The Condemned (2007)

Actie / Thriller

geregisseerd door Scott Wiper
met Steve Austin, Rick Hoffman en Vinnie Jones

Jack Conrad (Steve Austin) zit in een dodencel in een corrupte gevangenis ergens in Midden-Amerika. Dan doet er zich plotseling een mogelijkheid voor om zijn straf te ontlopen: een rijke televisieproducer heeft hem uitgezocht om deel te nemen aan een spannende reality tv-show. De corrupte gevangenisleiding wordt simpel omgekocht. Hij wordt gedropt op een verlaten eiland ergens in de oceaan. Daar wacht hem een dodelijk lot: hij moet een strijd op leven en dood aangaan met negen andere ter dood veroordeelden. Alleen diegene die overblijft zal zijn vrijheid terug krijgen.

Matige film waarin een aantal ter-dood-veroordeelden meedoen aan een tv-show waarin ze moeten vechten tot het eind. Een leuk gegeven voor een aktiefilm. Maar door ditzelfde gegeven valt het geheel wel wat in herhaling. Dit wordt nog geprobeerd te doorbreken door wat plotjes en gewetensvragen, maar hierdoor duurt allemaal wat te lang. De actiescenes zijn wel lekker ruig, maar lijden onder het te schokkerige camerawerk.

stone cold wwe

avatar van Sjoerdow
Op het eerste oog is The condemned een aardige actiefilm, al schort het aan fatsoenlijk camerawerk en storen de ongeloofwaardige karakters.

Zo is er onder de "hardcore bad guys" een afro-amerikaan genaamd Kreston, die op het eiland een wildvreemde killer (op basis van niets) besluit te vertrouwen, wat hem dus het leven kost. Hoe dom kun je zijn?

Daarnaast bestaat er een soort (ook op niets gebaseerd) wederzijds respect tussen de wildvreemden, terwijl ze elkaar toch écht binnen 30 uur van kant moeten maken.

Steve Austin is wel geinig in het begin, maar krijgt zo weinig tekst dat zijn beperkingen als acteur niet opvallen. Vinnie Jones is de ideale bad guy, maar heeft een overdreven accent. Nog belachelijker is die crew die doodsbang wordt wanneer Conrad hun kamp nadert. Konden ze die enkelbanden niet op afstand af laten gaan? Dat had een hoop problemen opgelost.

Daarnaast is het jammer dat een aantal leden van de crew besluiten de messias uit te hangen, omdat een verkrachting "not done" zou zijn. Wat hadden ze anders verwacht op een eiland met 10 levensgevaarlijke gekken die (niet voor niets) ter dood veroordeeld zijn?

Logica is nog ver te zoeken. Gelukkig is The condemned wel een stuk harder dan het nog slappere The hunger games.

De cameraman lijdt aan parkinson vrees ik.

avatar van Rodger
lekkere actie film, voor in de nachdienst.... 3**

Leuke actie film voor 1 keer.

avatar van kuiponok
Prima actiefilm die mij destijds niet verveelde.

avatar van m1701
Goeie film.
Begon ook heel erg sterk!
Alleen jammer dat het uiteindelijk alleen maar om de tv crew ging.....
Had wel wat meer onderlingen gevechten willen zien, wat meer spanning.

Net zoals Deathrace (of hoe deze ook heet) en deze film gaf me een
beetje het "Hunger Games" gevoel..... alleen wat minder spannend.

avatar van nadrin
Thema dat reeds in heel veel films is verwerkt. Van het verleden tot in de verre toekomst elk heeft zijn versie reeds gegeven. Maar het blijft een tof uitgangspunt. Dus zullen we nog wel veel versies krijgen. Deze zal helaas niet in de top tien daarvan eindigen.

Een reality show die niets meer of minder is dan een moordpartij.
Stevige en gewelddadige actiefilm dus.

Zeer goede actiefilm.

10 gevaarlijke gevangenen die samengezet worden op 1 eiland. Het leidt tot stevige knokpartijen, die allemaal in beeld worden gebracht om een TV show mee te maken.
Jack (Steve Austin) en Vinnie Jones maken er echt een spektakel van. De vriendin van Jack maakt het compleet, je wilt gewoon dat Jack overleeft.

Echt geweldig om een avondje te genieten van stevige actie!

avatar van Hollywood007
Best wel leuke actie. Prima verhaal en mooi in beeld gebracht, al is hij wel voorspelbaar. Acteerwerk is ook redelijk. Vinnie Jones is altijd op zen best in dit soort personage. Voorlopertje van The hunger games lijkt mij.

Garda fagal oprimidus
0.00001 point

Simpele maar doeltreffende actiefilm. De tv show crew is irritant en haal regelmatig tempo uit het verhaal, wat jammer is. Toch, voor een verstand op nul foute actiefilm wel geslaagd.

avatar van Antonev
Toen ik de samenvatting van deze film las, kwam direct de film 'Battle Royale' bij me op! Heel veel facetten van deze films komen overeen. Het gedwongen meedoen, de enkelbanden (met GPS en explosieven), het elkaar uitmoorden om vrij te komen etc etc, het komt in beide films terug.

Ik vond deze echter wel wat prettiger en strakker uitgewerkt. 'Battle Royale' vond ik wat chaotischer overkomen. Prima film.

avatar van TornadoEF5
Nog eens proberen herkijken, na 1/3e weer afgelegd en verlaagd met een heel punt. Niet om aan te zien dit.

avatar van Devoo
Aardige actie-film met een verhaal die inderdaad doet denken aan The Hunger Games. Het camerawerk vind ik ietwat schokkerig waardoor actievolle scènes niet altijd aangenaam waren om naar te kijken. Maar ik heb me er wel mee vermaakt.

avatar van FunkStarr
Matig, maar zeker niet slecht. Wat me het meest tegenstaat is het simpele domme verhaaltje maar gelukkig wordt er soms een goede actiescene ingezet waardoor het geheel nog redelijk te behappen blijft. Steve Austin vind ik ook maar een matig acteur, maar hier zit hij gewoon goed in z'n (redelijk simpele) rol. Hij moet het verder dan ook vooral hebben van z'n fysiek, maar het is nou niet iemand waarvoor ik enige vorm van sympathie op kan wekken. Actie is prima verder, al is de schuddende camera ook zeker geen pluspunt. Vinnie Jones is meestal wel leuk als schurk en verder heeft de film eigenlijk veel b-elementen, wat natuurlijk niet perse een nadeel hoeft te zijn. Speelduur is iets te lang ook voor een simpel filmpje als dit. Voor een saaie zondagmiddag op de bank is dit nog wel te doen. 2,5*

avatar van SmackItUp
TornadoEF5 schreef:

Mwah, sonde. Halverwege wordt het namelijk beter. Die 1* die je nu geeft op basis van 1/3e van de film lijkt me dus een beetje overtrokken.

SmackItUp schreef:

Zal het waarschijnlijk nog wel eens ooit een kans geven dan.

avatar van SmackItUp
TornadoEF5 schreef:

Zal het waarschijnlijk nog wel eens ooit een kans geven dan.

Misschien valt het inderdaad mee. Ik heb ook een filmpje gezien die ik in eerste instantie na 20 minuten afzette, en daar achteraf enorm spijt van had. Die staat nu namelijk in mijn top 10

goeie actiefilm!
ok verhaal is een beetje cliche, maar
toch vrij aardig.
Steve Austin (heette Lee Majors vroeger ook niet zo
in de serie ' De man van zes miljoen?) speelde ook
niet slecht. Past wel bij hem. Macho-figuur, gespierde kerel, weinig spraakvermogen
in de film.

avatar van mcdaktari
Rodger schreef:
lekkere actie film, voor in de nachdienst.... 3**

Had ik die luxe maar om tijdens m'n werk film te kunnen kijken.
Tja, ik zal 'm toch pas echt na het werken kunnen kijken

sparkie schreef:
goeie actiefilm!
ok verhaal is een beetje cliche, maar
toch vrij aardig.
Steve Austin (heette Lee Majors vroeger ook niet zo
in de serie ' De man van zes miljoen?) speelde ook
niet slecht. Past wel bij hem. Macho-figuur, gespierde kerel, niet zo spraakzaam
in de film.

avatar van Rodger
mcdaktari schreef:

Had ik die luxe maar om tijdens m'n werk film te kunnen kijken.
Tja, ik zal 'm toch pas echt na het werken kunnen kijken

Haha.. je hebt luxe- en werkpaarden...

avatar van mcdaktari
Rodger het is helaas nog nooit anders geweest

Ik verbaas me er eigenlijk nog steeds over dat ik deze film nooit eerder had gezien. Een battle royale, Vinnie Jones, het televisiewereldje: allemaal ingrediënten die ik tof vind in een film. Gooi er een jaren 2000-sausje overheen en je hebt best een toffe film.

Geen hoogvlieger, maar de combinatie tussen de actie tussen de gevangenen op het eiland, het wereldje van het televisie maken en het verhaaltje over de ethiek van een dergelijk programma werkt wel. Het had mij wat mij betreft alleen wel wat donkerder gemogen. Vinnie Jones als bruut zorgde voor enkele rillingen, maar het had wel wat meer gemogen om nadruk te geven hoe níet moreel verantwoord zoiets is. Net als dat ik wel graag meer had willen zien van de invloed van het programma op de echte wereld en de mensen die ernaar keken.

Ik voel me wel opeens oud als ik besef dat internet toen al zo veel effect had. Wel grappig om te zien zo bijna 10 jaar later.

avatar van john mcclane 2
prima actie film.
Vinnie jones is best amusant.
En soms brengt zo'n wwe film leuke dingen op ,zoals deze.
Maar het lijkt er op dat wel deeltje twee even over kunnen slaan.

avatar van TornadoEF5
Zozo, derde keer goede keer. En inderdaad saai is deze film eigenlijk niet. Om eerlijk te zijn denk ik dat ik nooit verder dan 10 minuten gekeken had, en wellicht niet verder keek wegens het gebrek aan herkenbare acteurs (en ook geen binding krijg met hen). Die beginscène in die Wit-Russische gevangenis met ongelooflijke slechte actiechoreografie/montage en bovendien slecht in beeld gebracht zal me afgeschrikt hebben voor verder verloop, en daar ergens kort erna moet ik al afgehaakt hebben (denk ik), want van de rest herinner ik me niets. Ik snap eigenlijk niet wat die scène aan deze film toevoegde.

Het betekent niet dat deze film plots goed wordt, en een film met dit gegeven moet beter kunnen doen. De moraal die rond de film hing is absoluut niet interessant. Alle clichés passeren de revue, en hoewel ik me daar doorgaans niet aan stoor, vind ik het opnieuw vrij vervelend dat Amerika weer de good guy heeft, of de winnaar in de rangen heeft. Ik vind het eigenlijk zelfs een misstap om hier meerdere nationaliteiten in te betrekken, ook al heeft het in het verhaal wel een functie namelijk meer kijkers hebben doordat je meer groepen aanspreekt. Wat verder erg opvalt is dat de actie niet goed in beeld wordt gebracht, en dat die choreografie ook niet bijster goed is. Daarnaast is deze film te onrealistisch (als we dan aannemen dat dit concept kan, anders moet je dit niet al kijken) en heeft ze eigenlijk ook te weinig om het lijf. Het valt in het geheel gewoon te zwak uit.

Het concept van deze film hebben we al vaker teruggezien. Het is een vleugje The Hunger Games en een laagje Das Experiment op een bedje van Death Race. En dan hebben we ook nog Batoru Rowaiaru dat door zijn rauwheid me veel beter beviel en ik ook enorm aanraad. Films als deze maar ook een The Hunger Games hebben in de uitwerking gewoon te veel Hollywoodcensuur om echt gaaf te zijn. Het voelt aan alsof het concept een enorme downgrade kreeg in de hardheid, en vervolgens een extra botoxbehandeling heeft gehad op de plaatsen waar het toch spectaculair moet zijn.

avatar van n00r
Leuk

Het enige waaraan ik me mateloos irriteerde was het camera werk. Voor de rest was dit gewoon een vermakelijke film. Ik wist wel al vanaf het begin wat er ging gebeuren maar goed. Op sommige stukjes wat goor maar dat hoort erbij!

7/10

avatar van Elchapo
Actievehikel meer niet,verhaal van 40 in een dozijn.....

avatar van arno74
Matig filmpje qua verhaal en acteerwerk. Vooral het begin was lastig doorkomen, als na een tijdje het verhaal eenmaal wat rijker wordt kon het eindelijk mijn interesse winnen, tot dat moment leek het alleen maar te gaan over 9 mannen en een vrouw die op elkaar inslaan. Daarna wordt het qua verhaal niet heel veel beter, erg cliché, maar wel vermakelijker. Kleine 2*

avatar van xxERWINxx
Ik had deze film nog niet gezien, daarom vandaag eraan begonnen.
Het begin vond ik een beetje raar en saai, maar eenmaal op het eiland als het spel begint word hij beter.
De film zit volop gevechten.
9 mensen op 1 eiland gefilmd door een crew met camera's dat wereldwijd gevolgd kan worden via internet.
De film was redelijk spannend, soms best hard, camerawerk was soms wel wat schokkend dat was jammer.
Het einde vond ik wel weer goed.
Al met al een zeer vermakelijke (harde) actiefilm.
Op naar deel 2!

avatar van david bohm
Heb deze een tijd terug gezien. Het ziet er allemaal redelijk goed uit maar het acteerwerk is erg matig en het verhaaltje tja. Met 2 sterren ben ik mild.