Doctor Strange (2016)

3,41

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Scott Derrickson
met Benedict Cumberbatch, Chiwetel Ejiofor en Rachel McAdams

Wanneer zijn carrière als chirurg voorbij is, gaat Stephen Strange op onderzoek uit naar het mystieke. Tijdens zijn zoektocht ontmoet hij een tovenaar, the Ancient One, die hem niet alleen beter maakt, maar hem ook magische krachten geeft en leert te beheersen. Al snel moet hij deze magie gebruiken om de aarde te beschermen tegen kwaad uit andere dimensies.

• vanaf woensdag 8 maart te huur
  • vanaf woensdag 8 maart te koop op dvd en blu-ray

133 BERICHTEN 42 MENINGEN
avatar van Nick Theunis
geplaatst: 28 december 2015, 16:31 uur [permalink]
In Film > Nieuws > Doctor Strange (2016):

Eerste blik EW-cover: Doctor Strange

geplaatst: 28 december 2015, 20:51 uur [permalink]
Ik kijk hier heel erg naar uit. Nog weinig buzz over, maar deze wordt beter dan BvS. Mark my words.

avatar van DVD-T
geplaatst: 12 april 2016, 18:56 uur [permalink]
Poster

En in de Captain America week bij Jimmy Kimmel, gaat vamavond de trailer in premiere.

avatar van AHWA
geplaatst: 13 april 2016, 08:44 uur [permalink]
Coole trailer. I dig it.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 13 april 2016, 09:05 uur [permalink]
Vanaf 27 oktober in de bioscoop (Walt Disney)

avatar van centurion81
geplaatst: 13 april 2016, 09:13 uur [permalink]
De MCU dijt verder uit....Na verschillende werelden en het heelal (Thor, Guardians of the Galaxy) gaan we nu de mystische kant van Marvel's comics met alternate realities verkennen 🙂

avatar van DVD-T
geplaatst: 13 april 2016, 16:49 uur [permalink]
Fijne trailer. Denk dat dit heel interessant kan gaan worden. Iets heel anders dan we van het MCU gewend zijn.

avatar van BananenMan1982

geplaatst: 13 april 2016, 18:27 uur [permalink]
Gave trailer. Beetje Inception-achtig. Maar dat is totaal niet negatief.

avatar van Seam

geplaatst: 14 april 2016, 02:15 uur [permalink]
Damn, ik hou absoluut niet van superheldenfilms, maar met Derrickson, Cumberbatch en McAdams aan boord word ik toch nieuwsgierig.

avatar van centurion81
geplaatst: 7 juli 2016, 11:33 uur [permalink]
Seam schreef:

En ook nog Mads Mikkelsen!

geplaatst: 24 juli 2016, 09:43 uur [permalink]

avatar van TornadoEF5

geplaatst: 25 juli 2016, 16:39 uur [permalink]
Nicholas schreef:

Ik mag het hopen, en ik verwacht ook wel dat dit een goede film zal worden. Een van de weinige superheldenfilms waar ik toch wel naar uitkijk, gewoon omdat het eens iets anders lijkt, en omdat de cast ook goed lijkt. Cumberbatch kon niet beter gecast worden 😄

geplaatst: 25 juli 2016, 16:58 uur [permalink]
Inmiddels is het een safe bet, maar mijn verwachtingen zijn nog steeds hooggespannen.

geplaatst: 26 juli 2016, 10:11 uur [permalink]
Ik had hier weinig gevoel bij, maar die nieuwe trailer is wel erg mooi. Hopelijk verschijnt hij in IMAX, dat wordt echt een rollercoaster ride.

avatar van tbouwh
geplaatst: 17 augustus 2016, 17:38 uur [permalink]
Visueel sterke trailer met een op het eerste oog excellente Cumberbatch. Inception, iemand?

avatar van kleintje 2
geplaatst: 8 september 2016, 11:10 uur [permalink]
Trailer zit goed in elkaar. Eindelijk een nieuwe Marvel waar nog geen van was, ik ga hier dus zeker naar toe.

avatar van Kondoro0614

geplaatst: 17 september 2016, 21:11 uur [permalink]
Mooie trailer maar, heb zo mijn twijfels. Ben benieuwd eerst maar effe meningen inzien.

avatar van Dennissssss
geplaatst: 11 oktober 2016, 19:44 uur [permalink]
Net een preview in de Pathé gezien van 15 minuten. Zag er goed uit. Heel vette beelden met enorm grote shots, zoals je vaak van de ruimte ziet maar hier is dat dan van een parallel universum.

geplaatst: 11 oktober 2016, 19:53 uur [permalink]
Doodzonde man, een kwartier van een film die je nog wilt zien voor je kiezen krijgen. Pathé liet ook wel eens de eerste tien minuten van een film zien, zo zinloos.

geplaatst: 16 oktober 2016, 10:50 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

Dan kijk je toch niet, had je gewoon ff je hoofd weg moeten draaien. Effe naar je mobieltje kijken ofzo tijdens de trailer/filmpje.

avatar van Walter S.
geplaatst: 25 oktober 2016, 00:46 uur [permalink]
Ray1976 schreef:

Effe? Ik vind een kwartier wegkijken vrij veel. Ik heb ook geen mobiel, dus ik hoop niet dat Pathé dat soort ongein uit gaat halen als ik in de zaal zit.

avatar van Banjo
geplaatst: 25 oktober 2016, 03:52 uur [permalink]
Ik hoop dat Strange ook echt voor vreemd staat..
Dat je na afloop het idee hebt iets unieks te hebben gezien.
totaal van deze wereld en dan nog een keer door het dak!
Er zijn al zoveel 'gewone' films geef mij maar iets heel strange.

avatar van KOKUSMAKREEL

geplaatst: 25 oktober 2016, 12:07 uur [permalink]
hij schijnt briljant te zijn, aldus een vriend van me die voor Disney werkt en 'm al gezien heeft

geplaatst: 25 oktober 2016, 12:43 uur [permalink]
KOKUSMAKREEL schreef:

Zou ik ook zeggen als ik voor Disney werkte... 😛

avatar van JigSaw_Doll

geplaatst: 25 oktober 2016, 14:53 uur [permalink]
Vanavond premiere in Antwerpen... please dont be generic MARVEL film.

avatar van Walter S.
geplaatst: 25 oktober 2016, 20:19 uur [permalink]
KOKUSMAKREEL schreef:

Disney is goed in sprookjes vertellen.

Ik ga het woensdag om 0.00 zelf checken.

avatar van darthconner
geplaatst: 26 oktober 2016, 00:31 uur [permalink]
Net in Avant-Première gezien. Ik moet zeggen dat hij me niet heeft teleurgesteld. Het verhaal zit vrij goed. Het is geen hoogstaander, maar je wordt wel wat opgeslokt in het verhaal. Het is niet dat je enige voorkennis moet hebben van wie Doctor Strange is. Alles wordt uitgelegd gedurende de film. Ik moet wel toegeven dat niet alles even duidelijk is. Maar dat komt onder andere door de snelheid van de film. Want deze ligt echt wel vrij hoog. "Doctor Strange" raast van de ene actiescène naar de andere. Vervelen zal je niet snel doen.
Ook het acteerwerk was dik in orde voor mij. Cumberbatch is ideaal gecast voor de hoofdrol. En de humor die daarbij komt, maakt van deze film een aanrader.

Zeker de moeite om hem te gaan zien in de cinema, aangezien de special effects nog zotter worden op het grote scherm. (En natuurlijk even blijven zitten want: MARVEL-film)

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: 26 oktober 2016, 13:16 uur [permalink]
Marvel blijft personages introduceren (contracten lopen immers ook een keer af), met de insteek om straks iedereen samen te laten vechten. Maar daarvoor zijn introducties vereist. En deze oorsprongsverhalen leveren meestal niet de beste films op. Ant-Man had een flauwe, inwisselbare stand-alone film voor hij iets tofs mocht doen in Civil War. En ook Thor en Captain America: The First Avenger waren slechts middelmatige opstapjes naar het grote spektakel dat The Avengers heet. De beste oorsprongsverhalen van Marvel zijn de eerste Iron Man en Guardians of the Galaxy. Nu is daar Dr. Stephen Strange, die het cynisme binnen de MCU nog iets mag opkrikken. Want de egocentrische Strange past goed in het team van Marvel, de man is een liefdeskind van Tony Stark en Dr. Gregory House: hij vindt zichzelf geweldig, weet altijd alles beter en strooit met sarcastische opmerkingen als pepernoten.

Wat opvalt aan Doctor Strange is dat de boel opvallend fris aanvoelt. En dat is geen gemakkelijke taak voor Scott Derrickson, aangezien men tegenwoordig wordt doodgegooid met superheldenfilms. Maar het feit dat bij deze film de focus op de magie ligt werkt mee. Dit levert vooral op het gebied van de actie enorm veel originaliteit op. De standaard knokpartijen en explosies worden ingeruild voor de meest creatieve actiesequenties, waarbij complete steden worden verbouwd en gevechten plaatsvinden in meerdere dimensies. Inception, eat your heart out.

Maar Doctor Strange heeft meer te bieden dan enkel creatief spektakel. Sterker nog, de beste momenten zijn de sequenties waarin Strange zijn krachten ontdekt en onder de knie probeert te krijgen. Vergelijkbaar met de eerste Iron Man is het experimenteren leuker dan de aansluitende knokpartij; de transformatie van scepticus tot magiër had eigenlijk nog wel langer mogen duren. Dit heeft overigens veel te maken met het charisma van Cumberbatch.

Ook de kenmerkende toon van Marvel werkt goed: hoe hoog het drama ook oploopt, er is telkens ruimte voor lucht en humor. En gelukkig maar, ik was vooraf al even bang dat deze film zichzelf te serieus zou gaan nemen. Maar vooral rond de climax verrast de film door vaak opvallend geestig te zijn, waar de meeste superheldfilms altijd zuur en sentimenteel worden. Het onvermijdelijke liefdesverhaaltje en zelfs de schurk – dé zwakke plek van Marvel – zijn ditmaal best aardig. Het is verrassend dat Doctor Strange zo leuk is geworden, de film is zonder meer het beste oorsprongsverhaal van Marvel sinds de eerste Iron Man. De gesprekken tussen de sarcastische chirurg annex magiër en de eveneens cynische Tony Stark zijn nu al iets om naar uit te kijken in de vervolgfilms.

4 sterren.

avatar van sonyjh

geplaatst: 26 oktober 2016, 15:36 uur [permalink]
ook de moeite als je de serie niet gevolgd hebt?