ad

Met onder meer: Tom Cruise, Dakota Fanning en Miranda Otto

Releasedatum: 28 juni 2005

Over War of the Worlds

"They're already here."

Ray Ferrier (Tom Cruise) is een arbeider, wonend in New Jersey. Hij is vervreemd van zijn gezin, zijn leven verloopt niet goed en hij is teveel met zichzelf bezig. Zijn eenvoudige leven wordt echter op een buitengewone en gewelddadige manier verstoord, wanneer allesvernietigende indringers hun opwachting maken. Buitenaardse wezens, die in grote aantallen zijn gekomen om de aarde te vernietigen. Terwijl zij zich een weg banen door het land en een spoor van vernietiging achter zich laten, moet Ray zijn kinderen zien te beschermen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Als je Spielbergs War of the Worlds in een grafiek zou moeten weergeven, dan zie je een grafiek die met een rechte lijn naar beneden loopt. Zelden zie je een film die sterk begint zo afdalen naar een bedenkelijk niveau. Het hoogtepunt van de film is zonder meer de eerste 30 minuten. De personages zijn weliswaar niet heel boeiend, maar het gedeelte rondom de storm en de komst van de eerste tripod is erg sterk gedaan. Visueel interessant en de tripod met zijn duistere hoorn is een imponerend ding. Het levert een hoop uitstekend spektakel op, en ik vond vooral het stukje mysterie rondom die storm goed uitgevoerd. Je voelt erg goed de dreiging en de paniek, dat heeft Spielberg goed weten te vangen.

Maar dan gaat de film langzaamaan bergafwaarts richting de tweede akte. Het spektakel en de spanning steken af en toe nog zeker de kop op, maar het familiedrama lijkt steeds belangrijker te worden, waarbij koste wat kost moet worden aangetoond dat Cruise een slechte vader is. In een paar kleine momenten - waaronder in de keuken als hij broodjes wil smeren voor zijn kroost - is dit nog best aardig, maar het wordt allemaal steeds vervelender. Gaandeweg in alle paniek zien we hoe Cruise - aan de hand van een medaille en wat slaapliedjes - zijn dochtertje niet goed kent. En ook zijn zoon blijft maar opmerken dat hij 'er nooit is'. Je bent telkens blij als er weer chaos ontstaat door de tripods en buitenaardse wezens, want het drama begint snel te vervelen. De film komt zelfs tot stilstand als Cruise gaat schuilen bij Tim Robbins; die sequenties duren allemaal veel te lang.

Zo goed als het eerste half uur wordt het nooit meer, maar gelukkig kent ook de tweede akte nog genoeg spannende en goed uitgevoerde scènes. Maar rond het einde gaat de film echt flink de mist in. Het boeit me niet dat het ook in het bronmateriaal zit, maar elk script waarin bijna letterlijk staat "en toen gingen alle aliens dood door een bacterie. Einde." is gewoonweg slecht. Een tikkeltje meer creativiteit was wel prettig geweest, dit voelt als een enorme anti-climax. En alsof dat nog niet genoeg is doet Spielberg er zelf ook nog een flinke schep bovenop door die zoon aan het einde nog te laten leven en hem zijn vader in de armen te vallen. Oef! Pijnlijk en enorm jammer dat een film die zo hoopgevend begon zo moet aflopen. Spielberg bewijst met War of the Worlds dat hij prima in staat is goede actie en spannende sequenties neer te zetten, maar hij moet echt nodig stoppen met al die ellendige zoetigheid.

3 sterren.

NRT

Prima vermaak dit. Ik heb deze ooit op jonge leeftijd in de bioscoop gezien en toen vond ik het natuurlijk helemaal geweldig. Gisteren was deze op televisie en ik moet wel toegeven dat ik pas na een uur heb ingepikt. Ik heb dus nog een uur naar deze film gekeken en dat vond ik redelijk goed. De scenes waardat die grote wezens mensen opjagen zijn redelijk indrukwekkend. Ook de kleren die uit de lucht kwamen vallen vond ik angstwekkend. Daarnaast was het stuk in de kelder heel erg spannend. Het leegzuigen van de mensen en het daarna terug verspreiden over de aarde waren dan ook wat luguber. Heerlijk eigenlijk. Nee, een gezonde mix van spanning, drama en horror. Daarnaast waren de special effects heel erg in orde voor een film van bijna 15 jaar geleden.

P.s.: mijn vriendin merkte op dat Dakota Fanning mee doet. Dat had ik nog niet eens gemerkt en dat vond ik eigenlijk best wel leuk om een redelijk bekende actrice in haar beginjaren te zien. Jammer genoeg was haar rol wel wat aan de irritante kant.

jOERI schreef:

De scene in het huis is goed en spannend. Maar dan worden ze gevangen in zo'n gedrocht.. Met wat geluk (en hulp van de medegevangenen) kan Cruise de machine doen ontploffen. We vallen allemaal meters naar beneden in de kooi, maar we zijn helemaal ongedeerd..

En vooral omdat ze in een boom met takken vallen. Er moeten dan toch op zijn minst een paar personen gespiest worden.

Daar moet ik toch een half puntje voor aftrekken. Bepaalde zaken roepen inderdaad wat vragen op 3,5*

Ste* schreef:

Dakota Fanning verdient overigens in retrospect al die haat en irritatie niet. Ja, ze gilt soms veel, maar het was toch een goede prestatie voor die leeftijd.

Ik zal niet zeggen dat Dakota Fanning slecht acteert, maar dat geschreeuw gaat na een tijd wel enorm irriteren.

avatar van DoctorMovie

DoctorMovie

Maar weer een keer bekeken na lange tijd blijft een spectaculaire film naar het boek van H.G.Wells uit 1898.

Ik moest wel weer glimlachen in het begin van de film. Alles staat in brand en iedereen is gillend in rep en roer maar de garage houder doet net of er niks aan de hand is "kom uit die auto Ray ik heb een drukke dag voor de boeg " ?

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Gisterenavond laat er nog maar even snel door heen gedraaid, mede omdat ik het boek van Orson Wells gisteren uit had gelezen. Ik dacht; als er een moment is om de film nog eens te herzien en te beoordelen qua gelijkenissen met het boek, is dat nu.

De film begint sterk, hoewel, ik irriteer me dan meteen alweer dat zo'n hoofdpersoon zo goed is in zijn werk cq de beste. Spielberg moet gezegd hebben dat hij 'het verhaal' vanuit de optiek van een standaard Amerikaans gezin wilde brengen maar ik denk niet dat iedere Amerikaanse man de beste is in zijn werk. Vind daar dan meteen weer zo'n fout aura van flinkheid en stoerheid om heen hangen. Dat Ray verder behalve het hebben van een mooie wagen een lul is met een motorblok in zijn woonkamer en totaal niet met zijn kinderen over weg kan zegt wel weer genoeg. Dit is dus kennelijk het typische beeld van een Amerikaans gezin volgens Spielberg.

Fijn, de film begint visueel en qua spanning prachtig. Het ziet er allemaal even goed uit, ook wanneer de Marsbewoners hun intrede doen. Even lijkt er een bepaalde wisselwerking met die kinderen op gaan te komen wanneer ze op de vlucht slaan. De irritaties tussen Ray en de kinderen krijgen al snel weer onderweg de overhand en dit houd niet meer op. Waar het boek uitblinkt in een prachtig beeld qua wat er met Engeland en London gebeurt en op klinische wijze bijna gezuiverd wordt, richt de film zich toch meer op de nogal haperende band tussen Ray en zijn kinderen. Een wrijving die als kijker alleen maar irriteert. Waar het boek dan vervolgens verder gaat en de ontaarding en de chaos van de mens laat zien en hoe iedereen opeens op zich zelf gericht is, doet de film daar kleine stapjes naar toe om weer de focus op het 'gezin' te krijgen. De manier waarop ze uit de auto gehaald worden en de anderen elkaar vermoorden om een plek in de auto is prachtig gebracht, op het rauwe en apocalyptische af. Zo ook de wegen vol met mensen en de aanloop met de situatie naar de veerpont. Mooi, prachtig, schokkend zelfs. Zo ook de overview vanaf de heuvels op de slachting die de tripods aanrichten. De loop door de stille bossen terwijl de kleren neerdalen vind ik wauw! Dan denk ik, verdomme wat was hier meer uit te halen geweest. Het gejammer van dat joch die zo graag met die militairen meewil aanvaard ik dan weer met een grote zucht om de angst en paranoia van Tim Robbins in de kelder van het huis wel weer goed te vinden. Een gebeurtenis overigens die ook in het boek plaats vind. Daar zit de hoofdpersoon twee weken onder een kapot huis samen met een niet voor rede vatbare pastoor die hij uiteindelijk dood, en ook daar komt bezoek van een tentakel die alles na zoekt.

Uiteindelijk wijkt de film op een paar lijnen na toch best wel van het boek af, en waar het boek juist heel duidelijk is over wat het met de mens doet, verzand Spielberg zijn versie voornamelijk in de haperende gezinschemie. Iets dat blijft broeien en sudderen en wat mij betreft een grote irritatie is al kijker. Dat gejengel en dwarse gedrag van die kinderen.

Ik las trouwens nog op het internet dat verschillende cineasten en critici de film als meesterwerk betitelden toen hij uitkwam, maar waar die mensen dat op baseren is me een raadsel, hoewel ik moet zeggen dat het er bij tijden en wijlen wel prachtig uitziet. Visueel en qua speciale effecten is het echt prachtig, plus bepaalde bijna apocalyptisch aandoende beelden. Toch gaat de film ten onder aan zijn mattige script een invalshoek.

Gezien en dat was het dan voorlopig ook wel weer.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag voor het eerst bekeken en hij viel mij niet tegen, zeer goede film zelfs!

Ik wist niet wat mij te wachten stond, ik dacht meer aan een rampenfilm van het einde van de wereld, maar het werd een soort Alien achtige film, maar toch weer anders.

Goede rol van Tom Cruise en zijn gezin, de zoon en dochtertje, dat maakt het nog extra spannend.

Ook vele goede en spannende scenes als ze bijvoorbeeld ondergronds zitten en als ze weg rijden.

Ook het einde was goed te doen, al had ik het misschien anders gedaan als filmmaker, maar al met al een zeer geslaagde film!

avatar van pindope

pindope

Als er een remake komt hoop ik da Dakota Fanning mider irritant is vreselijk

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

Destijds éénmaal gezien, in de bios. Zeer indrukwekkend.

Nu is hij op TV en ik kan niet anders dan op mijn linker computer monitor er naar kijken. Je blijft gewoon plakken. De ene briljante, memorabele scène na de andere.

Het stukje waarbij Dakota Fanning gaat plassen en uit misplaatste schaamte dat 300 meter verderop doet is wel zeer ergerlijk.

Het einde is ook een beetje een deus ex machina. Is dit identiek aan het bronmateriaal?

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Oppervlakkige maar vlotte actiefilm, die ergerlijk kan zijn maar wel vermakelijk is als je het verstand even op nul zet. Dankzij een paar sterke actie-scènes blijft het vlotjes boven een onvoldoende. Spielberg is een klassenbak en weet wel genoeg trucjes om de aandacht van de kijker erbij te houden, zelfs als de film niet zo geweldig is. Acteerprestaties zijn redelijk belabberd en ook dat Amerikaans patriottisme is cliché, plus het einde is in feite te stom voor woorden. Maar daar moet verder ook niet te veel over nagedacht en gezeverd worden; het is een simpele actiefilm met een aantal heel effectieve en spectaculair in beeld gebrachte actie-scènes, en het wordt nergens saai, en dat was exact het opzet van deze film neem ik aan.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Geen echte Spielberg fan, maar deze vind ik erg lekker. Komt natuurlijk ook door het verhaal.

Maar o wat staat dezwe kut op beeld zeg, zelf de bluray kan er niets van maken. Waarom zo'n grove korrel?

avatar van Lewis-06

avatar van Brave-Neo

Brave-Neo

Lewis-06 schreef:

waardoor zijn de robots nu verslagen?

Robots? Nog een keer kijken is mijn advies! Ook Neilojram kan dit beter nog eens bekijken...

avatar van Lewis-06

Lewis-06

Brave-Neo schreef:

ja aliens ik weet het. maar het leek toch echt op robots. maar zo te zien weet jij het antwoordt?

avatar van Boneka

Boneka

Dit jaar zijn er enkele films van Tom Cruise netjes op 4K gezet. Top Gun, Days of Thunder en ook War of the Worlds. Allemaal schitterende uitgaves geworden kan niet anders zeggen. Beeld en geluid zijn subliem! Wat me trouwens altijd opvalt bij Tom Cruise dat veel van zijn films gepaard gaan met een heerlijke soundtrack. Top Gun met Berlin "Take me breath away, Days of Thunder met Maria McKee "Show me Heaven" en War of the Worlds Jeff Wayne met War of the Worlds al is het vreemd dat dit prachtige instrumentale nummer niet voorkomt in de film zelf.

Afijn War of the Worlds is natuurlijk al eens eerder gefilmd in 1953. Meer bekend is de schrijver zelf H.G. Wells waarvan een prachtig hoorspel zo werd vertolkt door de radio (1938), dat mensen echt dachten dat ze werden aangevallen. Anno 2005 wilde Spielberg er een nieuwe film van maken. Hij staat nu op 6.5 punt bij IMDB. Nooit echt een topper geweest, maar nu ik hem weer heb gezien valt ie me zeker niet tegen. Vind 'm wel vrij deprimerend overkomen. Zeker als je dat vergelijkt met zijn eerdere werk zoals E.T. dat meer een kinderfilm is geworden. Maar War of the Worlds is best wel chilly geworden. Koud en kil grauw en beangstigend, al zijn de monsters meer indrukwekkend groot dan angstig. Hij begint trouwens ijzersterk met een mooie introductie van Morgan Freeman die met zijn zware stem gelijk de toon zet. De monsters komen eigenlijk net te snel om van een goede opbouw te spreken. Na bijna 25 minuten is het dan zo ver. Het eerste gevaarte komt eraan met een prachtig geluid dat door merg en been heen gaat. Daarna is het vooral vluchten naar waarheen? Het zoontje speelt puberaal en eigenwijs het meisje is oprecht angstig en zoekt vooral toevlucht bij haar gescheiden vader. Van Tom kan ik nooit zeggen dat hij een wereld acteur is. Het zijn vooral zijn looks die het hem moeten maken, maar hij springt er nooit uit in zijn rollen. Dat zijn wel vaak de figuren erom heen zoals dit fantastische meisje Dakota Fanning. Ja die van Once Upon a time in Hollywood in 2019, maar even voor the War schitterde in Man on Fire, maar het meest bekend werd misschien met I am Sam uit 2001 en die heb ik helaas nog nooit gezien. Afijn het is voor mij weer een verademing om haar te zien spelen. Zo flikt Spielberg dat toch steeds weer.

The basement scene vond ik ook schitterend weergegeven. Vooral die scene waar het monster even haar stoel liften naar voren liften. The Basement Scene in War of the Worlds (2005) - YouTube even na 7 minuten. Wat een heerlijke scene is dit zeg.

En dan begint zo langzamerhand het einde. Vaak een vet probleem bij dit soort films, dat het vooral moet hebben van special effects geluid en opbouwende spanning. Dat happy end zit er natuurlijk aan te komen bij Spielberg dus bepaald niet verassend. Het zij zo. Zo ook de familiereünie. Wat wel een leuke easter egg in deze film is zijn de grootouders die ook meededen in 1953. En ik zag nog iets voorbij komen. We zien ergens onderweg de plaatsnaam Van Buren. Jawel de hoofactrice uit 1953 Ann Robinson die Sylvia van Buren speelde. 91 inmiddels!! Waarom ze die naam toen kreeg is mij overigens een raadsel. Zag namelijk nog een Nederlandse naam voorbij komen.

De poster van deze film heb ik altijd indrukwekkend mooi gevonden.

Film 3.5

Beeld 4.5 (4K)

Geluid Dolby Atmos 4.5

Extra's 4.5

avatar van CocoNutz_IV

CocoNutz_IV

Alhoewel het verhaal leuk en interessant klinkt, is de uitwerking en de film zelf een stuk minder. Je komt we wel vlot en makkelijk doorheen en de beelden zijn prima. Was overigens blij dat het buitenaardse er vrij realistisch uit zag in plaats van een totaal zelf bedacht en nergens opslaand gebeuren.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Graaf Machine schreef:

Jammer van die familiezoetigheid, verder een aangename film. Verhaal is redelijk intact gebleven in vergelijking met het origineel van Wells, overzetting naar begin 21e eeuw werkt. Behalve de scene in die kelder met die spionerende metalen slang wordt het nergens echt heel spannend, maar er is genoeg te zien. Misschien had de voice over aan begin en eind weggelaten kunnen worden en de introductie en uitleg over sterven van de martianen gewoon in het verhaal zelf opgenomen kunnen worden, maar heel storend was het niet. Vakmanschap van Spielberg, maar niet heel erg speciaal.

Bij herziening stoor ik me minder aan dat familiegedoe, dat is maar kort in het begin, en helemaal kort aan het eind. Wel begint de rol van die twee kinderen me meer tegen te staan, waarbij vooral die Robbie me ergert.

Toch heb ik er nu meer van genoten dan de eerdere paar keren dat ik de film zag, ondanks dat er niets verrassends meer in zit.

avatar van Kuzey Tekinoglu

Kuzey Tekinoglu

Ik begrijp wel dat Scary Movie hier (oa) een parodie van maakt. Tom Cruise is daar namelijk uitermate geschikt voor, die is bijna een karikatuur van zichzelf, maar over de andere personages valt ook ongeveer hetzelfde te zeggen. Positief is dat de film heel boeiend begint in een hoog tempo en de duistere sfeer draagt daar zeker aan bij. Onbegrijpelijk is het waarom er op een gegeven moment wordt gekozen voor een ellenlange scene in een kelder. Daar kakt de film even goed in, waarna de film bijna eindigt met ‘hey, het geld is op en de tijd is om dus bij dezen; het einde’.