Deadpool 2 (2018)

Alternatieve titel: Once upon a Deadpool

Actie / Komedie
119 minuten / 134 minuten (Super Duper Cut)

geregisseerd door David Leitch
met Ryan Reynolds, Morena Baccarin en Josh Brolin

Wade Wilson werkt al twee jaar als de gemaskerde held Deadpool. Op een dag verliest hij echter alles waar hij van houdt. Hij geeft zichzelf hiervan de schuld. Alles wat hij overhoudt aan de tijd met zijn geliefde Vanessa, is een Skee-Ball-munt.

avatar van Captain Pervert
Smaken verschillen. Voor mij kon deze film al niet meer stuk toen er bij een ontploffing aan het begin een paar Crocs door de lucht vlogen.

avatar van ILDIB
Gewoon heerlijk. Ja herhalend en so what. Goed is goed. Lekker komisch vuilbekken olee.

Overigens absurd hoeveel brolin echt aan kurt russell doet denken.

avatar van El ralpho
You're not a fuckin' hero. You're just an annoying clown dressed up as a sex toy.

Bovenstaande quote door het Josh Brolin vertolkte personage, slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop voor de immens populaire Merc with a Mouth. Deadpool moet vooral grofgebekt en leuk zijn, maar alleen dit eerste woord is op het personage van toepassing. Ryan Reynolds begon in dit deel soms irritatie bij mij op te wekken omdat de meeste grappen die hij als Wade Wilson maakt, gelijk doodslaan. Het feit dat hij dit in een torenhoog tempo doet maakt weinig verschil uit als de grappen over het algemeen helemaal niet grappig zijn. Een uitzondering is de tijdreis scène die tijdens de credits voorbij komt want deze vond ik wel heel sterk en verrassend geschreven. Het is namelijk niet het probleem dat Reynolds geen goede Deadpool zou spelen, maar dat de hele film van dit niveau had mogen zijn.

Naast bovengenoemde scène heeft dit vervolg alsnog een aantal leuke momenten, maar het probleem is dat deze te dun gezaaid zijn. Wat ook niet bijdraagt was de vaak foeilelijke CGI die door de jaren heen alleen maar meer negatief op zal gaan vallen. Wel heel gaaf vond ik de toevoeging van Zazie Beetz als de altijd geluk hebbende Domino die als frisse wind door de film heen dartelde. Echter voelt dit vervolg in zijn totaliteit als een teleurstelling aan en bekroop mij hetzelfde gevoel als bij het eerste deel: uit dit personage kan zoveel meer gehaald worden dan dat er in dit tweeluik gedaan wordt. Voor een meer uitgebreide toelichting adviseer ik je mijn review van het eerste deel te lezen.

avatar van Roger Thornhill
Niet veel nieuws, met een gevangenisset die een kruising is tussen de gevangenisscène uit Guardians of the galaxy (deel 1) en de set van Escape plan (ook deel 1), en een actieclimax die tamelijk underwhelming is (net als in deel 1). Maar goed, ik beschouw dit niet als een actiefilm maar als een komedie, en persoonlijk ben ik de grove humor, de onvoorspelbaarheid (het lot van het merendeel der X-Force-leden!), het plezier en de inventiviteit nog niet moe. Bij een eventueel derde deel kan dat allemaal wel weer heel anders zijn... maar nú was dit dikke pret. En ik had niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar het nummer dat Céline Dion hier zingt (Ashes) is werkelijk prachtig. Zwaar over de top natuurlijk, maar met een geweldige melodie, en het helpt ook wel dat ze Deadpool in de videoclip op de Blu-ray uitstekend van repliek dient.

Ik vond deze een stuk minder dan deel 1. Misschien omdat het nieuwtje eraf was, maar ik vond het aantal zogenaamde grappige opmerkingen op een gegeven moment te veel waardoor het juist niet meer grappig werd.

avatar van Metalfist
You're so dark. Are you sure you're not from the DC universe?

Ik heb het al wel eens vaker gezegd maar ik heb het een beetje gehad met al die superheldenfilms. De tijd dat ik elke nieuwe Marvel trouw in de eerste week van release in de cinema ging kijken is ondertussen voorbij (vooral omdat het er gewoon teveel zijn geworden) en daardoor duurt het bij sommige delen soms nogal lang vooraleer ik me er aan waag. Zo was ik al wel geruime tijd benieuwd naar Deadpool 2, zeker omdat de eerste film gewoon een erg frisse en fijne film was, maar heeft het dus ruimschoots tot 2 jaar na de initiële release geduurd vooraleer ik dit in de Blu-Ray speler stak.

En eigenlijk is dat zo slecht nog niet, dan kan ik dit toch net iets beter waarderen. Deadpool 2 is alles wat zijn voorganger was maar slaagt er ondertussen toch nog wel in om fris en fruitig over te komen. Van de regisseurswissel (Tim Miller verliet de productie wegens meningsverschillen waardoor David Leitch het regiestokje overnam) is niet bijzonder veel te merken doordat het nog altijd vooral de grote Ryan Reynolds show is. Die heeft overduidelijk veel plezier in de dikke middenvinger die hij kan opsteken naar zijn vorige performances (zowel zijn vertolking van Deadpool in X-Men Origins maar ook het Green Lantern debacle, al vond ik die eigenlijk echt nog niet zo slecht, passeren de revue) maar niet alles werkt even goed. Zo is de enorm lange sterfscène grappig bedoeld maar komt dat totaal niet uit de verf maar Deadpool 2 heeft het voordeel dat er zoveel grappen op je worden afgevuurd, dat er al eens een misser mag tussen zitten. Verder beetje jammer hoe ze met Vanessa omgaan maar het wordt vooral de vraag in hoeverre ze dit met het Marvel Cinematic Universe gaan kunnen rijmen. Nu krijg je al wel een leuke knipoog via die scène uit Dark Phoenix maar de bedoeling is toch om Deadpool 3 volwaardig in het MCU te integreren.

Hopelijk houdt dat wel in dat de cast behouden blijft. Ryan Reynolds is geboren om Deadpool te spelen en net zoals Hugh Jackman met Wolverine kun je eigenlijk niemand anders meer voorstellen in de rol. Morena Baccarin blijft ook geweldig als Vanessa maar die wordt hier wel erg snel opzij gezet. Verder aangenaam verrast ook door de nieuwkomers. Zazie Beetz is het ideale voorbeeld dat je gewoon de beste acteur/actrice moet nemen voor de rol, onafhankelijk van de huidskleur, en ook Josh Brolin is gewoon perfect als Cable. Beetje klein van gestalte misschien maar daar steken ze dan evengoed de draak mee, zo'n flinke dosis zelfspot doet het altijd wel goed ten huize Metalfist. Verder ook flink wat (bijna onherkenbare) cameo's en ook de nodige pop culture references. Ook daar veel dingen die compleet de mist ingaan maar wat maakt het ook uit als het zo'n hoog tempo heeft. De film zakt nergens echt in en visueel is hier (zeker met de capriolen van Domino) ook nog genoeg te beleven.

Fijn! Erg fijn zelfs. De eerste Deadpool heb ik niet meer gezien sinds mijn bioscoopbezoek in 2016 maar gevoelsmatig is dit een sequel die hetzelfde niveau benadert. Misschien maar goed dat er in het derde deel meer speelruimte is om dit toch wat fris te houden. Ben benieuwd hoe het gaat uitdraaien om Deadpool in het MCU te zien, hopelijk beslissen ze al niet om de R-Rating af te pakken maar dat zou echt wel een lomp idee zijn.

avatar van Roger Thornhill
Metalfist schreef:
Deadpool in het MCU [...] hopelijk beslissen ze al niet om de R-Rating af te pakken maar dat zou echt wel een lomp idee zijn.
Och, dat laatste had ik nog niet eens bij stilgestaan... je moet er toch niet aan denken!

avatar van Ajax&Litmanen1
Metalfist

Deadpool 3 is al aangekondigd en het is ook al bevestigd dat het gewoon r-rated is.

Waar ik ook heel blij mee ben, want ik vreesde ook even voor een Disneyaanranding van deze franchise.

Heb namelijk hetzelfde als jou, ben ook superheldenmoe geworden, althans die van Marvel. Mijn ballon is leeggelopen na de laatste twee Avengerfilms. Ik kijk nu meer uit naar afwijkende superheldenfilms. De Snyder Cut van Justice League, Deadpool 3, de komende Batmanfilm.

avatar van Metalfist
Dat het in de MCU ging komen had ik ook al gehoord maar de bevestiging dat het nog altijd R-Rated ging zijn was me ontgaan Ajax&Litmanen1. Goed nieuws!

Ik heb hetzelfde gevoel met de Avengers. Het was een mooi slotstuk van een lange periode (ik was zo blij als een klein kind met die after credits teasers indertijd, zeker met de eerste keer Thanos) maar voor mij stopt het daar nu ook. Die Wandavision zegt me vrij weinig, die Bucky/Falcon reeks zelfs nog minder en Agents of SHIELD heb ik ook opgegeven.. Ik ga het allemaal ooit wel eens zien maar de drive erachter is wat verdwenen. Wat vreemd is, want de comics op zich lees ik wel nog altijd met heel veel plezier.

Je hebt van die acteurs die geboren zijn om een rol te spelen ! Ryan is de perfecte acteur voor deadpool. Deadpool 2 is zeker niet minder dan het vorige deel voor mij. Ik vond ook dit deel weer zeer vermakelijk met veel humor. Het verhaal is origineel en de actie is volop aanwezig ! Wel moet ik erbij zeggen dat je wel van deze ,soms wat flauwe humor, moet houden. Als je hier niet van houd kan het wellicht wat irritant zijn, maar dit geld zeker niet voor mij! ik heb me namelijk dood gelachen en opnieuw genoten!