The Darkest Hour (2011)

Verenigde Staten / Rusland
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Chris Gorak
met Emile Hirsch, Olivia Thirlby en Max Minghella

Buitenaardse wezens zijn geland op aarde en hebben het complete elektriciteitsnet op de planeet platgelegd. Hierdoor is de mensheid niet in staat om zich te organiseren en terug te vechten. De buitenaardse wezens jagen systematisch op het ongeorganiseerde, hopeloze leger. Ondertussen probeert een kleine groep Amerikaanse toeristen in Moskou hun krachten te bundelen, in een poging de indringers te stoppen, voordat de volledige mensheid is uitgeroeid.

avatar van The One Ring
Allereerst een compliment: ik was niet van plan deze film te kijken toen ik er twee dagen geleden op Film 1 bij langs zapte, maar ik bleef toch hangen. Toegegeven, op de helft had ik het wel gehad, maar dan ben ik toch vooral koppig kijk ik het af. Ach, als luchtig vermaak kijkt ook die tweede helft wel weg, zelfs al is het weinige dat nog intrigeerde in de eerste helft dan al lang weg. Dat intrigerende was vooral dat de aliens onzichtbaar zijn. Dat trok me, omdat ik wilde zien wat ze ermee deden in de film. Een onzichtbare dreiging spreekt tot de verbeelding bij mij.

Bij de filmmakers alleen maar eventjes helaas. Alleen die scène met die politieauto midden op het plein haalt op dit gebied iets van spanning uit het gegeven. Verder is dit horror-light die volgens een bekend stramien. Bij dit soort films is het altijd leuk om te voorspellen wie er dood zullen gaan en wie het gaan overleven. Hier wist ik het niet alleen compleet goed te voorspellen, maar ik verdien bonuspunten voor het totaal goed raden van de volgorde waarop de slachtoffers gingen sterven.

Het script stelt weinig voor en bevat ook niet bepaald veel logica, maar dat had ik ook niet verwacht. Het is vooral jammer dat er qua spanning zo weinig gedaan wordt, zeker in de tweede helft. Lijkt me met dit concept makkelijk te doen. Helaas wordt er al snel een soort van wapen tegen de aliens gevonden, waardoor ze ook nog eens zichtbaar worden. Dat haalt de spanning weg en om het erger te maken is het design van de aliens spuuglelijk.

De enige charme die de tweede helft biedt is dat de Amerikanen alleen maar mogen rondrennen, terwijl de Russen indruk mogen maken. Een Russische professor vind het wapen tegen de aliens uit (in no-time kennelijk, aangezien de aliens pas zijn verschenen; de man heeft zelfs al een alienbestendige kooi klaar); een tiener is het coolste personage en de soldaten zijn duidelijk de meest geduchte tegenstanders van de aliens. Het blijven typetjes, maar tegenover de blanco Amerikanen zijn ze een verademing.

Verder, overslaan.

avatar van MovieMind
Aardige tienerfilm..
Het verhaal gaat op zich wel, helaas verzwakt het gaandeweg naar het einde.

Is dit een komedie?

HALVE TAMME.
mikey schreef:
Is dit een komedie?

Ligt eraan in wat voor staat je de film bekijkt .

avatar van mikey
Zo ziet de poster er namelijk uit.

HALVE TAMME.
Gelijk heb je, maar nee het is geen komedie.

Veel kijkplezier toegewenst zometeen.

Ik pis altijd in mijn broek hier bij het lezen van al die recensies van alle "Simon van Collums" en "Rene Miochs" hier op deze site.

Ik ga lekker deze film kijken op tv, en of ik geniet ervan of ik vind m niet leuk. Maar dat is dan mijn smaak, zoals iedereen een eigen smaak heeft.

Geniet anders ook maar alvast van de titelsong "Darkest Hour", daar spat ook de elektriciteit vanaf (zeker vanaf 3:04).

_JCKreacher schreef:
zoals iedereen een eigen smaak heeft.
helaas wel!

mikey schreef:
helaas wel!

Ach, jij hebt waarschijnlijk de puisten nog op je kop zitten, gezien je antwoord. Je bent toch niet verplicht om te kijken wat anderen leuk vinden en jij niet.

Ik vond het een vermakelijke film.

avatar van VforVictor
Wel een aardige sci-fi, niet teveel van verwachten dan issie goed te doen. hijs alleen een beetje kort.

avatar van mikey
Niet al te snuggere film is toch grappig gedaan. Beetje jatwerk uit 28 days later zoals dat appartement met dat licht. De metro van cloverfield. Lelijke cgi computerspel truukjes maar met plezier gemaakt. Dus je blijft kijken.

avatar van DragQueen
Ondanks de lage score hier, vond ik het een genietbare film. Het verhaal en verloop ervan zijn niet groots, maar onderhoudend. Ditzelfde geldt voor het acteerwerk. Verder zien de settings en special effects er prima uit. 3 Sterren.

avatar van jasper1991
Razendspannend en mooi concept voor een alien. Tuurlijk heeft de film wat afgezaagde kantjes, maar verder weinig mis mee voor mij.

avatar van Spetie
Zeker geen topfilm, die vooral een groot gebrek aan spanning kent.

Ik moet zeggen dat het allemaal nog best onderhoudend was. De eerste helft is het interessantst, omdat ik best benieuwd was, wat het nu precies voor Aliens waren en je ze toen nog niet kon zien. Dat concept verdwijnt in de tweede helft op een zeer gemakzuchtige manier naar de achtergrond, wat wel jammer was, want hier had meer uitgehaald kunnen worden.

Toch is het allemaal best onderhoudend en is Moskou als locatie best verfrissend om te zien. Daarnaast komen er nog een paar geinige typetjes opdraven, die zowaar nog voor wat humor zorgen. Het plot is echter ontzettend mager, bevat net wat teveel plotgaten en de toevalsfactor is nogal aan de hoge kant. Maar het had nog veel slechter gekund, dat moet ook gezegd worden.

avatar van arno74
Dankzij de score en de meningen hier was ik al vooraf gewaarschuwd dat deze film wellicht niet al te best zou zijn. Het was onlangs op TV en het verhaal sprak me redelijk aan. Vlekkeloos is de film zeker niet, er zitten zelfs behoorlijk wat grove fouten in. Toch is het met verwachting en verstand op nul wel vermakelijk te noemen. Het helpt ook dat de film niet al te lang duurt en behoorlijk wat vaart heeft, waardoor het niet langdradig aanvoelt. Aardig als popcornvermaak mits je er niets van eist of verwacht. 2 a 2,5*.

avatar van Cleanshot
Had enige potentie totdat de aliens zichtbaar werden, zeer slechte se

avatar van tronnie
Niet slecht ....maar ook niet super goed ...best wel een aardige goede sf film . maar niet echt goed , best wel aardig , niet slecht dat niet , best wel goed eigenlijk . het is niet echt een sf actiefilm meer een sf mystery nee dat ook niet . meer een sf speelfilm ja . best wel redelijk ja , niet supergoed maar toch best wel ja . jahoor best wel .

avatar van des1
Wat zijn het gros van de Amerikanen toch een stelletje infantiele randdebielen. Andere net vertoont Red Dawn. Je hebt klaarblijkelijk geen dictatuur nodig om mensen 'echt' mee te nemen in een ridicuul verhaal met zotte premisses. Je zou bijna wensen dat aliens en Koreanen tezamen optrekken om de VS te bezetten.

avatar van Elineloves
Komt dus blijkbaar niet vandaag op Veronica ook 22.15, maar Ninja Assassin die morgen om 22.20 zou komen speelt nu. Foutje van Veronica?

avatar van Dying Rose
Zal eerder aan de menselijkheid van de zender liggen. Zo'n flutfilm wil je niemand aandoen.

avatar van Elineloves
Haha, na de eerste tien minuten van Ninja Assassin te hebben gezien betwijfel ik of het een vooruitgang is.. Ik laat ze allebei maar aan me voorbij gaan, heb al teveel flutfilms gezien vandaag.

avatar van misterdhdh
Matig filmpje die mij nooit echt kon overtuigen. Verhaal op zich heb ik al zo vaak gezien, het elektrisch gedoe dan weer niet. Het begint allemaal nog goed maar zakt er naar het einde toe steeds meer doorheen. Verhaal is te matig, net zoals de uitwerking. Acteerwerk is nog degelijk, maar ik leefde niet echt mee met de personages, het kon mij niet schelen wat er met iemand zou gebeuren. Einde is het slechtste deel en lijkt snel afgehandeld. Natuurlijk weer domme acties die de personages maken, maar dat heb je in vele films. Film kon mij nooit echt overtuigen, was allemaal te saai en te matig. Op geen enkel moment was er ook spanning te bespeuren. Film zakt in wanneer ze met de wapens op de proppen komen, het paard was dan weer helemaal belachelijk, net zoals de kooi en vanaf wanneer de aliens zichtbaar werden ging het niveau toch ook niet omhoog, ze zagen er toch ook niet zo goed uit. Heb niet zoveel plezier beleefd aan dit filmpje, dat gelukkig niet te lang duurt. Heb dit verhaal al te vaak gezien in betere films. Ik snap dat sommige mensen wel nog hebben genoten van dit filmpje, het is natuurlijk geen superslechte film, maar vond hem toch geen aanrader.
2/5

avatar van tattoobob
Belabberd acteerwerk en slechte CGI....het script is saai en nergens vernieuwend.
Weer zo,n film die als echte telleurstelling uit de hoek komt.
Een film die beter niet gemaakt had mogen worden....zonde van mijn tijd en zonde van de tijd van de makers.

avatar van Kondoro0614
The Darkest Hour

Ooit bestempelde ik deze film met vier sterren. Ik weet na de herziening van vanavond dat dit heel snel gaat veranderen. Nu kom je er eigenlijk min of meer achter dat The Darkest Hour helemaal geen top film is, niet zoals je het bestempeld had in het begin. Qua acteerwerk kun je het professionele ver zoeken. Vaak zie je de personages al omhoog en of weg vliegen terwijl de CGI nog opgang moest komen, en ze nog helemaal geen touch hadden met elkaar, toch wel zonde!

Nee, The Darkest Hour kon me niet voor tweede keer erg vermaken, je komt nu toch aan de slechte punten. Ik en mijn kameraad keken elkaar al raar aan toen we de aliens in de elektronische wolken zagen zitten, bah! Volgens mij bevat de film ook een moment van grote afgang. Wanneer ze in een trolleybus verstopt zitten maar er een wolk aan kwam en weg sjeezden, waarna de trolleybus van zijn bovenleidingen kwam. Zoverre mijn informatie strekt is een trolleybus een bus die elektrisch aangevoerd word dus zonder elektriciteit gaat de bus niet ver. Nu denk ik bij mijn eigen wel door en zo'n elektro wolk stuurt hem natuurlijk ook aan, want als zo'n wolk in de buurt kwam deed alles het weer.

Nee, The Darkest Hour is geen favoriet meer van mij en ik daal heel diep in mijn stem, jammer dat het zo is maar ik vond de film voor de tweede keer gewoon niet zoveel meer aan, de clichés kwamen snel naar boven en er was weinig vermaak aan.

avatar van horizons
Tja. De film wordt gered door een aantal dingetjes: de aliens (vooral in 1ste helft), de locatie en de russische verzets figuren.
Het afstrepen van de karakters was wel erg voorspelbaar en volgens het boekje.

avatar van ForrestHanks
So dan...... die was slecht!!!
Totaal niet spannend, oninteressante en irritante personages, voorspelbaar en slecht geacteerd.

avatar van Gang_Star
Een sf/actiefilm waarin Rusland wordt aangevallen door Aliens. Die aliens zien er met de gebruikte effecten heel apart uit, maar om één of andere reden vond ik het tegelijkertijd wel wat hebben. De film komt wat laat op gang, maar biedt gaandeweg genoeg kogels en ontploffingen om toch nog genoeg te vermaken.

avatar van jippie2010
Simplistisch, spanningsloos, onvoldoende. *2.0

avatar van IH88
“Welcome to Russia, sucker.”

Matige sci-fi film die maar niet spannend wil worden. The Darkest Hour is soms (onbedoeld) een komedie, en dan doe je als makers en acteurs toch wat verkeerd. Het is een inspiratieloos werkje met saaie aliens en lelijke special effects. Zelfs de moordpartijen van de aliens zien er suf uit, en je kunt van een kilometer afstand aan zien komen wanneer er weer een personage wordt vermoord. Van de acteurs weet alleen Olivia Thirlby nog een beetje indruk te maken, maar voor de rest houdt het allemaal niet over.

avatar van Captain Proton
Wat een slecht geacteerde film is dit. Verhaal is leuk bedacht. Special effects gaat, maar dat acteren. Deze film maar één keer kijken en daarna nooit meer. Ik heb het helaas wel gedaan om nu eens te kijken met dolby surround. Geluid was beter, maar vond het voor de tweede keer nog slechter (de film).

avatar van Shadowed
Prima.

Vond dit wel een prima actie/sciencefiction met prima effecten en een prima tempo. Vooral dat tempo doet het hem, want als dit langer duurde was het minder geweest, 89 minuten is precies goed voor een popcornfilm zoals dit.

Hirsch doet het prima, nergens heel goed maar hij is wel uit te staan, net als de rest. Alleen Vernadskaya was wat minder, maar ach, dat kind was ook maar rond de 15. Russische accenten zijn duidelijk hoorbaar en dat zorgt voor wat houterigheid hier en daar, maar in het algemeen was het niet storend.

Vond de effecten prima, alleen richting het einde als de aliens wat beter in beeld komen viel het wat door de mand. Sommige effecten zagen er nog vrij realistisch uit, zoals de scene waar de aliens stralen zenden om grondstoffen te absorberen. Voor de rest is de originaliteit slechts beperkt, aangezien de film toch wel wat heeft gebruikt van andere films zoals 28 Days Later... en War of the Worlds

De aliens zelf waren niet al te spannend, en de film is nergens heel spannend en meer popcornvoer. Helemaal in het begin was het hier en daar wel beklemmend, maar daar blijft het dan ook bij. Ik heb me hier toch wel prima mee vermaakt.

avatar van clubsport
had vooraf niet echt hoge verwachtingen en zo nu en dan word je dan best aangenaam verrast .
Dit is weer een andere variant op het alien invasion thema en dat is best aardig gedaan en op momenten
redelijk onderhoudend .
De verlaten setting in moskou is mooi gedaan, alleen het uiteindelijke design van de aliens komt wat kinderlijk over , voor de rest is het gewoon leuk popcornvermaak niks meer niks minder .
Nee het haalt het niveau van bv War of the worlds niet maar das geen schande .