War of the Worlds (2005)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Cruise, Justin Chatwin en Dakota Fanning

Ray Ferrier (Tom Cruise) is een arbeider, wonend in New Jersey. Hij is vervreemd van zijn gezin, zijn leven verloopt niet goed en hij is teveel met zichzelf bezig. Zijn eenvoudige leven wordt echter op een buitengewone en gewelddadige manier verstoord, wanneer allesvernietigende indringers hun opwachting maken. Buitenaardse wezens, die in grote aantallen zijn gekomen om de aarde te vernietigen. Terwijl zij zich een weg banen door het land en een spoor van vernietiging achter zich laten, moet Ray zijn kinderen zien te beschermen.

• gisteren om 23:40 uur op TV (één)

avatar van Jordy
In principe dezelfde film als Independence Day of The Day After Tomorrow, maar lekker duister en naargeestig, sterke sfeer, paar spannende scenes.

3,5 *

avatar van Macmanus
Mm wat te zeggen,
de film begon goed, eerst stuk was lekker. Cruise deed het lekker als eikel en er zat redelijk wat humor in.
Het midden stuk was al wat minder maar bleef best aardig, lekkere actie op zijn tijd. En natuurlijk het goede zwem, ren, en rij werk van cruise. Wow wat was hij vaak dichtbij de dood, maar onze kleine man bleef goed in leven. Knap werk Calimero!

Maar dan krijgen we het einde.
Het is altijd afwachten bij Spielberg wat we nu weer krijgen voor einde.
Zal het a; een Happy End zijn, b; een over sentimenteel einde zijn, c; een eind waarin het woord god in de laatste zin word gebruikt of d; All of the above

Het werd natuurlijk D wat de film terug bracht naar de middelmaat van 3 sterren.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
De verwachtingen voor deze Spielberg waren best wel hoog bij mij en uiteindelijk kon de film dat maar gedeeltelijk waar maken. Het begin van War of the Worlds was werkelijk fantastisch. Even een korte kennismaking met fam. Cruise en daarna begint het spektakel. De spanning wordt goed opgebouwd en het tempo zit er lekker in. Eerst die "spooky" donderstorm en daarna de eerste Tripod. Geweldig moment, wat een fantastische doomsdaymachine. Totale chaos, wanorde, paniek, en ontreddering zoals het een rampenfilm beaamd en spectaculair geregiseerd door Spielberg. Heb op het puntje van m'n stoel gezeten goed begin dus.
Ook het middenstuk vond ik best te pruimen, het tempo blijft lekker hoog liggen en de acteerprestaties van vooral Tom Cruise en Dakota Fanning zijn gedegen. Alhoewel ik mij hier wel een beetje in het kamp plaats van diegene die het hysterisch geschreeuw op een bepaald punt wel goed zat waren.
Ik ga tot hier ook niet vallen over onlogische zaken in het verhaal die ook al in eerdere posts genoemd zijn en die inderdaad wel wat opvallend zijn. Maar ja ik ga me ook niet af vragen of de Hobbits echt bestaan of hoe het kan dat in Star Wars in het luchtledige luchtgevechten worden gehouden. Ik vind deze film is in de eerste plaats spannend en het eerste 1,5 uur was hij dat ook en voldeed zodoende zeker aan de verwachtingen.
Maar helaas ergens gaat het tegen het eind goed mis. Het begon eigenlijk met die slang in de kelder. Ben ik nu de enige die deze wel heel veel op het boosaardige neefje van dat waterwezen uit The Abyss vind lijken? Ook de aliens vond ik er nogal rubberachtig en weinig verassend uitzien, weer jammer. Maar wat ik echt een gemiste kans vond is dat er geen climax is het einde is echt te afgeraffeld. Van het ene op het ander moment, Tom Cruise: "he die Tripod waarom doet ie 't niet meer? Soldaat:"Nou hij begon te wankellen en donderde toen vanzelf om" Kom op zeg. Zo'n budget en dan met zoiets slaps aankomen. Daar komt dan ook nog het plotselinge onnodige patriotisme en de veel te hollywoodiaanse en totaal onlogische gezinshereniging bij. Maar wat echt mijn nekharen overeind deed staan waren die laatste woorden van Morgan Freeman. Over dat de mens zijn plek op deze aarde verdient en blablabla... Of wij altijd zo zuinig zijn op ons kostbaar groen en blauw. Wie weet waren die aliens wel veel zuiniger op hun rode goedje. Niet dat ik vind dat Spielberg hier een WWF boodschap in had moeten stoppen maar dit... Juk!
Goed sammenvattend over War of the Worlds; fantastische special effects, zeer sterk begin en zeer teleurstellend einde. Hou het op 3,5* met name voor het eerste 1,5 uur.

Tip voor meneer Spielberg: Volgende keer maar 24 miljoen dollars aan SFX en een miljoentje reserveren voor een beter einde

Reinbo schreef:
Wonder boven wonder is het Steven Spielberg bijna gelukt. Een film maken zonder clichees en sentimentele scenes.
Haha ... meen je dit ? Mijn hemel, ik ging voor het eerst sinds 7 jaar naar de bioscoop en heb me voor het eerst sinds 7 jaar ook weer eens flink lopen ergeren. De film zit vol clichés en bevat genoeg valse sentimentele scènes. Daarbij vond ik het nogal storend dat dat kind gebruikt werd om dat sentiment op te roepen. Bijna elke scène waarin het kind te zien is, was ruimte voor (vals) sentiment. (Hoe verschrikkelijk is het niet dat een zielig, onschuldig, spontaan jong meisje dat verscheurd is door haar familie dit allemaal mee moet maken ?)

WotW is een grauwe spannende film met mooie effects en slecht een heel klein beetje van dat foute Spielberg sentiment.
De effecten zijn inderdaad mooi. Maar wat wil je ook met zo'n budget ? Zorg er dan minstens voor dat de basis (het verhaal) goed is. En laat het niet vol zitten met clichés en vals sentiment (zie hierboven).

In WotW blijft dit vrijwel achterwegen.
herhaling van hierboven. Hoe meer ik erover nadenk, hoe belachelijker ik de loop van het verhaal vind.

Maar Spielberg weet wel een spannende film te maken, waarbij hij zich meer op de personages dan op de sfx richt
Van enige ontwikkeling is vrijwel geen sprake. Verder dan de standaardontwikkeling (hij gaat zich voor zijn kinderen interesseren) kom ik niet.
en de vreselijke cliches uit andere sfx films (de all american legertjes uit Twister, ID4) gelukkig achterwegen blijven.
Ik heb die films niet gezien, maar ik vond het belachelijk hoe hier verkondigd werd dat: 'als wij ze al niet aankunnen, hoe moet een ander land zich dan verdedigen' en 'in Japan is er al één neergehaald, dan moeten wij dat ook kunnen!'. Heeft misschien meer met pattriotisme te maken dan met de clichés die jij aanhaalt.

Jammer alleen dat hij toch nog drie keer de fout in gaat Het slaapliedje, Tom Cruise die een tripod opblaast en ontdekt dat het schild niet werkt en de potsierlijk familiereunie
Voor mij dus nog wel wat vaker. Dat het allemaal vakkundig en volgens de Hollywood regeltjes gemaakt is, kan ik niet ontkennen, maar (helaas) is dat aan mij niet besteed. De muziek vond ik ook erg storend. En door mijn eerdere commentaar zal wel duidelijk zijn waarom: het oproepen van vals sentiment.

Maken het geheel toch te amerikaans (lees = symplistisch) aandoen. Wat jammer is, een beetje meer diepgang had er een meesterwerk van kunnen maken... 3,5*
Hier kan ik me dan in vinden, al vond ik té veel dingen té storend. Ik kom dan ook niet verder dan 2 (krappe) sterren. Ik kan er sowieso al niet tegen als één iemand door alles heenrent en rijdt terwijl om hem heen iedereen als bosjes neervalt. Daarnaast zit de film vol met een logicafouten en ongeloofwaardigheden.

En Reinbo, ik pakte gewoon even jouw stukje omdat dat voor m'n neus terechtkwam toen ik naar deze film ging. Dus het is niet persoonlijk bedoeld

avatar van Phoenix
Zoooo zonde...

De film opent met zo'n ongelofelijk dreigende sfeer. De donkere wolken, de merkwaardige feiten (was die tegen de wind in wappert enz...) en de uiterst beangstigende geluidseffecten... Als je dan denkt dat je alles gehad hebt begint de grond te beven, en vanaf dan wordt er perfect stukje bij beetje 10 minuten lang naar een climax toegewerkt.

De vernietiging (hoewel niet echt efficiënt) is overweldigend. Nog nooit heb ik zoveel aan gort zien gaan, en op zo'n "mooie" manier. Spielberg bewijst dat hij de juiste man in de regisseursstoel is, niet alleen doordat hij de beschikking heeft over veel geld, maar ook doordat hij het spektakel op een zo'n goede manier in beeld brengt dat je er niet omheen kan.

Helaas heeft dit begin tot gevolg dat het never nooit niet overtroffen kan worden, wat toch wel een must is wil de film boeiend blijven. Het wordt op de heuvel even geprobeerd, maar de camera blijft er plagend net achter hangen, terwijl aan de andere kant de echte "war of the worlds" gaande is, iets wat ik toch niet had willen missen... De film dient dan op een andere toer verder te gaan.

De film focust zich op de impact van deze invasie op een slecht functionerend gezin, en dat is zeker geen slechte gedachte. Dit heeft enkele zeer spannende scènes als gevolg, Spielberg toont dat hij ook best goed het thriller-genre in de vingers heeft. De cast echter is hier niet voor getraind. Cruise, die voor altijd het label van held mee zal dragen, overtuigt maar net als slechte vader. Fanning kan veel decibel produceren, en doet hierbij wat er van haar verwacht wordt. Maar verder zijn het toch niet de absolute toppers die je bij zo'n inslag nodig hebt.

Daarbij wordt de serieuze en donkere toon die in de opening gezet is compleet naar de klote geholpen. Vanaf het moment dat Cruise door een grote roze anus (dat dan weer wel) wordt opgezogen gaat de film helemaal nergens meer over, en verzandt het in wat haast een slechte parodie lijkt.

Verder kent deze film meer plotholes dan dat er slachtoffers vielen, werkelijk niet te geloven. En dit heeft de film lang niet altijd aan het boek te danken. Natuurlijk is de manier waarop de aliens verslagen worden belachelijk (een paar keer schitterend op de hak genomen in Invader Zim trouwens, waar de aliens in groen slijm uit elkaar spatten nadat ze zijn ondergeniest). Maar de manier waarop het hier naar film wordt vertaald is een smet op Spielberg's toch best mooie carriëre. Sneller dan de 26 bliksemschichten kwam het uit de lucht vallen, je moet het zien om te geloven.

En waarom de aliens laten zien in die kelder? De scène met de slang duurde al lang genoeg (wel spannend trouwens). Ja, zo'n wiel is inderdaad een pracht van een uitvinding, en de vrouw op die foto was misschien wel een onwijs lekker ding. Maar als later blijft dat aliens niet tegen blootstelling kunnen van al dat in water, lucht en grond ronddartelt, terwijl ze in die kelder vrolijk door water ploegen... Dan wring je jezelf onnodig in allerlei bochten, die de film duur komen te staan.

Hoe meer ik schrijf, hoe slechter de film wordt, dus ik denk dat ik nu maar snel mijn oordeel op 3,5* vast stel. 5* voor het begin, 2* voor de rest.

avatar van Hannibal
Een spektakel met adembedemende special effects, en spannende momenten. Dat is het en niet meer. Ik heb ook heel veel kritiek, dezelfde als Phoenix in bovenstaande berichten al heel goed verwoord heeft.
Ik heb het boek nooit gelezen, en daarom kwam het bij mij ook zeer vreemd over dat de wezens ineens aan het sterven waren.
Wat ik ook vreemd vond is dat sommige mensen wisten hoe het er in de rest van de wereld aan toe ging. Tim Robbins wist zelfs te vertellen dat in een stad in Japan twee van die dingen waren uitgeschakeld. Van wie heeft hij dat in godsnaam gehoord? Via rooksignalen of de tam-tam?

De film heeft, ondanks zijn fouten en clichés, indruk op me gemaakt, want toen ik gisteravond de bioscoop uit liep keek ik naar de lucht en stelde me voor hoe dat er uit zou zien, zo'n joekel van een machine voor je neus...

Ik geef 3.5*
(wat is die Tim Robbins trouwens dik geworden)

avatar van Chr.s
Flutverhaaltje? Ja
Veel Clichés? Jup
Kut einde? Oui
Irritante Dakota? Si

Maar who cares in een popcorn film als deze. De specialeffects waren echt goed (ben echt benieuwd wat bijv. een Tsukamoto met zo'n budget zou doen). De cgi-creaturen waren zeer mooi, en er was genoeg actie en spanning.

Cola, bak popcorn, vriendin tegen je aan gedrukt, verstand op 0, en niet zeuren over de minpunten die er uiteraard volop weer aanwezig waren. 3,5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een leuk onderhoudende film, maar Spielberg kan beter dan dit. Het doet me teveel denken aan Independence Day en Day after tomorrow met een vleugje Signs. Vooral het irriterende Spielberg einde (oeps, de tijd is om, we moeten nu stoppen) is net als tijdens het eten uw bord zien afruimen.

Qua ontspannend avondje is het niet slecht, maar verwacht er niet teveel van. En Cruise kan beter met Holmes trouwen, want het acteerwerk was zeker niet van z'n beste momenten...

Best geinige film. Tuurlijk veel standaard Hollywood-werk, maar toch wel onverwachts grimmig op bepaalde momenten.

Ik vond het alleen wel extreem irritant dat Cruise niet even andere mensen kon helpen met de auto, aangezien hij wist hoe dat moest maar dat zal vast wel eerder opgemerkt zijn.

avatar van otherfool
Twee uur lang rampspoed voor 1 gezin, zonder uitleg, overzicht, of logisch einde (al volgt Spielberg daarmee gewoon het al bestaande verhaal). Dat zijn soms mooie scenes (op de snelweg, afscheid van de zoon), soms ronduit langdradige stukken (in de kelder met Robbins, Tom die voor dochter zingt), en al met al toch wel een teleurstelling.

2,5*.

Geweldig, tot een kwartier voor het einde. Walgelijk en stupide. Erg jammer.

avatar van Mug
Mug
Ash Krueger schreef:
Aliens die ons al jaren bestuderen en nu komen om ons te vernietigen, het is weliswaar al eerder gedaan, zoals bijvoorbeeld in Independence Day

Tijd voor wat educatie...
The War of the Worlds is een roman van H.G. Wells, uitgebracht in 1898, oftewel het verhaal is al meer dan 100 jaar oud...dit in tegenstelling tot 'Independence Day'. Natuurlijk is het boek verplichte leesstof (of zet het op je Engelse lijst van de middelbare school).
Tevens je kritiek aangaande het einde, dat is symbolisch. Natuurlijk destijds klakkeloos overgenomen uit een uittreksel: De mens moet meer aandacht besteden aan de kleine dingen. Spreekwoord: het zijn de kleine dingen die het 'm doen. Wells' kritiek kan ook gezien worden als voorloper van de milieu-kritieken.

Natuurlijk komt dit niet in de gedachten op van de doorsnee bioscoopbezoekers aangezien ze toch gaan voor de actie en special effects en zodoende het verhaal van de film dus gaan vergelijken met bijv. Independence Day.

avatar van Rianneke_Dan
Ik vond deze film zeker niet verkeerd.
Er zaten spannende scene's in, en de effecten waren ook goed.
Dakota vond ik wederom weer erg goed, alhoewel ze wel een makkelijke rol had.
Alleen het einde had wel wat beter in elkaar kunnen zitten, was wel lekker makkelijk afgerond zo.

avatar van thunderball
Vorige zomer gaan zien en was er niet kapot van. Er had meer ingezeten.

Waar ik me altijd zo aan erg bij deze films is (en dat had ik destijds ook met ID) dat je de aliens zelf nauwelijks ziet!

Ik bedoel, ik ga naar een film over een buitenaardse aanval met aliens, dus wat verwacht ik dan op zijn minst te gaan zien.....? (Nee, niet de smurfen!)

Verder vond ik het al hier vaker genoemde einde ook vrij zwak. Ok ze volgen het boek dan wel, maar wie zegt dat dat voor een film ook goed werkt. Het gebeurt zo vaak dat ze bij een film het nodige veranderen, omdat het toch een ander medium is dan een boek.

Ze hadden wel naar een climax toe kunnen werken, bv Cruise met zijn dochtertje in gevaar en net als een alien wil toe slaan en er geen redding meer mogelijk was, dat dan alles uit elkaar valt en dat hij er zelf achter komt wat er gebeurd is, dat is dan toch een stuk bevredigender dan dat een stem het ons even snel verteld.

Overigens wel zonde dat ze zo wie zo de stem van Richard Burton niet gebruikt hebben, net als op de plaat. Ik heb in mijn tienertijd die LP grijs gedraaid en kan me dan eigenlijk ook geen andere verteller voorstellen.

Burton heeft echt een mooie vertelstem. Zal wel een rechte kwestie zijn, of er is uberhaubt niet eens aan gedacht. Trouwens nu ik er aandenk, die muziek vd plaat had ook niet misstaan bij de filmbeelden!

Wat mij betreft is de film goed zo lang ie duurt.

3 sterren!

avatar van Norma
Het eerste deel van de film is goed: de dreiging is voelbaar, de spanning wordt snel opgevoerd met voor mij als hoogtepunt de scene op de veerboot. Maar daarna zakt de film af tot een zeer matig niveau; in ieder geval is mijn verbeeldingskracht hier niet toereikend meer om één en ander nog als aannemelijk te kunnen ervaren.

Het acteerwerk vond ik wel goed: Dakota gilt er overtuigend op los, en de dialogen tussen Cruise en zijn zoon vond ik af en toe ook wel leuk. ("This comes from some place else!"......"oh,what, you mean like Europe?")

avatar van JohnWilliams
Inderdaad een goede film
Wat ik goed vond was dat de vogels in de lucht duidelijk maakten dat het schild van de Tripods weg was. Tom Cruise was weer op z'n best zoals hij alleen kan en Dakota Fanning vond ik ook GOOD.

avatar van sinterklaas
Het begint allemaal heel erg mooi. De effecten zijn erg goed en het moment van de komst van de buitenaardse wezens is een moment om op het puntje van je stoel te zitten. Vooral hoe die enorme langpotige dingen alles verwoesten. Deze film moest wel een hele hoop geld gekost hebben. Wat ik wel raar vond in het begin is dat het moment dat Cruise na de schokkende gebeurtenis thuiskomt om zijn gezin in veiligheid te brengen. Maar dat gezin weet niet eens wat er aan de hand is terwijl die aliens nog geen 2 straten verder zijn, zoiets moet je dan toch allang opgemerkt hebben. Maargoed, de rest is weer goed en de sfeer komt er echt in te zitten. Dat idee van die brandende trein die voorbij raast vond ik ook orgineel bedacht. En die oorlog tussen die machines en het Amerikaanse leger.

Wat wel een beetje raar was is dat de mensen aan het eind de overwinning vieren nadat er twee van die monsters zijn uitgeschakelt. Maar der zijn er nog een paar duizend over hoor dus ze hebben eigenlijk te vroeg gejuicht.

Gewoon weer een mooie Spielberg film. Op een paar cheesy dingen na.

Van deze film had ik erg hoge verwachtingen, zeker omdat hij ook nog eens geregistreerd werd door Steven Spielberg. De film kent ook een heel goed begin en de effecten en bijbehorende beelden zijn schitterend.

Maar daarna als hij op de vlucht slaat met zijn beide kinderen wordt het allemaal wat minder en te Amerikaans. Het verhaal draait dan eigenlijk alleen maar om de kinderen bij de moeder te brengen en dat vind ik jammer. Er zitten wel nog een aantal schitterende stukken in zoals de brandende trein en de boot scene maar het verhaal wordt minder en is ook niet echt spannend.

Het einde is wat abrupt en te Amerikaans (ook heel voorspelbaar trouwens).

Het origineel van War of the Worlds wat jaren eerder is gemaakt is naar mijn mening stukken beter. Het verhaal is tenminste boeiend en ook spannend. Bepaalde onderdelen van die film heeft Steven Spielberg ook overgenomen in zijn film (vooral het stuk met Tim Robbins in dat huis).

De verfilming van Steven Spielberg is best aardig maar ik had er wat meer van verwacht.

avatar van Baggerman
Scarecrow schreef:
En wat betreft dat'" stom vee", ik vind je vergelijking wel grappig (en vrij onsubtiel), maar als slimme vakerns en koeien echt onze tanks en wapentuig afpakken en ons beginnen met uitmoorden, zou ik inderdaad wel bang worden...

Ik vind gewoon dat "wapens verstoppen" en miljoenen jaren later gebruiken een beetje stom.

Lang geleden heb ik het boek van H.G. Wells gelezen voor mijn Engelse boekenlijst en nu ik mijn grijze cellen wat beter heb geraadpleegd realiseer ik me ineens dat in het boek de aliens met capsules uit de lucht komen vallen (vanaf 'Mars' en dus niet al miljoenen jaren onder de grond zaten!). Waarom Spielberg en consorten er zo'n (inderdaad!) ongeloofwaardige draai aan hebben gegeven??? Misschien omdat nu bekend is geworden dat er op Mars geen leven aanwezig is? Je hebt dus gelijk dat dit absurd is! (ik verlaag meteen mijn beoordeling met een half punt!).

Wat betreft het 'vee': volgens mij zien de aliens in het verhaal ons mensen ècht niet anders als vee! Ze 'oogsten' ons en eten ons op. We zijn in hun ogen waarschijnlijk stukken minder intelligent en geavanceerd en wat wij daar zelf van vinden interesseert ze geen biet. Het is ook niet terzake!

Wespen en mieren bouwen ook aardige constructies, maar als ze dat op een plek doen die ons niet aanstaat, dan gaat gewoon de brander of gifspuit erover, of niet soms?? Het komt niet in ons op om ons af te vragen of de wespen en mieren hier blij mee zijn!

Volgens mij is dit ook de dubbele bodem in het verhaal. Het is geen standaard SF-verhaaltje. Wells leefde in een tijd waarin de wetenschap ineens een grote vlucht nam en zijn boek is een aanklacht tegen de arrogante houding die de mens zich aan is gaan meten (b.v. t.o.v. andere levensvormen).

avatar van Montorsi
Behoorlijk pover. War of the Worlds staat bol van de cliché's en is bijna lachwekkend standaard. De slechte vader die een balletje gaat gooien met zoonlief , zo begint het al, en je weet al meteen hoe dat gaat eindigen, en jawel.

De personages vullen het motief en het hoe en waarom van de buitenaardse schepsels zelf maar in met amateur-wetenschap. Het begint al met Cruise in het begin die weet te melden dat dit 'niet van aarde komt' en 'al lang onder de grond zit'. Hoe hij daarbij komt is op z'n minst twijfelachtig. Te simpele filmtruucjes die je maar zelden zo ziet in een eigentijdse film.

War of the Worlds is eigenlijk niets meer dan een jaren 50 rampenfilmpje, maar dan niet met reuzachtige vrouwen, krabmonsters of tomaten, maar wat 'coolers', en wel aliens die het altijd wel goed doen.

Spielberg-onwaardig dit. 2*

avatar van Shinobi
Gisteren opgenomen en vanochtend gekeken en was een redelijk vermakelijke film. Waar ik me voornamelijk aan ergerde was die schreeuwlelijk Fanning en het verhaal eigenlijk waar niks van klopt. Dochter en zoon worden bij pa achtergelaten en opeens wordt de aarde of de VS dan aangevallen door aliens die hun ruimte schepen onder de aarde hebben begraven een lange tijd geleden en nu opeens komen ze door bliksem schichten naar de aarde. Ja erg logisch natuurlijk. En dan Cruise die maar moet zien te overleven, die gast had eigenlijk al 10 keer dood moeten zijn in deze film.
Het enige waarvoor je eigenlijk naar deze film kijkt zijn de special effects, die wel in orde waren.

Ik geef 'm 2, 0 sterren.

avatar van mjk87
Geen meesterwerk, al zitten er goede punten in. Enkele negatieve zaken zijn de vele plotgaten (camera!!), dat zoontje, het duffe einde (en dan niet het dood gaan van de aliens, vond ik zeer acceptabel, soms heb je geluk nodig, maar natuurlijk dat zoontje dat nog leeft) en alle strubbelingen in het gezin Cruise.

Toch zag de film er goed uit, sterke actiescènes (zeer duidelijk wat er gebeurt, geen chaos, zoals Spielberg dat kan) en de kelderscène met Robbins. Goed stuk suspense. Daarnaast heb ik me prima vermaakt, wat ook het hoofddoel is van de film (al slaat het soms wat door in het bizarre). 2.5 *

avatar van maerk
Gewoon een goede film.

Leuk vond ik dat de aliens in deze film niet in vliegende schotels zaten maar in Tripods, die zagen er trouwens erg stoer uit. Nadeel is wel dat het een beetje ongeloofwaardig is dat die machines al jaren onder de grond zitten.
De effecten in de film zijn top, camerawerk ook goed, en Spielberg heeft qua regie toch wat moois van gemaakt. Alleen heeft ie wel wat dingen laten schieten.
De geloofwaardigheid is niet helemaal (zie vorige spoiler), Dakota Fanning was hier heeel irritant en Cruise vond ik niet de zorgzame vader van 2 kinderen.
Ook: Spielberg is echt een topregisseur, mijn favoriet. Maar soms is alles wel té Amerikaans. Zie het einde en Tom Cruise die opeens weer heel lief en goed gaat doen. Bij Saving Private Ryan zag ik het door de vingers maar hier zorgde het voor punten aftrek.

Een lekkere wegkijkfilm die na meerdere keren nog steeds leuk is, maar niet leuker wordt.

Wtf?! Wat is dit nou weer voor einde, heb nog nooit zoiets afgeraffelds gezien (tenzij dat geen goed nederlands woord is). Best vermakelijk filmpje, af en toe een Tom Cruise die niet wist of hij moest lachen of huilen om zichzelf maar, dan komt ineens de stem van Morgan Freeman in beeld en zitten we naar shownieus te kijken. Ik ben met stomheid geslagen.

avatar van Seifer
Ach deze hele film is niet realistisch, maar dat maakt de film voor mij niet minder leuk. Ik vond dat meisje wel irritant, waarom moet dat nou weer in een film? Doe dat bij een drama film ofzo. En die broer van dat meisje, denkt dat hij die aliens wel ff kan wegjagen. ^_^ En dat stukje dat Tom Cruise granaten in tripod duwt, waarom wordt hij wel geholpen en andere mensen die erin werden getrokken niet? >_<

Dat die aliens uiteindelijk sterven is ook logisch, maar het rare is dat die groot hoofden, hoe slim zo ook zijn, dat niet vooraf wisten. En hoe komen die aliens eigenlijk op Aarde? Lijkt nogal een pokken eind reizen door de ruimte.

Maar goed voor de rest vermakelijk alleen hebben die personages mij soms wel geïrriteerd.

avatar van Freud
Wat een sof, deze film Ik was best enthousiast eigenlijk: knappe actie, coole machines (de aliens zelf konden me weinig bekoren, maar daar kon ik me wel overheen zetten) en een geweldige apocalyptische sfeer, en dan verpesten ze echt álles op het einde! Elk greintje geloofwaardigheid (en dan heb ik het niet over realisme, dat moet je bij dit soort films niet verwachten, maar zelf een totaal overdreven UFO-attack-film heeft nog een zekere interne logica) wordt overboord gegooid, de film wordt op twee minuutjes snel afgeraffeld, titels en hupsa, film klaar en incasseren maar. Als je dan een happy end wil om de kleuters in de zaal niet te zeer te choqueren, doe dan toch minstens de moeite om er nog iets van te maken, in plaats van dit.

Doordat dat me zo ergerde, kan ik niet anders dan ook alle andere typische Spielberg-rotzooi in de film negatief aanrekenen, terwijl ik eigenlijk bezig was daar overheen te kijken - Spielberg is een schitterend regisseur die dit soort films tot een hoge graad van perfectie weet te tillen, maar élke keer opnieuw in zijn eigen voet schiet met ergerlijke, overbodige en veel te gemakkelijke scenes. Naast schitterende momenten bevat deze film dus opnieuw dezelfde ergerlijke shit: een verscheurende afscheidsscene, een gemakkelijk 'spannend' moment dat veel te lang gerokken wordt (die 'slang met schijnwerpers' in de kelder), een heldhaftige actie van de hoofdpersoon - nochtans een van de grootste losers die ik al bij Spielberg gezien heb .

Maar: zelden zo'n coole buitenaardse machines gezien, de verbitterde kijk op de slechtheid van de mens af en toe kon ik ook best waarderen, de hele setting is ook heerlijk - een nipt voldoende verdient de film dus wel.

avatar van dvd-me
Erg goed als je het mij vraagt: de opeenvolgende gebeurtenissen zijn constant boeiend.

Het verhaal is erg lekker opzich, goed van het boek af.
Cruise acteert erg goed en laat op dat spoor niets beschamends achter zich. Het verhaal heeft heel erg goede spannende momenten en het verhaal rolt lekker door.

Dit kijken is een anderhalf uur plezier en je merkt het nauwelijks.
Als het aan mij ligt dan is dit een heel erg goede film, ondanks mijn 3.5* maar ik geef niet snel hoog dus dit is al best wat

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik had zin deze film te herkijken en dat deed ik gister. In gedachte was dit een uitstekende film die ik heel boeiend en goed vond, na herkijk bleef daar weinig van over. Ik had toen een 3,5* gegeven, nu duidelijk niet meer.

War of the Worlds is geweldig en geweldig slecht. Het goede is snel verteld. Grafisch is de film grandioos, de Tri-Pods zijn subliem weergegeven en de film heeft met bepaalde actiemomenten, vooral de grootschalige, echt hele gave momenten en beelden. Ik had echt dat gevoel dat de aarde bezig was ten onder te gaan. Zeker het moment dat de 1e Tri-Pod de grond uit kwam was heel goed gemaakt. Ook de veerboot scene liet de grootschaligheid van de ramp zien en het hele oorlogsgevoel kwam goed terug. Op special effects gebied is de film dus top.

En daarmee zijn we klaar met de goede punten. Wat een zaaddodend slecht verhaal bevat de film toch op het kleinere, emotionele, familiare vlak. Tom Cruise had in deze film best wat heldhaftiger mogen zijn, zijn rol was niet al te heftig en in het tonen van emotie is meneer de Scientology aanhanger ook niet al te best. En dan nog die 2 kinderen, schijtvervelende etters. Dakota Fanning was echt verschrikkelijk als klein meisje dat alleen maar ''Ieeeeeeeeeeeeeeeee'' en ''Robbieeeeee'' zat te schreeuwen. Hoopte eigenlijk dat ze weggezapt werd door een Tri-Pod, maar helaas...En Robbie de broer was ook een domme rol, verre van geloofwaardig. Net of je spontaan het leger in wilt bij een massale buitenaardse aanval waarbij je ziet dat je ze eigenlijk niet kan stoppen.

Verder bevat de film enkele hele matige momenten. Zo is het best lachwekkend dat elke auto ter wereld ermee stopt maar dat Cruise'' kar wel weer gemaakt kan worden. Verder is het steeds zo dat de Tri-Pods alles totaal vernietigen maar dat wel zon Tri-Pod ''oog'' in een kelder gaat zitten neuzen of er mensen zitten omdat het geluid hoorde. En dan die spiegelscene en het vervolg, echt heel slecht. 1 zap van buiten was genoeg, was het hele huis vernietigd. Dus ja....

En mag ik het einde nog eens noemen? Zon gigantische invasiemacht en dan zon manier om hen te stoppen....best een sneu einde, Spielberg onwaardig. Ook al volgde hij het boek, dit had wel beter uitgewerkt mogen worden.

En ook irritant, uiteraard overleeft Robbie de oorlog wel, ook al werd alles opgeblazen in het veld waarin hij liep. En niet eens een schrammetje achteraf. Oftewel, ongelooflijk zwak plot.

Alles bij elkaar is de film van een aardige voldoende weggezakt naar een onvoldoende. De 2,5* die ik nu ga geven zijn puur voor de grafische weergave en enkele mooie actiemomenten van de oorlog. De rest van de film is crap.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Herzien.

En dat had ik beter niet kunnen doen. Vond hem destijds al niet best. Maar wat een draak van een film.. E.e.a. is onderhoudend maar daar is dan ook gelijk alles mee gezegd. Halfje er af na deze keer, wordt 2.

Brr.

avatar van Spetie
Prima film wat mij betreft. In War of the Worlds werken regisseur Steven Spielberg en acteur Tom Cruise wederom samen, na het geweldige Minority report. War of the Worlds is wel een tikkeltje minder goed, maar toch zeker bovengemiddeld te noemen. De special effects zijn dik in orde en het acteerwerk van Cruise en de soms wat irritante Fanning is gewoon in orde. Met het einde hebben veel mensen problemen, maar ik vond het wel goed bedacht. De film bevat misschien wel wat clichés en een wat ongeloofwaardige scène, maar verder levert Spielberg wederom puik werk af met een degelijke en vooral ook zeer vermakelijke film.