War of the Worlds (2005)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Cruise, Justin Chatwin en Dakota Fanning

Ray Ferrier (Tom Cruise) is een arbeider, wonend in New Jersey. Hij is vervreemd van zijn gezin, zijn leven verloopt niet goed en hij is teveel met zichzelf bezig. Zijn eenvoudige leven wordt echter op een buitengewone en gewelddadige manier verstoord, wanneer allesvernietigende indringers hun opwachting maken. Buitenaardse wezens, die in grote aantallen zijn gekomen om de aarde te vernietigen. Terwijl zij zich een weg banen door het land en een spoor van vernietiging achter zich laten, moet Ray zijn kinderen zien te beschermen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Als je Spielbergs War of the Worlds in een grafiek zou moeten weergeven, dan zie je een grafiek die met een rechte lijn naar beneden loopt. Zelden zie je een film die sterk begint zo afdalen naar een bedenkelijk niveau. Het hoogtepunt van de film is zonder meer de eerste 30 minuten. De personages zijn weliswaar niet heel boeiend, maar het gedeelte rondom de storm en de komst van de eerste tripod is erg sterk gedaan. Visueel interessant en de tripod met zijn duistere hoorn is een imponerend ding. Het levert een hoop uitstekend spektakel op, en ik vond vooral het stukje mysterie rondom die storm goed uitgevoerd. Je voelt erg goed de dreiging en de paniek, dat heeft Spielberg goed weten te vangen.

Maar dan gaat de film langzaamaan bergafwaarts richting de tweede akte. Het spektakel en de spanning steken af en toe nog zeker de kop op, maar het familiedrama lijkt steeds belangrijker te worden, waarbij koste wat kost moet worden aangetoond dat Cruise een slechte vader is. In een paar kleine momenten - waaronder in de keuken als hij broodjes wil smeren voor zijn kroost - is dit nog best aardig, maar het wordt allemaal steeds vervelender. Gaandeweg in alle paniek zien we hoe Cruise - aan de hand van een medaille en wat slaapliedjes - zijn dochtertje niet goed kent. En ook zijn zoon blijft maar opmerken dat hij 'er nooit is'. Je bent telkens blij als er weer chaos ontstaat door de tripods en buitenaardse wezens, want het drama begint snel te vervelen. De film komt zelfs tot stilstand als Cruise gaat schuilen bij Tim Robbins; die sequenties duren allemaal veel te lang.

Zo goed als het eerste half uur wordt het nooit meer, maar gelukkig kent ook de tweede akte nog genoeg spannende en goed uitgevoerde scènes. Maar rond het einde gaat de film echt flink de mist in. Het boeit me niet dat het ook in het bronmateriaal zit, maar elk script waarin bijna letterlijk staat "en toen gingen alle aliens dood door een bacterie. Einde." is gewoonweg slecht. Een tikkeltje meer creativiteit was wel prettig geweest, dit voelt als een enorme anti-climax. En alsof dat nog niet genoeg is doet Spielberg er zelf ook nog een flinke schep bovenop door die zoon aan het einde nog te laten leven en hem zijn vader in de armen te vallen. Oef! Pijnlijk en enorm jammer dat een film die zo hoopgevend begon zo moet aflopen. Spielberg bewijst met War of the Worlds dat hij prima in staat is goede actie en spannende sequenties neer te zetten, maar hij moet echt nodig stoppen met al die ellendige zoetigheid.

3 sterren.

NRT
Prima vermaak dit. Ik heb deze ooit op jonge leeftijd in de bioscoop gezien en toen vond ik het natuurlijk helemaal geweldig. Gisteren was deze op televisie en ik moet wel toegeven dat ik pas na een uur heb ingepikt. Ik heb dus nog een uur naar deze film gekeken en dat vond ik redelijk goed. De scenes waardat die grote wezens mensen opjagen zijn redelijk indrukwekkend. Ook de kleren die uit de lucht kwamen vallen vond ik angstwekkend. Daarnaast was het stuk in de kelder heel erg spannend. Het leegzuigen van de mensen en het daarna terug verspreiden over de aarde waren dan ook wat luguber. Heerlijk eigenlijk. Nee, een gezonde mix van spanning, drama en horror. Daarnaast waren de special effects heel erg in orde voor een film van bijna 15 jaar geleden.

P.s.: mijn vriendin merkte op dat Dakota Fanning mee doet. Dat had ik nog niet eens gemerkt en dat vond ik eigenlijk best wel leuk om een redelijk bekende actrice in haar beginjaren te zien. Jammer genoeg was haar rol wel wat aan de irritante kant.

jOERI schreef:
De scene in het huis is goed en spannend. Maar dan worden ze gevangen in zo'n gedrocht.. Met wat geluk (en hulp van de medegevangenen) kan Cruise de machine doen ontploffen. We vallen allemaal meters naar beneden in de kooi, maar we zijn helemaal ongedeerd..

En vooral omdat ze in een boom met takken vallen. Er moeten dan toch op zijn minst een paar personen gespiest worden.

Daar moet ik toch een half puntje voor aftrekken. Bepaalde zaken roepen inderdaad wat vragen op 3,5*

Ste* schreef:
Mijn vader had vroeger de cd War of the Worlds van Jeff Wayne. Ik herinner me nog dat ik als kind dat bekende creepy muziekje en het bijbehorende artwork altijd heel erg eery en eng vond. De film komt daar niet echt bij in de buurt, daarvoor is het toch te mainstream uitgewerkt, maar er zitten zeker wel sfeervolle momenten en shots in die wat aan dat album doen denken. Ook de algehele grainy look van de film werkt wel aardig, maar de echt artistieke momentjes zijn toch net iets te spaarzaam aanwezig. Het was mooi geweest als de film net wat meer 'artsy' was uitgewerkt. Niet alleen qua cinematografie, maar ook qua verhaal. Een blockbuster met Tom Cruise kan ook best leuk zijn, maar dat is dan ook direct weer de andere kant van het spectrum. Ben benieuwd wat een andere regisseur met wat andere keuzes hier mee had gedaan.

Maar goed, voor wat het is is het best entertaining en goed gedaan, de effecten kunnen anno nu ook nog wel door de beugel, en heel de speelduur blijft de vaart en spanning er ook wel in. Misschien een inkakmomentje bij Andy Dufresne met zijn tunnel, eehh die gast in die schuilkelder.

Dakota Fanning verdient overigens in retrospect al die haat en irritatie niet. Ja, ze gilt soms veel, maar het was toch een goede prestatie voor die leeftijd.

Ik zal niet zeggen dat Dakota Fanning slecht acteert, maar dat geschreeuw gaat na een tijd wel enorm irriteren.

avatar van DoctorMovie
Maar weer een keer bekeken na lange tijd blijft een spectaculaire film naar het boek van H.G.Wells uit 1898.
Ik moest wel weer glimlachen in het begin van de film. Alles staat in brand en iedereen is gillend in rep en roer maar de garage houder doet net of er niks aan de hand is "kom uit die auto Ray ik heb een drukke dag voor de boeg "

avatar van Lovelyboy
Gisterenavond laat er nog maar even snel door heen gedraaid, mede omdat ik het boek van Orson Wells gisteren uit had gelezen. Ik dacht; als er een moment is om de film nog eens te herzien en te beoordelen qua gelijkenissen met het boek, is dat nu.

De film begint sterk, hoewel, ik irriteer me dan meteen alweer dat zo'n hoofdpersoon zo goed is in zijn werk cq de beste. Spielberg moet gezegd hebben dat hij 'het verhaal' vanuit de optiek van een standaard Amerikaans gezin wilde brengen maar ik denk niet dat iedere Amerikaanse man de beste is in zijn werk. Vind daar dan meteen weer zo'n fout aura van flinkheid en stoerheid om heen hangen. Dat Ray verder behalve het hebben van een mooie wagen een lul is met een motorblok in zijn woonkamer en totaal niet met zijn kinderen over weg kan zegt wel weer genoeg. Dit is dus kennelijk het typische beeld van een Amerikaans gezin volgens Spielberg.

Fijn, de film begint visueel en qua spanning prachtig. Het ziet er allemaal even goed uit, ook wanneer de Marsbewoners hun intrede doen. Even lijkt er een bepaalde wisselwerking met die kinderen op gaan te komen wanneer ze op de vlucht slaan. De irritaties tussen Ray en de kinderen krijgen al snel weer onderweg de overhand en dit houd niet meer op. Waar het boek uitblinkt in een prachtig beeld qua wat er met Engeland en London gebeurt en op klinische wijze bijna gezuiverd wordt, richt de film zich toch meer op de nogal haperende band tussen Ray en zijn kinderen. Een wrijving die als kijker alleen maar irriteert. Waar het boek dan vervolgens verder gaat en de ontaarding en de chaos van de mens laat zien en hoe iedereen opeens op zich zelf gericht is, doet de film daar kleine stapjes naar toe om weer de focus op het 'gezin' te krijgen. De manier waarop ze uit de auto gehaald worden en de anderen elkaar vermoorden om een plek in de auto is prachtig gebracht, op het rauwe en apocalyptische af. Zo ook de wegen vol met mensen en de aanloop met de situatie naar de veerpont. Mooi, prachtig, schokkend zelfs. Zo ook de overview vanaf de heuvels op de slachting die de tripods aanrichten. De loop door de stille bossen terwijl de kleren neerdalen vind ik wauw! Dan denk ik, verdomme wat was hier meer uit te halen geweest. Het gejammer van dat joch die zo graag met die militairen meewil aanvaard ik dan weer met een grote zucht om de angst en paranoia van Tim Robbins in de kelder van het huis wel weer goed te vinden. Een gebeurtenis overigens die ook in het boek plaats vind. Daar zit de hoofdpersoon twee weken onder een kapot huis samen met een niet voor rede vatbare pastoor die hij uiteindelijk dood, en ook daar komt bezoek van een tentakel die alles na zoekt.

Uiteindelijk wijkt de film op een paar lijnen na toch best wel van het boek af, en waar het boek juist heel duidelijk is over wat het met de mens doet, verzand Spielberg zijn versie voornamelijk in de haperende gezinschemie. Iets dat blijft broeien en sudderen en wat mij betreft een grote irritatie is al kijker. Dat gejengel en dwarse gedrag van die kinderen.

Ik las trouwens nog op het internet dat verschillende cineasten en critici de film als meesterwerk betitelden toen hij uitkwam, maar waar die mensen dat op baseren is me een raadsel, hoewel ik moet zeggen dat het er bij tijden en wijlen wel prachtig uitziet. Visueel en qua speciale effecten is het echt prachtig, plus bepaalde bijna apocalyptisch aandoende beelden. Toch gaat de film ten onder aan zijn mattige script een invalshoek.

Gezien en dat was het dan voorlopig ook wel weer.

avatar van xxERWINxx
Vandaag voor het eerst bekeken en hij viel mij niet tegen, zeer goede film zelfs!
Ik wist niet wat mij te wachten stond, ik dacht meer aan een rampenfilm van het einde van de wereld, maar het werd een soort Alien achtige film, maar toch weer anders.
Goede rol van Tom Cruise en zijn gezin, de zoon en dochtertje, dat maakt het nog extra spannend.
Ook vele goede en spannende scenes als ze bijvoorbeeld ondergronds zitten en als ze weg rijden.

Ook het einde was goed te doen, al had ik het misschien anders gedaan als filmmaker, maar al met al een zeer geslaagde film!