat de man de wereld zal redden.
Eigenlijk hadden ze de film iets langer kunnen laten duren en het verhaal wat meer uitgesponnen kunnen presenteren.
Er zal dus wel een vervolg komen want helden maken vaak meerdere avonturen mee, ja toch?

avatar van Fighterkill
Wat een gezeik van mensen die een verhaal willen. Zit er stront in je ogen ofzo?

Terzijde.
De langzame opbouw van het hoofdpersonage zit lekker in elkaar. Hoe hij in de hele rambam rolt is ook goed te zien. wat me op al de helft van de film opviel was dat elk character een eerlijk stukje aandacht krijgt. Uiteraard kun je al van mijlenver zien wie er wel en niet belangrijk gaan worden, maar het was totaal niet afgeraffeld. Je weet gewoon duidelijk wie welke rol vervult.

De eerste actie scene kwam zo heerlijk verfrissend over, originele moves en de special effects zijn erg mooi, geraffineerd en subtiel gemaakt. Geen enorme glow-in-the-dark zwaarden ofzo (ja daar mag je echt focking blij voor zijn), ik had zelfs meer willen zien in verdedigende magie.

Vanaf dan komt er vaart in de film, wat aan de ene kant goed uitkomt, maar aan de andere kant veel te snel voorbij is. Ben het helemaal eens met mensen die opmerken dat er een heleboel vertelt moet worden in een korte tijd. Toen de actie begon zette ik hem zelfs even stil, om te kijken hoeveel tijd er nog aan kwam en was een beetje teleurgesteld dat er al 2/3 van de film voorbij was.

Anyway, het einde is zeer marvel achtig, met de leuke twist (lees: val) waardoor het te verwachten happy end was.

Nog te benoemen pluspunten: humor. goed verdeeld over de scenes. Ik lachte me rot wanneer er in een serieus stukje iets lekker sarcastisch of onverwachts gebeurde.

Tja, het verhaal. sorry dat ik zo uitviel, maar er is een begin dat goed uitgestreken wordt, een plot dat ook rustig de tijd neemt, met hier en daar zelfs een niet-cliché moralistisch puntje en het einde waarvan ik iets anders zag aankomen, en dat zegt heel wat voor een marvel film waar ik zelf vaak het einde al bijna kan voorspellen na de eerste 5 minuten. Ik zou zeggen, get your head out of your ass.

avatar van Matt81
Lege spiritualiteit die alleen maar voor sfeer moeten zorgen en stevig ondergebruikte acteurs in een hol verhaaltje. 't ziet er allemaal wel fantastische uit en daarom n ruime voldoende. Ook met dank aan Swinton.

avatar van john mcclane 2
Marvel flikt het weer.
Wederom een top super Hero film.
Psychedelisch,en heerlijke spectaculaire verbazingwekkende beelden.
Maar gezien het proberen van spirituele invloeden toe toevoegen,wil dit niet slagen.
Te oppervlakkig .
En het is te haastig .
Neemt niet weg dat deze marvel weer doet wat ie moet doen ,,,het marvel universum verrijken,en 2 uur heerlijke afleiding .

avatar van John Milton
Vermakelijker dan ik dacht!

Side note: ik lees normaal na de film altijd de trivia op IMDb, maar bij Doctor Strange ben ik halverwege gestopt. Kwam echt geen einde aan

avatar van MovieHolic
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Episch! Een 2 uur durende trip, soms compleet onnavolgbaar zo bizar als de effecten waren! Ben een enorme Marvel fan en vond ook dit supervet. Dit beloofd wat voor in de toekomst! Zeker met het oog op de teaser tijdens de aftiteling met Thor!

avatar van Vilmkritikus
Biosguru schreef:

Helemaal mee eens ik kan altijd wel genieten van Marvel films maar dit was echt superslecht.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De hitmachine Marvel werkt ondertussen duidelijk als Disney en maakt bandwerk aan de hand van formules. Als dat werkt, is dat leuk natuurlijk. Doctor Strange moet het vooral hebben van de visuele werelden dankzij special effects. Maar net als de goden (Thor) heb ik bij Marvel ook niets met magiërs. Strange zie ik trouwens nergens passen in de MCU.

Geef DC een deftige regisseur en met films als dit kan je dan perfect concurreren. Marvel kan blijkbaar overal mee weg. De effects alleen kunnen de film niet redden.