War of the Worlds (2005)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Cruise, Justin Chatwin en Dakota Fanning

Ray Ferrier (Tom Cruise) is een arbeider, wonend in New Jersey. Hij is vervreemd van zijn gezin, zijn leven verloopt niet goed en hij is teveel met zichzelf bezig. Zijn eenvoudige leven wordt echter op een buitengewone en gewelddadige manier verstoord, wanneer allesvernietigende indringers hun opwachting maken. Buitenaardse wezens, die in grote aantallen zijn gekomen om de aarde te vernietigen. Terwijl zij zich een weg banen door het land en een spoor van vernietiging achter zich laten, moet Ray zijn kinderen zien te beschermen.

avatar van the crook
Het artwork van het gelijknamige album van Jeff Wayne uit 1978 is spannender dan heel deze film....wat een tegenvaller vind ik dit!

Geweldige film. Buitengewoon beklemmend sfeertje.

Eigenlijk een prima blockbuster. Inderdaad een film die een remake verdiende. Spielberg is fan van het origineel van Byron Haskin en dit is ook de enige remake die hij tot nu toe maakte. Prima sfx, visueel is het weer prima verzorgd en Spielberg weet natuurlijk als geen ander hoe hij een scène op moet bouwen. Die ingrediënten zorgen ervoor dat dit prima de moeite waard is. Jammer dat de regisseur de neiging heeft te vervallen in te veel sentiment. En dan is er het eind. En dat is teleurstellend. Complottheorieën die het Pentagon, 9/11 en scientology behelzen zijn nogal absurd, maar verhaaltechnisch is het wel zwak. Jammer, het kost de film een halfje. Maar het is verder prima en goed gemaakt vermaak. En dat is precies waarin Spielberg goed is. Dikke drie sterren.

mister blonde schreef:
Jammer dat je er zo over denkt. Temeer omdat H.G. Wells het einde van de Martianen, zo`n slordige 120 jaar geleden, in zijn boek ongeveer precies hetzelfde beschreef. Wat dat betreft blijft Spielberg trouw aan het origineel, wat in zijn tijd revolutionair was. (...maar ja, dat was 120 jaar geleden. )

Dat is ook de reden dat de complottheorieën van o.a. Wouter absurd zijn. Toch werkt het hier niet. Boek of niet, ik reken het Spielberg aan.

avatar van Graaf Machine
Jammer van die familiezoetigheid, verder een aangename film. Verhaal is redelijk intact gebleven in vergelijking met het origineel van Wells, overzetting naar begin 21e eeuw werkt. Behalve de scene in die kelder met die spionerende metalen slang wordt het nergens echt heel spannend, maar er is genoeg te zien. Misschien had de voice over aan begin en eind weggelaten kunnen worden en de introductie en uitleg over sterven van de martianen gewoon in het verhaal zelf opgenomen kunnen worden, maar heel storend was het niet. Vakmanschap van Spielberg, maar niet heel erg speciaal.

avatar van Kondoro0614
War of the Worlds

Dit is toch gaaf? Ogh, wat kan ik uren genieten van War of the Worlds! Destijds in 2005 zat ik als hele kleine Wesley met mijn vader War of the Worlds te kijken. Hij had de film gedownload en wou hem graag samen met mij kijken. Ik weet nog wel dat de versie die hij gedownload had erg donker was dus wij geen ene hand voor ogen zagen. Toch, vond ik hem toen al chill maar, wel erg spannend en 'eng'. Nu was ik gewoon opzoek naar een leuk filmpje op Netflix. Ik kwam War of the Worlds weer tegen en dit leuk me wel een goede keuze. En wat heb ik toch erg genoten van deze film! Tom Cruise speelt een heel sterk en goede rol. Dakota Fanning was me potverdorie toch irritant. De robot aliens zagen er erg vet uit en ze maken echt een creepy geluid, haha! Het verhaal was vet en het concept ook. Zeker een aanrader voor een film avondje en vooral als je Sci-Fi fan bent!

avatar van Glennekeeeee
Nog eens herbekeken, en ik blijf bij mijn 8.

De film is één grote rit vol spanning waarin Tom Cruise naar mijn gevoel éen van zijn beste prestaties aflevert (in een blockbuster bedoel ik dan). Het verschil met andere rampenfilms en alien-invasies en deze film is dat war of the worlds niet echt naar hoogtepunten toewerkt en ook de personages niet onderdrukt voor de actie. zelfs in de actiescènes zijn de personages belangrijk en hoe ze zijn. De cast doet het voortreffelijk al ligt de nadruk toch op Cruise's personage en zijn 2 kinderen wat ook wel het beste was. De actie is van topniveau, er zijn films uit die tijd die al gedateerd zijn maar dat is bij deze niet het geval. Ook de kleine spannende momenten zonder groteske actie zijn echt een topper en geeft een ander niveau tegenover andere gelijkaardige films. Toch is de film zeker niet volmaakt. De relatie tussen Cruise en zijn zoon is wat warrig bijtijd (de relatie met de dochter is beter uitgewerkt) en het happy end van de zoon is een domper, een happy end mag, maar zijn zoon nog levend en wel was raar en werd ook niet uitgelegd dus blijft het onlogisch .

War Of The Worlds is een blockbuster zoals hij moet zijn. Spanning van begin tot eind met een uitstekende cast waarin actie en personages perfect samensmelten zonder elkaar te onderdrukken.

TMP
Nogal matige blockbuster. Veel actie en visueel ook zeker aardig, maar het verhaal is behoorlijk zwak. Spannend wordt het dan ook niet echt, op de scène in de kelder na. Verder weet de film maar matig te boeien. Het einde is bovendien behoorlijk teleurstellend, met name de gekunstelde familiereünie en het nogal plotselinge einde van de aliens.

vette blockbluster met veel explosies en actie.

+ special fx
+ de aliens.
+ beklemmende sfeer
+ camerawerk

- einde.

heb me goed vermaakt en is een goede film om je surround set op te testen .

avatar van TornadoEF5
Mijn 11e Spielberg

Nog nooit gezien, en merkwaardig genoeg zelfs tot een week geleden nog nog nooit over deze film gehoord. Ik had lage verwachtingen van deze film, omdat heel vaak toch blijkt dat zo een film zeer matig is, en dat is met deze film niet anders. Er zaten leuke scenes in, de aliens waren mooi gemaakt en het was leuk dat het eigenlijk al vrij snel begon. Dat is iets wat Spielberg goed begrijpt. Als je een film maakt die je niet helemaal serieus moet nemen, maak er dan ook geen aanloop van 6258 minuten vooraleer de film losbarst om 10 minuten actie te zien, zoals sommigen de fout maken. En tegelijkertijd maakt Spielberg ook niet de fout om van de film enkel nog actiegedeeltes te maken zonder dat er enige samenhang is, en zonder dat het allemaal te volgen is. Daarvoor apprecieer ik hem wel. Visueel was het ook allemaal niet slecht.

Maar voor de rest is alles weer te vergezocht, te onrealistisch. Ik wil wel meegaan in het feit dat aliens onze planeet aanvallen, maar hoe zich dat uit in films, is vaak zodanig belachelijk dat het een beetje het plezier aantast. Iets serieuzer, minder toevalsfactor en vooral geen onnozele dingen zoals met de bliksemstralen of in de kelder zouden al heel wat goeds doen aan zo een film. Verder was het tweede deel eigenlijk een pak slechter, saaier en vervelender dan het eerste deel.

Ik heb me wel vermaakt, net zoals veel van dit soort films. Maar het geheel is toch te slecht en objectief gezien kan dit niet op een voldoende rekenen voor mij. Maar leuk om eens gezien te hebben.

avatar van A83
A83
Ik heb deze film destijds in de bioscoop gezien, en ik moet zeggen het is en blijft zeker een goede film.
Het hoe en waarom ontbreekt wel vindt ik, meneer Spielberg had daar wat wel meer tijd in mogen steken wat mij betreft, de mysterie rondom de aliens blijft een vraagteken.
En wat betreft die aliens, wat zijn ze toch naïef!
Als je de film gezien hebt snap je waarom, iets met virussen / ziektes die dankzij mensen zijn ontwikkeld.

Dit weekend weer herbekeken en het blijft toch een zeer spannende onderhoudende thriller op blockbuster niveau.
Helemaal eens met Graaf Machine dat de irritante voice over van Morgan Freeman totaal achterwege had mogen blijven.
De film is niet gaan dateren naar mijn mening en ondanks dat je het hele verloop kent blijft de enorme spanning bij de basement scene en de ferry scene, nog steeds een superakelig beeld met de Tripod op de heuvel.
Verder een moment waar ik eerder minder op lette, de brandende trein die voorbij dendert, om de hopeloosheid nog verder aan te duiden

Het hele subplot met de zeer irritante Robbie staat me wel elke keer meer tegen, die had meteen in puin mogen komen te liggen als extra twist in het begin

avatar van IH88
“Lightning never strikes in the same place twice.”

Aliens willen de wereld overnemen, maar spannend wil het niet worden. Dat klinkt als een contradictie, maar War of the World krijgt het toch voor elkaar. Op één of twee scènes na blijft het allemaal erg braaf en het is jammer dat Spielberg geen keuze heeft kunnen maken tussen een kindvriendelijke alienfilm, of een brute en volwassen film over aliens.

Nu is het allemaal net niet en blijft er een sfeervolle, maar ook wat smaakloze film over. Cruise is opvallend vlak en Fanning en Chatwin zijn de meest irritante kinderen die ik ooit in een film heb zien rondlopen. Met voorsprong. Robbins heeft een aardige rol, maar beklijven wil het niet. De scènes in die schuilkelder behoren wel tot de beste in de film. De aliens maken een angstaanjagend geluid en zien er best goed uit. Het einde is wat abrupt en het happy end is Spielberg optima forma, maar ook wat ongeloofwaardig hier. Sfeervol is het allemaal wel, maar er had wat meer ingezeten.

avatar van knusse stoel
IH88 schreef:
“Lightning never strikes in the same place twice.”

En zo bleven ook wij er wat in hangen, waar is de spanning? En die kinderen, dat geschreeuw! Als die van ons waren geweest, waren ze gelijk afgevoerd richting .......
Eerlijk gezegd waren misschien onze verwachtingen te hoog. Laten we eerlijk blijven; 'War of the worlds' heeft een naam! De allereerste uitvoering (waren toen erg jong) maakte meer indruk.

avatar van Mr-Mcmovie
Glennekeeeee schreef:
Nog eens herbekeken, en ik blijf bij mijn 8.

Vergeet Edge of Tommorow niet!

lezertje
Voor de zoveelste keer bewijst Steven Spielberg dat een blockbuster wel degelijk kwaliteit kan hebben. Vanaf het moment dat de Tripods de aarde bestormen zit je als publiek in een gigantische rollercoaster, die van het ene obstakel naar het andere spannende moment raast. Het is razend knap hoe Spielberg de panische angst van de bevolking in beeld weet te brengen. De CGI’s zien er bij Spielberg niet uit als CGI, maar als levensecht onderdeel van de ontwikkelingen op het scherm. Daarbij mag opgemerkt worden dat de sequence in de schuilkelder met Tim Robbins, het absolute hoogtepunt is uit Spielbergs complete oeuvre. Dat en een prima rol van Tom Cruise em Dakota Fanning (Scream Queen van het jaar 2005) maakt van ‘War of the worlds’ prima en eersteklas popcornvermaak met een goud randje.

avatar van Donkerwoud
Uh wat? De strengste gebruiker op MM is fan van War of the Worlds?

Ik denk dat alleen Spielberg, of in ieder geval weinig anderen, dit soort films kan schieten, omdat op de een of andere manier zelfs de CGI er toch levensecht uit ziet. Het werd tijd dat het boek van H.G. Wells nog een keer op film gezet werd in deze tijd met de technieken van nu.

Deze War of the Worlds mag gezien worden maar er had meer uitgehaald kunnen worden zoals de militaire strijd die wat op de achtergrond kwam van het gezinnetje van Cruise. Vanaf de eerste aanval van de tripods met de laserstralen wordt je met de neus op de feiten gedrukt en zit je wel in een adrenaline stoot tot het wat saaie tussenstuk in de schuilkelder. Het einde wint daarna weer wat vaart.

Mooie visuele film vooral met hoog adrenaline effect.

Film verdient wel een betere score dan de magere 3.15 vind ik.

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette speelfilm die lekker wegkijkt. Had ook niet anders verwacht van Steven Spielberg.

avatar van Alathir
Kijkt goed weg maar het mist spanning. Dakota Fanning is ook ronduit vervelend, wat een krijskind. Nu moet ik al helemaal niks hebben van de gezusters Fanning maar hier was het echt erg.

Spielberg maakt er hier een standaard blockbuster van die wel deftig wegkijkt maar die zo ontzettend clichématig eindigt. Gelukkig is er die hemelse Tom Cruise die het hier wat serieuzer neemt als gewoonlijk. Een beetje spijtig vind ik persoonlijk maar de toestand geeft weinig ruimte voor grappen en grollen.

De manier waarop de Tripods uiteindelijk ten onder gaan is nogal onduidelijk want de mens had helemaal geen verhaal ertegen. Toch beginnen ze plots te zwalpen. Hoe komt dit? Waarom was hun schild neer? Er wordt weinig uitleg gegeven (je weet evenveel als Cruise). Erg vind ik dat niet omdat het logisch is, maar soms springt de film van de hak op de tak en dat is nooit goed. Niks speciaal, Spielberg kan beter.

Alathir schreef:
"Don`t shoot the messenger!", want Spielberg volgt precies het verhaal zoals dat 120 jaar geleden door H.G. Wells is geschreven. Hij heeft er alleen een geweldige hedendaagse draai aan gegeven. De sterkste bondgenoot van de mens in deze film zijn de aardse bacteriën. Vanaf de allereerste mens hebben we daar weerstand aan moeten bieden. Dat gaf/geeft onze soort ons geboorterecht. En dat is precies wat de Tripods/Martians de das om heeft gedaan. Ik snap niet goed wat daar onlogisch aan is.

avatar van Alathir
Arnhemmer schreef:

Ah ok, dan toch. Mijn euro viel niet helemaal moet ik bekennen. Ik vind dat een ontzettend lame reden. Die Tripods zijn machines, machines hebben geen DNA dus hoe moeten ze ziek worden via een bacteriële of virale infectie? Lijkt mij onzin, maar in de tijd van Wells was DNA nog niet ontdekt natuurlijk.

avatar van Arnhemmer
Ik was ervan uitgegaan dat je begrepen zou hebben dat de tripods bestuurd werden door de martians. Die werden dus wel ziek. Je mag het een lame reden vinden, toch was H.G.Wells zijn tijd toen al ver vooruit.

Prima film.
H.G. Wells had ook visioenen,net als Tom Cruise.
Alleen is Cruise bij die domme scientology church gegaan.
Zij denken dat de wereld door hagedissen is gesticht.
Hoe ziek kan je zijn ,ook al ben je een goede acteur!!

In elk opzicht – van special effects tot psychologische en dramatische ontwikkeling – goed gemaakte (want Spielberg) maar toch wat tegenvallende film omdat hij nogal clichématig is en er weinig science fiction is: het is eigenlijk een apocalypsfilm die oogt als een rampenfilm en zich ontwikkelt als een zombiefilm (we leren immers niets over de aliens en men had dus net zo goed op de vlucht kunnen zijn voor zombies). De film weet aldus weinig indruk te maken maar biedt evengoed prima vermaak.

avatar van des1
Fraaie opbouw, erg ambachtelijk in beeld gebracht. Cruise deed het goed zonder te overacten. Leuk dat dit een soort kleine reunie was vanwege de aanwezigheid van Tim Robbins. Eind deed me erg denken aan de finale die gebreid werd aan Independence Day, met een afdronk in de vorm van een voice-over door eminence grise Morgan Freeman alsof Deep Impact ook nog eens overgedaan moest worden.

avatar van Shadowed
Wat een heerlijke film!

Totaal niet verwacht! zelden vind ik een film zo leuk en geniet ik er zo van. Het licht aan smaak maar als de film beklemmend genoeg is voor 116 minuten, then count me in. Cruise is niet aan het overacten en maakt het leuker. Fanning mag dan veel schreeuwen, ik vond het juist realistischer.

De "Tripods" stelen de show, elke keer als ze in beeld zijn veranderd de film in een bijzonder beklemmend spektakel. Vooral het begin en de bootscene zijn hier een voorbeeld van. Dit is precies wat ik me overigens voorstel van de mensen als hun planeet in een gevaar zoals dit is (autoscene).

Spannend en vermakelijk van begin tot aan het eind. Special effects zien er erg fraai uit en het is ook nog eens redelijk duister. moment waarop Fanning naar de sloot kijkt en een hele horde dode mensen voorbij drijven zijn toch wel een rilling over je rug. geen 5,0* door het matige einde, maar daarbuiten echt een heerlijke film.

avatar van Fisico
War of the worlds is een herziening voor mij. Hoewel ik redelijk genoten heb van de film ben ik bij blockbusters steeds op mijn hoede. Ik hecht namelijk veel belang aan de "geloofwaardigheid binnen de context", een goed einde en het feit of het niet allemaal wat te melodramatisch is. Jammer genoeg gaat Spielberg ook bij War of the worlds af en toe uit de bocht.

De film is gebaseerd op het boek van H.G. Wells over buitenaardse wezens die de wereld wilden veroveren. Het basisidee is best goed en ook de uitwerking en gevolgen van de invasie zitten goed. Je ziet dat er met Spielberg een vakman is bezig geweest. Neem nu het menselijke gedrag tijdens de chaos en de drang om te overleven. Ray en zijn kinderen worden haast gedood om toch maar die auto in beslag te kunnen nemen. Het oerinstinct van de mens drijft dan bij sommigen boven. Maar tegelijkertijd wordt ook empathie en zorgzaamheid getoond wanneer Ray's dochter haar vader opwacht aan de boom in volle geweld.

Technisch goede film met prima special effects. Ook cruise deed het meer dan behoorlijk. Het is eveneens fijn om Tim Robbins nog eens aan het werk te zien, in een beperkte rol weliswaar. De vernietiging van de aliens vond ik vrij goedkoop en vooral vrij snel afgehaspeld. Hier had ik graag wat meer diepgang gehad. Voor je het wist, was het probleem opgelost en was de film gedaan. De hereniging met de andere familieleden was erg melodramatisch en melig. Jammer alvast. Hier en daar ook wat onlogische dingen, net als het vergezochte idee dat die metalen constructies al gigantisch lang onder de grond zaten. Waarop hebben die aliens dan zolang gewacht? Konden ze toen niet vaststellen dat ze eigenlijk niet zo goed bestand waren tegen de aardse bacteriën? Ook de transfer met de bliksemschichten vond ik maar zo zo. Vermoedelijk zal dit in het boek van Wells ook wel zo zijn. Al bij al redelijke film, net geen voldoende voor mij.